Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Kan noen anbefale eller bistå meg i å skaffe en wobbler som:

-Fanger stor laks (bør åpenbart ligne den gale wobbleren til Nils Master)

-Kan kastes et stykke (trenger trolig å få den ut ca. 10 meter, har alle snører og sneller som er aktuelle)

-Dykker ca 1 meter

-Som fisker seg selv i feks en rolig strøm (konkret tenker jeg på området ved en bestemt stein ca 2meter fra land, som jeg bare må prøve wobbler på)..

Tre ting på en gang er vanskelig, fire er umulig... :)

De fleste finske wobblere dykker mer enn 1 meter, de skal jo jobbe seg ned til laksen som liker seg aller best i høler og renner! Men fiskedyp kan du fint variere selv når følelsen for redskapen er der, noe som tar ca 10 kast, f. eks. ved å løfte (den lange!) stangen rolig og dermed tvinge wobbleren opp eller slakke snøredraget fra stanga. Denne "løftemanøveren" er også fin å bruke under fisket, siden laksen ofte hugger da når ting fjerner seg fra vinduet dens.

Standard Rapala modeller vil stort sett gå grunnere men fisker jo langt dårligere. En leddet ("Jointed" i farge GFR) Rapala i 9 cm utgaven veier ca 8-9 gram og lar seg fint kaste mer enn 10 meter og kan fiskes grunt om du vil. Den svømmer på sitt vis på rolig strøm, med hissigere takt enn de daue standardmodellene. Jointed GFR i 7, 9 eller 11 cm har tatt svært mye laks op gjennom tidene og er vel standard hos alle wobblerfiskere, faktisk er det vel den de fleste av oss begynte med..?

Kastevekt er et problem for håndlagde saker. Jo mer bly du har i en wobblerkropp, dess verre er det å oppfylle siste punkt på listen din - "fisker seg selv i rolig strøm". Wobblere laget for å gå grunt er da også svært sjeldent blyet, hvis det da ikke er poppere det er snakk om. Har kanskje et par tips om modeller, men da må jeg vite litt mer om hva du er ute etter og hvilke forhold du skal anvende wobbleren til. Send mail og forklar litt mer om hot-spoten din, så kanskje jeg kan hjelpe til... :huh:

Minner også om at Tequila deler ut wobblere til verdige trengende... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner også om at Tequila deler ut wobblere til verdige trengende... ;)

Det stemmer. Men de fleste jeg har er Rappala eller flytende/lette wobblere til båtfiske som Emma, Jurmu, Bomber og noen håndspikka finske greier :)

Men jeg skal sjekke i skrinet. Kan ikke love at det blir før etter Namsen.... litt travelt om dagen før jeg får lov til å reise :D

Men jeg gjør oppmerksom på at vi fisker utrolig godt med vanlige originale Rappaler i elvene her i Rogaland. Til og med i fargene sølv med svart rygg :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gjør oppmerksom på at vi fisker utrolig godt med vanlige originale Rappaler i elvene her i Rogaland. Til og med i fargene sølv med svart rygg :blush:

Må være fordi de har fått i seg noe hjerneskadelig styggedom som små og er både fargeblinde og stokk dumme! :lol:

Har forresten fått O-laks i elv med tosidig katarakt (gråhvite linser - altså nærmest blind) på wobbler. Hvordan i huleste kunne den se wobbleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være krokingsdøgnet som må gjelde.

F.eks. vi har Hildrum og Ranum annenhver dag, og hvis fisken går på kroken på f.eks. Hildum rett før midtatt og bytte så blir den registrert på Hildrum og på krokingsdatoen selv om vi da formelt sett egentlig skulle ha flyttet oss til Ranum når den landes, så for oss ville det ihvertfall vært krokingsdøgnet.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja. Det ble nå hviledag i går uansett da. Kjærringa var sikkert fornøyd med det. :)

Var en snartur etter jobb i dag. Fiska fra 15.30 til 17.30.

Begynnte i raset, og allerede etter fire,fem kast, kom det opp en laks og heiv seg et par meter bak wobbleren. Laksen var tydelig provosert, så jeg ble ikke det minste overasket da det lugga litt forsiktig i wobbleren på neste kast. Ned med stanga, vent et øyeblikk, løft..... Fast fisk!

Denne gikk en liten runde i hølen, før den satte kursen mot stryket. Jeg hadde den forrige løpeturen friskt i minne, og siden det ikke fristet til gjentagelse, og fisken ikke virket diger, fikk det briste eller bære.

Jeg holdt igjen med full kraft. Det brast.................................

Krokholdet løsnet.

Foruten denne laksen, som jeg fikk kjøre litt på, hadde jeg kontakt med en til. I tillegg måtte jeg opp på grensa til nabovaldet for å taile en laks på 9,5 kg for en som sto der oppe.

Synes jeg opplevde mye på to timer jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal få, men han i hytta ved campingvogna di......................

:lol:

Når du observerer et flak som kommer, så ringer du til kona hans og dikter opp en historie. Hun ringer opp til the SilverFox får han hjem, og vips så har MAO alt for seg selv :D så kunne Danskene fått en historie hvor også Reven blir lurt.....

:D kom plutselig på om 24 timer så har jeg landet på Værnes og legger Stjørdal og alle sildrebekker bak meg! Kan trygt si at jeg gleder meg og broren til "Nils Masters sitt lik" er i førsteoppstillinga :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal få, men han i hytta ved campingvogna di......................

:lol:

INGEN fare jeg skal ta med TV å dvd spiller å en mengde med Rolling Stones å 2 flasker med en deilig cognac. Så glemmer han elv en stund

:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN fare jeg skal ta med TV å dvd spiller å en mengde med Rolling Stones å 2 flasker med en deilig cognac. Så glemmer han elv en stund

:lol::)

Hørtes ut som en god plan, bortsett fra en ting......

Når jeg snakket med Sølvreven i dag, hørtes det ikke ut som om han hadde lyst på mere cognac på en stund.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en god plan, bortsett fra en ting......

Når jeg snakket med Sølvreven i dag, hørtes det ikke ut som om han hadde lyst på mere cognac på en stund.

:D

:lol: er han syk :)

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du observerer et flak som kommer, så ringer du til kona hans og dikter opp en historie. Hun ringer opp til the SilverFox får han hjem, og vips så har MAO alt for seg selv :D så kunne Danskene fått en historie hvor også Reven blir lurt.....

:D kom plutselig på om 24 timer så har jeg landet på Værnes og legger Stjørdal og alle sildrebekker bak meg! Kan trygt si at jeg gleder meg og broren til "Nils Masters sitt lik" er i førsteoppstillinga :)

Ja jeg husker jo godt en episode fra i fjor, der en bekjent danske bød på en bayer, så sprang han uti elva igjen mens jeg koste meg med pilsen. For en luring.

Hver gang jeg møtte ham i år bød han på en bayer, men jeg sa NEI TAKK ! For noen luringer, men de lurer ikke meg en gang til ! De er gjennomskuet.

Du får ha skitt fiske i Namsen, måtte hell og lykke følge deg og Co. Vi ganner etter alle kunstens regler.

Og jeg har drømt at det vil skje noe der oppe, så det så !

Hørtes ut som en god plan, bortsett fra en ting......

Når jeg snakket med Sølvreven i dag, hørtes det ikke ut som om han hadde lyst på mere cognac på en stund.

:lol:

Ja, men jeg har masse igjen :D

Snart er det Maos tur, og da skal nok jeg klare å holde meg på land og nyte mere cognac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har masse igjen :)

Snart er det Maos tur, og da skal nok jeg klare å holde meg på land og nyte mere cognac.

Glemer aldri din konge komentar :lol: år 2005.

MAO med stor laks ut av elva, å etter å landet den. å folk spurte deg så sa du at du var klepper min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. 20 mann kom ilende til, Mao kjørte og landet en laks over 10 kilo.

Og folk lurte på om jeg ikke fikk noe.

-"Nei, jeg får ikke noe jeg, for jeg er klepperen til han Mao jeg" !

-"Og jeg rekker ikke annet enn å fly etter ham jeg" !

Jeg kan ikke huske å ha sett et større glis ved elva enn da. :lol:

-"Nei, vi får vel gå opp og ta oss et glass konjakk (Mao), så får vi ta kvoten etterpå" !

-"Orker ikke å fiske mere akkurat nå."

Synes nå den var en kongekommentar jeg da :)

Ja da ble folk ivrige etterpå, Mao og jeg satt oppe ved vogna og så fiskerne springe frem og tilbake som ping-pong baller nede ved elva :D

Og Mao skjønte ikke hva de drev med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, når ironien blir åpenbar skal farken meg jeg også prøve.. Men det er ikke lett å orientere seg i wobblerverdenen..den jeg var mest fornøyd med er rapalas taildancer, men den går for dypt der jeg har tenkt å bruke wobbler....Bare for å si det, når jeg ser de nerdete linkene om wobblere så blir det jo enda vanskeligere å nærme seg dette, men samtidig er det er jo en utrolig spennende/sær verden dere wobblerentusiaster har åpnet, den senere tiden ..

Kan noen anbefale eller bistå meg i å skaffe en wobbler som:

-Fanger stor laks (bør åpenbart ligne den gale wobbleren til Nils Master)

-Kan kastes et stykke (trenger trolig å få den ut ca. 10 meter, har alle snører og sneller som er aktuelle)

-Dykker ca 1 meter

-Som fisker seg selv i feks en rolig strøm (konkret tenker jeg på området ved en bestemt stein ca 2meter fra land, som jeg bare må prøve wobbler på)..

(Send gjerne pm)

:lol::)

Hei h1rik! Fisker på samme vald som deg, prøvde wobbler litt i fjor, kan gi deg noen tips! Snakka med deg den kvelden jarle fikk på 16,7 :D Se etter han med cowboyhatt :D

Endret av Terminator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at jeg knipsa noen bilder i dag også. Ikke så veldig spennende men.....

Wobbleren var godt innsmurt i lakseblod etter 12 kilosen forleden.

Måtte ganske tøffe tak til for å få kroken utav laksen også, så den fikk en ny krok i dag.

58184_s.jpg

58185_s.jpg

Her er øvre del av hølen "Raset" sett oppover mot "Muren" Jeg greide nesten å få med meg laksen opp her, før maratonløpet startet.

58186_s.jpg

Her er selve hølen "Raset", med brekket og stryket nedover. Her gikk løpeturen, rundt venstresvingen langt der nede.

58187_s.jpg

Dette er en knallplass på laks som går. All fisken passerer i den smale blanke stripa inne ved land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.