Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfisket i Bjøra 2008 - et forsøk på en slags fiskedagbok...


PerH
 Share

Recommended Posts

Sesongens jomfrulaks i Bjøra er altså på land! Gratulerer Jonny, den fortjente du virkelig..!

Ikke av de aller største åpningslaksene, men laks er laks. En laks kommer sjelden alene, så bare ryktene om denne søte krabaten vil få de andre som står i elva til å strekke fiskeøktene med mange timer i dag. Kanskje heller ikke overraskende at den tok på Kleppesluken (24 grams). Sølvblank og kobber fønker godt, og den sluken er faktisk min personlige favoritt!

De hadde ikke tid å legge inn bilde selv, for nå skulle de ut i båten og ro wobblere. Forklaringen er vel heller at de ikke har satt seg inn i kunsten, så jeg får ta dem et kurs når jeg en gang kommer meg oppover. Her er det ikke utenkelig at Oteren kan knipe seg en også, så følg med..!

54704_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På oppfordring, rett nok fisk fra i fjor, men likevel :-)

54699_s.jpg

Laksen tok utforbi steinrøysa, rett neden for berget du nevnte. Man kan si mye om rettene i Bjøra; Flasnes og Røttesmo er kjemperetter, og strengt tatt sikkert bedre enn Storskogmo, men dette er den hølen i hele elva som mest ligner på en ordentlig laksehøl :)

Og jeg tror nok at denne retten har kommet litt i skyggen av de andre, og fortjener så absolutt litt mer oppmerksomhet.

Der tok jeg ihvertfall denne fisken, etter bare 6 dagers fiske, hehe. Det var også den eneste fisken i denne merkelige uken

Elva sank fra 40 til 20 kubikk, og det var ikke en fisk å se noe sted. Og da, vekk med flue, vekk med wobbler, båten ble fortøyd og jeg tok noen slukkast fra land, nett som i de gode gamle dagene før båtfisket tok oss.

Og da, etter 6 dagers maifiske, tok laksen. På min gamle venn, storlaksen grønn, 45 g.

Den 1 juni!!

Det er noe med meg, denne sluken og 1 juni :D

Og nå teller jeg dager :-)

Olav

Serdeles vakker fisk. Lakseblod trigger instinktene, så nå går jeg i skytteltrafikk mellom kalender og "fiskebua". Så nettop at det ble landet en på kleppeluken . Stau pau guttar.

Takk for at du tok oppfordringen :)

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonnys fisk avgjør saken, hadde egentlig tenkt å vente og se. Nå viser jo Jonny at det er mulig, så jeg sprekker så det griner etter! Sølvrevens diagnose er nok en gang korrekt... :D

Ja - jeg biter i det sure eplet og tar buss, men HAAATER det! Synes personlig det er mye verre å sitte på buss enn å vente i evigheter på legevakta! Bergen-Namsos skysstasjon med reiseplan søn 16.30 - man 11.45. Tar kun 19 timer og et kvarter :) i stedet for tre-fire timer med fly-buss. Kommer til å være knust i ryggen og kan vel ikke fiske ved ankomst Storskogmo en gang... :)

Virker meningsløst når man ikke en gang skjønner hva disse flyplassansatte streiker for, som rimelig ufaglærte tjener jo den banden av laksesabotører rimelig godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Indrebø, en av de dyktige markfiskerne i Bjøra som "bor" i elva i Mai, hadde kontakt med grov laks i går kveld oppe på Røttesmo. Han kjørte visstnok på den i 10 minutter før den slapp. Synd, men slik er det, det viser i alle fall at det ikke er umulig...

Gammel-Erik og Stig ror det de orker. Tar ikke en gang telefonen, så fanden vet hva de gutta har kommet borti akkurat nå..? Har de fått mistanke om fisk på valdet er de helt umulige å stoppe!

To timer så er jeg på bussen for tidenes verste "Amerikareise". To tykke bøker pluss noe arbeid på lap-topen blir eneste underholdning. Fytti katta! Blir neppe fisking på meg i morgen, må vel sove litt, men jeg bare må oppover nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg og blåser støv av min smekre beastmaster og venter på at datoen skal nærme seg midten av juni. Samtidig lever dere livet langs Bjøra, kneeekkk!

Det jeg skriver her for nå er;

sena på shimanosnella e så smått morken og klar for utskifting.

Noen gode tips og erfaringer om hvilken sene jeg skal gå for? evt. multifilament? Tidligere har jeg brukt sølvkroken extreme 0,44mm mono, men sliter med at den tvinner og strekker seg veldig ofte... Fisker for det meste i valldøla, relativt stri elv men der er noen store rolige fine dype høler. Har vært borti storfisk (15kg+) innimellom og ønsker ikke senarioet at den (skadefrie) sena kan ryke om mitt livs slugger suger seg fast. :) Da kan den uknekkelige beastmaster stanga få seg en omgang i nærmeste kvistkvern...

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sena på shimanosnella e så smått morken og klar for utskifting.

Noen gode tips og erfaringer om hvilken sene jeg skal gå for? evt. multifilament? Tidligere har jeg brukt sølvkroken extreme 0,44mm mono, men sliter med at den tvinner og strekker seg veldig ofte... Fisker for det meste i valldøla, relativt stri elv men der er noen store rolige fine dype høler. Har vært borti storfisk (15kg+) innimellom og ønsker ikke senarioet at den (skadefrie) sena kan ryke om mitt livs slugger suger seg fast. :) Da kan den uknekkelige beastmaster stanga få seg en omgang i nærmeste kvistkvern...

Marius

Vi har brukt Siglon 0,40 og oppover i mange år i Namsen og er meget fornøyd med den. Jeg er ingen ekspert, men er meget godt fornøyd. Ingen fisk er tapt på grunn av sena og den har gode egenskaper etter min mening - ihvertfall ikke så stiv.

Multifilament blir forbud i flere og flere elver etter hva jeg skjønner. Er sterkt men ryker fort på f.eks. stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra Bjøra.

Jeg og GammelErik tok i kveld en liten rostripe på Nedre Flasnens. Vi fant ut at det passet seg å prøve fluen (ser du GinTonic), og rett som det var så vi en laks nisevake nederst på rettstrekket. Vi filte oss nedover og da vi spurte hverandre om vi ikke var der snart, så skjedde det. Litt forsiktig napping i fluen etterfulgt av at fluestangen til GammelErik pekte rett bakover. Det ulte i snellen, laksen spratt i været, og ruste i hundre rett imot oss. Den var helt ute av vannet 6-7 ganger, og raste ned elva sikkert hundre meter før den slapp. Vi mener begge at det var en laks på ca 10 kg, og etter oppførselen å dømme skulle en ikke drømme om at det var så kaldt i vannet. Med til historien hører det at den ene treblekroken var bøyd.

Slukøret prøvde vi litt til, før fornuften tok oss og vi sluttet av for kvelden.

Kjekt at det er liv i elva!

Det ble forresten tatt en laks på ca 7 kg på Bjøra Camping idag, samt at det ble observert laks på Røttesmo/Skjørland.

GammelErik og Oteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To riktig forbannede karer ramla inn til pastagryte her i dag ja. Mange timers roing, fem-seks minutters kjøring og rettet Owner-krok. Jeg vet hvor sabla surt akkurat det der er...

Sjøl er jeg så trøtt at et par pils og litt Gammel Dansk nærmest slo en mann på 104 kg halvt i svime. For en sattans busstur. Leste en bok, jobba batteriet tomt på PC'en, snakka med en inder som skulle besøke barnebarna og prøvde å sove i flere titalls mil uten særlig hell. Har fisket litt halvmotivert for å bli kjent med valdet men nå er det senga.

Men i morra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To riktig forbannede karer ramla inn til pastagryte her i dag ja. Mange timers roing, fem-seks minutters kjøring og rettet Owner-krok. Jeg vet hvor sabla surt akkurat det der er...

Sjøl er jeg så trøtt at et par pils og litt Gammel Dansk nærmest slo en mann på 104 kg halvt i svime. For en sattans busstur. Leste en bok, jobba batteriet tomt på PC'en, snakka med en inder som skulle besøke barnebarna og prøvde å sove i flere titalls mil uten særlig hell. Har fisket litt halvmotivert for å bli kjent med valdet men nå er det senga.

Men i morra... :D

PerH - som en gammel vis mann en gang sa - det er bedre med en helsikkes busstur til fiskeelva, enn en dag på jobben :) (vi kunne gjerne ha byttet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra Bjøra.

Jeg og GammelErik tok i kveld en liten rostripe på Nedre Flasnens. Vi fant ut at det passet seg å prøve fluen (ser du GinTonic), og rett som det var så vi en laks nisevake nederst på rettstrekket. Vi filte oss nedover og da vi spurte hverandre om vi ikke var der snart, så skjedde det. Litt forsiktig napping i fluen etterfulgt av at fluestangen til GammelErik pekte rett bakover. Det ulte i snellen, laksen spratt i været, og ruste i hundre rett imot oss. Den var helt ute av vannet 6-7 ganger, og raste ned elva sikkert hundre meter før den slapp. Vi mener begge at det var en laks på ca 10 kg, og etter oppførselen å dømme skulle en ikke drømme om at det var så kaldt i vannet. Med til historien hører det at den ene treblekroken var bøyd.

Slukøret prøvde vi litt til, før fornuften tok oss og vi sluttet av for kvelden.

Kjekt at det er liv i elva!

Det ble forresten tatt en laks på ca 7 kg på Bjøra Camping idag, samt at det ble observert laks på Røttesmo/Skjørland.

GammelErik og Oteren

Tror dere må snart må få fatt i en diger "matpakke". Det hjelper betraktelig på, ikke minst når man "røsker" flua ut av kjeften på'n. Hilsen en som har fått mye kjeft når ikke "matpakka" har vært med. Men, jeg har stor tro på dere i løpet av de neste dagene, nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere må snart må få fatt i en diger "matpakke". Det hjelper betraktelig på, ikke minst når man "røsker" flua ut av kjeften på'n. Hilsen en som har fått mye kjeft når ikke "matpakka" har vært med. Men, jeg har stor tro på dere i løpet av de neste dagene, nå !

Da satt den, Stig er lite trent med mobilkamera, så jeg måtte ta bildene selv med dertil sånn noenlunde resultat :)

10 kilo blank på flua.

54974_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21972/54974.jpg

54975_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21972/54975.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.