Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til tur


Frederikdebes
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer enkelt og greit på om noen har noen stalltips til steder der det er GODE muligheter for å fange innlandsørret og evt røye. Med det mener jeg at det kanskje er bedre med 10 fisk på 500 gram enn 1 på 1.5 kilo. Grunnen er at jeg planlegger en helg/langhelg med faren og broren min og da er det litt viktigere at vi faktisk får fisk framfor at det er verdenes største.

Jeg driver å leter endel på nettet men har aldri vært med på noe sånt før så har ikke minste aning om hva som er bra og hva som ikke er.

har titta litt på sider som dette

http://www.villmarksliv.no/fiske/article144110.ece

http://www.inatur.no/

for å nevne noen, men det finnes jo om lag 1 millard små innsjøer, bekker, tjern i dette landet og stort sett alle sidene sier at det er "gode" fiskemuligheter. Jeg tar alltid sånt med en klype salt. Synes at tips fra folk som faktisk har vært ved et tjern eller lignende og fått masse fisk teller mer.

Så jeg håper folk kan komme med masse tips her. alt taes imot da vi er åpne for å gå litt i mark og telte eller leie hytte der det evt er mulig. Jeg bor i Moss så fint om stedet kanskje ikke er Troms. det er en smule langt. Ikke at jeg skal være kresen her heller da :blush:

Jeg poster denne tråden her litt pga at vi har tenkt å prøve endel fluefiske, selv om sluk utstyret antageligvis også vil få bli med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste "stalltips" er turen over fjorden til vestfold og så finne "Haieren". Dette er et kultivert vann med mye ørret. Vi var der en helg da med kano og fikk flere flotte ørret. største opp mot 800 g. Masse fisk. Dere bør ha kano og telt. Fint å gå rundt til andre vann der også.

Vi havnet midt i orrleiken og hele skogeln kaklek. Ganske flott opplevelse.

Men det finnes sikkert andre lettere vann som jeg ikke kjenner til. PS fiskekort er nødvendig.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker feil har jeg også vært i et vann / lite vassdrag som jeg mener heter Svartangen. Også i vestfold.

Det er litt fisk i vannene båt/kano er nok gunstig der, men går man litt på vei, kommer man til en nydelig bekk/elv der det er masse ørret. Gode gamle metoden med bambusstang og mark er en sikker vinner. Fisken ikke stor, men du verden så koselig og gøy fiske!

Et tips da er å bruke doble fluekroker. Agn med mark. Det gir litt bedre kroking.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Området Hajeren og Øksneren er et nydelig turområde, og perfekt for kano. Anbefales!

Det er ikke vanskelig å si seg enig i dette. Men uten båt eller kano så er det litt verre, i alle fall fiskemessig. Det er mye tett skog og kratt rundt disse vatna, og vanskelig å komme fram. Terrenget er noe ulendt også.

Hvis ikke jeg husker feil har jeg også vært i et vann / lite vassdrag som jeg mener heter Svartangen. Også i vestfold.

Det stemmer, vannet ligger et stykke innenfor Svarstad. Det er ørret i vatnet, men den har konkurranse i matveien av store mengder småfallen abbor, og er derfor små den også. Svartangen tilhører Fritsøe skoger, og du må fylle ut giroer for både fiskekort og bomvei og betale hjemme. En kopislipp legges igjen i bomkassen. Et annet problem er at veien er sperret med en bom ca midt på vannet, så man må velge enten den ene eller den andre enden. Jeg vil anbefale den sørlige (nedre) delen og elva nedover. Den øvre delen er mer gjengrodd av skog.

Men hvis du først tar en tur til dette området så vil jeg heller anbefale Skrim/Omholtfjellet. For å komme dit så kjører du til Passebekk ca en mil nord for Hvittingfoss. Her går det to bomveier opp. Fiskekort betales i bomkassene, sist jeg var der kostet det 35 kroner. Det er best å kjøre opp den nordre veien, Stølekleiva for fiske. Følg skiltene til Ivarsbu, den ligger midt mellom store og lille Stølevann. Du må gå den siste kilometeren, Men det er langs en grusvei. Fra stølevanna er det kort vei til flere mindre vann. Det er fisk i nesten alle vann der oppe, og det er mere åpent rundt vatna så det er lettere å komme til og fiske, spesielt med fluestang. Ang vatna så får du bare se på kart og prøve deg fram.

Håper dette var til litt nytte.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra

Litt artig at det er endel muligheter rett over fjorden da. Er så lite kjent når det gjelder sånt innlandsfiske. Noen som foresten vet om noen vann i østfold det går ann å ta seg en dagstur til som det finnes ørret i. Elv og for den sagts skyld.

Leser så mye om det femund området og rundt trysil. Ser på kart at det er mye vann der. Noen som har erfaringer derfra. evt andre steder rundt om distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du til Femunds området må du ha båt. Femunden er diger og utsatt for vær og vind. Vi ble værfast i kano i flere timer i Femunden en gang. Vinden kom kasta på oss.

Istern er et annet mindre vann. Kosleig og flott. Må ha båt der også. I disse vannene er det noe dorging etter ørret eller fiske etter harr som er tingen. Det taes stor fisk i alle vann. Minste harren vi fikk var på 900 g. på flue.

Langs Isteren er det rigget opp med campingplasser med bord ol. Det er flere steder det er risset inn navn og rykte på storfangster.

Landområdet er til tider preget av mye stein og gode leirplasser kan være vanskelig å finne.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler kilevannet i skien kommune.mengder av ørret,abbor og røye.lett tilgjengelig,du kan kjøre til vannkanten.og det koster ikke stort å fiske der. nødvendig med kano,eller båt med motor max 6hk.mange fine leirplasser der.alt av fiske fungerer,men syntes markdrag er spesiellt moro her.flott kvalitet på fisken og vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trenger ikke henge deg opp i nøyaktig gram da bad2, men jeg sitter liksom med inntrykk at noen kan gå dagesvis uten å få en eneste fisk i jakten på den perfekte ørret(den som gjerne veier litt). Det jeg kun mente var at jeg heller ville ha en større sjans for i det hele tatt få fisk framfor at den måtte være så grusomt stor.

De fleste stedene her virker jo både bra og tilgjenglige, men alt ser ut til å kreve båt/kano. Kano tror jeg nok jeg skal klare å skaffe, båt er verre. Noen som vet om steder der man rett og slett tar på tur sekken og går til en tjern, innsjø eller bekk/elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hvis ikke jeg husker feil har jeg også vært i et vann / lite vassdrag som jeg mener heter Svartangen. Også i vestfold.

Det er litt fisk i vannene båt/kano er nok gunstig der, men går man litt på vei, kommer man til en nydelig bekk/elv der det er masse ørret. Gode gamle metoden med bambusstang og mark er en sikker vinner. Fisken ikke stor, men du verden så koselig og gøy fiske!

Et tips da er å bruke doble fluekroker. Agn med mark. Det gir litt bedre kroking.

Mikkel

kan jeg få kart over den bekken, elven? fisker mye i området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden jeg fiska i Svartangen og vil man ha tusenbrødre er det et glimrende sted. Har ikke hørt at det har blitt bedre der. Hajeren og området der er som sagt bra. Vil man ha en litt lenger tur er Blefjell bra og mange vann ligger på snaufjellet. Bra med fisk rundt halvkiloen, men langt mellom de store. Leste i "Alt om fiske" at tanken med å sette ut såpass mye fisk i vannene nettopp var at folk lettere skulle få fisk. Jeg fikk lyst til å fiske i området Flensmarka som du kan lese om i siste "Alt om fiske".Ser ut som et flott område hva natur angår. Det står det også en reportasje om fiske Hardangervidda. Mange muligheter over hele Østlandsområdet litt avhengig av når man drar.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine tips her.

Større elver er jo kanskje også noe å tenke på? Litt mindre væravhengig enn innnsjøer og tjern og lettere å finne fisken slik at utfordringen blir å få den til å bite. Elver som Begna, Tisleia, øvre deler av Glomma, Renaelva, Hallingdalselva og øvre deler av både Drammenselva og Numedalslågen kan være aktuelle - uten at jeg er kjent i / kan gå god for alle. Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine tips her.

Større elver er jo kanskje også noe å tenke på? Litt mindre væravhengig enn innnsjøer og tjern og lettere å finne fisken slik at utfordringen blir å få den til å bite. Elver som Begna, Tisleia, øvre deler av Glomma, Renaelva, Hallingdalselva og øvre deler av både Drammenselva og Numedalslågen kan være aktuelle - uten at jeg er kjent i / kan gå god for alle. Bare en tanke.

Drammenselva øvre samt Snarumselva er gode tips,særlig i Mai!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.