Gå til innhold
Fiskersiden

Verdens beste hobby


Audun
 Share

Recommended Posts

Da var det på tide å slenge innom med en liten rapport igjen. Synes det er trivelig å kunne oppsummere litt, og fisket til nå har vært preget av et vintervær som ikke helt klarer å bestemme seg for hva det vil være. På grunn av skole og jobb har det også vært vanskelig å finne ledig tid, men nå i det siste har sjansen bydd seg – det gjelder å utnytte de få friminuttene godt.

ABBOR PÅ GAMMELT OG NYTT VIS

Det begynte tidlig, faktisk så tidlig at jeg tvilte på om isen ville bære meg. Fjorårets abborfiske og de herlige fightene på lett ismeiteutstyr brant fortsatt i magen. Det er jo kav umulig å styre unna abborene, kun et eneste storabbormøte er nok – fullstendig hekta!

240120081832o9pHZDhQ6JEggzN7Gg.jpg

Den første morgenen kan endelig noteres i journalen. Nattemørket erstattes av blått morgenlys, det er fint å være på tur igjen.

Jeg og kamerat Jörgen Larsson ringes ofte. Vi oppdaterer hverandre på hver vår fiskefront, og snakker mye om skriveplaner og kommende artikler i Fiske-feber. Avslutningen på fjorårets abborsesong fra isen ble mer utbytterik og spennende enn jeg først trodde – jeg fikk ”pionérånden” over meg, lot ismeitestengene hvile litt og erstattet balansepilkene med spreke jigger beregnet for det lette spinnfisket og isfisket. Å bruke jigger fra isen kan kanskje ikke regnes som en splitter ny metode, men jeg har til nå ikke hørt om noen som har gått systematisk til verks og brukt det over lengre perioder. Og allerede etter det første jiggpasset kunne jeg telle to flotte skogsabborer. Jeg ringte Larsson umiddelbart. Etter en som vanlig lang samtale ble vi enige om at dette var førsteklasses artikkelstoff. ”Du får bruke nyårets sesong på å trimme teknikken og forbedre bildematerialet,” var beskjeden. Og vi motsier vel ikke en svensk sjefsradaktør, gjør vi vel?

Likevel var jeg helt nødt til å få litt sving på abborfisket før jobben med jiggene kunne starte. Det klassiske ismeitet kunne ikke vært bedre oppvarming, og igjen viste metoden seg som overveldende bra i jakten på skogsabborene. Det ble riktig nok ingen riktige bjässer, men fightene jeg opplevde på den første stålisen gjorde opplevelsen total. Tilbakelent i meitestolen med tekoppen på kneet i morgenstilla, alle taklene avfisker ulike dyp, plutselig et iltert hyleløp fra Fox`n på tripoden, mothugg og fight – kortversjonen av abborfisket og like intenst spennende hver eneste gang!

240120081804BiOklsrRPmWVO1w5Rp.jpg

Pip...pip...pip...piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip...

240120081810RDxChlO5Q2Mn9D6KIc.jpg

Det er umulig å la være å smile, abboren tvinger sene av snella og den lette ismeitestanga flekser helt ned i korken.

240120081713dCY6pRpdzBQ51IewX9.jpg

En nydelig skogsabbor kan gjenutsettes etter en etterlengtet fight. Jammen er de her i år også – heldigvis!

Det ble mange ismeitepass med flere fisker på mellom 900 gram og noen på godt over kiloen. Den siste økta bar preg av ekstremt trege forhold, og jeg måtte jobbe hardt og lenge, med stadige forflytninger, før sesongens foreløpig største kunne vippes over på avkrokningsmatta.

240120081859YPkmtfXvtoGbuuUFJw.jpg

Fascinerende vakker og 1390 gram.

Med en fin bunke gode fiskeopplevelser i minnet kunne jiggfisket starte. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg plutselig bestemte meg for å prøve jiggene, det bevegelige balansepilkfisket har jo alltid fungert, men under noen trege dager i starten på desember fikk jeg meg en real overraskelse. De hissige balansene ble vraket til fordel for de mer rolige og buktende jiggene. Abborene klinte til når jiggene ble dunket i bånn og fisket aktivt oppover mot undersida av isen. Noen ganger kunne de følge med hele veien opp til hullet, vel og merke når fisket ble lagt til grunnene på mellom 3 og 5 meter, og hver eneste tur inneholdt utrolige opplevelser. Metodebyttet mitt ga mange svar på spørsmål jeg alltid har brukt mye tid på i forhold til hvordan abboren fungerer vinterstid, samtidig som det ble født noen nye. Slike erfaringer og nye ufordringer er gull verdt, det gir framdrift i fisket. Svarene på de nye spørsmålene har jeg ikke funnet ennå, men det ble da en flott artikkel – og Larsson ble meget fornøyd.

240120081813nn9DIekYgkHPMFgEeh.jpg

Det gjelder å være tidlig på plass – kanskje ikke så tidlig som dette, jeg glemte forresten hodelykta, men fiskeiveren tok fullstendig taket på meg og tvang meg ut tidligere enn normalt.

240120081825Mz73hg66tMCKDmzox3.jpg

Diverse modeller fra Storm, Gavia og Wiggler er sikre fiskefangere fra isen. Det gjelder å ha med seg modeller med ulike bevegelsesmønstre og vekter i forhold til fiskedypet det skal fiskes på.

240120081817rp6DjRzcPIWWTVEr57.jpg

Abborene er og blir en jiggfisk, også om vinteren. Denne tok en orange Storm Wildeye på grunna.

240120081834A5igWeX3h2DzVTH7Kb.jpg

Den tok knallhardt midt i vannet.

240120081803QrmWHdmjATyMhymh52.jpg

Veltede trær og rotvaser under vann er sikre plasser å leite opp abborene på. Ingen kjempe, men fargene er det ingenting å utsette på.

24012008184995uuwXqQpF8H8uvxMj.jpg

Det gjelder å avfiske dypskrentene nøye. Denne fisken tok så hardt under jiggingen at jeg nesten mista jiggstanga. Knallfisk på den riktige sida av kilosmerket.

LAKEMØRKET

Det høres kanskje ut som om jeg nettopp har fylt 80 år, men for meg utgjør lakefisket barn- og ungdomsfisket mitt – en tidlig fascinasjon for en ”eksotisk” art og svinkalde månekvelder. Målet denne sesongen har vært stor abbor og gjedde, men en vinter blir aldri den samme uten et lakebesøk. Og jeg traff Antonsen i Usundet i år også. Takk for trivelig og inspirerende prat om storgjedder under tømmerfløtertida, storlaker og brasmegyting på 60-tallet. Jeg lover å satse litt hardere til neste år – lakefisket må ikke gå i glemmeboka.

240120081836PWG24Ez23cvDvCWSDc.jpg

Parafinlykt og buldrende elveis. Antonsen holdt meg med selskap hele kvelden, og smålakene nappet bra. Magisk stemning.

24012008173956ZKVe7OehDviFIxT9.jpg

ØNSKE OM STORGJEDDE

Daniel var en råtass på tidligisen denne sesongen, med flere gjedder over de magiske 10. Et bedre inspirasjonsgrunnlag er det vanskelig å finne, så valget var i grunn enkelt, det måtte bli Jaren. To fridager like etter hverandre denne uka ble derfor brukt til gjedde- og siksatsing.

Fridag 1 ble lagt til den søndre delen av innsjøen, og stengene ble taklet opp med nye fortommer og fersk, steindød ”fjellørret fra Peru”. Dead baits har betalt seg gang på gang de siste gjeddeturene, men denne gangen ble det bom. Lavtrykk og blakket vann på grunn av mye regn og tilførsel fra bekkene gjorde forholdene ekstremt vanskelige. Ubevegelige dead baits er vel kanskje ikke det mest effektive i vann med dårlig sikt...

240120081800pkM5InvBnHt4PqbaDk.jpg

Jeg skifter taktikk siden gjedda virker totalt uinspirert, og setter min lit til en mormyska agnet med rød maggot og de geniale fjærmygglarvene fra Power Bait.

I løpet av de tre første sesongene på Jaren kom jeg i kontakt med en lokal sikhelt som fortalte meg alt jeg ville vite om alle mulige sikplasser som før hadde levert riktige specimens. Plassene ble prøvd nesten med det samme, uten at resultatene sto i stil med forventningene. Etter en hel røys med satsingsturer kunne jeg telle et par fisker like under kiloen, og en toppfisk på 1200 gram. Fridag 1`s gjeddeproblemer gjorde sitt til at jeg børstet støv av lokalheltens beste plasstips i den søndre delen av innsjøen, og jeg kan vel ikke akkurat si at jeg angrer på det valget.

240120081836I1GcYmn9dP2XoBY7WT.jpg

Etter en ganske tung løsfôring med rød og hvit maggot på sandgrunna like utenfor vasspesten, legger jeg meg til rette for å etterhvert kunne skimte mormyskaen. Etter drøye to minutters fisking glir fisken inn i synsfeltet, makan! Etter en typisk sikfight på 0,12 og grunt vann kan jeg endelig juble i det stille – etter så uendelig mange forsøk.

2100 gram fordelt på 56 centi.

Fridag 2 ble til det jeg hadde drømt om. Jeg laster ismeitepulken i bilen, legger avgårde og når den øvre delen av nord-Jaren klokka 08:15. Siden grunnefisket i går slo totalt feil velger jeg å legge dagens pass til en dypskrent og lang sivkant som grenser til gode abborplasser.

240120081812RNgMMcP5ML35qMM833.jpg

I tussmørket borer jeg opp alle hullene som trengs til de fire taklene. Jeg håper i det lengste på gjeddemøte...

240120081855KDQF58kmuE2sRMx89x.jpg

Viktig å se over fortommer, knuter og kroker før taklene går i vannet. Det er herlig å være på storgjeddeleit igjen.

240120081839yQ1ivTV1NeWKtn598U.jpg

Månen erstattes med dagslys og sol fra nesten skyfri morgenhimmel. Meteorologisk Institutt kunne melde om sørlig vind og pent vær – Gislefoss fikk rett. Jeg har blodtrua!

240120081803FpVQ4oX2K756LQnVAf.jpg

Etter en serie smågjedder på mellom 2 og 5 kilo skifter jeg plass til et sted nærmere vassen, og bruker litt ekstra tid på å skifte ut agnene på alle stengene. Årets første gromgjedde tar regnbueørreten i det jeg senker den ned, og fighten som følger er upåklagelig. 10200 gram fordelt på 101 centi og ny jubel. Plassen leverte i fjor også – moro å bli litt kjent med Jaren, hvis det nå er mulig...

Ønsker alle en fortsatt fin fiskevinter :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, kjenner jeg får en halvslapp en når jeg ser du har lagt ut rapport

Noen burde fått seg dame snart, for dette tendenserer til sykt, vedig sykt - noe som vel kanskje er grunnen til at du har det store huset heilt aleine

Forøvrig så var det dumt du avlyste den fisketuren - det har vel knapt komt en dråpe regn siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.