Gå til innhold
Fiskersiden

50 kg med torsk fra land!! Sjekk bildene.


Labrax
 Share

Recommended Posts

Har vært ute etter torsken i indre Oslofjord 3 ganger etter mildværet og har fått over 50 kg med torsk fra land! Kastet også mye småtorsk uti igjen... Noen småtorsk er med på bildene pga. at torsken ofte sluker jiggen. Mesteparten er tatt på Storms Curl Tail Minnow på 4 tommer og i fargen pearl. Jigges langs etter bunnen. Disse torskene tok jeg fra kl. 1800 til 2200, vekt ca. 16kg.

16122004135404RA1p5kP38Fps.jpg?93

Dagen etter var torsken forsatt i bettet. Litt pussig at den tok så godt på en fiskeimitasjon siden den hadde stappet i seg strandkrabber. Ca. 20 kg tilsammen.

16122004135404373B4FUaF3H6.jpg?69

Denne formiddagen var det litt større fisk å få. Feite og fine torsker på tilsammen 15 kg.

16122004135404vJ7BTm43Qedc.jpg?99

Hva jeg skal med all fisken? Har stor familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk er jo en fantastisk matfisk, dessverre er den ikke så vanlig her hos oss. Jeg setter aldri ut igjen torsk (småtorsk unntatt), den skal i gryta! Får man mye kan man selvsagt velge å sette mindre fisk og pent kroket fisk uti igjen.

Saltsprengt torsk med poteter, gulrøttter og smeltet smør med løk...mmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dårlig lukt på denne fisken nei. To av turene var på ettermiddag og kveld. En tur fisket jeg fra kl 0800 til 1200. Klart best fiske i grålysning, og i skumring og etter det var blitt mørkt. Altså samme gamle visa. Egentlig skulle jeg bare ut en tur for å tangere eller slå torskepersen til Fiskeline... Men det ble ingen større enn 3,1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Det ser ut for meg at dette er torsk som har kommet utenfra, altså ikke torsk som er stedbunden. Og mine egne erfaringer er at denne fisken er helt ok å spise. Verre er det med den stedbundne torsken som ofte ikke lukter ok engang.

Stort sett mitt inntrykk også. Vandringstorsken = OK, den stasjonære = äcklig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere like bekymret for alt dere putter i munnen..? Har sterk mistanke om at enkelte her eter snus og sokker en sigarett i ny og ne... Levra til torsken i indre Oslofjord bør nok ikke fortæres, men resten må dere nok spise så mye av at dere dør av forspisning før dere blir forgiftet. Og hvordan f... kan dere se at det er "innvandrer-torsk" og ikke en innfødt??? Bare et dumt spørsmål fra en som har tatt noen torsk i løpet av karrieren og tydeligvis ikke lært noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har å gjøre med det generelle inntrykket av fisken. Vandringstorsken er ofte langt lysere i skinnet, har en helt annen kjøttfarge og ikke minst en helt annen farge på levra. Den stasjonære har ofte langt flere prikker i skinnet i tillegg. Stasjonær sommertorsk fra indre Oslofjord styrer jeg unna. Gytefisk som har vandret inn på vinteren er en annen historie. Knallbra fisk! De går ofte sammen, så jeg plukker konsekvent eksemplarer som ser bra ut når det er snakk om en middag. Har selvsagt ikke noen garanti for om det er gytefisk eller stasjonær fisk, men de gamle gutta peker stort sett ut kondis og farge på lever når de mener å beskrive forskjellen, og det har stort sett alltid vist seg å stemme. Men 100% sikker er man selvsagt aldri. Så muligens spiser jeg stasjonær torsk jeg tror er vandrefisk og slipper ut det motsatte, men feit og fin fisk med lys lever har funket hittil, og etter å ha sløyd en god del torsk fra fjorden er inntrykket ganske enstydende. Gamlegutta er i hvert fall sikre i sin sak. Jeg velger å høre på dem i slike tilfeller. Ellers stort sett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Torsk er jo en fantastisk matfisk, dessverre er den ikke så vanlig her hos oss.

Akkurat det der er temmelig skremmende! At Norges "nasjonalfisk" er sjelden vare et sted der den strengt tatt burde være særdels vanlig burde jo få alle alarmklokker til å ringe høyt! Må minne om hvordan det har gått med torskestammen i Sverige, både i Østersjøen og på Vestkysten. Yrkesfisket har sopt reint. Om det samme skjer med Nordsjøtorsken (mye tyder på at dette allerede er i ferd med å skje) er det intet mindre enn en enorm skandale, og noen fiskeriministere burde stilles til ansvar. I dag gikk jo WWF ut og meldte at Nordsjøtorsken er utryningstruet, og at folk burde styre unna den som matfisk og heller spise fisk fra Barentshavet og Island!! Sykt at vi plukker torsk i hovedstaden mens man sliter med å få arten vestpå der forholdene på papiret er langt bedre for den......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Har selvsagt ikke noen garanti for om det er gytefisk eller stasjonær fisk, men de gamle gutta peker stort sett ut kondis og farge på lever når de mener å beskrive forskjellen, og det har stort sett alltid vist seg å stemme. Men 100% sikker er man selvsagt aldri. Så muligens spiser jeg stasjonær torsk jeg tror er vandrefisk og slipper ut det motsatte, men feit og fin fisk med lys lever har funket hittil, og etter å ha sløyd en god del torsk fra fjorden er inntrykket ganske enstydende. Gamlegutta er i hvert fall sikre i sin sak. Jeg velger å høre på dem i slike tilfeller. Ellers stort sett ikke.

Aha! Kanskje dette forklarer endel Cato? At du egentlig har spist for mye stasjonær torsk mener jeg (jfr Møllers tran), med de konsekvenser det kan gi, og kanskje har gitt!? [ :D ][ ;) ]

Spøk tilside, jeg er helt enig i de hjertesukk du kommer med vedr torskebestanden. Og om et eventuelt innhold av miljøgifter i stasjonær Oslofjordtorsk gir grunn til bekymring, så er det faktisk større grunn til å bekymre seg for den norske kysttorsken som sådan. En av grunnene til at Indre Oslofjord kan ha en god torskebestand, mens det er nesten sopt rent så fort man kommer ut i Skagerak og langs Sørlandskysten, skyldes jo at torskebestanden i Indre Oslofjord i liten grad utsettes for et hardt kommersielt fiskepress. Man kan skylde på sel, algeoppblomstringer og sportsfiske, men dette er og blir sekundære dødsårsaker. Grunnen til at torskebestanden er så svak i Nordsjøen og Skagerak skyldes et systematisk overfiske gjennom flere tiår. Og når bestanden er KOMMERSIELT sett utryddet, ja da er det ikke noe rart at også sekundære dødsårsaker kan bli en trussel for bestanden. Og selv om også vi sportsfiskere må ta vår del av ansvaret for å ikke ødelegge den siste rest av torskebestanden, så har jo forskere ved Flødevigen nå gjort undersøkelser som langt på vei 'frikjenner' sportsfiske som trussel for bestandene. Det betyr likevel ikke at vi sportsfiskere kan ta opp så mye torsk vi bare måtte ønske. Det er lov å tenke seg om for oss også, så selv om det er uproblematisk å ta opp en tre-fire fine juletorsker, bør man vel unngå de store 'slakteorgiene'?

For øvrig vil jeg benytte anledningen til å ønske alle en god jul og et godt nytt fiskeår i 2005! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda cb, jeg er langt på vei enig med deg, men det blir mye "synsing". Det at en del torsk har tett med svarte prikker (parasitter)indikerer at den har vært "bofast" på grunt vann en tid og erfaringsmessig er den veldig tynn i "buklista" og har svært lite tiltalende lever og smaker dårlig. Det som ikke gjør det så enkelt å si om det er en "innvandrer" eller "bofast" torsk er at det finnes en del "bofast" torsk i Oslofjorden som lever på litt dypere vann og har både fin lever og tiltalende utseende hele året... Mitt inntrykk er at denne torsken beiter på helt andre ting enn den grønnbrune gruntvannstorsken som ofte er både mager og har stygg lever. Noe av grunnen til at sommertorsken ikke er god er at mange av oss sportsfiskere ikke er flinke nok til å bløgge og sløye torsken raskt nok om sommeren og at vi ikke får kjølt den ned raskt nok. Smaken av "torskebærsj" er ikke god og om sommeren går den raskt i kjøttet. Jeg er helt enig med deg i hvilken torsk jeg plukker ut til middag, men å si med sikkerhet at det er en "innvandrer" kan jeg ikke. Men det viktigste er kanskje at den som spiser fisken tror det[ :) ]

Ellers får dere ha en god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.