Gå til innhold
Fiskersiden

DN vurderer forbud mot laksefiske


Labrax
 Share

Recommended Posts

Er jo synd dette da. Og en annen ting er jo at dersom laksefisket bortfaller vil rikingene/snobbene (de som betaler over hverandre og sender prisene til himmels) finne noe annet de kan fiske etter i stedet - og da er det jo nærliggende å tenke på gytevandrende storørret - et fiske som ligner på laksefiske både i utførelse og i størrelse på fisken. Dette fisket er jo svært billig nå - sikkert fordi mesteparten av ørretfiskerne heller vil fiske småørret med tørrflue der det er lett å få fisk enn å riskikere å bruke en hel sesong i f.eks Randselva uten et napp.

Men fluefanget storørret har høy trofeverdi og vil nok tiltrekke seg en god del tidligere laksefiskere - med soneinndeling, stangbegrensninger og 20-dobling av fiskekort (om man overhodet får det der man vil fiske).

Håper ikke dette skjer. Håper de begynner å fiske havabbor i stedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare stenge elvene annet hvert år og kun tildele fiske til Norske statsborgere med laksefiskelisens (a la`jegerprøven). Ser at dette ville medføre at enkelt som lever av laksefiske i dag kunne få nedgang i inntekt.. men som det skrives enkelte steder - Alle bør jo kunne bidra litt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan vi ikke sette fisken tilbake fra dag 1! i stedet for å snakke om hva som kan gjøres i fremtiden.

Tenk om vi kunne si til alle disse som sitter i utvalgene rundt om.

"Vi har gjort vårt! laksen er satt tilbake til elva"

Et poeng er at vi må gjøre det vi kan for å påvirke og det eneste er å sette fisken tilbake slik at den får gyte. GYTE GYTE GYTE GYTE GYTE GYTE DET ER DET DET BEGYNNER MED ELLER SLUTTER.

Eller det som kommer til å skje...slutt på fiskingen.

I Skottland tilsvarte C&R ca 30 milioner rogn ved gytingen.

Ca annenhver fisk blir satt tilbake der nede.

Er dette ubetydelig?

Kan dette hatet til Rikinger/ Snobber (skulle vi føye til Opera elskere for å være på den sikkre siden) begrunnes litt bedre? er rikinger snobber , dummere, dårligere mennesker, etc.

Hvem slår ihjel mest fisk i Norske Lakselver? de rike eller "de fattige"

Skulle gjerne funnet en smiley med nisselue, men det er ikke her naturlighvis.

Fytterakker,n så flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tolket utsagnene mine som hat til rikinger/snobber, men det var ikke slik det var ment. Det jeg mente (og skrev - men du er så opptatt av å dele ut nisseluer at du ikke gidder å lese skikkelig hva folk skriver :) ) var at dersom de som har midler til å drive prisene oppover til sinnsyke nivåer kaster seg over storørretelvene så vil fisket der slutte å være så tilgjengelig for folk som det er nå.

Jeg hater ingen av de involverte. Jeg skjønner at de som har råd til det ønsker å by over de andre slik at de får fisket der de vil. Og jeg skjønner at grunneiere ønsker å få den summen de kan få. Ikke noe hat mot dem av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tolket utsagnene mine som hat til rikinger/snobber, men det var ikke slik det var ment. Det jeg mente (og skrev - men du er så opptatt av å dele ut nisseluer at du ikke gidder å lese skikkelig hva folk skriver :blink: )

Amen !

Det må da kunne være andre veier til mål enn catch and release? og det må da være mulig å forfekte et annet syn, uten at en opplever ubehag ved å gå inn på forumet..

Jeg synes det er synd om det blir slik at den glede og spenning (representert ved forumet, som har hjulpet mange petri brødre gjennom vinteren) forsvinner fra forumet, fordi folk flest ikke lenger tør/gidder å skrive (av frykt for å bli "tatt" på et eller annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange som fisker laks KUN for sporten's skyld, jeg tror mesteparten fisker det de kan og gjerne selger for å finansiere eget utstyr og nye fiskekort.

Laksefiskerne som er her på FS har vel stort sett samme oppfatning at laksefiske må forvaltes riktig, men hva med alle de "spisse albuene" som durer rundt i elvene og fisker for fisken's skyld som aldri har hørt om FS (internett) C&R, reguleringer o.s.v, det blir vanskelig å få de med på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med alle de "spisse albuene" som durer rundt i elvene og fisker for fisken's skyld som aldri har hørt om FS (internett) C&R, reguleringer o.s.v, det blir vanskelig å få de med på lag.

Er her de, de øver med gjedda som utgangspunkt.

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da kunne være andre veier til mål enn catch and release?

Tja, kan vanskelig se noen annen løsning HVIS man skal fortsette å fiske samtidig som laksen blir fredet... Og HVIS man snakker om at alle parter bør bidra; selv om man rent personlig helst ønsker å spise fisken, er ikke det å sette den tilbake et billig "offer" å gjøre dersom det er hva som skal til for at man kan fortsette å gjøre det man synes er morsomst her i verden? Og samtidig bidrar man jo til å redde laksen. Det burde jo gi de fleste ganske god følelse, skulle jeg mene. Og uansett hvor lite sans man måtte ha for C&R, man kan ikke sope det faktum under teppet at ordningen faktisk fungerer, og at fisken overlever, forutsatt at man har ferdigheter og det utstyret som trengs for å få fisken uskadd tilbake i sitt rette element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er morsom å lese. Masse adrenalin, men lite konkret innhold. Debatt omkring rikinger, storørret, hat, C&R og nisseluer redder ikke en eneste fisk. Kan ikke de som ønsker å bedrive C&R få gjøre dette og de som ønsker å kakke fisken i hue få gjøre dette i fred. Selv setter jeg tilbake laks, unner meg en middag i ny og ne, men har ingen tro på at jeg redder noen laksestamme ved å sette 80 % av fisken min. Bidraget blir minimalt, og som sagt tidligere må det kraftigere kost til. Fiskerne må fiske mindre, og eneste mulighet er innkortning av antall fiskedøgn gjennom døgnfredning, tidligere stengning, senere start etc. Bidraget gjennom C&R får da bli en bonus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er morsom å lese. Masse adrenalin, men lite konkret innhold. Debatt omkring rikinger, storørret, hat, C&R og nisseluer redder ikke en eneste fisk. Kan ikke de som ønsker å bedrive C&R få gjøre dette og de som ønsker å kakke fisken i hue få gjøre dette i fred. Selv setter jeg tilbake laks, unner meg en middag i ny og ne, men har ingen tro på at jeg redder noen laksestamme ved å sette 80 % av fisken min. Bidraget blir minimalt, og som sagt tidligere må det kraftigere kost til. Fiskerne må fiske mindre, og eneste mulighet er innkortning av antall fiskedøgn gjennom døgnfredning, tidligere stengning, senere start etc. Bidraget gjennom C&R får da bli en bonus!

Er 30 milioner rogn i Skotland minimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke de som ønsker å bedrive C&R få gjøre dette og de som ønsker å kakke fisken i hue få gjøre dette i fred.

Nettopp her er jo kjernen i det som diskuteres!

Enten C&R eller full fredning av elvene. Når man ser til Skottland, Island og Kola så er C&R som forvaltningsverktøy unektelig bærekraftig, mens her i Norge har myndighetene gitt etter for dyrevernere og tillater ikke C&R som en del av forvaltningen. Passe nisse :)

Og om alle gjorde som deg og gjenutsatte 80% av laksen skal jeg love deg det ville monnet.. Da kunne vi ha sluppet innkortninger og restriksjoner i alle ender i allerede overfylte elver! I Skottland går det faktisk så bra at de kan holde elvene åpnet fra februar til november. Hvordan hadde prisnivå og tilgjengelighet vært der med norsk sesong mon tro?

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 millioner rogn gir masse fin lakseyngel, men det gir jammen med kortere fiskesesong sammen med kraftige innskjerpelser i døgnkvoter også. Jeg er desvere slik av natur at jeg ikke tror fiskerne selv klarer å håndtere dette alene. Jeg ser og møter så mange fiskere som ikke eier kultur, respekt og måtehold i fisket. I mandalselva finner men nesten ikke fiskere som bedriver C&R. Alt skal på land, tas bilde av og deretter fryses ned. Man vil trenge oppsynsmenn i nesten hver busk dersom man skal få kontrolert at C&R virkelig utføres. Jeg støtter C&R, men mener som sagt at "regler som ikke kan brytes" må innføres. C&R får da bli en bonus.

forslag: Utsette åpning i elvene til 1.juli i hele landet, stenge elver for fiske 15.august, innføre max 1 laks pr døgn, forby alt annet en stangfiske i elvene og forby sjølaksefisket. Dette ville monnet med tanke på antall rogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke de som ønsker å bedrive C&R få gjøre dette og de som ønsker å kakke fisken i hue få gjøre dette i fred.

Poenget er jo at man ikke kan fortsette å kakke fisk dersom bestanden skal reddes. Det er visse fakta man ikke lenger kan sope under teppet;

* sportsfiskere som dreper fisk bidrar til dødeligheten i betydelig grad.

* C&R som forvaltningstiltak bidrar derfor til en betydelig reduksjon i dødelighet, og dermed i antall laks som klarer å gyte. At det estimerte antall gytte rogn øker med 30 millioner pga C&R praksisen i Skottland kan neppe betraktes som et ubetydelig bidrag.

Så de rene fakta forteller oss at det kun er "två møjligheter" som det heter dersom bestandene ikke tåler beskatning; enten må bestandene totalfredes for alt fiske; eller man kan praktisere C&R. Biologisk sett er disse løsningene praktisk talt identiske. Og de bidrar til at de som fisker laks fordi det er morsomt kan fortsette med det, og at grunneierne kan fortsette å tjene penger. Pragmatisk sett burde derfor valget være enkelt. Og det er heller ingen som blir tvunget til å fiske laks. De som synes maten er avgjørende eller synes C&R er umoralsk, kan jo bare slutte å fiske. Men hvorfor skal dere prakke deres løsning på oss andre? Hvorfor skal man alltid se begrensninger istedenfor muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer begge dine to kontrastfylte forslag, enten totalfrede eller innføre tvungen C&R. Likevel vil vi ikke se et totalpåbud om C&R i norske elver. Norges miljøpolitikk viser seg gang på gang å være hyklerisk og styrt av lokale krefter. Vi har en ulve- og bjørnestamme som teller to-sifret antall og likevel gis det en rekke fellingstillatelser fordi noen få bønder mister noen få sauer. Vi har et internasjonalt ansvar mtp bevaring av den atlantiske villaksen, likevel er fjordene våre fulle av oppdrettsannlegg, flåte- og garnfiske eksisterer i elvene våre, sjølaksefiske som bare i vest-agder fanget 23 tonn i 2006 og fylkesmenn som aldri ser alvoret i situasjonen og som lar seg påvirke av alle som vil tjene mer og fange mer.

Skulle ønske det var annerledes, men igjen tror jeg ikke vi vil se den nødvendige pondusen hos de som tar beslutningene. Reglene for sjølaksefisket er enda ikke fastsatt. Etter de siste dagers trusler og fakta omkring laksefisket har fylkesmennene nå muligheten til å totalforby sjølaksefisket. Vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig leser av fiskersiden, men inntil nå ikke medlem vil jeg komme med et par opplysninger og oppfordringer til andre medlemmer.

Det er på tide å få hue ut av et visst sted og se hva denne saken virkelig handler om.

Legg nå denne debatten om C&R død en stund!

Dette er høyt politisk spill der det lekes rulett med våre nasjonale laksestammer.

Hvis dere leser brevet som Per har postet på siden idag, som også er sendt direktøren på Havforskningsinstituttet (HI), vil dere se at HI nekter å anbefale "før var prinsippet" i deres høringsutkast i forbindelse med forvaltning/beskatning av anadrom laksefisk i sjø. Et høringsutkast som er et bestillingsverk fra Fiskeridepartementet og Helga Pedersen. Normalt skulle DN og lokale myndigheter ta seg av begrensinger på uttak av anadrom laksefisk både i sjø og elv, men her har altså Fiskeridepartementet blandet seg, blant annet for å sikre samenes rettigheter til sjølaksefiske. Grunnen til at DN (og lokale fiskerimyndigheter som Anton Rikstad) går ut og lufter ide om totalforbud av laksefiske er nettopp fordi de også er forbannet på innblanding fra andre departementer og truer med det de kan, stenging av alt fiske.

Det er på tide å gi støtte til disse stipendiatene som tør å gå imot sine egne arbeidsgivere for å få begrenset fiske også i sjøen , i tillegg til de begrensingene som allerede er kommet i elvene.

Er du, eller kjenner du en lakseforsker, ring og plag dem, få dem på banen...

Endret av Gammel-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steng alle elvene noen år. Innfør baglimit. Det å fiske i en elv med kun c&r er helt uaktuelt. En gjeng med knehøner som skal stå leke seg med fisk som har svømt dritlangt for å ha seg, for så å bli drilla rundt i alt for lang tid, heisa opp av vannet tatt bilde av sammen med en eller annen fjott for så å settes tilbake i elva... Njaa, jeg er nok en nisse som syntes slik lek er etisk i gråsonen.. Da kam man heller finne seg annen hobby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steng alle elvene noen år. Innfør baglimit. Det å fiske i en elv med kun c&r er helt uaktuelt. En gjeng med knehøner som skal stå leke seg med fisk som har svømt dritlangt for å ha seg, for så å bli drilla rundt i alt for lang tid, heisa opp av vannet tatt bilde av sammen med en eller annen fjott for så å settes tilbake i elva... Njaa, jeg er nok en nisse som syntes slik lek er etisk i gråsonen.. Da kam man heller finne seg annen hobby

Så en gjeng knehøner skal bestemme hva andre skal gjøre, når situasjonen blir slik at de selv får etiske problemer med sin aktivitet? Som sagt, hvis du ikke synes noe om dette, hold deg unna da vel. Det er DU som bør finne deg en annen hobby, ikke jeg! Det er da ingen som tvinger deg til å fiske laks. Men selv om du måtte gi opp dette, eller synes det er galt, hvorfor i all verden skal du diktere hva jeg skal gjøre, når det jeg driver med verken er til skade for laksebestanden eller deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en gjeng knehøner skal bestemme hva andre skal gjøre, når situasjonen blir slik at de selv får etiske problemer med sin aktivitet? Som sagt, hvis du ikke synes noe om dette, hold deg unna da vel. Det er DU som bør finne deg en annen hobby, ikke jeg! Det er da ingen som tvinger deg til å fiske laks. Men selv om du måtte gi opp dette, eller synes det er galt, hvorfor i all verden skal du diktere hva jeg skal gjøre, når det jeg driver med verken er til skade for laksebestanden eller deg?

Dikterer ingen jeg. Hva skal jeg holde meg unna??

Men etter mitt syn så er c&r only etisk i gråsonen...

baglimit etter noen års stengning syntes jeg er bra... trenger ikke mange laks jeg, men 3-5 i løpet av en sesong.. Ja det holder for mitt vedkommende.. Men at ingen fisk skal på land, og bare c&r er etter mitt syn lek med liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dikterer ingen jeg. Hva skal jeg holde meg unna??

Men etter mitt syn så er c&r only etisk i gråsonen...

baglimit etter noen års stengning syntes jeg er bra... trenger ikke mange laks jeg, men 3-5 i løpet av en sesong.. Ja det holder for mitt vedkommende.. Men at ingen fisk skal på land, og bare c&r er etter mitt syn lek med liv..

Du kan holde deg unna laksefiske dersom du synes det er uetisk å utføre dette på en måte som ikke går ut over bestanden (altså C&R). HVIS det er slik at det kollektive høstningspresset på laks er for stort selv med sterke fangstbegrensninger, ja da må det da vel være i alles interesse at ingen laks blir kakket, både for å redde arten og ens egen fritidsinteresse? Og hvis man ikke synes noe om å utføre laksefisket under slike NØDVENDIGE forutsetninger, ja da kan man jo bare holde seg hjemme. Som sagt ingen som tvinger deg ut til elva. Jeg respekterer at du synes det er i en moralsk gråsone å fiske under slike forutsetninger, men hvorfor kan ikke andre som synes dette er helt greit fortsette å fiske?

Og i denne saken er det ingen tvil om at det er C&R motstanderne som forsøker å diktere andre til enten å akseptere fortsatt høstning (om enn sterkt begrenset), selv om bestandene kanskje ikke tåler dette, eller eventuelt en totalfredning. Så vil dere kanskje si at man forsøker å diktere dere til å ikke kakke fisk. Men det er jo en himmelvid forskjell her. Det er jo et rent rasjonelt biologisk argument, bygget på et solid faglig dokumentasjon, for at man bør slutte å kakke laks; det er (dessverre) en nødvendighet for å redde bestanden.

Det diktatet C&R motstanderne forsøker å pådytte tilhengerne av praksisen er jo til sammenlikning tuftet på et mildt sagt tvilsomt grunnlag, som det knapt fins faglige argumenter for, og som det er høyst delte oppfatninger om. Og av alle misforståelser og dumme argumenter mot C&R er tesen om lek med liv det aller dummeste. For leke med liv gjør alle sportsfiskere, uansett om vi kakker 0 eller 1 million fisk.... Å komme trekkende med dette er jo bare å lure seg selv. Det kan man godt gjøre, med den konsekvensen at man selv slutter å fiske. Men prøv ikke å påtvinge oss andre dette tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan holde deg unna laksefiske dersom du synes det er uetisk å utføre dette på en måte som ikke går ut over bestanden (altså C&R). HVIS det er slik at det kollektive høstningspresset på laks er for stort selv med sterke fangstbegrensninger, ja da må det da vel være i alles interesse at ingen laks blir kakket, både for å redde arten og ens egen fritidsinteresse? Og hvis man ikke synes noe om å utføre laksefisket under slike NØDVENDIGE forutsetninger, ja da kan man jo bare holde seg hjemme. Som sagt ingen som tvinger deg ut til elva. Jeg respekterer at du synes det er i en moralsk gråsone å fiske under slike forutsetninger, men hvorfor kan ikke andre som synes dette er helt greit fortsette å fiske?

Vi er nok uenig Piscator, ingen tvil om det, og hvis du hadde lest først innlegget mitt, så sa jeg jo at det å fiske i en elv med kun c%r er uaktuelt. Så jeg kommer til å holde meg unna. Og jeg kommer ikke til å stå ved elva å demonstrere heller. Og ja, jeg er villig til å slutte å fiske laks i flere år for å få sunne gode bestander, men hvis det ikke tåler en beskatning på f.eks. 5 laks pr. fisker, ja da syntes jeg heller ikke at elven skal åpnes for c&r, for uten tvil, så kommer det også til å påføre flere fisker en sikker død, særlig da folk skal "kjøre" fisken en stund ( i tillegg til varmere vann, folk som ikke vet hvordan de skal holde den osv), mange syntes jo det er det mest morsomme. Og det at jeg mener at kun c&r er uetisk, fremfor og ta en og annen fisk til mat, som gir meg mye glede, er tull og vås, ja det får stå for din regning. Jeg fisker kun fisker jeg kan spise, og ikke noe annet, og det er skyldes at for meg er det like mye av opplevelsen som alt det andre rundt fisket. Og ja jeg vet at jeg kan kjøpe fisk i butikken, men altså, jeg liker å fiske den selv, tilberede den, og til slutt spise den.. Sånn er det, men dette syntes jo du bare er noe tull, så vi er uenige..

og til spørsmålet om hvorfor andre ikke kan holde på med dette, jo nettopp for det at jeg syntes det er uetisk.. Mye stress for fisken som har strevd hardt for å komme dit... Og jeg syntes det er en forskjell på å dra opp fisken, kakke den for så å spise den, enn bare å fiske for morro skyld..

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for uten tvil, så kommer det også til å påføre flere fisker en sikker død, særlig da folk skal "kjøre" fisken en stund ( i tillegg til varmere vann, folk som ikke vet hvordan de skal holde den osv), mange syntes jo det er det mest morsomme.

erfaring viser jo at overlevelsen er nær 100% hvis man gjør ting riktig. Dette er mest et spørsmål om holdninger og ferdigheter. Så dette er ikke så opplagt som du forsøker å fremlegge det. Derfor er dette et tåpelig argument.

Jeg fisker kun fisker jeg kan spise, og ikke noe annet, og det er skyldes at for meg er det like mye av opplevelsen som alt det andre rundt fisket. Og ja jeg vet at jeg kan kjøpe fisk i butikken, men altså, jeg liker å fiske den selv, tilberede den, og til slutt spise den.. Sånn er det, men dette syntes jo du bare er noe tull, så vi er uenige..

Dette er en annen misforståelse. Jeg også liker å spise fisk jeg selv har fisket opp. Forskjellen er at dette er på ingen måte en nødvendig betingelse for det jeg driver med, det er snarere helt uavhengig av de sportslige vurderingene. Og hvis det viser seg at jeg ikke kan drepe fisken fordi bestanden ikke tåler det er ikke dette noe problem for meg. Fiskegleden er like stor uansett. Ja, faktisk er det nesten enda større å se at den store fisken svømmer uskadd tilbake enn å spise den opp, selv når vi snakker om arter som er gode å spise.

og til spørsmålet om hvorfor andre ikke kan holde på med dette, jo nettopp for det at jeg syntes det er uetisk.. Mye stress for fisken som har strevd hardt for å komme dit... Og jeg syntes det er en forskjell på å dra opp fisken, kakke den for så å spise den, enn bare å fiske for morro skyld..

Jo, du og noen med deg synes det er uetisk. Og dere må gjerne MENE at vi andre skal slutte med C&R. Men at dere skal få viljen deres og ødelegge gledene for tusenvis av andre sportsfiskere som ser ting annerledes virker helt hinsides, særlig når argumentene for at dette er uetisk er såpass syltynne som de faktisk er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.