Gå til innhold
Fiskersiden

Lystre sjøørret


 Share

Recommended Posts

Jeg har nå for andre gang i år truffet på en som hadde tenkt å lystre etter gytende Sjø Ørret. Jeg spurte om han var klar over det var ulovlig, og jadda, det gjorde det bare mer spennende. :glare:

Jeg sa da at han kunne ødlegge stammen i fjorden, men han mente det ikke hadde så mye å si, og det var ikke no værre enn å ta med seg litt ekstra på kvota, han skulle jo bvare ta noen få.

Jeg sa også at fisken ikke smaker særlig godt når den skal gyte, og at det er et problem med folk som tar fisken i elvene, og ødlegger grunnlaget for Sjø ørret i fjorden. Dette visste han ikke noe om, det virket ikke som han hadde tenkt på det i det hele tatt. :D

Dette er kunder på jobben, så jeg kan liksom ikke skjelle de huden full heller. Det virket som han her ikke kom til å ta mange, men han andre jeg snakket med tidligere, bruker visstnok å fylle et par frysere med fisk hver høst.:)

Hva slags straff kan man få ? Noen som kan svare ? Han ene trodde kun det var snakk om at han kunne få tilsnakk, jeg samenliknet litt mot laks-Og sa at der kan man vel få noen tusinger i bot ?

Men hva kan egentlig skje ? Og er det overhode noen som holder oppsyn ? Regner ikke med at politi har ressursene til dette hvertfall .

Hadde vært fint om noen kunne blitt tatt, fått skikkelig straff og blitt omtalt så det ga litt avskrekkende virkning. Nesten så man skulle tatt en selv, også ringt politiet og meldt seg selv :) : , men er det for liten straff, så virker det vel mot sin hensikt , slik at fler kommer på ideen og gå på elva.angry:

Endret av maxima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

ja, det er ikke bra. det er synd at det er vanskelig og gjøre noe med. jeg har også opplevd at folk "skryter" av at de setter garn eller lyser/plukker sø i bekker. jeg har sagt det til flere folk at hvis jeg finner et garn i en elv eller i et ut løp, så klipper jeg det opp eller melder i fra. det er en skadale at folk ikke skjønner det at man ikke skal gjøre sånt. det er jo flere steder hvor det ikke er så mye sø pga at folk setter garn eller forsyner seg groft av fisken som står i bekken/elven. men er jo nesten umulig og holde oppsyn med en bekk hvis ikke man bor ved den bekken. :) kansje et sammarbeid mellom private frivillige og politiet om oppsyn av bekker hadde vært noe? man burde nesten fått til et sånt sammarbeid hvis man skulle greid og i det hele tatt gjøre noe med dette problemet. strengere straffer hadde kansje ikke vært så dumt heller? kansje fengsel? kansje hat samme størelse på bøtene som i trafikken. det hadde nok skremt mange hehe :) er det noen som har noen andre forslag så må dere komme med dem!!!! :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det er stor forskjell på å skjelle ut og det å gi skikkelig tilsnakk til noen som er på vei til å gjøre noe ulovlig. At det er kunder eller folk man kjenner fra jobben, burde på en måte bare gjøre det LETTERE å snakke til de.

Videre er det vel, så vidt jeg vet, faktisk straffbart å ikke melde fra når man er vitne til noe kriminelt. Dette er et problem som det også har blitt lovet å ta mer tak i, sammen med ulovlige garn.

Kontakt politiet, lokale jeger og fiskeforeningen, eller Statens Naturoppsyn. SNO er vel de letteste å få til å gjøre noe. Se forøvrig også trådene om ulovlige garn som var tidligere..

Statens Naturoppsyn

Endret av Milo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det er stor forskjell på å skjelle ut og det å gi skikkelig tilsnakk til noen som er på vei til å gjøre noe ulovlig. At det er kunder eller folk man kjenner fra jobben, burde på en måte bare gjøre det LETTERE å snakke til de.

Videre er det vel, så vidt jeg vet, faktisk straffbart å ikke melde fra når man er vitne til noe kriminelt. Dette er et problem som det også har blitt lovet å ta mer tak i, sammen med ulovlige garn.

Kontakt politiet, lokale jeger og fiskeforeningen, eller Statens Naturoppsyn. SNO er vel de letteste å få til å gjøre noe. Se forøvrig også trådene om ulovlige garn som var tidligere..

Statens Naturoppsyn

Joda, problemet er jo at jeg ikke vet når de kommer til å gjøre det, og ikke akkurat hvor. Har tidligere sagt fra til noen som bodde i nærheten av en elv, og de hadde vært å fått skremt noen som holdt på med det. Men dersom det ikke er en real straff, så er det ikke så mye hjelp i tror jeg. Men flere tusen i bøter vil nok hjelpe. Å inndra lyskilder og utstyret til å stikke fisken med, vet jeg ikke om er så mye hjelp i ?

Men jeg skal prøve å sjekke med Fiskeforeninga også kanskje, de har mulig litt mer slagkraft enn enkeltpersoner hvertfall, men politiet har jeg ikke stor tiltro til i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, problemet er jo at jeg ikke vet når de kommer til å gjøre det, og ikke akkurat hvor. Har tidligere sagt fra til noen som bodde i nærheten av en elv, og de hadde vært å fått skremt noen som holdt på med det. Men dersom det ikke er en real straff, så er det ikke så mye hjelp i tror jeg. Men flere tusen i bøter vil nok hjelpe. Å inndra lyskilder og utstyret til å stikke fisken med, vet jeg ikke om er så mye hjelp i ?

Men jeg skal prøve å sjekke med Fiskeforeninga også kanskje, de har mulig litt mer slagkraft enn enkeltpersoner hvertfall, men politiet har jeg ikke stor tiltro til i slike saker.

Driver du buttik /en fiske buttik? det kan jo hvere leit og si fra til myndighet .og muligens må møte i retten ;) det er vell ikke no morro og få stempla på seg sladrehank heller .Det kan jo fort gå utover

intekten ;) Men er enig og lystre etter den gytende sjø ørreten er jo ikke bra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du buttik /en fiske buttik? det kan jo hvere leit og si fra til myndighet .og muligens må møte i retten ;) det er vell ikke no morro og få stempla på seg sladrehank heller .Det kan jo fort gå utover

intekten ;) Men er enig og lystre etter den gytende sjø ørreten er jo ikke bra .

Neida, jeg driver ikke butikk, men er vel ikke det lureste å ta i for mye på jobben uansett, greit å ha et brukbart forhold til hovedleverandørene og kundene i hvertfall, men noen kan vi jo bytte ut ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du har gjort en veldig viktig og god gjerning allerede. Det har lenge vært vist at mange endrer holdninger/handlinger selv om de ikke innrømmer det i diskusjon. Når det du har sagt modner litt i skallen så er sjansen tilstede for at han kommer på bedre tanker.

Det viktigste er at du tørte å si i fra. Det er altfor mange som bare jatter med.

Å ringe purken/andre så lenge en ikke tar noen på fersken eller veit nøyaktig hvor og når de skal ut tror jeg er ganske fånyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du har gjort en veldig viktig og god gjerning allerede. Det har lenge vært vist at mange endrer holdninger/handlinger selv om de ikke innrømmer det i diskusjon. Når det du har sagt modner litt i skallen så er sjansen tilstede for at han kommer på bedre tanker.

Godt sagt!

Har faktisk opplevd det selv - å endre holdning/mening etter at tanker jeg har fått fra andre har modnet litt i hodet mitt. (Selv om jeg har stått beinhardt på mitt i diskusjonen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt!

Har faktisk opplevd det selv - å endre holdning/mening etter at tanker jeg har fått fra andre har modnet litt i hodet mitt. (Selv om jeg har stått beinhardt på mitt i diskusjonen :P )

Nettopp. Bevisstgjøring og kunnskapservervelse over litt tid fremmer ofte holdningsendring.

Det er nok et fåtall som gir en lang marsj, til tross for god kunnskap om konsekvenser, da de færreste bevisst ønsker å ødelegge en bestand eller miljøet generelt. Men de finnes, disse få, som til tross for viten, setter seg selv foran alt og alle.

Mens jeg har dere her, og vi berører emnet forvaltning; jeg har ikke greie på jakt, men noen av dere har nok det. Jeg var nede ved fjor'n med bikkja her i går morges, sånn klokka 08 på morran. Hadde akkurat fått parkert, da det dukker opp en hvit firehjulstrekker, muligens Pajero. Inni sitter et par karer av utenlandsk opprinnelse, asiater i 30-åra, sveiver opp vinduet, og spør om jeg skal jakte... - nei, sier jeg, jeg skal ikke jakte... - ok, for hvis du skal jakte, så vil vi kjøpe kjøtt av deg...

- Nei, jeg skal ikke jakte, sier jeg igjen.

Så kjører de gjennom bommen, og videre inn i terrenget. Jeg blir på p-plassen en stund, da jeg aner litt ugler i mosen, og ikke vil slippe dobbisen min ut før de får snudd der nede, og kommer opp igjen. Men tiden går, og de kommer ikke opp igjen, så jeg slipper desperados ut, og vi får vår tur.

Det jeg lurer på; er det tillatt for en jeger eller jaktlag å videreselge kjøtt slik, og gjøres det? Er det vanlig at jegere blir oppsøkt der ute i skauen på denne måten?

Kan det være at de muligens var tjuvjegere, og bare ville forsikre seg om at de ville forbli alene der inne?

Det skurret litt det der, der de kommer i en terrengbil på den måten, to mann, og måten de gikk fram på.

Høstjakta er godt i gang ute hos oss.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så usannsynlig at du har truffet på noen tyvjegere. Vi jegere sliter med de samme problemene som sportsfiskere gjør.

Det er nok noen som selger kjøttet etter at dyret er skutt.

For meg personlig er ikke kjøttet det viktigste når jeg jakter. Totalopplevelsen betyr mye mer. Ikke minst det sosiale, naturopplevelsen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt!

Har faktisk opplevd det selv - å endre holdning/mening etter at tanker jeg har fått fra andre har modnet litt i hodet mitt. (Selv om jeg har stått beinhardt på mitt i diskusjonen :lol: )

Dette krever en mann for å innrømme Gabbe.

Jeg har selvsagt aldri tatt feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøtt vidreselges må det kontroleres av en vetrenær fra Mattilsynet. De skal kontrolere hjerte, lunger, lever, nyrer, milten og sjekke slaktet. Dyret blir stemplet og man får dokumentasjon på at det er godkjent.

Jeg får da tro at vi som er genuint intresert i fiske klarer å forandre oss til det bedre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøtt vidreselges må det kontroleres av en vetrenær fra Mattilsynet. De skal kontrolere hjerte, lunger, lever, nyrer, milten og sjekke slaktet. Dyret blir stemplet og man får dokumentasjon på at det er godkjent.

Gjelder vel ikke til privat bruk om jeg ikke husker feil.

Men selger du for videresalg eller restauranter må det kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting tas stort sett bare opp i "menighetsblader" og som her. De som holder på med sånne aktiviteter er neppe de som går og venter på neste nummer av bladene. Vi må også ut i avisene hvis vi har mistanke om at noen dreper gytefisken. Det kan uansett ikke gjøre skade for jeg tror nesten alle er mottagelig for info og de fleste av oss har vel ikke oppført oss som vi gjør i dag. Dessverre er det enkelte som oppfatter en irettesettelse kun som pekefinger fra en bedreviter. Jeg mener det er viktig å fortelle at gytefisk, særlig hunnfisk, ikke smaker godt. Slips som man får i sjøen på våren smaker som slips. Men bare fisken har prikker er det prima vare for mange. Bøter lik dem man kan få for tyvslakting hadde vært helt ok...

Sportsfiskefjorden!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget forresten en død ørret i en bekk idag. Pirket den opp med en pinne og visst hadde den et stikksår rett igjennom seg :) Dette var riktignok innløpsbekken til et vann fullt av brunørret, så ikke farlig med tanke på bestanden, men likevel dårlig gjort å stikke den og la den ligge der å råtne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er en uting, dette med å lystre gytefisk, og bør stoppes.

Noe som kanskje er et umiddelbart virkemiddel er å ta bilde av synderne, og gjerne av bilen med skilt også hvis de har bil i nærheten. Da kan de identifiseres, og dette er noe som skremmer de fleste litt. De vet sannsynligvis at det de holder på med er ulovlig. Hvis de påstår at det ikke er lov å ta bilder av folk uten deres samtykke så er det jo bare å be dem ringe til politiet?

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er en uting, dette med å lystre gytefisk, og bør stoppes.

Noe som kanskje er et umiddelbart virkemiddel er å ta bilde av synderne, og gjerne av bilen med skilt også hvis de har bil i nærheten. Da kan de identifiseres, og dette er noe som skremmer de fleste litt. De vet sannsynligvis at det de holder på med er ulovlig. Hvis de påstår at det ikke er lov å ta bilder av folk uten deres samtykke så er det jo bare å be dem ringe til politiet?

Mvh

Cannonbang

En uting dette med å lystre gytefisk? Det er faktisk sånn at lystring (lystergaffel) er forbudt. Om du tar en titt på Lov om Laksefisk og Innlandsfisk § 37 så finner du dette:

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Departementet kan forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i annet og tredje ledd.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Departementet kan forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i annet og tredje ledd.

OT, men: Betyr dette at cracklights ikkje er lov å nytte på oppheng når ein fiskar på djupna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser i ettertid at jeg uttrykte meg litt klønete her. Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at dette er ulovlig. Men dette er noe som de aller fleste vet, ikke minst de som driver med det. Mitt hovedpoeng var et lite innspill om hva man kan gjøre der og da når man ser noen som holder på med slike aktiviteter, spesielt når politi og andre myndigheter ikke reagerer fordi de mener at de har andre og viktigere ting å gjøre. Det å vite at det foreligger bevis mot dem., at de kan identifiseres i ettertid vil både skremme, og kanskje gjøre at de tenker seg om en annen gang. Informasjon on at dette er både ulovlig og svært skadelig for en fiskebestand vil kanskje virke hvis det er folk som ikke vet bedre, men de fleste som driver denne aktiviteten vet hvordan de skal gjøre det og har laget seg utstyr som er egnet til å lystre fisk. I tilegg har de også nok lokalkjennskap til å finne fram langs elva i mørke og finne fisken. Da er det ikke snakk om villfarne mennesker som trenger veiledning lenger. Hvis man velger å gå veien med å informere vil de i beste fall late som de er enige for å slippe unna, for så å le når man har gått, og fortsette. Å skremme dem litt er det mest fornuftige, og dette er en måte å gjøre det på, uten å true med fysisk vold. Utsiktene til en anmeldelse og et oppgjør med politiet med store bøter som resultat er faktisk litt skremmende for de fleste.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.