Gå til innhold
Fiskersiden

senefører...


Beast-angler
 Share

Recommended Posts

hei gutter.

Jeg har nå fått istand båten her i ålesund og skal ut og dra opp beist :unsure:

det jeg stusser fælt på er snella mi. jeg har dette settet:

http://www.great-lakes.org/graphics-2/Shak...ik-bw-combo.jpg

har fått på ca 220 meter 0.41 PP, men har virkelig lyst til å på trykt på rundt 400-500 meter 0.41 PP på snella.. dette resulterer i kjøp av ny snelle selfølgelig(og ny stang så fort penga kommer), men så "store" sneller finnes praktisk talt ikke med senefører og da bynner jeg og stusse litt...

hvordan i all verden får dere multi'n til å legge seg pent på snella uten senefører og tungt søkke og/eller fisk?...tommel? slitsomt?...

Mvh. Beast-angler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er 0.41 PP veldig tjukt snøre. Gå like gjerne ned i 0.28 - 0.31.

Snøreføreren er ofte et svakt punkt, og ville nok gått temmelig fort i stykker ved tungt havfiske. Å bruke tommelen er kun en vanesak, og vil ganske kjapt gå problemfritt.

Mvh Oz

Edit: Nå vet ikke jeg hvor fort du sveiver opp, men jeg tviler på at hanske kommer til å bli nødvendig :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er tjukt med 0.41, men den har jo bruddstyrke på ca 40 kilo... finnes større fisker enn det og du veit... enn om...enn om :P

For det første er 0.41 PP veldig tjukt snøre. Gå like gjerne ned i 0.28 - 0.31.

Snøreføreren er ofte et svakt punkt, og ville nok gått temmelig fort i stykker ved tungt havfiske. Å bruke tommelen er kun en vanesak, og vil ganske kjapt gå problemfritt.

Mvh Oz

Edit: Nå vet ikke jeg hvor fort du sveiver opp, men jeg tviler på at hanske kommer til å bli nødvendig :unsure:

tenkte ikke mest pga av fart men at PP er litt grov i fibrene..eller jeg syns ihvertfall 0.41 er litt grov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er tjukt med 0.41, men den har jo bruddstyrke på ca 40 kilo... finnes større fisker enn det og du veit... enn om...enn om :unsure:

Nuvel... 0.41 er vel i grunn mer enn man trenger til håkjerring, og den blir opp mot tonnet :P Du ryker ikke multien uansett (med mindre det blir slitasje mot den, og da ryker den uansett), så det finnes ingen grunn til å bruke så tjukt snøre.

Mvh Oz

Edit: Neida, du trenger ikke hanske. går veldig greit uten, da du bare "dytter" sena frem og tilbake ettersom du sveiver inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at bremsen på ein vanlig TLD 20 er stilt inn på fem kilo (denne snella har vel hakket kvassare brems enn Shakepearsnella di), og fisk over 15 kilo ikkje klarer å ruse ut, så er 40 kilos bruddstyrke i drøyaste laget (etter mi meining). Snella, stanga, sjokkfortommen, knutane og svivlane dine knelar lenge før snøret ryk. Dersom du fiskar på 150-200 meter, så er 0,41 mono godt nok!

:unsure:

EDITH: slenger meg på det at fiske utan snøreførar er ein vanesak. Etter to turar så føles det heilt naturleg for min del. Eg tykte òg at det var litt ubehagelig med heilt frikopla spole (ingen kastebrems her) i starten, men det gjekk seg til på få turar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

planen er fiske på 400-500 framover nå...var da som.... trodde utstyret mitt ver skikkelig veigt jeg hehe...

uansett.. planen var faktisk en tld20 fram til jeg så det ikke var senefører og ble bare litt usikker ettersom shakespear'n er første multiplikator snella jeg har eid og er kun vant med senefører.

så da takker jeg for alle svar egentlig og kjører på med en TLD20 og dropper sene tykkelse ned til rundt 0.31 ellr så... da renger jeg med at TLD20 tar såpass snøre at jeg har litt å gå på om det ryker ett par ganger også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to TLD 20 selv fylt opp med Fireline 0.20/1300m og 0,25/1000m. Føler ikke at det er noe på nordvestlandet som er så stort at jeg ikke skal få det opp med dette, med unntak av håkjerring. Da bruker jeg PP 0,41 på TLD 50. Tror nok både Shakespearstanga og -snella vil gi opp lenge før lina om du får på ei håkjerring :D

For å gjøre det lettere å legge lina på snella vil jeg anbefale å bruke et havfiskebelte. Dette vil holde stang og snelle i riktig posisjon og gjøre snørestyringen med tommelen mye enklere, samtidig som du får utnyttet stangas aksjon mye bedre når storfisken henger på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

alvorlig talt nå: har selv to multisneller, både med snørefører, og lurer sterkt på hvordan en skal takle dette alt med snøret og sånt MENS en sveiver opp noe tungt, f.eks. en 5 kg lange. Hvordan klarer man å få snøret skikkelig på snellen, holder stangen og kjører fisken SAMTIDIG? Forestilte meg akurat denne situasjonen mange ganger mens jeg var på gang med å sveive opp større torsk eller lange, og kom til konklusjonen at det enten er umulig eller symptomene etterpå må nok ligne stivkrampeanfall. Har veldig lyst å skaffe meg enten Shimano TLD eller Okuma Titus, men de er uten snørefører begge to.

Selv om det er fare for å dumme meg ut nå: kunne dere være så snill og forklare hele prosessen til meg?

Hadde vært kjempeflott, det! :)

Altså: jeg sveiver inn ved å bruke høgre hånden min, og hva gjør jeg med venstre hånden da? Holder jeg fiskestangen og prøver å ordne snøret ved å bøye tommelen ned mot snellen?? Jeg aner ikke, jeg. Eller er det sånn at jeg trenger fiskebelte og/eller skulder-/kampsele for å få frigjort venstre hånda mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

alvorlig talt nå: har selv to multisneller, både med snørefører, og lurer sterkt på hvordan en skal takle dette alt med snøret og sånt MENS en sveiver opp noe tungt, f.eks. en 5 kg lange. Hvordan klarer man å få snøret skikkelig på snellen, holder stangen og kjører fisken SAMTIDIG? Forestilte meg akurat denne situasjonen mange ganger mens jeg var på gang med å sveive opp større torsk eller lange, og kom til konklusjonen at det enten er umulig eller symptomene etterpå må nok ligne stivkrampeanfall. Har veldig lyst å skaffe meg enten Shimano TLD eller Okuma Titus, men de er uten snørefører begge to.

Selv om det er fare for å dumme meg ut nå: kunne dere være så snill og forklare hele prosessen til meg?

Hadde vært kjempeflott, det! :)

Altså: jeg sveiver inn ved å bruke høgre hånden min, og hva gjør jeg med venstre hånden da? Holder jeg fiskestangen og prøver å ordne snøret ved å bøye tommelen ned mot snellen?? Jeg aner ikke, jeg. Eller er det sånn at jeg trenger fiskebelte og/eller skulder-/kampsele for å få frigjort venstre hånda mi?

Ikke noe grunn til bekymring. Dette går helt greit av seg selv. Om du får en litt høyere senekul på midten av snella, så ordner du det greit ved neste nedslipp. Det er bedre å konsentrere seg om å få opp fisken du kjører på enn å konse om seneføring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicarious

En lange på 5 kg er ikke tungt om du bruker et havfiskebelte. Derimot om du skal stå å knote med stanga oppe under arma, er det ekstremt tungt. Skulder-/kampsele trenger du derimot ikke. Beltet gjør at du bruker fire fingre til å holde under stanga og tommelen til å styre lina. TLD er ei topp snelle som du kan mishandle i mange år uten problemer. Med litt stell og en service i ny og ne vil du ha ei snelle for livet.

BAN

Kommer an på hvilken snelle du har og hvor stor fisk du tenker på. Kommer ikke på noen sneller med kvalitet til havfiske som har snørefører. Har du en Mitchell Riptide eller en av kloningene dens, er det bare å rive snøreføreren av med en gang. Startet med en slik og snøreføreren røyk til h***te før det var gått et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Beltet gjør at du bruker fire fingre til å holde under stanga og tommelen til å styre lina. TLD er ei topp snelle som du kan mishandle i mange år uten problemer. Med litt stell og en service i ny og ne vil du ha ei snelle for livet.

Takk for svaret! Skal snart prøve meg, snella har nå blitt ein Okuma Titus Gold, og den er allerede fylt på med 0.30 Dyneema. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en okuma titus 2. Den har ikke no snørefører men snøre styrer seg automatisk inn til sidene og jeg har aldri opplevd en "klump" på midten. Jeg har fått 20kgs torsk på den og den funka ypperlig. Eneste er jo at snella er ganske massiv og tung. Men som med alt annet så er det en vane sal. Prøv Neopren(staves?) hansker vist du er redd for fingra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.