Gå til innhold
Fiskersiden

Angn til smårøye


håven
 Share

Recommended Posts

Troller mye på en sjø som storørreten beiter på smårøye,tenkte jeg skulle bruke smårøye som angn til ørreten :hailfs: Men det jeg ute etter er og fiske opp litt små røye på 8-13cm til angn :rolleyes: Men trenger litt gode råd og tpps til hva man bør bruke til angn for og fiske opp smårøya med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troller mye på en sjø som storørreten beiter på smårøye,tenkte jeg skulle bruke smårøye som angn til ørreten :hailfs: Men det jeg ute etter er og fiske opp litt små røye på 8-13cm til angn :rolleyes: Men trenger litt gode råd og tpps til hva man bør bruke til angn for og fiske opp smårøya med???

- Ta og hør med noen grunneiere om du kan få satt ut noen småmasket garn for å selektivt ta smårøye !

På den måten hjelper du jo også til med kultivering :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ta og hør med noen grunneiere om du kan få satt ut noen småmasket garn for å selektivt ta smårøye !

På den måten hjelper du jo også til med kultivering :rolleyes:

Var ikke akurat garnfike jeg tenkte på ;) Tenkte jeg skulle bruke ettervinteren med sønna mine og pilke smårøye til angn.Og der trenger jeg tipps til angn som man får mye små røie på,uten og streve vette av seg.Mange år siden pilkestikka var i bruk,og det har vel blitt like mye nytt der som med alt anent fiskeutstyr?

lysdraken med liten fluekrok og maggot. for i hullene et par tre dager i forveien med ost eller reke.

ysdraken er det blinke ? Mange år siden siste fisketur på isen hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det sto ett stykke om hvordan lage røye for i aof 2006 .noen som husker hva de brukte for og fore inn røya mener og huske de farga agnet og med ett eller annet

HMMMM :) Hadde vert fryktelig moro fått grei på hvordan man lager et røye for mMå vel vere noen som kan det vel?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var to kompiser av meg som laget foret i AOF artikkelen.

De brukte reker, makaroni og ost hvertfall. Mulig å bruke hunde tørrfor også.

Kok makaroni ha i reker og revet ost eller kjuke. Så kan man om man vil farge hele sølet med konditorfarge.

Ett annet tips er å fylle litt grus i noen papirkopper og så helle foret over. Frys så ned koppene. Og du har fine "dypvannsbomber" som forer i fler dager før du skal fiske.

Prøvde forresten å trolle i Norsjø ifjor med smårøyer. Nettop fordi vi regna med at storørreten spiste mye røye. Men det viste seg at brisling var overlegent...

Endret av Tumlaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med å pilke smårøye, det går mye agn og maggot er kjedelig da. Og så går det så tregt, kan miste stimen før du har ny maggot på plass.

En tynn strimle akkar på størrelse med en maggot eller to. festes på samme måte og blir svært livlig i vannet, og holder mange fisk. Har du ikke det så bruk mais, litt mais og ost til foring og mais på kroken.

Hvordan blink du bruker er ikke så nøye bare den ikke er for tung, etter min mening. Lett å miste forsiktige napp med for tung blink. Lysdraken eller annen lett pilk er effektivt. Små blinker også, rundt 8-10g.

Mange ganger er smårøya svært så hissig og da er en liten mormyska ikke rette medisin, det går for tregt og lokker ikke nok.

Og heng en opphenger over blinken, liten zulu pleier å være bra saker. Hvis du da ikke plages med storfisk :) da er opphengeren bare i veien og hekter i iskanten når storrøya skal opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i det hele tatt kløne svært mye om du skal blanke på et vann som er overbefolket av smårøye. Enkelt og greit; fôr opp noen plasser, sett deg ned med en diskret blink, og husk liten nok krok under og etpar maggot. Mer vrient er det stort sett ikke. Tror Pierre Aker fikk over 1000 smårøyer på ei helg på Totak (eller var det på en dag?), og sjøl har jeg greit runda 300 på en dag uten å anstrenge meg særlig. Ergo er location stikkordet.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i det hele tatt kløne svært mye om du skal blanke på et vann som er overbefolket av smårøye. Enkelt og greit; fôr opp noen plasser, sett deg ned med en diskret blink, og husk liten nok krok under og etpar maggot. Mer vrient er det stort sett ikke. Tror Pierre Aker fikk over 1000 smårøyer på ei helg på Totak (eller var det på en dag?), og sjøl har jeg greit runda 300 på en dag uten å anstrenge meg særlig. Ergo er location stikkordet.

Ja det vannet jeg skal fiske opp er nokk ganske overbefolket av smårøye

:D Men skjønner at det lønner seg og fore opp så mann får sammle samen en del fik rundt pilkehøla,og det er like greit det da man skal lære unga litt isfiske :D Tenker det blir en del smårøier som jeg kan fiske storørrete med.Takkar og bokker for alle fine tips som har kommet inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.