Gå til innhold
Fiskersiden

"Fjellslukar", kva er din favoritt?


lakselorden
 Share

Recommended Posts

Spesial kobber 12g i farget vann, spesial sølv med røde prikker 12g i klart vann. Hvis du får mange som bare følger etter eller forsiktige hogg, går ned til 7g eller når de er skikkelig kresne 4g.

Svarte lille auren er fantastisk om natta og mepps/panther martin har alltid en plass i slukskrinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har hatt suksess med Tassy/Cobra på fjellet? Min desiderte favorittsluk til ørret (den gang i svunnen tid da jeg drev med slikt). Absolutt psykidelisk gange med rykkvis innsveiving, og rolig lokkende gange ved jevn innsveiving. Favorittfargen var rødbrun med svarte prikker, og på opphengeren satt det gjerne en stor montana. Funker dette bare i skogsvann, eller er alle så opphengt i tradisjonelle sluker og spinnere på fjellet at ingen har prøvd Tassy/Cobra eller f.eks. en liten jigg (grub) agna med mark?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra sluker er nevnt men ikke glem kastewobler om du er på jakt etter større fisk.

Anbefaler forresten Dragon fly og små vikingsild som selges av Sølvkroken også. Av spesial modellene finnes det ikke noe bedre en " March Brown " farge til ørret. Bør prøves !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har hatt suksess med Tassy/Cobra på fjellet? .... Funker dette bare i skogsvann, eller er alle så opphengt i tradisjonelle sluker og spinnere på fjellet at ingen har prøvd Tassy/Cobra eller f.eks. en liten jigg (grub) agna med mark?

Den er helt klart alltid med meg på tur etter ørreten i alle fall. Strålende både å kaste fra land i mindre vann og elver, og til lett dorging. Selv har jeg hatt størst suksess med den gode gamle Tassy'n, kan virke som om gangen er noe forskjellig på de. Favorittfargen er helt klart lysblå som går over i rosa med sorte prikker.

Ellers er det flere andre som alltid er med:

- Spesial, Kobber m/rød stripe i konkav (dagtid)

- Panter Martin, Sort m/gule eller grønne prikker (kveld/natt)

- Meps, Sølv (for rask innsveving i overflaten ved store klekkinger)

- Rapala Fat Rap

- Lilla Jigg med enkel hale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesial kobber/rød og sølv/rød som er nevnt så mange ganger før.

Er litt overrasket over at ingen har nevnt Vibrax. Kanskje ikke førstevalget i vann, men fy å effektive de er i elver. De går ganske høyt så de fisker bra på ca 20 cm til 1 til 2 m og de spinner lett. En kamerat tok en ørret på 3450g i mistra på svart skje/gullkropp som er min favorittfarge. Den anbefales på det sterkest!

Kobber, gull og sølv er også gode farger. Str 2 og 3.

Bare jeg som har gode erfaringer med Vibrax?

Egentlig så tror jeg de fleste sluker i passe størrelse i enten kobber, sølv eller gull gjerne med noe rødt i fanger fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

er det ingen som har nevnt Morild som ørret sluk?! jeg kan anbefale den sluken på det varmeste etter både sjøørret og ørret, har fått flere pene ørreter på en 13G Morild som har grønn rygg og rød buk, det høres ut som en grusom kombinasjon, men den er utrolig effektiv. jeg har altid med meg minst 2 morild sluker på fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine favoritter er gullsilda 7/12 gr. og vibrax sølv med røde prikker.gullsida kan være noe vrien å få tak i,men finner den ibant på mine raid i butikkene :) bytter alltid ut krokene på gullsilda forresten... skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ingen har nevnt atomsilda!? Fisker nesten bare med 12 grams atomsild når jeg er på fjellet. Fisker relativt raskt med harde rykk hele tiden, og får mye mer fisk på det! Fisker også med 7 grams spesial (Kobber/rød) på noen humusfargede vann like under tregrensa. Det slår sjelden feil.

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg syns det er utrolig at ingen har nevnt Salamanderen enda... Rød sådan med kobberstriper (både 7 og 12 g) har gitt meg fisk i kilosklassen mange ganger, i tillegg til et utall av mindre ørreter. Den har en gange som pirrer fisken virker det som, samtidig som den er rød og kobber (som mange andre nevner er en vinner for fisken).

Når det gjelder spinner liker jeg godt oransj bluefox spinner eller blank abu garcia med blå prikker på dager med godt vær, eller samme type bare med kobber og røde prikker når det er overskyet/skumring/grumsete vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.