Gå til innhold
Fiskersiden

Forholdet mellom SØ og sei?


Recommended Posts

Er det noen som VET, eller har erfaring med, noe om hvordan forholdet mellom sei og SØ er? Jeg fisker nå en del i et område der det er masse sei og noe SØ, og har fundert på en ting.

Jeg regner med at seien stimer der det er mat og at SØ spiser stort sett det samme. Er det da en god ide å fiske med høy fart gjennom seistimen og satse på at en SØ er raskere enn seien, eller holder SØ seg borte fra store samlinger med andre fiskeslag? Bør jeg heller fiske der jeg ikke ser sei overflata? Seien jeg snakker om er såpass stor at den ikke er bytte for SØ men konkurrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg aldri fått sjøørret når seien har vært tilstede. Er jeg ute etter ørreten så flytter jeg meg om det dukker opp en seistim.

På de tre turene jeg har hatt ute på kysten etter ørreten i år så har jeg faktisk ikke hatt ett eneste napp av andre arter enn ørret.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene sjøørretplassen min er full av sei. Trikset her er å fiske litt nærmere land en seien har lyst til å gå.

Å sveive fortere i den tro at du slipper unna seien er håpløst. Seien er raskere over distanse en sjøørreten.

Ofte går seistimen i store runder i et område. Da kan du fiske mens seien er borte, og ta pause når den er nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesante betraktninger.

Å fiske nærmere enn det seien går kan jeg bare glemme, da seien nesten går på land når sola går bak et fjell og det blir mørkere i vannet. Men det ser ut som det kan være en god ide å flytte seg unna seien hvis det er mulig, kanskje jeg bør konsentrere fisket i den delen av kastet som er utenfor seibeltet og heller sveive som fy når jeg kommer for nært... Men samtidig misstenker jeg at seien oppholder seg der det er mat og at SØ har veldig lyst på noe av den samme maten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd samme problemet selv, var for etpar uker siden på fiske ei helg. På fredag fikk jeg bar sø på de faste godstedene mine, men på lørdagen var det kun sei å få. Samme hva jeg prøvde komme det på sei med en gang jeg starta dorginga. Så jeg tror også at det er bare å flytte sei(HEHE) når det er seistimer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei og sø går sammen. På seinotfiske fikk vi ofte bifangster av sø, spesielt hvis seien gikk i småsild eller sil. Har også fått større sø under fiske i seistimer etter stabbsei (2-4 kilos). Sø og makrell tror jeg derimot er en dårlig kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småsei er mat for stor sø. Finn seien med en mindre flue fisket raskt. Når seien er funnet, går man over til en større sak - f.eks. kvitebjørn i str. 2 - fisket litt saktere. Presenter gjerne godsakene på synkesnøre. Denne taktikken - utøvd på våren nattestid, har gitt meg min største sø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av mitt eget svar, avsluttet jeg 17.maifeiringen med en liten fisketur. Fant seien, og satset knallhardt på at jegeren var i nærheten. Det skulle vise seg at min oppfatning nok en gang holdt vann. Kvitebjørn i str. 2 ble brutalt overfalt - hadde hele fluesnøret (som denne gangen var flytende) ute flere ganger. Fisken viste seg å være i god form - med en k-faktor på ca. 1,240313256 hadde den jo også noe å fighte med.

Etter endt kamp kunne jeg notere meg for årsbeste med 20 grams margin - 2420 gram sjøørret fordelt på 58 cm. HippHippHippHurra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av mitt eget svar, avsluttet jeg 17.maifeiringen med en liten fisketur. Fant seien, og satset knallhardt på at jegeren var i nærheten. Det skulle vise seg at min oppfatning nok en gang holdt vann. Kvitebjørn i str. 2 ble brutalt overfalt - hadde hele fluesnøret (som denne gangen var flytende) ute flere ganger. Fisken viste seg å være i god form - med en k-faktor på ca. 1,240313256 hadde den jo også noe å fighte med.

Etter endt kamp kunne jeg notere meg for årsbeste med 20 grams margin - 2420 gram sjøørret fordelt på 58 cm. HippHippHippHurra!!

Kult. Man er sin egen lykkes smed. Gratulerer med kanonfisk på nasjonaldagen! Noen som kan vise meg en kvitebjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Kvitebjørn som gjelder etter sjøauren, ja.

Den har gitt meg veldig mange av arten.

Når det gjelder sjøaure/sei, så er det svært skjelden jeg får sei når jeg er ute etter sjøauren.

I Etne kan jeg ikke huske å ha fått sei noen gang, men i Skjoldafjorden har det hendt.

Der storseien var for noen år siden i Skjoldafjorden, har jeg aldri sett en sjøaure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av mitt eget svar, avsluttet jeg 17.maifeiringen med en liten fisketur. Fant seien, og satset knallhardt på at jegeren var i nærheten. Det skulle vise seg at min oppfatning nok en gang holdt vann. Kvitebjørn i str. 2 ble brutalt overfalt - hadde hele fluesnøret (som denne gangen var flytende) ute flere ganger. Fisken viste seg å være i god form - med en k-faktor på ca. 1,240313256 hadde den jo også noe å fighte med.

Etter endt kamp kunne jeg notere meg for årsbeste med 20 grams margin - 2420 gram sjøørret fordelt på 58 cm. HippHippHippHurra!!

Har du noe bilde av SØ da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oohhh, for en flott fisk Øystein!

Men kordan er kvaliteten på denne fisken som mat, når de spiser småsei.

Fekk en SØ i Saudafjorden ifjor som hadde en hel makrell i magen og var fullstendig uspiselig.

Kjøttet såg og kjenntes ut som makrell kjøtt, uappetidleg og har bestemt meg for at store, fisk spissende SØ går ut igjen. Laksen på 2.3 kg eg tok under Vestlandstreffet, som viste seg å være aure i etterkant, skulle blitt satt ut også. Har ikke spist den enda, litt usikker på kvaliteten der også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.