Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde i Blandevann, Sprudlevann eller Buksevann?


SMS
 Share

Recommended Posts

Ser at det er endel spørsmål som "hvor fiska du" som faller på stengrunn. Jeg har full forståelse for de som spør (selv om det er noe som heter PM også), og enda større forståelse for de som ikke vil annonsere for hele verden f.eks. i hvilket vann like utenfor Oslo de var i kontakt med 2-kilos abbor. Men hvilket blir det neste hotte storgjeddevannet? (og hvor lenge vil det vare?)

Search and thou shalt find!

Men de fleste av oss har alt for liten tid til å fiske sammenliknet hva vi skulle ønske oss, ergo blir det mye mer fristende å dra dit andre har fått stor fisk enn å lete opp vann selv. Problemet når et vann begynner å bli kjent er at ikke bare sportsfiskere som driver C&R dukker opp i større antall, det gjør også bønder med garn eller annen styggedom.

Det må da finnes drøssevis med nye vann der ute som bare venter på å bli oppdaget, eller som bare lokale helter vet om?

Det er vel f.eks. stor suter i flere vann enn Jovann og Åletjern, og stor karuss i flere vann enn Bergstjern? Men hvordan går man egentlig frem for å lete? Søker på nett, snakker med fiskeoppsyn, være aktiv i foreninger?

Poenget: gjeddepersen min er pinlig lav (5300) ift # gjedder og timer det har blitt i jakten på krokodiller. Selv om S.U dro en svær en på Steinsfjorden i sommer, så har jeg forstått det slik at det var bedre her før gjeddefestivalene. Jarenvannet er jo også nylig kommentert på forumet, ikke slik det en gang var etter at enkelte ansatte i primærnæringer (med lav anseelse hos Vål'enga-Klanen) har vært på ferde. Kraftig forkjøla i romjula var jeg, slik så mange andre her sikkert har vært, på fisketur i Norgesatlaset. Så mange kjente vann både til gjedde og storabbor på østsiden av Oslofjorden, langt færre på vestsiden. Men noen av de jeg så på kartet på vestsiden av Oslosfjorden er jeg litt overrasket over at jeg ikke har hørt om fangstrapporter fra:

Goksjø (var ikke gjeddefisket bra her før?)

Borrevannet (litt utilgjengelig, sikker is her vinterstid?)

Hillestadvannet og de to andre vanne like øst/nordøst.

Fiskumvannet og Eikeren

Sperillen

Randsfjorden (mer enn røye og storørret vel?)

Krøderen

Her i Trønderlag er det kanskje mange steder med potensial, men hvor ingen/få har gutsa, f.eks.:

Jonsvatnet ved Trondheim

Fossemvatnet ved Steinkjer

Kvesøen, Murusjøen og sikkert flere i Lierne

Er det ikke stor gjedde her, eller er det ingen som fisker etter den? Eventuelt er forklaringen helt enkelt at de som drar storgjedder her holder klokelig kjeft om det? Bekreft gjerne mistanken min selv om du ikke vil avsløre go'plassen eller go'vannet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Borrevannet (litt utilgjengelig, sikker is her vinterstid?)Tror isen legger seg på Borrevannet hvert år, har bare vært der en gang, men da var den fin. Tassen her på forumet har vokst opp med gjeddene i Borrevannet, så han kan sikkert dele noen tips med de som måtte ha lyst til å gutse... Tror ikke han har fått noen veldig store gjedder der, men ofte mye fin fisk. Mener å huske at han har fått gjedde på opptill 6-7kg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Eina. Noen som vet tilstanden der nå, og hva evt utfisking med ruser i sørenden har hatt av betydning for bestanden? Foregår rusefisket fortsatt?

Fikk ihvertfall enormt med sik i sørenden på isen der i fjor vår. Det er vel et av problemene for røyebestanden, at siken tar overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk, meget interessant info! Neste spørsmål er omdet finnes midler for å hindre lokale helter i å ødelegge nye eller potensielle storgjeddevann som Krødern? Eller er dette å tro på julenissen, eventuelt er det så usannsynlig at jeg like gjerne kan tro vi blir med i EU?

Seriøst: stor gjedde frister da såpass mange meite- og trolling-gærninger (ikke "rett-troende" fettfinne-fiskere) i dette landet (og utlandet!) at det burde vel være mulig å tjene penger på å opprettholde et godt fiske etter storgjedde? Ser for meg større varianter av ordningen i Akersvannet, ikke noe garnfiske, grunneierlag som tjener penger på båtutleie og/eller vedlikehold av ramper. Bag-limit eller påbudt C&R for gjedde over en viss vekt f.eks.? Bare tenker høyt her. Mulig jeg er ung og dum? [ :) ] Jeg kan jo inntil videre drømme om at dette vil skje i fremtidige og eksisterende storgjeddevann i nær fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Hvis det er siken som ødelegger for røyebestanden, er det kanskje ikke noe sjakktrekk å utrydde gjedda...

Var det noe størrelse på siken eller?

Siken funger sikkert bra som mat for gjedda, men skaper vel problemer for røya. Siken var ikke stor, 100-200g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siken er en feit og fin byttefisk for gjedda, det er helt klart! Skal man ha feite og tunge gjedder, så bør man helt klart fiske i vann der det er mye sik!

Det er også store mengder relativt stor mort på Eina også, så gjedda bør ha mat nok der, men gjeddebestanden har nok fått en knekk av de lokale herjingene der. Har ismeita noen ganger der, men ikke fått noen mengder akkurat. Fått noen gj opp til drøye 6kg, men en og annen virkelig madam er det nok der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Seriøst: stor gjedde frister da såpass mange meite- og trolling-gærninger (ikke "rett-troende" fettfinne-fiskere) i dette landet (og utlandet!) at det burde vel være mulig å tjene penger på å opprettholde et godt fiske etter storgjedde? Ser for meg større varianter av ordningen i Akersvannet, ikke noe garnfiske, grunneierlag som tjener penger på båtutleie og/eller vedlikehold av ramper. Bag-limit eller påbudt C&R for gjedde over en viss vekt f.eks.? Bare tenker høyt her. Mulig jeg er ung og dum? [ :) ] Jeg kan jo inntil videre drømme om at dette vil skje i fremtidige og eksisterende storgjeddevann i nær fremtid!

Gode tanker dette, men det kan vel virke som om markedet her hjemme ikke er helt modent enda, i den forstand at dette er noe grunneiere kan tjene penger på pr i dag. For omlag 10 år siden forsøkte grunneierne i nedre Glomma å markedsføre dette området som gjeddeparadis overfor det utenlandske markedet. Dette ble gjort gjennom frisk annonsering i europeiske fisketidsskrifter (særlig det tyske Blinker). Problemet var at grunneierne ikke innså at europeiske sportsfiskere krever mer tilrettelegging og infrastruktur enn den jevne norske sportsfisker, som helst vil ha så uberørt villmark som mulig. Når man forsøker å selge fiske uten detaljerte opplysninger om fiskemulighetene (som grunneierne knapt har selv fordi de egentlig ikke er så interessert i gjedde, kun å eventuelt tjene penger på den), med ytterst begrenset infrastruktur i form av båtutleie, guiding, båtramper, campingplasser, toaletter osv er det da realistisk å tro at seriøse utenlandske sportsfiskere vil bite på 'agnet'? Nei, den som intet vover intet vinner. Det er stort potensiale for fisketurisme i Norge, ikke minst for gjeddefiske, men da må de som har ambisjoner om å tjene penger på slik aktivitet være villig til å investere det det koster for å ha et produkt å selge. Og så må vi faktisk kultivere og ta bedre vare på gjeddebestandene, slik at mulighetene for å få ei stor gjedde faktisk er rimelig god for gjestene. Med blandede erfaringer fra Ebro friskt i minnet, der det tross alt er en VISS tilrettelegging (tross alt byråkrati og kranglete politi), så er faktisk Norge et U-land når det gjelder fisketurisme på alle andre arter enn laks (og til og med på laks er det mye som KAN forbedres)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Borrevannet på på vinteren og på sommeren. Jeg har selv også hørt snakk om stoore gjedder her og den største jeg har vært vitne til her var på 7-8 kilo. Ellers kunne en av de lokale fortelle om den største hans var 10+. I tillegg kan det nevnes at det står en riktig svær en utstoppet på miljøsentret. Men i forhold til Akersvannet, så tror jeg Borre kommer til kort. Her skal det nevnes at Akers ifjor var regelrett dårlig. Borre huser masse gjedder og her har jeg også abborpersen min (920 gram)- som en bifangst vel å merke.

Hillestad har mye gjedde, men etter hva jeg har hørt i ørekrokene, vanker det ikke mye stort herfra. Aner heller ikke hvor jeg kan parkere for å evt. sette ut båt (gummi). Bergsvannet har bra stamme med mellomstor gjedde (5-9) og stor abbor - men kan ikke selv slå i bordet med noe stort herfra.

Fiskum er grom på vinteren mht til abborpilking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Blåser liv i tråden igjen etter å ha sett nyheten på forsiden om gjedde i Krøderen, og som syver nevnte kan dette være det neste Steinsfjorden eller Jaren.

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20.../LKSM/105060326

Men jeg blir fryktelig oppgitt av holdningen til arten gjedde. Ikke rart det slaktes gjedde i Nitelva, på gjeddefestivalen i Steinsfjorden og av lokale helter i Einavannet og Jarenvannet med slike holdninger. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og den artikkelen og begynte nesten å grine. Alså meitemark blir via mer omtanke enn gjedda, mtp reglene om fiske, og at gjedda kan tas hvordan man vil, mens meitemark bel vurdert skåna.

Jaja som en annen bruker sier, N'n på bilen står for Nisse

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å fortelle hvor du kan få gjedde. Prøv Jonsvattnet ved Kuseten. Et lite vann som er koblet til jonsvattnet med en kanal, kaldt gjeddvattnet. Der er det altid mye ufisk å få. Et bedre vann er foldsjøen ovenfor Hommelvik. Kjør gammle E6 inn til Hommelvik, ta av i første rundkjøring mot Fuglem. Fortsett opp over til du får sjøen på høyre side. Kjør forbi vannet, ta til høyre i neste kryss og høyre i neste. Da komme du innerst i vannet og der er det beste fiske etter "svineriet" [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av J.P

Har ingen problemer med å fortelle hvor du kan få gjedde. Prøv Jonsvattnet ved Kuseten. Et lite vann som er koblet til jonsvattnet med en kanal, kaldt gjeddvattnet. Der er det altid mye ufisk å få. Et bedre vann er foldsjøen ovenfor Hommelvik. Kjør gammle E6 inn til Hommelvik, ta av i første rundkjøring mot Fuglem. Fortsett opp over til du får sjøen på høyre side. Kjør forbi vannet, ta til høyre i neste kryss og høyre i neste. Da komme du innerst i vannet og der er det beste fiske etter "svineriet" [ :) ]

Ufisk og svineri? Ja riktig, du er av den uopplyste typen ja....[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.