Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfisket i Bjøra 2008 - et forsøk på en slags fiskedagbok...


PerH
 Share

Recommended Posts

Så er vi her igjen - det er dagen da Bjøra åpner. 17. mai er fullstendig irrelevant i forhold til 15 mai for de som har fått elva i blodet. Akkurat i skrivende stund er elvas vannstand ca 15-20 cm under det optimale, men nokså kald. Det er heller ikke meldt om varmere vær med det første, så det kan nok legge en demper på bitelysten hos den laksen som allerede har seget på elva.

Gammel-Erik på FS er allerede på plass ved bredden og starter fisket i grålysningen sammen med kompisen Stig. På denne tiden står det sannelig ikke mange lakser på elva. Bjøra er da heller ikke en elv som skjenker stangsvingere spesielt mange lakser i løpet av en hel sesong, ei heller i mai. Men disse laksevrakene klarer jo rett og slett ikke holde seg unna uansett hvor dårlige oddsen er, for slik er det jo – en eneste bitteliten sjanse er alt den dedikerte laksefiskeren trenger for å holde det gående!

I dag kjører også Oteren og Jonny oppover, begge særs dyktige makkefiskere. Men som noen kanskje har fått med seg, Vestlandet holder på å tørke ut og det er stadig varsler om skogbrannfare. Nytt av året er at duggmarken også har fått varselet om brannfare og for sikkerhets skyld holder seg trygt nede i jorda der selv durkdrevne pyromaner ikke når dem. De nattlige mark-lyse-øktene deres har gitt utrolig magert resultat, ja rent derimerende fangster, så i går tydde begge til spadene i håp om å berge såpass mark at de verste markfiske-abstinensene stilles. For hvis Bjøra blir stor, kald og brun er det makkeføre. Begge vet det og henger fælt med nebbet om dagen.

Her et bilde av Oteren fra Bjøra i et år duggmarken ikke fikk varsel om skogbrannfare og villig poppet opp på plenene. Slike øyeblikk er vel verdt å vente på gjennom lange, laksetomme vintermåneder, men for de aller fleste av Bjøras iherdige mai-fiskere forblir det nok dessverre med drømmen…

54354_s.jpg

Mandag er jeg på plass sammen med JævenSkjære på FS. HVIS flyene går. Woodoo og forbannelser skal hagle over de ansvarlige hvis det blir streik, jeg skal gainne så dere går ned i lønn i stedet for å få lønnspålegg hvis jeg blir sittende på Flesland - hører dere?!! :)

I uka og fremover mot helga ankommer flere fiskekompiser. Sist jeg fisket med disse karene der oppe var i begynnelsen av Juni 2001, på en tid da Bjøra var nokså gavmild. Vi hadde vel 13 lakser fra 6,9 kg og oppover. Merk for øvrig at snurrebart-kokken på Skogmo helt umerkelig snek seg med på bildet - æ e' ækt lijnslus æ, sjø

54355_s.jpg

Sammen skal vi forsøke å oppdatere tråden for dere som ikke har tilgang på så tidlige elver innimellom all fiskingen, selv om vi ikke kan love sexy laksebilder på forhånd. Finnes jo ikke pålitelige langtidsvarsler for slikt noe. Mesteparten av tiden går nok uansett med til kos rundt matbordet, drikking og søvn, for laks er langt fra det viktigste i livet for de fleste av oss - dog selvsagt med unntak for Gammel-Erik, Stig og Oteren…

;):):lol:

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja nå braker det løs og som vanlig får vi vel høre at det er den beste åpning i "manns" minne.

Håper så inderlig at vi slipper de bildene som her er vist, men bilder av fisk som blir satt tilbake og at folk tar ansvar.

Hvilke bilder?

Er det tatt fisk i Bjøra og er det støinger igjen...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det helt klinkende klart - C&R er en fullstendig frivillig sak og det er heldigvis opp til hver enkelt av oss hvordan vi vil praktisere vårt fiske! Dette er en tråd om fisket i Bjøra, intet fristed for diskusjon om diverse idealisters presumptivt overlegne etiske overbevisning. Lag en egen tråd på dette i stedet for å gulpe opp copy-paste argumentene dine her også...

Så vennligst kutt ut misjoneringen i denne tråden, Captain. Du tror muligens du skaper holdninger med dette salige maset om utsetting, men vi har allerede tatt vår avgjørelse når laksen kakkes og skal ha respekt for det uansett hva du måtte mene om denne saken! Vi tar selvsagt all den laksen vi vil ha til mat med god samvittighet og slipper ut igjen overskuddet. Vårt valg, din kattepine - vennligst aksepter og respekter dette uten mer gnål om C&R ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fine bilder jeg.

Det bør vel kanskje nevnes at fiskene er tatt over en uke(noen av dem er vel også synlig frosne), og den observante leser vil kanskje skjønne at dette ikke akkurat er noe slakt .

6-7 man, 13 fisk er ganske anstendig, selv om det ser mye ut her. Vi er alle enige om at måtehold skal vises, men å klare 2 lakser på en uke vil jeg ikke kalle uansvarlighet, snarere tvert om. Stikk fingeren i jorda; dette ligger innforbi de strengeste bag-limitene vi finner her i landet, så hvis dette er et problem for noen, følger jeg PerH sin oppfordring om å sutre et annet sted.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tråd Per :)

For ordens skyld gjør jeg oppmerksopm på at videre C&R diskusjon skal tas i eksisterende tråder rundt forvaltningen i elvene våre, det er flere tråder å ta av.

Skitt fiske til de som er i elva, håper på fangst rapport og bilder her i løpet av dagen .)

EDIT

Har ryddet tråden- vi har egne tråder for C&R diskusjoner, punktum finale. Slå dere løs men IKKE i fangstrapport-tråder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel-Erik og Stig har brukt formiddagen til testing og justering av wobblere. Nå har de startet den mer seriøse delen av fisket! Siden begge har mange års erfaring som proffe roere der oppe, måtte de selvsagt trekke lodd om hvem som skulle ro. :) Gammel-Erik stakkar, han tapte og sitter derfor passe utilpass bakerst i båten og passer stengene akkurat nå, hi, hi…

Elva er iskald, neppe mer enn 4 grader. Det er vel helst makkeføre, for laksen stiger gjerne ikke for å ta wobblerne i såpass kaldt vann. Da skal du helst treffe den midt i fleisen, ellers hugger den slett ikke. Temperaturen gir derfor ikke de største forhåpninger for tidligfisket, dessverre! :D

Nå er det Flax og Vaarala som i tospann skal gjøre jobben. Vaaralen går fint og lokkende nede på 2,5-3 meter. Den har de egenskapene en god tidligwobbler bør ha! Gammel-Erik melder at de nettopp hadde et hugg på sistnevnte i Top Pool på øvre Flasnes. Etter huggadferden og påfølgende risting å dømme kunne det dreie seg om en støing, men siden vannet er så kaldt kan det like gjerne ha vært en ny men treg og forfrossen storlaks.

Hva det var som høgde i er det ingen unntagen laksen forunt å vite, men uansett; hvis noen skal kunne fravriste elva en laks uten å bruke mark de nærmeste dagene, er det vel nettopp disse to luringene… ;)

NB: Litt problemer med nettilgang der oppe for innlegging av bilder og slikt. Vi får se hvilke løsninger vi finner, blir jo litt søkt om vi ikke får til dette med live oppdateringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel-Erik og Stig har brukt formiddagen til testing og justering av wobblere. Nå har de startet den mer seriøse delen av fisket! Siden begge har mange års erfaring som proffe roere der oppe, måtte de selvsagt trekke lodd om hvem som skulle ro. :) Gammel-Erik stakkar, han tapte og sitter derfor passe utilpass bakerst i båten og passer stengene akkurat nå, hi, hi…

Elva er iskald, neppe mer enn 4 grader. Det er vel helst makkeføre, for laksen stiger gjerne ikke for å ta wobblerne i såpass kaldt vann. Da skal du helst treffe den midt i fleisen, ellers hugger den slett ikke. Temperaturen gir derfor ikke de største forhåpninger for tidligfisket, dessverre! :)

Nå er det Flax og Vaarala som i tospann skal gjøre jobben. Vaaralen går fint og lokkende nede på 2,5-3 meter. Den har de egenskapene en god tidligwobbler bør ha! Gammel-Erik melder at de nettopp hadde et hugg på sistnevnte i Top Pool på øvre Flasnes. Etter huggadferden og påfølgende risting å dømme kunne det dreie seg om en støing, men siden vannet er så kaldt kan det like gjerne ha vært en ny men treg og forfrossen storlaks.

Hva det var som høgde i er det ingen unntagen laksen forunt å vite, men uansett; hvis noen skal kunne fravriste elva en laks uten å bruke mark de nærmeste dagene, er det vel nettopp disse to luringene… ;)

NB: Litt problemer med nettilgang der oppe for innlegging av bilder og slikt. Vi får se hvilke løsninger vi finner, blir jo litt søkt om vi ikke får til dette med live oppdateringer...

Var oppom på Flasnes og hilste på Erik og Stig, og trua var vel ikke helt på top,men hva gjør en ikke for å bli kvitt de værste lakseabstinensene en har slitt med hele vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningsdagen i Bjøra var ingen pangåpning, akkurat. Et laksehugg på Stig og Gammel-Erik på Flasnes og en liten sø nede på Røttesmo er alt av liv vi har hørt om. Ikke så rart med såpass kald elv, selv om vannstanden er nær det perfekte for elva. Fikk et par MMS'er fra Gammel-Erik, så her ser dere Stig ro en av de utrolig gode trebåtene som lages lokalt der oppe, inntullet i fleecegensere og med solide VOTTER (!!!) på. Han er nordlending og følgelig vant til å fryse litt, så det sier litt om temperaturen når han hyrer seg i vinterhabitten mens han ror... :)

54456_s.jpg

Gammel-Erik fikk jo ikke ro siden han tapte loddtrekningen (for her er det jo roeren som faktisk fisker, ikke den som sitter og passer stengene, må vite). Slik var hans utsikt og gjøremål stort sett hele denne dagen. I den stolen har du sannelig god tid til å filosofere over både kvinnfolk, laksens luner og livet i all sin allminnelighet når forholdene er slik som på årets åpning...

54455_s.jpg

Gammel-Eriks noe lakoniske kommentar var "Fin-fin dag, men margekaldt. Må nok ha litt mer varme før laksen biter."

Kan ikke noen av dere trøndere snarest arrangere solfest med fri flyt av karsk med solboller til, for å blidgjøre værgudene og få litt knallvær - ja aller helst før helga er over oss..? :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er roinga som er moro ja. Ingen andre som får ro når de er med i båten min, men de får jo kjøre fisken da. :)

Hvor mange "drag" bruker dere å ha ut på wobblerne? Tar dere alltid inn den stanga uten fisk på først? Det gjør iallefall jeg. Kan være litt av en påkjenning for den som sitter baki båten det, å bli kommandert til å ta stanga uten fisk, mens den andre stanga ligger langflat og snella hyler på høygir.

Ror svært ofte alene også jeg. Da er det spennende å ro seg på land med fisk på stanga i stangholderen.

Man aner jo som regel ikke hva som er på kroken før man får kjenne litt på den.

Skitt fiske videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange "drag" bruker dere å ha ut på wobblerne?

Ca 13-17 meter - ca. 13-15 lange drag av en som meg på 195 cm...

Tar dere alltid inn den stanga uten fisk på først?

Nei, i alle fall ikke jeg, selv ikke når jeg er alene i båten! Prioritet 1 er kontroll på fisken, pri 2 å komme seg på land for å kjøre fisken, pri 3 er resten av snørene. Går forbausende sjeldent gæærn't.

Av og til blir man jo litt stresset, noe som jeg opplevde sist i nettopp Bjøra. Jonny hadde nettopp gått i land og forsvunnet i et eller annet ærend da laksen smalt i. Jeg var mutters alene i båten med godt kroket storlaks som tok noe så djevelsk ut. Jeg bestemte meg kjapt og uklokt nok for å ta inn ene åra og justere opp bremsen, men i det samme spant båten på et strømspeil med det resultat at fluesnøret gikk rundt wobblersnøret. Jeg måtte pent ro i land, løfte båten trygt opp på elveforbygningen, få kløna løs den 15 fots Hardy-stanga av stangholderen og lirket løs fluesnøret uten å brenne av sena - alt mens laksen raste av gårde nedover. Etter alt dette, sikkert gjort i løpet av et øyeblikk som føltes som en halv evighet og med bare 1/3 snøre igjen på spolen, kunne jeg endelig følge laksen nedover. Jeg fikk opprettet kontakt på passe kort line, fikk kontroll og leide den lydig oppover igjen som en hund før stillingskrigen oss i mellom begynte.

Men hvordan håver man egentlig storlaks alene langs bratte elveforbygninger i lang yttersving på tung elv? Jeg ropte selvsagt om hjelp som en forlist sjørøver nær drukningsdøden! Audun hørte heldigvis mine brøl og kom rennende ned til meg og håvet kjapt laksen på 12,4 kg. :blush:

Denne laksen er vel selve beviset på at alt går an så lenge man har litt tur og ikke mister fatningen fullstendig ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag er jeg på plass sammen med JævenSkjære på FS. HVIS flyene går. Woodoo og forbannelser skal hagle over de ansvarlige hvis det blir streik, jeg skal gainne så dere går ned i lønn i stedet for å få lønnspålegg hvis jeg blir sittende på Flesland - hører dere?!! ;)

Sammen skal vi forsøke å oppdatere tråden for dere som ikke har tilgang på så tidlige elver innimellom all

Huff og huff

Hører på radioen at Flesland stenges pga streik :huh:

Foreslår at du slakter en hane, finner fram dukka med nålene og kanskje en liten tromme med rare tegn på. Noen må få svi for det som skjer!!

Dette er respektløst...

Vi snakker tross alt om starten på lakseseongen, en av våre nasjonale høytider!! :)

Kom igjen, Per.

Ikke finn deg i det

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt ser det ut for at en sjøørret på 1,6 kg er det eneste Bjøra har sluppet fra seg. Fin fisk, bevares, men ikke helt hva vi reiser til Bjøra for :-)

Men, nå er jo den lille tatt, så da er det vel bare store igjen :)

Legger ved en liten link om Bjøra

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...919/-1/KULTUR09

Så noe er der jo i elva. Satser på at det snur snart. neste helg er hele laget vårt samlet, og da skal det skje!!!

Vel, ihvertfall hvis Gammel Erik, PerH og Oteren er så vennlige å la det stå noen i gjen til sine venner, hehe

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jammen dukket det ikke opp en liten filmsnutt også :D

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article3543578.ece

For oss i Bergen hvor sola skinner, og bjørka står grønn blant løvetenner og engkarse, var dette nesten som et gufs fra vinteren.

Skulle likevel såååå gjerne vært der i gråværet og fisket heller enn her i sola :)

Men snaaart!!

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,tenkte mest på dette jeg:

"Haukø mener at laksefiske er en helt unik arena for mennesker fra forskjellige samfunnslag til å samle seg om en felles aktivitet. Under laksefiske er alle sidestilt, uavhengig av sosial status, forteller Haukø, som har vært fast fiskeguide for kong Harald i fem år i Bjøra."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.