Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfisket i Bjøra 2008 - et forsøk på en slags fiskedagbok...


PerH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utrolig stille på elva nå. Virker helt livløst. MEN - de har tatt mye laks i forskningsnøtene ute i Namsfjorden, største på godt over 25 kg. Det merket som ble satt inn i den ryggen blir det jeg som sender inn... :):lol:

Sånn ser det ut i dag her oppe - en stilstudie av Espen under harling:

55204_s.jpg

Andre (dvs. jeg) fisker småhull, renner og steiner med dypdykkende "Copper killers":

55205_s.jpg

Men aller helst blir det til dette her: øl og cognac mens kaffelars putrer. Skrønetimene er en viktig og helt undervurdert ingrediens i laksefiskerlivet.

55207_s.jpg

Nå er det kokkeøkt på meg. Ovnsbakt, rosa ytrefilet av elg med peppersaus, salat og frityrstekte pommes frites. Tidligere i uka har det bare vært hjort, så det skal f... meg bli godt med en avveksling! Om vi har det vondt selv om laksen ikke biter? NOPE... :blush::lol:

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på 25 med merke stopper dessverre noen hundre meter lenger nede Per og jeg har stevnemøte med han rundt den 23. juni.

Ellers så ligger Espen tynt an, hvis noen ser det bildet (hvis det ikke er fra ifjor......). :blush:

Regner med at oppsynet kan telle til tre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se en gang til, Stig!

Tell så; EN, TO snører ute. Ser du? På den annen side er heimbrent ulovlig også i Trøndelag, men hvem f... tror du bryr seg..? :wacko:

Espen er offer for en som ikke giddet å bære landfiske-stengene sine sjøl. Gjett hvem...

55218_s.jpg

Hører Olav er redd for at vi skal ete opp alt viltet, stakkar. Tipper det gikk to gode elgfileter på ca 3 kg og omlag 1,5 kg pommes frites (+ grøntfor til pynt) på fem mann i dag. Vi ligger derfor langt, langt foran skjema i kjøtthaugen, så skal du ha noe annet enn fiskepinner må du nesten ta med noe gjess og rein sjøl! :D:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se en gang til, Stig!

Tell så; EN, TO snører ute. Ser du? På den annen side er heimbrent ulovlig også i Trøndelag, men hvem f... tror du bryr seg..? :wacko:

Espen er offer for en som ikke giddet å bære landfiske-stengene sine sjøl. Gjett hvem...

55218_s.jpg

Hører Olav er redd for at vi skal ete opp alt viltet, stakkar. Tipper det gikk to gode elgfileter på ca 3 kg og omlag 1,5 kg pommes frites (+ grøntfor til pynt) på fem mann i dag. Vi ligger derfor langt, langt foran skjema i kjøtthaugen, så skal du ha noe annet enn fiskepinner må du nesten ta med noe gjess og rein sjøl! :D:wacko:

mmmmm

Jaja, jeg tar med 3 gjess, noen kilo reinsdyrkarbonader og en Quartercask, bare sånn for sikkerhets skyld :D

Også har jeg en kollega som plutselig hadde utviklet akutt astma eller noe sånt, så jeg arvet samlingen feite kubanere :D Tror vel vi skal klare oss på et vis, hehe

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H: Spennende !

Håper dere får et sug i snøret snart :wacko:

Hvor mange grader er det i Bjøra, og hvordan er vannstanden i forhold til det normale (tidligere år) ?

Har hørt at det er problemer så tidlig i Bjøra enkelte år, hvis Namsen går stor og kald. At laksen ikke går opp i Bjøra ?

Men Namsen har vel en fin vannstand nå ? Eller hur ? Tydelig at det er laks på vei, kanskje det er noen dager for tidlig.

Men det er som du sier, mye av laksefisket foregår inne i gapahuket. Med gode venner og god mat og drikke :D

Spesielt når den sitter etterpå, da er det liksom et klimaks :wacko:

Har du prøvd marken ? Har nå mest tro på den jeg da, som vanlig. Ser jo I Gaula hvis elva er iskald at man ser ikke en eneste laks. Men plassen er full av laks. Og nesten ingen tar på sluk/woobler. Men noen er der, og bare må snuse litt på godsakene nede ved bunnen. Tipper du har marken i ermet som jokeren :D

Edit: 14 laks registrert på børs.

50% på mark (7 laks)

3 laks tatt på flue

2 laks tatt på woobler

1 laks på sluk

1 laks på spinner

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H: Spennende !

Håper dere får et sug i snøret snart :D

Hvor mange grader er det i Bjøra, og hvordan er vannstanden i forhold til det normale (tidligere år) ?

Har hørt at det er problemer så tidlig i Bjøra enkelte år, hvis Namsen går stor og kald. At laksen ikke går opp i Bjøra ?

Men Namsen har vel en fin vannstand nå ? Eller hur ? Tydelig at det er laks på vei, kanskje det er noen dager for tidlig.

Men det er som du sier, mye av laksefisket foregår inne i gapahuket. Med gode venner og god mat og drikke :D

Spesielt når den sitter etterpå, da er det liksom et klimaks :wacko:

Har du prøvd marken ? Har nå mest tro på den jeg da, som vanlig. Ser jo I Gaula hvis elva er iskald at man ser ikke en eneste laks. Men plassen er full av laks. Og nesten ingen tar på sluk/woobler. Men noen er der, og bare må snuse litt på godsakene nede ved bunnen. Tipper du har marken i ermet som jokeren :D

Bjøra er kald, neppe særlig mer enn 5 grader. Hvis Bjøra er så kald, er Namsen ennå kaldere selv om vannstanden er grei, dessverre! :wacko:

Vannstanden har falt markert siden åpningen og elva er nok litt lav, målestasjonen lenger opp i vassdraget sier 18 kubikk i sekundet. Burde nok helst hatt en 30-40 kubikk, men laksen går på denne vannstanden også, tydeligvis. Eriks fluelaks hadde lus med intakte eggstrenger, så kaldt vann hefter den ikke når den først bestemmer seg for å gå!

Vel, Bjøra er jo ikke Gaula. Grunn elv der du fisker på gangfisk, stort sett. Det er tatt fisk på mark, wobbler, spinner, flue og sluk! Mest på mark, men gjett to ganger hva folk flest fisker med? Har vel egentlig også mest tro på mark nå, men Bergen tørket fullstendig opp før vi dro, så doggisene holdt seg trygt nede i jorda. Oteren og Jonny makker derfor med kompost- og kvitmark, resultatet etter et par dagers fortvilt graving, for doggiser fant de vel under 20 av til sammen. Normalen er vel et par dryge bøtter doggmark, så vi er litt handikappet i år...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra Minken (FS) som også har tjuvstartet sesongen i Bjøra. Han hadde problemer med å legge inn bildet av Bjøralaksen på 12,5kg. Så jeg hjelper ham med å legge inn bildet. Kjempefin laks og grattis til ham :wacko:

Fersk hannlaks med noen lus

2205200823018IiPeGgQyu4zOs2IqG.jpg?44

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere i Bjøra noe og glede dere til. http://217.168.95.66/webtv/?sid=20080521213906459

Synd den ikke skal opp til oss i Gaula,men det er vel noen på vei til oss også håper jeg

John

Den stopper og dør på vårt vald, den der! :blush:

Artig at de har "laks av alle størrelsesklasser" og at "smålaksen er feit og fin". Blir kanskje en bedre sesong i elvene våre, dette her?

Espen, Jævenskjære og jeg forspiste oss. Oteren og Jonny trumpa seg i elva, men rapte høyt på tur ut døra. Vi andre orker rett og slett ikke fiske i kveld. Jeeesus for et måltid!

I morra foreslår jeg fiskepinner så vi er i stand til å gjøre noe fornuftig også etter middag, men det blir vel en ny, drepende runde med tungt viltkjøtt da også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namsen er ikke stor nå. Går på under 300 kubikk og det er lite. For at det skal være topp forhold så bør det ihvertrall bikke 400 etter min mening.

Vet ikke hvordan det er med laksen og om den bruker lenger tid til Bjøra om det er kaldt i Namsen. Men Bjøra har jo alltid vært tidlig elv så noe fisk må nok rusle oppover uansett.

Men jeg vet at veldig mye fisk blir gående rundt og rundt på Krukårn nedenfor Sælleg når det er kaldt i vannet. Etter min mening er dette oppgangshindrende høl og burde vært stengt?!

Per H - beklager den, trodde at han brukte det nye superusynlige snøret :blush:

Det blir rart å bare bruke to stenger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roing, makking, sluking, flue - like forbanna dødt over hele elva. Ser ikke ut til å gå fisk i det hele tatt. Har heller ikke sett standfisk vise seg, men den kan jo være der for det!

Skal opp på Røttesmo å ro, mens Oteren skal dunke valdet i hjel med makk. Der oppe er det litt flere hull og høler, så kanskje det står en og annen riktig forbannet luring der?

I dag skal vi i alle fall moderere etingen så ikke hele gjengen dør på kvelden. Jonny og Oteren lager skikkelig hjembakt pizza, så det lukter himmelsk nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere koser dere glugg uansett forstår jeg :D

benytter anledningen til å takke for denne supre tråden!

Vi koser oss så det griner etter - og takk sjøl for god jobb med forumet! :)

Er det rart vi koser oss? Ingen forpliktelser i forhold til jobb og familie, en gjeng som er godt innfisket med hverandre, mye intern humor, snadder mat, kan gå til elva å fiske når som helst - hva mer kan man egentlig be om?

...vel, en massøse som kunne mjuke opp stive stangsvinger-skuldre, kanskje, for kasteskuldra mi er øm...

For å toppe dette kunne det nå gjerne kommet en laks eller tre opp av elva snart. Det hadde virkelig gjort seg! Her er helt utdødd, men laksen bruker jo i svært stor grad Bjøra som en transportetappe, så fisket her handler i høy grad om rett sted til rett tid. Alle i dette delforumet vet jo at gangfisk i elver uten oppgangshindre ikke er så lett å treffe.

Nå venter vi på neste lille lakserenn. Vi var en gjeng på øvre Røttesmo i natt der Indrebø fisker, men det samme var det samme - helt dødt! Var vel sikkert derfor Indrebø og gjengen pakket sammen og dro hjem, men de skal ha tusen takk for lånet av valdet likevel.

Nå går Johnny ned til elven igjen, da blir det livsfarlig for laksen hvis den har seget på! :)

Ellers ror Stig og Gammel-Erik nå kun på kundene sine, uten napp, dvs Stig tok to støinger i går. Olav Moberg og Eivind har også ankommet og vil etter hvert overta etter oss. Vi har vel også vald på Fuglår fra 12.00 i dag. Selv skal jeg ro litt i ettermiddag, en slags siste innsats for å få røkelaksen i hus tidlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var vi på plass!!

Etter å ha kjørt 12 timer, var vi fremme lørdagsmorgen, lett komatøse og mest klare for senga.

Utpå dagen kom vi oss til sist i elva, og rodde noen timer uten å få noe som helst hint om der var laks eller ei.

Men hvem fortviler vel etter ei økt når vi har en uke på oss?

Ikke vi :D

Etter en bedre middag var det tid for ei landøkt i hølen under ravneberget, og vips.... der satt fisken på makken til Aasen.

Selv var jeg travelt opptatt med å kjøre en trestokk som holdt på å sleppe seg utfor reset, så det ble noe hektisk :)

Dessverre stakk fisken etter kun kort tid, men vi har nå trua!! :D

Imorgen, da........

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriefølelsen er til å ta og føle på. Sola steiker og vi koser oss :D

Elvetemperaturen har steget og er ca 8 grader, og dette burde jo være tett på perfekt spør du meg, så i dag har jeg svingt fluestangen noen timer. Fisk på land?

I svingen, litt oppom Ravneberghølen (eller hva den nå heter) hadde jeg draget jeg ventet på. Halvmeteren forsvant mellom fingrene, og i 2 sekunder var jeg i himmelen, før jeg brutalt falt ned igjen. Ikke helt en mistet fisk, men kvalisfisert napp var det :)

Men med mistet fisk igår og napp idag så trua er så absolutt til stede.

Dagens mann er uansett Aasen, den minken. Han har fått to elveperlemuslinger på kleppesluken :D Noen får all moroa!!

55456_s.jpg

Så plass til en muslingdram klarer vi å finne. Ellers har vi gått fra drømmen om laksedram, til "mistet-laks"trøstedram og er for øyeblikket på nappdram, hehe

Muslingen er forøvrig rødlistet, så helt uten å tenke på den pågående debatten om C&R satte vi dem fint tilbake hvor de kom fra. Gikk muligens glipp av en perle, men hva ofrer vi ikke for miljøet?:)

Så sånn er det, vi er på plass, står på og rapport kommer ASAP når noe dør.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, mens noen har dratt hjem og må ofre livet som fiskende gressenkemann til fordel for jobb og famile, har andre muligheten til å starte opp på ny og jomfruelig lakseuke. Unner dere virkelig dette, alle sammen. Man burde fiske med kompisgjengen oftere, for dette er ren sjelebot. Takk for laget der oppe, turen var fantastisk og gjengen er utrolig koselige å fiske sammen med, selv om vottene og strikkalua til dels måtte på under fisket og den store glapp av kroken for min del. Vi møtes igjen i Stryn i begynnelsen av Juli..!

Kald elv gir jo forsiktig og daff laks, så det gjorde at oddsene våre ikke ble særlig gode. Nå når godværet kommer blir foholdene for fiske bedre, forutsatt at ikke elva synker mer, så jeg har større tro på at de store stiger nå når Namsen også blir varmere. Det smeller neste uke! :)

Vi traff altså ikke helt denne gangen, for kald elv med fisk som ikke stiger for å ta og vald med relativt dype standplasser hører ikke helt sammen. I alle fall ikke når vi denne gangen led under seriøs mangel på mark... :)

PS: Kan noen huske å lage fiskepinner til Johnny? Han trenger noe annet enn viltkjøtt; vil foreslå lunken pommes frites MED ketchup til samt kinakålsalat og LIDL sin billige thousand island dressing... :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.