Gå til innhold
Fiskersiden

Blåskjell


sarepta
 Share

Recommended Posts

Å stille spørsmål ved, undre seg over, be om forkalring osv osv er helt greit uten verken "godt" språk, dokumentasjon eller store mengder bakgrunnkunnskap.

Men å påstå at andre tar direkte feil-eller motarbeider en selv-bør kunne presenteres og bakkes opp med en viss saklighet og kunnskap/dokumentasjon.

Kranglete hilsen

Miljø&Havbruksteknologi Ingeniør KIS :D

PS: Er veldig enig i mye av det Sarepta brenner for, og ildsjeler er veldig viktige- men engasjement må ikke gå på bekostning av alt annet heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner verken hva du skriver eller hva du mener. Du mener at jeg ønsker "de deler av befolkningen som behersker vårt språk på en skriftlig måte" og at jeg ønsker "Cand. sient et eller annet". Hva mener du med dette? Jeg ønsker ikke deler av befolkningen, hva skal jeg med dem? En Cand. Scient. kunne jeg derimot tenkt meg, graden altså.

Ja det er plass for surving (hva betyr det?) på dette forumet, men ikke når man kommer med seriøse påstander/anklager om viktige temaer. Mine to siste innlegg er ment som en oppvekker til sarepta, bra du har fulgt med i tråden stegg, kanskje du har plukka opp ett og annet du også.

For meg er svaret ditt godt nok.

Tips, invitere ikke avvise.(om du ikke skjønner, bruk din kunnskap som det var felleseie først da er den verdifull)

Læringsprosessen pågår hele livet bare fordelt på faser.

:D

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk globalt handle lokalt er noe jeg har tro på. Vi trenger å vise oss selv at ting kan forandres og forbedres også lokalt. Derfor er det noen kaller utopi i min verden oppnåelig, og skulle man ikke lykkes er det bedre å ha forsøkt enn det motsatte. De eneste som blir så utelukket fra sportsfiskefjorden at de må finne noe annet å gjøre eller reise litt lenger ut for å fiske er reketrålerne og lysfiskerne. Når man har klart å øke bestandene vil det gå an å leve av juksafiske. Vi snakker heller ikke om hele fjorden men ut til Tønsberg. Et økt sportsfiske vil generere mye penger og en arbeidsplass i redskapsbutikk e.l er like mye verdt som en yrkesfiskeplass. Det er snakk om ytterst få yrkesfiskere som blir berørt og man kan finne løsninger for dem. Det er altså ikke snakk om å ta seg råd til noe nytt og framtidsrettet. Det er snakk om vi fortsatt skal ta oss råd til å beholde noe så ødeleggende som dagens fiske. Hvis det å jobbe for at flest mulig skal få glede av å fiske i fjorden er å dele godene på en feil og egoistisk måte har jeg helt misforstått begrepene.

"Men engasjementet må ikke gå på bekostning av alt annet heller" skriver KIS. Nei jeg håper ikke det og tar derfor gjerne imot korreks og innspill.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bevise at en sportsfiskefjord vil bli lønnsom i kroner og ører er kanskje det største problemet fordi eksemplene er få eller ingen. Vet at man har delt inn revene i Australia i kommersiellt fiske, sportsfiske og kombinasjon men i Europa finnes det neppe noen eksempeler. Både i USA og UK genererer sportsfiske i sjøen mere penger enn kommersiellt fiske gjør, og enkelte steder i USA må yrkesfiskerne fiske med stang for å bevare arter det sportsfiskes på. Tar man med andre positive effektene som fysisk/psykisk helse og velvære( livskvalitet) samt ernæring blir totalsummen veldig positiv. Ingen er i tvil om verdien Marka har så hvorfor skulle ikke mye av det samme kunne overføres til fjorden. Man kunne fått inn store summer ved å leie ut/selge tomter til boliger i Marka, men har valgt å frede den for "evig tid". Etter min mening veldig fornuftig og lønnsomt.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underholdende tråd. Ogviktig. Jeg tror at de fleste på dette forumet er ens om at riktig forvaltning av ressurser er en nøkkelfaktor for at både yrkesfiskere og sportsfiskere skal kunne høste av naturen. Oslofjorden har store utfordringer i så måte, med Sandvikselva og giftdumpingen i fjorden som skoleeksempler.

Den svenske vestkysten ble på slutten av 80-tallet fullstendig skrapa for torsk av fiskere, og nå står ålen for tur. Til tross for det, er det fritidsfiske av ål som blir forbudt, ikke yrkesfisket som får restriksjoner.

Som ivrig bruker av fjorden til fritidsfiske oppfatter jeg at torsken har gode vilkår og klarer seg ganske bra, det står verre til med de anadrome artene, som står høyere i kurs hos sportsfiskerne. Generelt dårlige holdninger/uvitenhet blant en del fritidsfiskere og grådighet innen industrien er de største farene for den anadrome fisken.

Jeg ser ofte båter som dorger innenfor vernesonene når jeg er ute i disse områdene.

Selv om det ikke var i oslofjorden, vil jeg nevne et eksempel; på obligatorisk desinfisering av utstyr på en brannstasjon i nordnorge viser desinfisøren meg et mobilbilde av et 30-talls ørret og laks som han har tatt på garn uti fjorden..Stolt som en hane. Vi vet at det har foregått rovfiske på isen, vi vet at mange kakker slips, noen forholder seg ikke til minstemål osv.

Jeg tror på kultivering av gytebekker slik som sjøørretklubben i Mandal og flere i Olsofjordområdet allerede har gjort, og ytterligere opplysning, og jeg kommer til å følge dette opp for å se om jeg kan bidra noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har til nå delt fiske mellom yrkes/fritidsfiskere og sportsfiskere. Det har ført oss dit vi er i dag så hvorfor skal vi fortsette med noe så ødeleggende . Yrkes og fritidsfiskerne har, etter min mening, bevist at de ikke klarer å ta vare på ressursene, den oppgaven bør overtas av andre. Her har vi alle muligheter til å få prøvd ut noe nytt og framtidsrettet. Jeg er klar over at det er mere fisk på innsiden av Drøbak fordi bunnforholdene gjør tråling vanskeligere og fordi yrkesfiskerne ikke vil ha fisken derfra men drar lenger ut i fjorden. Jeg har etterlyst et "avisutklipp" om den saken, mener jeg var borti den her på forumet...

En omlegging av høstingen vil utvilsomt gi flere et annet forhold til fjorden. Det vil bli enklere å drive oppsyn og det vil bli flere par øyne som følger med. Vi godtar ganske greit restriksjoner i ferskvann så hvorfor er det så vanskelig å godta det i saltvann??

Jeg tror vi trenger en debatt som dette, og derfor er det synd at de som er så imot ikke kommer på banen for å ta ballen, men heller konsentrerer seg om å ta mannen. Har de ikke andre argumenter enn tradisjoner og "det går ikke" .Mange sier til meg "glimrende idee,men den lar seg ikke gjennomføre" Glimrende ideer lar seg gjennomføre og forresten er det ikke min idee. Den er i stor grad "stjålet" fra marinbiolog Henning Røed. Forøvrig sier lederen for marinbiologisk stasjon UiO, beliggende i Drøbak at fjorden er fisket sønder og sammen noe stadig flere oppdager.

Ålen har blitt borte fordi franskmenn og spanjoler tar den(glassålen) når den kommer inn til kystene deres på vandringen fra Den Meksikanske Gulfen.. Nå er det enighet om å sette ut endel av den ålen i nordiske farvann.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her var det jammen litt av hvert. Jeg ramler kledelig seint inn i debatten, men vil si følgende:

1. At Sarepta vil prøve å stoppe sjøstjernenes kors(troll)tog mot blåskjell er interessant, men vil aldri krones med hell. Jeg har sett det samme ved Langesund nylig, og avstanden fra sportsfiskefjorden og hit er lang. Lykke til med utrydningen (inkluderer tilmålt dose utropstegn - altså ett)! Sjøstjerner, og særlig korstroll, er glad i blåskjell. Det er jeg også. Mennesker burde spise mer blåskjell. Sjøstjernene har skjønt dette, og bør få fortsette med fråtsinga.

2. Ønsket om bedre språk på dette forumet støttes ikke. Forumet handler om fiske, ikke om språklige kunnskaper. Folk må få skrive så bra eller dårlig de vil eller kan. Jeg synes personlig det er helt uinteressant om gode tips og innspill til fiske meddeles i sms-drakt, på strynsk eller på sirlig bokmål.

3. Sareptas idé er egentlig besnærende, selv om jeg må innrømme at kombinasjonen av en nærmest fanatisk motstand mot både yrkesfiskere og sjøstjerner kanskje tyder på et litt snevert syn på både samfunn og økologi. Jeg tviler på at det vil være mulig å få til en sportsfiskefjord i Oslofjorden, men kan opplyse om at vi har en slik fjord her hos oss. Frierfjorden, som ble fylt opp med miljøgifter i sin tid av en magnesiumsfabrikk, har hatt forbud mot yrkesfiske i en årrekke. Resultatet er en fjord svært rik på fisk, som er best egnet som C&R-område. Mesteparten av fisken bør nemlig settes tilbake igjen, for å spare fiskerens helse... Men vi har i det minste en ren sportsfiskerfjord i Norge. Hørte jeg noen rope på forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fanatiske holdninger til yrkesfiskere, men ideen om en ren sportsfiskefjord midt i landets tettest befolkede område må innebære en sterk reduksjon i redskapsbruken. Man kan ikke lage omlett uten å knuse egg. Egoistisk sier mange. Er ikke dagens fiske i fjorden egoistisk? Hva er galt med å mene at ressusene skal deles på flest mulig? Hva er galt med å jobbe for en fjord i bedre økologisk balanse? Er det galt å se på helheten?

Her har det blitt mindre torsk og ørret, og størrelsen har gått markant ned. Man hører ekko i 14 dager hvis det har blitt tatt en stor fisk. Går man ned på kaia for å se hva yrkesfiskeren har fått er det fisk jeg ville satt ut . Fjorden drives, etter min mening, ulønnsomt og spørsmålet er om vi fortsatt skal ta oss råd til det når vi kan velge en mye bedre måte å utnytte ressursene på.

Det finnes politikere som vil vite mer om ideen så det er bare å spre den til flest mulig. Det vil ta lang tid å få snudd vår indoktrinerte holdning til at skal man drive lønnsomt må man bruke trål,snurrvad,not,garn, line eller ruser. Flest mulig tonn opp til lavest mulig kostnad.

PS. Sjøstjernene er lagt på is, i overført betydning..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Ønsket om bedre språk på dette forumet støttes ikke. Forumet handler om fiske, ikke om språklige kunnskaper. Folk må få skrive så bra eller dårlig de vil eller kan. Jeg synes personlig det er helt uinteressant om gode tips og innspill til fiske meddeles i sms-drakt, på strynsk eller på sirlig bokmål.

Det å skrive riktig er jo med på å formidle budskapet på en bedre måte etter min mening. Det er vel ingen som henger seg opp i dysleksi o.s.v som forøvrig mange sliter med i dag.

Ser du virkelig for deg å bruke SMS språk på forumet, eller dialekt. D e kje eg enige i vaffal, koffer ska me skriva sånn at ikkje adle forstår det da ????????????!!!!!!!!!!!!!! ( hvis någen lurte på tegnå her så spørr eg tålv gonger og brøle det ut femten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å skrive riktig er jo med på å formidle budskapet på en bedre måte etter min mening. Det er vel ingen som henger seg opp i dysleksi o.s.v som forøvrig mange sliter med i dag.

Ser du virkelig for deg å bruke SMS språk på forumet, eller dialekt. D e kje eg enige i vaffal, koffer ska me skriva sånn at ikkje adle forstår det da ????????????!!!!!!!!!!!!!! ( hvis någen lurte på tegnå her så spørr eg tålv gonger og brøle det ut femten)

Litt enig med begge jeg ! Vi bør skrive så godt vi klarer .

Mitt poeng er at vi risikerer å skremme folk fra å skrive her ...

Noen hakker på de som skriver feil og noen hakker på de som tar feil .

Vær snill ,ikke skrem noen vekk !

Her er det plass til alle !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med skogtrollet i punkt 1 og 3, men som ovejan så synes jeg punkt 2 skurrer. Det er ikke snakk om at alle skal ha et akademisk og 100 % sterilt språk, og heller ikke at man ikke godtar at folk har ulik grad av språkkunnskaper, men at man på fora bør skrive sånn at flest mulig forstår hva man sier. Det gjøres ikke ved sms-språk eller overdreven bruk av tegnsetting. Og det er spesielt når det blir satt en alvorlig påstand med ønske om tilbakemeldinger, så er det lettere å ta vedkommende seriøst dersom man holder seg til nynorsk eller bokmål. Dette er utenfor hoveddiskusjonen, men skitt au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med resultatene fra de to siste års prøvefiske i ytre oslofjord foretatt av forskere fra Flødevigen. De viser ingen oppgang,tvert imot. I fjor fikk de en torsk på 8kg og den alene gjorde at resultatet ble litt bedre enn året før. Går ut i fra at Triturus fisker innenfor Drøbak og der er fisketrykket mindre. I midtre del ser vi dessverre en klar nedgang både i antall og størrelse. Her har man, såvidt jeg vet, ikke årlige tokt.

Derimot fant man i høst mere torske og annen yngel enn på mange år ved Langesund og det er jo positivt.

Sneversynt på samfunn og økologi?? Jeg er uenig i måten man høster fjorden på og argumenterer ut fra det. Den bærekraftige utviklingen har vært og er, i mine øyne, langt fra bærekraftig . Man trenger nødvendigvis ikke være ku for å kjenne at melken er sur. En annen ting er den kjendsgjerning at der alle tenker likt, tenker ingen..

Sportsfiskefjorden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker i hele Oslofjorden, men mest mellom Drammen og Larvik. Har fisket på dette strekket i 17 år, fra båt og fra land, etter torsk, sei, ørret, flatfisk og andre spennende arter. Torsk har det vært lite med fra slutten av 90-tallet og frem til nå, hvor mye tyder på at torskebestanden øker. Når det gjelder før slutten av 90-tallet, og bakover til 60-tallet, forteller min garnfiskende bestefar at det var bra med torsk. Sjøørreten har imidlertid steget jevnt de siste 15 åra, er mitt inntrykk. Svært mange små bekker samt mye gruntområder og skjærgård gjør sjøørretens oppvekstområder ideelle. Det er selvsagt mer å gå på her, men videre opprydding og tilrettelegging av gytebekker, samt å få bukt med det noe utbredte tyvfiske med flytegarn. Når det gjelder torsk så blir det nesten ikke fisket i midtre del av Oslofjorden, det er få yrkesfiskere, men de som holder på, får mye fisk. Når det gjelder makrell, så tviler jeg sterkt på at den har sunket nevneverdig i antall, ivhertfall ikke i følge min bestefar og farfar som har fisket i Tønsbergskjergården siden 50-tallet. Silda har nok gått noe ned. Av andre populære arter, som rødspette har det stått bra til i lang tid, og det tas mye av fritidsfiskere. Pigghåen er som kjent offer for storstilt fiske på 70-tallet og er selvsagt svært sjelden, det samme gjelder til en viss grad skater, som det var endel mer av før. Noe av grunnen til det kan være at skater feilaktig ble sett på som en alvorlig ressurskonkurrent til torsken, og all skatebifangst ble - og blir av enkelte fremdeles, drept og dumpa. Sei vet jeg ikke så mye om, Oslofjorden er jo ikke kjent for å være full av sei, ihvertfall ikke stor sei. Og når det gjelder alle de andre spesielle artene som gjør oss sære artsfiskere mo i knærne, så er Oslofjorden et mekka. Er vel ikke vits å nevne de, men gjør det likevel: Piggvar, slettvar, hårvar, tunge, gapeflyndre, lomre, kloskate, rødhai, havabbor, fløyfisk, grønngylt, gressgylt, ålekvabbe, 3,4 og 5-trådet tangbrosme, piggulke, panserulke, rødknurr, tykkleppet multe, osv. osv.

Men, sarepta, jeg er fremdeles enig med deg at det kan gjøres noe med fordelingen av yrkesfiske og fritidsfiske, men min fremgangsmåte er noe annerledes enn din. Jeg utdanner meg til å bli biolog, for å forstå de grunnleggende prinsippene best mulig, og for å forhåpentlig være med å påvirke fremtidig skjøtsel av Norsk natur.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker i hele Oslofjorden, men mest mellom Drammen og Larvik. Har fisket på dette strekket i 17 år, fra båt og fra land, etter torsk, sei, ørret, flatfisk og andre spennende arter. Torsk har det vært lite med fra slutten av 90-tallet og frem til nå, hvor mye tyder på at torskebestanden øker. Når det gjelder før slutten av 90-tallet, og bakover til 60-tallet, forteller min garnfiskende bestefar at det var bra med torsk. Sjøørreten har imidlertid steget jevnt de siste 15 åra, er mitt inntrykk. Svært mange små bekker samt mye gruntområder og skjærgård gjør sjøørretens oppvekstområder ideelle. Det er selvsagt mer å gå på her, men videre opprydding og tilrettelegging av gytebekker, samt å få bukt med det noe utbredte tyvfiske med flytegarn. Når det gjelder torsk så blir det nesten ikke fisket i midtre del av Oslofjorden, det er få yrkesfiskere, men de som holder på, får mye fisk. Når det gjelder makrell, så tviler jeg sterkt på at den har sunket nevneverdig i antall, ivhertfall ikke i følge min bestefar og farfar som har fisket i Tønsbergskjergården siden 50-tallet. Silda har nok gått noe ned. Av andre populære arter, som rødspette har det stått bra til i lang tid, og det tas mye av fritidsfiskere. Pigghåen er som kjent offer for storstilt fiske på 70-tallet og er selvsagt svært sjelden, det samme gjelder til en viss grad skater, som det var endel mer av før. Noe av grunnen til det kan være at skater feilaktig ble sett på som en alvorlig ressurskonkurrent til torsken, og all skatebifangst ble - og blir av enkelte fremdeles, drept og dumpa. Sei vet jeg ikke så mye om, Oslofjorden er jo ikke kjent for å være full av sei, ihvertfall ikke stor sei. Og når det gjelder alle de andre spesielle artene som gjør oss sære artsfiskere mo i knærne, så er Oslofjorden et mekka. Er vel ikke vits å nevne de, men gjør det likevel: Piggvar, slettvar, hårvar, tunge, gapeflyndre, lomre, kloskate, rødhai, havabbor, fløyfisk, grønngylt, gressgylt, ålekvabbe, 3,4 og 5-trådet tangbrosme, piggulke, panserulke, rødknurr, tykkleppet multe, osv. osv.

Men, sarepta, jeg er fremdeles enig med deg at det kan gjøres noe med fordelingen av yrkesfiske og fritidsfiske, men min fremgangsmåte er noe annerledes enn din. Jeg utdanner meg til å bli biolog, for å forstå de grunnleggende prinsippene best mulig, og for å forhåpentlig være med å påvirke fremtidig skjøtsel av Norsk natur.

Særlig flatfisk som tunge og varene er det "mye" av på enkelte plasser.

Har fridykket endel i fjorden.

Skal være fullt mylig å ta disse på stang fra land.

Piggvar på over 5 kg har jeg sett ved fler anledninger tett ved land også tunger.

Kan hjelpe til med info om noen ønsker send pm.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok enig i mye Triturus selv om jeg ikke deler din virkelighetsbeskrivelse av dagens situasjon og ditt syn på fordeling. Når du påstår at det fiskes lite i fjorden ved Horten/Moss og at det er mye fisk der tar du feil. Her fiskes det hardt med garn og det tråles daglig av mange. Noe fisk og skalldyr får de naturligvis og med de prisene man opererer med skal det ikke mange kilo til for å skaffe seg en dagslønn. Jeg har fisket i fjorden fra midt på 70 tallet mest de 10 siste årene og stort sett fra land.Det var mye torsk etter isvinteren for tre fire år siden. Stor fisk. I de etterfølgende år har antall og størrelse gradvis gått ned. Før den tid var det også bra med fisk for en som ikke nødvendigvis skulle fylle fryseren. Sei kunne man fiske fra land på høsten, noen ganger sei på 2-3 kilo. Det vi har fått i høst har vært småfisk det samme gjelder for makrellen. Ørret er den fisken jeg får flest av men størrelsen er gjerne under minstemålet.

Hadde min virkelighetsoppfatning vært min hadde jeg aldri gått inn for å få andre til å tenke i nye baner. Men jeg snakker med ganske mange, jeg følger med i media og endel på nettet og jeg tror ikke at alle vi som mener forholdene er dårlige er en gjeng med sytekopper. Jeg tror vi er realister og dertil optimister som har løsninger. Løsninger som mange ikke tror lar seg gjennomføre selv om de er enig i ideen. Det hele koker ned til måten vi høster på. Dessverre mener alt for mange at bare noen klarer å gjøre butikk skal de få fortsette.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du går der langs svaberga med stanga i hånda og tom sekk på ryggen og møter en fremmed i felles ærend. Du spør han om han har fått noe, - Nei, svarer han og gjengjelder spørsmålet. -Nei, svarer du også. Men den fremmede legger til: -Fjorden er egentlig kjempebra, har bare ikke fått noe idag."

Har du opplevd dette før? Neppe. Har snakket med endel av disse, og sportsfiskere er stort sett noen sytere synes jeg. "Ække noe bett, alt var bedre før".

Husker en gang jeg var liten, ca 6 år. Sto oppå et høyt svaberg og kasta stein i vannet foran en som sto og fiska. "Det gjør ingenting!" ropte fiskeren, "Jeg hadde sikkert ikke fått noe likevel!" Sportsfiskere er noen pessimister.

(Som en digresjon :))

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle sportsfiskere kjenner seg igjen i det du skriver triturus. Senest i går var jeg ute en kort tur, mest for å trekke frisk sjøluft da jeg traff på to stykker jeg ikke hadde snakket med på over et år. Den ene hadde fått en liten torsk etter flere timers fiske, den andre tre makreller. Uten syting og klaging, uten å nevne sportsfiskefjorden slo vi fast at det er lite fisk å få. Jeg fikk ingenting men fisket heller ikke mye.

Jeg traff en eldre mann for ca 5 år siden, han hadde fisket en hel dag, fra land, på sine barndoms fiskeplasser uten å kjenne ett eneste napp. Han skulle bare ha seg en fiskemiddag. Litt oppgitt sa han "vi har blitt for grådige". Jeg er helt enig. Det er ikke tilfeldig at det har blitt mindre fisk å få. Vi har blitt i stand til å tømme omtrent ethvert hav på kloden og vi gjør det langt på vei. Lurt?

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad som blant annet lager ekkolodd,sonarer og kontrollutstyr for trålfiske har sin egen forskningstråler i Horten. Jeg har hatt kontakt med skipperen for å høre om han kan bekrefte/avkrefte at det er mye fisk i denne delen av fjorden. De er ikke primært ute for å få fisk i trålen men han kan fortelle at det er lite fisk som havner i trålen og de ser heller ikke mye fisk på det som er ekkolodd helt i verdenstoppen. Når enkelte sier at det er mye fisk her vil jeg be om fakta og ikke bare synsing.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo kun kommet med synsing selv her siden du kom på banen, og nå når du har skaffa deg en "fakta-kilde" så krever du at alle andre skal gjøre det samme ;)

Om en trål ikke blir fyllt til randen med fisk er ikke det det samme som at det er fisketomt, det er fakta. Skal la det ligge her jeg, har ikke så mye mer konstruktivt til denne debatten. Det er viktig med engasjement, og det skal jeg ikke prøve å drepe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om full eller smekkfull trål. Her er det snakk om helt tom eller noen få fisk. Det er ikke lett å finne fakta så lenge det ikke foretas jevnlig prøvefiske i denne dele av fjorden. Derfor har jeg brukt fakta fra prøvefiske lenger ut i fjorden. De er dessverre nedslående. Jeg regner også med at lederen for marinbiologisk stasjon i Drøbak vet litt mer om tilstanden i fjorden enn de fleste av oss. Eller Ingar Heum som har skrevet bok om fjorden.

Jeg har ikke engasjert meg ut fra det andre kaller egen eller andres syting over en situasjon som ikke finnes men over at det er svært lite fisk å få. Senest i går var jeg ute( med flue) et par timer og fikk en liten torsk. Traff på 6 polakker som hadde fisket i fire timer. Jo de hadde fått fisk. Alt samlet i en bærepose. Ikke den du får i vanlige butikker, men den typen du gjerne får på apoteket.

De som er så opptatt av at alt skal være som før og derfor støtter dagens bærekraftige utvikling må gjerne gjøre det. Men dessverre stopper de opp når det kommer så langt at de må forsvare dagens høsting.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.