Gå til innhold
Fiskersiden

Wilmannsøien 2008


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 230
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser elva er på vei ned, hva tror du om vannstanden fremover Silver? Laksen er vel på plass allerede da, men blir jo lite bett dersom det blir liten varm elv og fisken slutter å gå?

https://www.fiskersiden.no/content/view/660/127/lang,no/

Ja den har sunket betraktelig nå. Men den er enda ganske "kald", så bettet er nok der.

Men det blir som du sier, mindre fart i laksen fra høl til høl. Men pass på, kommer det litt regn og den stiger litt igjen, kan det bli mere fart igjen i laksen :)

Jeg ville satset på små sluker eller helst små tuber ! Buch 16gr. f.eks. ;) Eller kanskje Tobyen kan være brukbar nå, pleier jo ikke å være dum den når elva er liten (har litt dårlig erfaring med sluk når elva er liten. Unntatt effektiviteten på Buch da, som vingler litt mere.) Og akkurat det er ikke dumt utover i sesongen :D

Fluer: Små tuber med rød (oransje) butt f.eks. Og svart/litt oransje vinge med litt glitter i, enkelt og greit.

Det må stå noen fine lakser i hver høl oppover dalen nå, så mye som har gått forbi her nede i mai/juni.

Har dere et stryk på valdet, eller en plass der det er ganske hard strøm, bruk Buch 30gram

:D Ikke fisk på "dødvatn" iallefall, der skjer det ingenting. Strøm er tingen, hard strøm.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det "Renna" og "Luringen" som er mest aktuelle hos oss-men det er det jo uansett :)

Skal handle inn litt mer Buch før turen, så blir det å variere mellom den og Tobyèn ;) Flua må også prøves litt mer i år :D

Fiskeplassene beskrvet her:

https://www.fiskersiden.no/content/view/73/29/lang,no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ukjent der oppe, men generelt så langt oppe når elva er liten:

Fisk mest på de dypeste plassene, der det evt. er noenlunde bra strømdrag. Vil tro at det er der laksene står når "liten" vannstand. Og de trekker mere i strykene i den verste hardstrømmen jo mere varm elva blir. Der det er lommer i strykene med litt dybde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes !

Og hvis strømmen er meget hard, bruk en sluk som ikke vingler for mye på disse plassene. Jeg har nevnt Buch, men den skal IKKE brukes hvis strømmen er litt for hard (gjerne i seig og tung strøm på høy elv, eller liten elv når den er litt varmere på moderat strøm). Grunn: Fare for feiltilslag eller at laksen ikke er interessert hvis den vingler FOR mye ! Det ser du på stangtuppen, den skal vippe sakte, ikke slå "voldsomt" !

Så en massiv sluk som Koster f.eks. er knall på slike plasser. Eller Pirat 30gr. den må du bare ta med deg :)

Pirat er en utsøkt bamsesluk. Men uansett, laksen setter en voldsom fart etter sluken i stryk, hvis elva er kommet på en viss temperatur. Lange kast der strømmen er hard, da går sluken rolig over lommene (ved steiner etc.) Å kjenne sluken rase ute i strømmen ukontrollert, for så å kjenne at den går riktig over lommene der sluken får en helt annen gange, det er "elektrisk". Finner man disse, må det bare si PANG :)

Der står det alltid laks ! Det slår aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange kast? Elva er vel 20m bred omtrent her.... :)

Ja de må nok være nogle kortere enn det jeg er vant til nede i sumpene, men alikevel, hvis strømmen er ganske hard, litt lengre kast enn normalt. Bare for å få sluken til å flyte mest mulig rolig over strømmen, slik at den ikke går i bue for kjapt over "hardstrømmen" :)

Men du finner nok best ut av det selv, du kjenner jo valdet godt.

Så mye laks som er der oppe nå, skal det godt gjøres å få sluken helskinnet gjennom stimen(e) :blush:

God springmarsj ned til Rognes (med en Megalaks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser elva hadde en liten opptur i helga, det var vel ikke dumt tenker jeg ;)

Holder nok ikke med at elva stiger, du trenger nok tidenes lakseoppgang for at du skal lykkes med de slukene der...... :D

Du får håpe at Lars (Nils Master) kommer seg raskt oppover i elva og besøker deg :o

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere sluker laksen kan drite i, jo bedre! Hva gjør du hvis du blanker, Karl Inge? Hvordan kan du figurere på forumet med hodet hevet etter et så høyt fall det blir etter denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dårlig følelse for denne turen din, KIS. Et umenneskelig press du har lagt opp til her. Gutta har skyfla opp storlaks etter storlaks, og så kommer du noen uker senere under litt halvdårlige forhold, dette lover ikke bra. Kan være at du skvetter hver gang du ser langt rødt hår i årevis fremover i frykt for å møte på CB (Ikke Christiansands Bryggeri)?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, nesten så jeg gruer meg litt :)

I år er du frisk og det er vel samme gjengen som tar turen i år også, du får nok en flott tur til Gaula med halve slukarsenalet til Baardsen,....og kjenner jeg deg rett så har du nok med noen brune også B)

Jeg får bare sitte å vente på bilde av laks større enn persen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.