Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Med tanke på de mannfolka jeg kjenner fra elva, så er det vel det tryggeste stedet som finnes for en kvinne (ektemann).

De fleste (eller er det bare meg.....) har jo bare en tanke i hodet og den smekre glinsende skjønnheten, er med skam å melde, ikke en kvinne. :ph34r:

Faktisk kan jeg ikke komme på at jeg har tenkt på damer en eneste gang (på 30år)når jeg har fisket.

Hei,er det ironisk eller?!jeg vet ikke din alder,men jeg som ennå ikke har rundet tredve(må nyte hver dag i 20 åra nå,ikke mange igjen,he he) jeg kan garantere deg at jeg har tenkt på deilige kvinner og alle de herlige fristelser de kan komme med maaange ganger det har vært rimelig dødt i elva,da har tankene på ferskt hall streifet rundt inni hjernen ja!!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjemme fra hytta en tur for å få med meg Iron Maiden på Lerkendal i morra. Klarte å smette inn en liten Gaulatur i kveldinga. Jan Eirik, som også var hjemmom som snarest, var ikke tungbedd.

Vannstanden i kveld, ca 35-40 kubikk, tilsa fiske fra øra. Vi gikk først et par runder med flua, men det å få laksen i nedre Gaula til å ta på flua, ser ut til å sitte utrolig langt inne i år.

Vi så etterhvert en del smålaks på tur opp strømmen, men det var null interesse for flua.

Vi måtte krype til korset, og finne fram marken. For min del, tok det tre-fire kast, før en liten lusete hannlaks var kroket.

59674_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23735/59674.jpg

Den fikk friheten tilbake.

59675_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23735/59675.jpg

I det jeg setter meg ned med en kaffekopp, er det Jan Eirik sin tur.

59676_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23735/59676.jpg

Om fiskene ikke er av de største, så byr de på frisk fight i den harde strømmen.

59677_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23735/59677.jpg

Perfekt kroket i munnvika.

59678_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23735/59678.jpg

Jan Eirik har ikke hatt hellet med seg så langt i år, så denne på 3,5 kg fikk bli med hjem som matfisk.

59679_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23735/59679.jpg

Begge fiskene var fulle av lus. Deilig å se at det går fisk enda. Dette ser ut til å kunne bli en knallsesong i Gaula. Om nå bare fisken kunne blitt litt mer villig til å ta flua......

Tenker jeg benytter muligheten, og tar en liten tur i morgen tidlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var med stor forventning jeg nærma meg elva i 8 tiden i morrest. Nydelig lita elv og godt vær, akkurat slik jeg liker det i jakten på sommerlaksen.

Fiska som vanlig over med flua først. Den første runden med en Blue Doctor på fortommen. Den andre runden gikk til videre testing av tallerkenfluene. Denne saken surret jeg sammen av et hobbysett med piperensere i forskjellige farger, kjøpt på Nille. Dette skal det bli mange spennende fluer utav.

i47722_test016.jpg

Ingen respons på flua i dag heller. Da var det klart for å gå over strekket med marken. Ingenting å kjenne på marken heller.

Jeg fiska vekselvis med mark og flue fram til klokka nærmet seg 11. Sola hadde begynnt å steike, og det var rimelig hett ute på den flate ubeskytta elveøra.

Jeg satte meg ned med en kopp kaffe, og begynnte så smått å tenke på å dra hjem for å forfatte en liten epistel om blanking........

i47721_test015.jpg

Ikke en fisk var å se, men jeg registrerte at elva steg med ca 10cm. Kraftverket i Lundesokna hadde blitt kjørt igang. Jeg tok en kjapp avgjørelse på å fiske over strømmen en gang til, med en wobbler denne gangen. Håpet var at den lille økningen i vannstanden kunne få noen lakser til å røre på seg. Det gikk jo laks i går kveld, og noen av disse hadde garantert lagt inn en pause litt lengre nede i elva.

Valget av wobbler ble litt utradisjonelt i dag. Jeg valgte å prøve denne for første gang:

i47728_test022.jpg

En prototype fra Vaarala, som jeg fikk tilsendt fra produsenten, for testing.

Dette er en litt fortynget wobbler for kasting. Gangen var sterkt vibrerende, uten de store utslagene. En flott wobbler for harde strømmer.

Og jo da, lykken smilte til Nils Master i dag også. Helt nede på enden av strømmen kom suget. Opp med stanga og fast fisk!

Dette var ingen smålaks nei! Laksen bød på en herlig fight i den harde strømmen, men måtte etterhvert gi tapt for 13 fot carbon.

i47723_test017.jpg

i47724_test018.jpg

Etterhvert kunne jeg strande en smellfeit, lusete laks på ca 7,5 kg.

Det slutter visst aldri å gå pen laks i Gaula i år.

i47725_test019.jpg

Beklager at bildene ikke er av beste kvalitet, men jeg synes det er viktigere å håndtere og gjenutsette laksen på en ok måte, enn å fylle opp skrytealbumet med flotte laksebilder.

Laksen kom kjappt til hektene, og fikk svømme videre mot Haltdalen.

i47726_test020.jpg

i47727_test021.jpg

Da var jeg godt fornøyd. Pakka sammen og dro hjem uten å fiske mere.

Fikk forresten telefon fra Silver`n. Han hadde stoppa i Eggafossen på sin tur til Femundsmarka. Aldri hadde han sett så mye laks i Eggafossen sa han, og den karen har sett mye laks før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin laks, synd at den ikke tar på flua. Kanskje den komnettopp opp, og at det er håp for flua likevel B) Får skylde på det Master. Ser at du hadde ringt meg igår, men telefonen lå igjen i bilen, påslått. Er dårlig med mobildekning inne på fjellet, så det var ingen vits å ta med tlf. dit. Derfor intet svar.

Men Iron Maiden da gitt. Æ tru æ spyr !!!!!!!!!

Og Rigor-guten, helt Kiss, uæææh, enda verre. Kailler med for mye hår på brøstet. Fysj og fysj. Dere vokste opp litt for sent gutter !

"Cold coast slaveship for the cotton fields, sold in the market down in New Orleans........Brown Sugar, how come you taste so good".

"If I could stick a pen in my heart, spell it all over the stage, would it satisfy` you.........It`s only rock`n roll, but I like it".

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I morra tidlig reiser jeg til Kreta og blir borte ei uke. Åsså midt i sesongen da gitt.

Men ikke tro at jeg fortviler av den grunn. Den greske Middelhavsøya er jo viden kjennt for sitt fantastiske laksefiske. :)

Stemmer det, kanonplass. Det var ikke få lakser jeg dro den måneden jeg var der...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morra tidlig reiser jeg til Kreta og blir borte ei uke. Åsså midt i sesongen da gitt.

Men ikke tro at jeg fortviler av den grunn. Den greske Middelhavsøya er jo viden kjennt for sitt fantastiske laksefiske. :angry2:

Syntes faktisk jeg så deg i Platanias?? Var du der kanskje? Kom også hjem fra Kreta i går. Lengtet etter elva jeg for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det var ham du så Lakselaura !

Han er sikkert den eneste i verden som har funnet en eller annen elv der nede hvor det går an å fiske s-ø, laks eller brunørret (stakkars kjerring sier nå jeg) ;)

Gleder meg til rapport fra Kreta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, nå går årets sesong unektelig mot slutten. Like bra også det kanskje, dødt som det er i elvene.

Det har blitt noen småturer i Gaula i det siste som ikke har resultert i annet enn noen halvhjerta drag i fluene mine. Nei, 150-200 kubikk vann, så kunne vi fått noen fine dager på tampen.

Her skulle det vært kaldt cognacfarget Gaulavann, og ikke slik steinørken som dette:

62653_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/24748/62653.jpg

Noen små daglige variasjoner er det, i og med at Lundesokna kjølres av/på, men det blir ikke nok for laksen. Den laksen som allerede er i elva sturer i hølene, og den laksen som eventuellt står igjen i sjøen går ikke.

Her vises det godt hvor mye forskjell Lundesokna utgjør:

62654_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/24748/62654.jpg

Den algebevokste bunnen er der elva går uten at Lundesokna kjøres.

Prøvde å fiske litt i mørket etter fotballkampen i går kveld. Det ble bare en halvtimes tid, så ga jeg opp.

Begynner rett og slett å bli lei av sesongen 2008.

En flott kveld skal det dog sies at det var i går da:

62660_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/24748/62660.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg gidder gitt. Elva har jo allerede snudd og er på tur ned igjen. Ble ikke noe særlig med vann utav dette nei. Det ble visst tatt endel fisk på nabovaldet i går hørte jeg. Blanke lakser på 3-6 kg.

Tviler på at de er tatt på lovlig redskap................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.