Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Sorry!

Du er nok ikke den første som spør om akkurat det. :)

Nå må du ikke være vrien her da Nilsemann. Jeg synes du skal invitere noen gjester fra forumet jeg, mot at jeg får være guide. Betaling kan være kun 1 flaske cognac pr. mann :)

Vi trenger sårt flere medlemmer i vår ekslusive klubb ! Husk at det er jeg som står ansvarlig for det materielle (drikke).

Ble forøvrig bedt om å være guide på B/L i helga for en australier, og bra timesbetaling.

NOT NOT NOT, jeg måtte evt. låne bort mitt utstyr. Det får være grenser på tålmodighet, skal jeg stå i hele helga og sette på million sluker etc. og ikke få fiske :D

Kan bli frustrert av mindre :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke være vrien her da Nilsemann. Jeg synes du skal invitere noen gjester fra forumet jeg, mot at jeg får være guide. Betaling kan være kun 1 flaske cognac pr. mann :)

Ble forøvrig bedt om å være guide på B/L i helga for en australier, og bra timesbetaling.

Hadde det vært opp til meg så........

Husk, vi deler som sagt vald med et firma, og da er det visse retningslinjer som gjelder.

Forøvrig synes jeg absolutt du bør ta på deg guiding. Morsomt å lede folk fram til fangst, såframt det dreier seg om folk som lytter til hva du har å si.

Jeg hadde avtale et år, om å ro gjester fra firmaet på elva. Det ble med det ene året gitt.

Når folk ikke gidder å høre etter, og på død og liv skal blanke. Da kan det være det samme.

Hadde spesiellt en episode med en gubbe jeg husker godt. Feit så det holdt i massevis var han, og svintung å ro på. Han nekta plent å høre på hva jeg sa. Skulle ha ut 50m snøre etter båten, der jeg bruker 10-12m.

Sitt eget redskap skulle han også bruke.

Elva gikk full av fisk, så gubben befannt seg egentlig i smørøyet. Han hadde sitt livs sjangse på storlaks!

Det ble med to tørn på hølen, så gidda jeg ikke mer og satte ham på land. Rodde utpå igjen med en kollega av ham. Han var lutter øre, og gjorde ting på min måte.

Resultat:

To sveip på brekket, 11,5 og 7,9!

Ansiktsutrykket til kollegaen som måtte bivåne det hele fra land var ubetalelig.

Skadefro Nils Master?

Bitte litte grann kanskje.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være guide er for de tålmodige :) Når jeg ser kontor-rotter som aldri har tatt i ei stang skal fiske i ei vilt fremmed elv, da sier det seg selv. Skjønner ikke at folk har tålmod, men de guidene jeg har sett gir f.. i elevene sine :P De plasserer dem i en høl, så bare kauker de hver gang en ny sluk skal bindes på.

Klarer bare ikke å takle det, jeg går alt for mye inn for oppgaven. Og da blir det slitsomt i lengden når bossene har 10 tommeltotter :) Blir frustrert når jeg ser (og vet) at de ikke kommer til å få laks. Meget meningsløst. Kanskje grunneier kan løse oppgaven selv, det er han som har tatt på seg vertskapet ;)

Markstanga mi får de ihvertfall ikke borti ! Og hvem skal forsyne de med mark ??

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lille oppdatering:

Fikk smetta inn ei miniøkt i dag også. Var i elva fra 14.30 til 15.30.

Parkerte ved raset. Der var det et par som var på tur med en guttunge. Guttungen sto og lempa stein på stein ut i den lille hølen. Hva i all verden? Tenkte jeg, men fikk raskt forklaring. Mannen kom bort til meg mens jeg sto og rigga fluestanga. Han fortalte at gutten var autist, og helt gira på å kaste steiner i elva. Jo større plask, jo bedre. Jeg hadde ikke hjerte til å si noe på dette, så jeg gikk opp i muren for å starte fisket.

På vei oppover mot muren, så jeg imidlertid at de pakket sammen, så jeg snudde nesa nedover mot raset igjen. Det er jo fisk som går vi fisker på her nede for tiden, så da skulle ikke steinkastinga ha noen særlig betydning.

Nå kom også sola fram, og avslørte den nydelige fargen på elva. Dette var skikkelig flueføre. Valget fallt på en Thunder&Lightning variant på messingtube. Den så utrolig fristende ut i det svakt brune vannet.

58229_s.jpg

Dette lukta det laks, lang vei av!

58230_s.jpg

Hadde satt på nyinnkjøpt synkesnøre på enhåndsen. Dette i kombinasjon med messingtuben, ville bli perfekt i stømkanten.

Synkesnøret var en stor skuffelse. Nils Master og Fenwick har helt klart ikke samme oppfatning om hva "fast sink" betyr. Dette snøret gikk jo høyere i vannet enn min gamle intermediateline. :blush:

58235_s.jpg

Anbefales herved IKKE!

Vel, jeg gidda ikke å begynne å styre med annet snøre, siden jeg skulle fiske så kort tid. Dette fikk gjøre nytten.

Halvveis nede i hølen kommer draget i flua. Forholdene var så perfekte, at jeg faktisk venta det, så løsbukta ble for en gangs skyld sluppet øyeblikkelig. Eeeeen.....toooooo...... tre! Opp med stanga.

Fast fisk! Første på flua i år. Herlig!

Men hvor lenge var Adam i paradis?

Først litt gynging på stanga, så et lite femmeters utras skrått nedover. Uten forvarsel, rett opp i salto, og vekk me`n!

7-8 kg nydelig Gaulasølv. For en fight det kunne ha blitt på enhåndsen.

Jeg fisker hølen ned med flua, uten mere kontakt med fisk. Klokka begynner å nærme seg tid for å hente minstemann på SFO, så jeg har bare noen få kast igjen.

Jeg bestemmer meg for å lynfiske hølen på gerillijamaner med en wobbler før jeg må dra.

Flua settes bort:

58231_s.jpg

Fiine tuben! Vi skal nok hilse på laksen senere du og jeg. :D

Og denne kommer fram:

58232_s.jpg

Min gamle favoritt, den røde EP wobbleren. Denne har fått lite eller ingen tid i elva etter at diverse pakker fra Bergen, Stavanger og Finland har dumpa ned i postkassa.

Tre kast tok det, før en mellomlaks tok den, forholdsvis brutalt i strømkanten.

Det var tydeligvis ikke min dag i dag. Litt rulling og plasking, og også denne laksen var fri........

Men hva skal man si?

Kontakt med to lakser på en liten time. Jeg kan nesten ikke klage på det!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borti to lakser på en times fiske høres jo veldig bra ut! Innrapporteringene på Gaulas laksebørs har vært sprarsomme den siste uka og står ikke helt i stil til det vi kan lese i Nils Masters rapporter. Derfor lurere jeg veldig på hvordan oppgangen i Gaula egentlig er om dagen? Er det blitt sånn at fiskerne ikke melder inn fangster til børsen pga kvotene? Eller er bare Nils Master og Sølvreven usannsynlig heldige med at det går fisk akkurat når de er på plass? Dyktige er de jo også, selvsagt, men det må jo helst gå laks for at man skal få laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så dødt i nedre deler for tiden, sånn rent generelt. En og annen laks plopper opp riktignok, det meste laks på ca. 5kg. Og de er "løsmunnet" og er meget forsiktige. De vil ikke ta i skikkelig.

At det går lite laks merkes godt på vårt vald, der maskinfiske på toppen konstant av mange fiskere ikke resulterer i noen særlig mange lakser pr. dag !

Men tross dette, en og annen bamse lurer seg fra høl til høl, og enkelte høler rommer noen lakser ja.

Men vet man eksakt hvor de står, er det jo store muligheter for laks (stor laks) :o

Var en tur innom igår ettermiddag for å hilse på Gamlingen og briefe ham litt på valdet. Stod en god del markfiskere der og fisket i nærheten av der jeg pleier å ta laksen. Men de fisker fullstendig feil, det så jeg med en gang :) Men laksen er der, opptil flere !

Åhhh, det murret i hele meg, jeg hadde så lyst til å prøve. Men med rødt kort er det dessverre ikke mulig, men laksen er sikkert fornøyd :) Men på mandag, da er jeg uti igjen, og da skal det igjen bli SMUKK SMUKK :) Så det er laks på elva, men nå skal man ikke stå på et brekk og vente på evt. en som dukker opp. Nå er det lurefiske i de dype hølers land som teller, oppsøk laksen i hardstrømmen er tingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56189_s.jpg

hva er det som tyter ut av den røde slangen? er dette noe dere bruker vanligvis med markfiske?

Fluoriserende orange tråd. Bruker helst rød tråd i kombinasjon med orange gummislange, men man tar hva man har........

Borti to lakser på en times fiske høres jo veldig bra ut! Innrapporteringene på Gaulas laksebørs har vært sprarsomme den siste uka og står ikke helt i stil til det vi kan lese i Nils Masters rapporter. Derfor lurere jeg veldig på hvordan oppgangen i Gaula egentlig er om dagen? Er det blitt sånn at fiskerne ikke melder inn fangster til børsen pga kvotene? Eller er bare Nils Master og Sølvreven usannsynlig heldige med at det går fisk akkurat når de er på plass? Dyktige er de jo også, selvsagt, men det må jo helst gå laks for at man skal få laks.

Sølvreven er en usedvanlig dyktig fisker. Det er nesten slik at han "lager" laks i død elv.

Selv er jeg så heldig å være velsignet med noen hotspots, som er utrolig giftige ved lakseoppgang. Forutsatt at man bruker riktig redskap, noe det nok skorter på hos endel fiskere.

Hva innraporteringen til laksebørsen angår, så er den nok mildt sagt mangelfull ja. Kan nok bruke både to og tregangen på den tenker jeg.

En og annen laks går hele tiden, og redskapen må være i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte vald som er flinke med daglige rapporteringer. Noen vald (f.eks. vårt) kan fangstbøkene bli avlest bare en gang i uken. Og ofte blir ikke dette registrert hos Natusenteret. I tillegg er det litt boikott her og der, og "lett" krangling ang. kvotene i år, så det virker som at enkelte gir blaffen i å registrere laksen fra enkelte vald. Jeg ser mange laks fra mitt vald som ikke er innregistrert. Mange dansker har jo også vært her i 2 eller 3 uker, siden åpningen, og flere av de har dessverre ikke ført inn sine lakser. Og det er flere 10-talls fisk.

Og de som evt. fører sine laks i boka som er utlagt på valdet først etter 14 dagers fiske, ja da gidder ikke Natursenteret drive og etterføre laksen nede på Borten.

I tillegg blir det mere sløvt utover sommeren generelt med rapportering fra grunneiere. Virker som det er litt hysteri i starten for å markedsføre valdene litt med stor og fin laks, og når det dabber litt av slutter fangstene å tikke inn siste halvdel av sesongen :)

Men mange vald bruker ikke å regsistrere fangstene i det hele tatt, det blir bare sendt inn en rapport på høsten.

Så her kommer det flere tonn i tillegg til det som står på børsen.

Husk at grunneier har ikke noen plikt til å daglig føre fangster på valdet. Det er bare Natursenteret som har opprettet disse børsene, kun til glede for de som synes det er trivelig lesestoff ! Plikten ligger i å sende en oppgave på høsten over det totale fangstvolum, spesifisert i antall og kilo.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket ganske så dødt på Borten også idag. Kjente ikke et eneste lugg i morges.

Men jeg tok farvel med Gamlingen og serverte ham kaffe i morges. Konjakken fikk utestå da han skulle til Orkla og fiske med Champ :) Skitt fiske Gamlingen, du var bortpå laksen med flua igår, det var nære på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et monster av en laks :)

http://www.adressa.no/forbruker/fiske/article1104533.ece

Syns det har gått bra med fisk på stendal/gravråk i helga. I hvertfall bra med fisk å se. Men det virka for at den gikk fort. Og ingen ville bli med meg hjem :) Men jeg har tenkt å plage den mer der med både mark, flue og sluk utover sesongen :)

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei h1rik! Fisker på samme vald som deg, prøvde wobbler litt i fjor, kan gi deg noen tips! Snakka med deg den kvelden jarle fikk på 16,7 :) Se etter han med cowboyhatt :lol:

Jeg skal være på utkikk :)

Dette var et mosnter av en laks :)

http://www.adressa.no/forbruker/fiske/article1104533.ece

Farken å den hadde jeg tinga på.. Jaja jeg får ta "kona" hans da.. - øh...fiskens altså.. :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets lengste fiskeøkt, så langt, unnagjordt.

Kom opp i elva i 15.00 tia, og fisket til ca 21.00.

Mengder av fisk av alle størrelser på oppgang. Positivt å se den store andelen av feit og fin smålaks blandt laksen som gikk på elva i dag.

Minuset i dag, var at laksen hadde det forferdelig travelt. Den viste ikke interesse for noen ting, der den plasket seg oppover elva.

Dette var den første økta på lange tider, uten føling med fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde facts så langt i sesongen:

-33 timer tilbragt i elva.

-5 lakser landet:

-14kg rodd på sammen med Jan Eirik

-12kg

-11kg

-9,5kg

-7kg (Ca vekt) C&R

Foruten dette har jeg hatt 100% positiv kontakt med 14 lakser.

Dette tilsvarer ca 1 time og tre kvarters fiske, pr laksekontakt.

Måtte det bare fortsette slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde facts så langt i sesongen:

-33 timer tilbragt i elva.

-5 lakser landet:

-14kg rodd på sammen med Jan Eirik

-12kg

-11kg

-9,5kg

-7kg (Ca vekt) C&R

Foruten dette har jeg hatt 100% positiv kontakt med 14 lakser.

Dette tilsvarer ca 1 time og tre kvarters fiske, pr laksekontakt.

Måtte det bare fortsette slik!

Positiv kontakt er jo det samme som fisk på land :) Nesten da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide med en liten oppdatering.

Tirsdag 24.6 hadde jeg satt av ettermiddagen til smålaksfiske med flue.

Kjøpte kort for Vigda i Buvika, tenkte det var bra der nå etter alt regnet i det siste. Da jeg sto på sportsbutikken på Melhus for å kjøpe kort, vurderte jeg sesongkort. Heldigvis landet jeg på døgnkort.

Om jeg hadde lest folderen med fiskeregler på forhånd, hadde jeg ikke kjøpt kort i det hele tatt.

Maken til tullete regler:

58736_s.jpg

Vel, kortet var i lomma og turen gikk til Buvika. Siden det var flo, tenkte jeg å starte nederst i elva.

Vel framme ved elva, ble jeg møtt av ei forrykende regnskur:

58737_s.jpg

Heldigvis var jeg like ved ei bru jeg kunne finne skjul under:

58738_s.jpg

Hølen under gangbrua er ganske fin også, så jeg fikk tatt noen sleng med flua mens jeg venta ut været.

Skura ga seg etterhvert, og jeg beveget meg oppover langs elva. Dessverre var elva alt for blank. Steinsettinga langs elva de senere år har tatt bort den naturlige leirfargen denne elva fikk ved regnvær.

Her går det nok ikke laks opp på lyse dagen nei:

58739_s.jpg

Jeg traff noen fiskere, som fortalte at de første laksene hadde gått på elva allerede den 10.juni. Dette er ca to uker før normalen i denne elva.

Det var ikke særlig spennende å fiske nederst i elva. Så blank som elva var, var det nok med et raskt blikk for å fastslå at det ikke var laks i hølene.

Jeg kjørte litt lengre opp i elva. Her er det en del dypere høler, hvor man ikke ser bunnen. Da kan man i allefall inbille seg at det står laks i hølene:

58740_s.jpg

Hadde det vært lov med wobbler, så hadde det tatt to kast med en bitteliten orange rapala å finne ut om det var laks i hølen eller ikke.

Enkelte høler krever litt spesielle teknikker:

58741_s.jpg

Fiska meg ganske langt oppover elva, uten å kjenne eller se en eneste laks.

Takk for denne gang Vigda! Mulig det blir en tur seinere i sommer.

Onsdag 24.06

Snartur i Gaula fra 2100 til 2300. Ingen kontakt med fisk, men det går fisk hele tiden.

Torsdag 25.06

Kom opp i Gaula i 21 tiden. Nydelig cognacfarget elv, som hadde sunket til perfekt fluestørrelse.

Rigga opp tohåndsstanga og rodde ut på øra. Planen var å vade oppover i hølen for å fiske ned mot brekket.

På de fem minuttene det tok meg å komme utpå øra, skjedde det......

Elva hadde fått tak i leira i bunnen igjen. *****!!!!! (Det er vel ikke lov å banne på forumet, men please la denne få stå. Den er så inn i Hel..... på sin plass!)

Slik så elva ut på ankeldypt vann, og verre ble den:

58742_s.jpg

Skulle jeg bare ro på land og pakke sammen? Nei, det var til stadighet laks i luftige sprang på brekket. Jeg måtte gjøre et forsøk. Lada opp med et saktesynkende snøre og en flomtube på 5-6cm i plast. Vada så langt opp jeg kom, og begynte å fiske ned mot brekket. For et tak jeg hadde på brekket med flua herifra. Perfekt!

58743_s.jpg

Syntes et par ganger at jeg kjennte noe merkelig, ubestemmelig rundt flua, dette fikk meg til å holde ut i iskaldt vann til oppunder armene. Frøs så jeg begynnte å skjelve etterhvert. Om det var disse skjelvingene som ga tuben den nødvendige lokkende effekten, vites ikke, men sannelig om det ikke gikk på en fisk.

Laksen tok rett nedstrøms, på ca 30 cm vann. Bare en forsiktig oppstramming. Jeg hadde snella åpen og stanga pekende rett mot laksen, men den trakk ikke en centimeter. Ikke så rart kanskje, rett nedstrøms og så grunnt vann, så hadde den hverken behov eller plass for å vende og gå ned med flua. Det ante meg at den ikke var godt kroket, men etter noen sekunder måtte jeg bare løfte stanga, før den slapp tuben.

Yes, laksen satt!

Den satte kursen utover den grunne brekkanten. Laget skikkelig vannplog der den gikk. Så begynnte den å gå oppover utpå elva. Jeg hadde ingen sjangse til å løfte den lange tunge bukta av fluesnøre. Etterhvert var laksen på høyde med der jeg sto, bare 30-40m lenger ute, mens presset på snøre og stang gikk knallhardt nedover elva. Med ett gikk laksen i været, klasket seg ned på bredsiden, og var fri. En flott laks på mellom 7 og 9 kilo.

Jeg måtte slukøret snelle inn tuben, bare for å fastslå at jeg nok skulle ha brukt enda litt mere tid på å lete etter Kamasankrokene mine før jeg startet fisket.

Disse krokene skal jeg kaste:

58744_s.jpg

Nå er jeg i ferd med å pakke for en tur til Åfjord og Stordalselva. Nå SKAL jeg ha årets første på flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en Patridge. Utrolig skarpe kroker, men kan ikke måle seg med Kamasan i styrke. Regner med at laksen satt på en krok, sikkert i bein og langt ute i kjeften. Hadde nok blitt tøfft å berge den, uansett krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.