Gå til innhold
Fiskersiden

Blåskjell


sarepta
 Share

Recommended Posts

Som sagt så mange ganger her før, sarepta: Det finnes vel ingen på dette forum er talsmenn for dagens høstingsregime, ting kan helt klart bli gjort på en bedre måte. Tror folk begynner å trøtne av utsagn som: "Men greit for meg, bare støtt yrkesfiskerne dere", det har ikke noe med saken å gjøre. Det er fremgangsmåten vi er uenige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har oppfattet deg dithen at du er såre fornøyd med dagens situasjon. Hvis du ikke er det er vi enige, med unntak for hvor langt man skal gå i å forbedre høstingen. Men jeg kan ikke si jeg har registrert noen løsningen verken fra deg eller andre som er uenig.

Jeg er klar over at ideen både er langtgående og helt ny for de fleste. Selv WWF skrev tilbake "er det mulig å frede en hel fjord". Vi har fredet langt større områder på land uten store problemer. Vi syns det både er naturlig, riktig og viktig..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tolker det dithen at jeg er såre fornøyd med dagens tilstand har du nok ikke lest alt jeg har skrevet. Men jeg har kommet med min oppfatning om fiskesituasjonen i fjorden som en motpol til din oppfatning. Jeg har ingen gode forslag på hvordan løse dette, annet enn at det må et samarbeid og tilnærming mellom de to motpolene til for å få gjennomslag for en endring av forvaltningsregime. Polarisering av en debatt gagner ingen. Men det er da lov å diskutere noe uten å komme med forslag til ferdig utarbeidet kjøreplan. Lykke til videre i ditt engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fant denne lille notisen i "fisk&fri"

Øko-boom ved Edersee

Efter at den gamle ervervsfisker, som tidligere fik skylden for, at man aldrig fangede noget i Edersee,er stoppet, og efter at en sammenslutning af miljøfolk og lystfiskere er gået igang med fiskepleie i søen, er sandart- og aborrefiskeriet eksploderet,skriver Blinker. Sandart på 107cm og 13,2 kg og største aborred intil nu er på hele 54 cm. Stof til eftertanke?

Selv om dette ikke er direkte overførbart til den, sannsynligvis, langt større og saltere oslofjord viser det med all tydelighet at det finnes en helt annen måte å høste på. En måte som tar mye mere hensyn til miljø, ressurser og økonomi. Oslofjorden kan bli landets beste helårs fiskevann eller som en marinbiolog skrev til meg, et sportsfiskemekka.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne lille notisen i "fisk&fri"

Øko-boom ved Edersee

Efter at den gamle ervervsfisker, som tidligere fik skylden for, at man aldrig fangede noget i Edersee,er stoppet, og efter at en sammenslutning af miljøfolk og lystfiskere er gået igang med fiskepleie i søen, er sandart- og aborrefiskeriet eksploderet,skriver Blinker. Sandart på 107cm og 13,2 kg og største aborred intil nu er på hele 54 cm. Stof til eftertanke?

Selv om dette ikke er direkte overførbart til den, sannsynligvis, langt større og saltere oslofjord viser det med all tydelighet at det finnes en helt annen måte å høste på. En måte som tar mye mere hensyn til miljø, ressurser og økonomi. Oslofjorden kan bli landets beste helårs fiskevann eller som en marinbiolog skrev til meg, et sportsfiskemekka.

Sportsfiskefjorden!!

Spesielt ettersom dette er ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke direkte men det viser at tar man bort et for stort fisketrykk og gjør litt innsats i tillegg går det an å få opp igjen fiskebestander, til glede for svært mange. Jeg tror ikke det gjelder totalt andre naturlover i saltvann enn det som gjelder i ferskvann. Det virker som om svært mange tror det står en Sareptas krukke midt ute i fjorden og spyr ut fisk etterhvert som den blir fisket opp. Jeg gjentar gjerne at for meg handler det om å høste riktigere og der mener jeg dagens bærekraftige utvikling ikke holder mål i forhold til miljø,ressurser og økonomi.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom denne tråden, og vil først få lov til å berømme deg Sarepta for ditt engasjement.

Syntes det er bra at du står på for en god ide. Håper du vil lykkes med dine tanker og ideer for Oslofjorden.

Når det er sagt, så håper jeg det vil være mulig å få til å bygge opp en så god bestand av de forskjellige artene slik at det er plass til garnfisker, hobbyfisker, sportsfisker og yrkesfisker og andre fisker. Jeg vet ikke hvordan det står til med de forskjellige artene, men jeg må lov å synse litt jeg også. Har fisket utenfor Horten i 30 år. Skal ikke påberope meg at jeg husker noe særlig fra mine barneår da jeg fisket sammen med bestefar, bortsett fra ta det var mye fisk. Alt fra div flatfisk, til torsk og makrell. Og for å si det med en gang, tror ikke det er så mye fisk i fjorden i dag. Snakker om Hortens område. Det jeg selv har merket er fraværet av torsk. Det er mye mindre av den, og den er liten. For en del år siden var torsken vinterhalvåret en plage da jeg dorget etter sjøørret. Mener også at det er mindre makrell en for 20 år siden.

Det var også store mengder med flatfisk og steinbit på utsiden av bastøya, det er ikke slike tilstander i dag... Det er helt sikkert. Men det er som med alt forebyggende arbeid, det må en krise til før det skjer noe. En skikkelig forvaltningsplan for Oslofjorden bør kunne regulere fisket, og sikre gode biologiske verdier. Og husk at Noa bygde arken før regnet kom...(hehe, lærte det ordtaket på en film i går, og siden jeg jobber med forebygging, så kjenner jeg meget godt til problemstillingene rundt dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har registrert det samme som de fleste av oss som fisker her i distriktet Daggers. Hadde det bare vært meg som mente at det har blitt mye mindre fisk de siste årene og at størrelsen også har krympet ville jeg holdt kjeft. Det som virkelig har tent meg er alle bortforklaringene på hvorfor bestandene,spesiellt torsken, går tilbake. Lederen for Tønsberg SV gikk ut før valget og slo fast at det var klimaendringene, varmere vann, som var årsaken til tilbakegangen. Torsken ville forsvinne helt hvis man ikke stemte SV.For noen dager siden skrev stortingsrep. og medlem av næringskomiteen Steinar Gullvåg at det hele skyldes for mye skarv. Skyt skarven og fjorden vil atter bugne av fisk. Hvor useriøs går det an å bli? Naturligvis har skarven sin del av skylda men i forhold til hva som fanges med trål,garn,line,ruser og not må nok skarven se seg grundig slått. Problemet er at ingen vil påta seg skylda. Man er mer opptatt av å beskytte yrkes og fritidsfiskerne enn man er av å beskytte fiskebestandene.

I ettermiddag var jeg ute med stanga et par timer og fikk en torsk litt over 50 cm, den ble med hjem og så en litt under 50cm som fortsatt svømmer pluss en sei på 15 cm. I dag synes jeg det er en bra fangst, men som du sier Daggers det er ikke mange år, faktisk bare et par, siden torsken var en plage for den som ville ha blankfisk.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min teori om hvorfor det er lite fisk i oslofjorden:

Vannet er for vått!

Her er jeg nødt til å arrestere deg Trond. Vannet har faktisk bare blitt tørrere og tørrere i det siste. Nei, jeg tror det er fordi det er for bløtt.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.