Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Må nesten hive meg inn med i denne tråden jeg også etter sommerens sesong som lakse-debutant.

Har tilbrakt 4 helger i sommer på jakt etter laksen i de nedre deler av Surna. Kanskje ikke verdens beste elv, men den har da levert et godt år av grei laks.

Tidligere sverget jeg på at jeg ikke skulle prøve meg på dette fisket, men i år tenkte jeg at jeg i hvertfall skulle prøve for å se hva denne "lakse-syken" er for noe.

-Det skulle jeg strengt talt ikke gjort.

Har desverre ikke de store resultatene å vise til, men har nå landet en på 3,7 og en på 1,5 som ble sluppet ut igjen. Disse er tatt på Møresild.

Men, siden jeg skulle prøve dette fisket, ville jeg også teste ut andre veier å gå enn å bare slenge plåt på elva. Mark-fiske føler jeg ikke helt er noe for meg, så jeg mente wobler måtte være veien å gå.

Til tross for mine mentorers snev av skepsis til dette fisket ( de har mange år i elva med plåt og mark), begynte jeg altså å teste ut.

Har bare brukt Rapala sine Team Esko woblere, og har hatt kontakt med mye fisk, problemet er at fisken nesten alltid bare slår etter wobleren. De hugger liksom ikke skikkelig. Får ikke noe drag i stanga, og rekker heller ikke å gjøre noe tilslag.

Noen som kanskje kan forklare hvorfor? Dette både tidlig i sesongen og nå forrige helg.

Jeg endte sesongen med å endelig få et skikkelig hugg, og fikk også gjort tilslag. Å du store sat** for en action det ble i andre enda av sena.

En skikkelig villbass som i hvertfall var på 7-8 kg. (ja, ingen stor-laks, men for en debutant, så var dette uhyre spennende) denne laksen gikk rett opp i lufta, ned og stanget, opp igjen i lufte, raste litt nedover og stanget for harde livet før den klarte å rive seg løs. Dette til min store ergelse, og denne opplevelsen har knagd seg inn på netthinna.

Spør derfor etter råd og tips fra dere, og jeg tar også gjerne imot tilbud om potensielle woblere som kan passe for meg. :P

For med denne siste laksen friskt i minne, er jeg fast bestemt på å gå neste sesong rustet og klar for å ta min hevn.

Jeg er fast bestemt på å ta en skikkelig laks for å få vite hva dette fisket virkelig er for noe.

Noen som ser seg villig til å hjelpe meg i riktig retning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jeg tar også gjerne imot tilbud om potensielle woblere som kan passe for meg. :)

Jeg har fått forespørsel fra Riku om jeg kunne hjelpe ham å selge noen RIKO.

Disse har vafflet opp laks, i år, bla. en på over 19 i Nidelva..

Han har laget et parti(og lager ikke mer i år hvertfall, sier han..) på ca. 20stk. 55mm...

Disse er kjempespennede og mine skal få kjørt seg, den siste uka :-)

Dersom det er interessant, kommer jeg tilbake med bilder..og pris(ca. 150kr..) mv. i første eller andre uka av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått forespørsel fra Riku om jeg kunne hjelpe ham å selge noen RIKO.

Disse har vafflet opp laks, i år, bla. en på over 19 i Nidelva..

Han har laget et parti(og lager ikke mer i år hvertfall, sier han..) på ca. 20stk. 55mm...

Disse er kjempespennede og mine skal få kjørt seg, den siste uka :-)

Dersom det er interessant, kommer jeg tilbake med bilder..og pris(ca. 150kr..) mv. i første eller andre uka av september.

Kan så absolutt være av interesse. :)

Så fremt de er i farger jeg (eller andre) har sansen for, og at de kan benyttes fra land i høler og strøm-kanter, så er det meste av interesse.

Ikke det at jeg har tenkt til å hamstre opp med et helt arsenal av woblere, men slik at jeg er passelig utstyrt for å kanskje lykkes i neste sesong. B) (dvs utstyrt med woblere ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare brukt Rapala sine Team Esko woblere, og har hatt kontakt med mye fisk, problemet er at fisken nesten alltid bare slår etter wobleren. De hugger liksom ikke skikkelig. Får ikke noe drag i stanga, og rekker heller ikke å gjøre noe tilslag.

Noen som kanskje kan forklare hvorfor? Dette både tidlig i sesongen og nå forrige helg.

:)

Tja - laksen har for vane å slå wobblere med kjaka når de kommer innenfor dens "revir". Har mange ganger opplevd at de dryler til den med sporden også. Ofte kommer de opp og slår med sporden i vannflata eller hopper etter at de har fått wobbleren over seg. Disse laksene er vonde å få til å ta skikkelig, hvis det da ikke plutselig kommer et renn laks og forstyrrer dem, men da er det jo helst nykommerne som hogger.

På dager med litt dårlig bett vil en vill og uforutsigbar wobbler gjerne trigge laksen mer enn en hvilken som helst Rapala. Da hender det at de ender opp inne i kjeften i stedet for å skalles til, men selv på "killer-wobblere" vil du oppleve denne "skallingen", eller de skubber wobbleren med snuten så du får slakk i lina. Dette gjelder både hunn- og hannfisk, selv om hannene vel er mer aggressive. Således har vel dette mer med laksens atferd å gjøre enn med wobbleren du bruker.

Lakser som lar seg provosere til skalling eller markering kan finne på å ta i neste kast, eller tørn over elva med båten for den del. I alle fall av og til. Kunsten er da å fiske annerledes enn ved første kontakt, ofte lønner det seg å fiske wobbleren raskere. Da dykker den lenger ned mot laksen og den må ta utfallet mot wobbleren raskt. Andre ganger kan du "henge" wobbleren over laksen og smånøkke litt for å gi wobbleren liv, så sprekker det kanskje for den til slutt. Jeg kaller dette "å mobbe" laksen til å ta, men det fordrer at du kjenner standplassene. Skjer det ingenting, så prøv på samme plass senere med en litt mindre wobbler.

Ellers må du ha gummiarm. Storlaks tar enkelte ganger så forsiktig at du knapt kjenner det. Kjenner du noe, så senk stanga og vent til tyngden av fisken kommer. Da har den snudd og kroker seg selv. Tilslag er FY-FY når du fisker nedstrøms med wobbler, men kan være på sin plass hvis du fisker tverrstrøms.

Den storlaksen du kjørte på kan ha krøket seg i kjaka hvis den skallet wobbleren. De blir gjerne litt villere da enn når de sitter i kjeften...

Jeg har fått forespørsel fra Riku om jeg kunne hjelpe ham å selge noen RIKO.

Disse har vafflet opp laks, i år, bla. en på over 19 i Nidelva..

Har RIKO "vafflet opp" laks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RIKO "vafflet opp" laks?

Jeg ble kanskje litt euforisk, mente det var greit her B)

Sett i forhold til det jeg vet, av folk som har brukt RIKO (det fordres jo at den er i vannet og at det er fisk der) mener jeg den har vært god i år. Jeg har fått fisk på den når standardwobblere sviktet og andre jeg vet er gode fiskere har brukt dem, fått fisk og bedt om fler..I tillegg synes jeg den er lettstilt..Det kan jeg ikke si om alle :)

Noen bilder av 55mm:

106470_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42904/106470.jpg

106471_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42904/106471.jpg

Senere skal jeg nok få lagt ut noen 65mm også..men det blir ifølge Riku først på senhøsten..

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RIKO "vafflet opp" laks?

Vi har fisket meget bra med Riko når andre svindyre wobblere ikke har levert! Jeg ser i allefall at og kjøpe dyre wobblere på auksjon her utfra utsende og STORE ord fra selgere ikke altid er smart. Enkelte av de jeg har bet nermere 400.- for har ikke levert så mye som et napp, og de er fisket med, mens den forsåvit billige Riko leverer gang på gang her hos oss...

Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har RIKO "vafflet opp" laks?

Vi har fisket meget bra med Riko når andre svindyre wobblere ikke har levert! Jeg ser i allefall at og kjøpe dyre wobblere på auksjon her utfra utsende og STORE ord fra selgere ikke altid er smart. Enkelte av de jeg har bet nermere 400.- for har ikke levert så mye som et napp, og de er fisket med, mens den forsåvit billige Riko leverer gang på gang her hos oss...

Kay

Vel, jeg testet Riko fire dager i sommer. Fra land en dag i hhv. Orkla og Beiarn, der de fikk en del timer i elva, samt to dager fra båt i Målselv (en Riko på ene stangen hele dagen begge testdagene). De svømmer ok og kan justeres en del - men ga ikke fangst. Det gjorde faktisk andre wobblere (Siro, Muuras, Sorva, Feliks, Jättä AK, Armas) disse dagene. I Målselv, der "ukjente merker" ble rodd i par med RIKO flere runder hver dag, ble wobblerne til og med byttet mellom høyre/venstre side for hver tur nedover elva for å minimere evt forskjeller. Var de dermed dårligere enn de andre - eller var det helt tilfeldig at laksen lot Rikoene være i fred?

Akkurat det vet sannelig ikke jeg fasitsvaret på, jeg kan kun summere opp fangsten på de forskjellige etter fire dagers fisking...

"STORE" ord fra selgere er for mitt vedkommende basert ut fra tre soleklare kriterier, mens det fjerde kriteriet er mer som et kuriosa for de som betrakter wobblere som mer enn et fiskeredskap:

1. Justerbarhet. Kan wobbleren enkelt justeres til svært forskjellige svømmestiler for å tilpasses strømhastighet og vanntemperatur på forskjellige vald..? Hvis ja - toppers! Da vil de ta laks for meg og jeg trenger kun tang og en eneste wobbler for å fiske elva. Dette er det suverent viktigste kriteriet for meg!

2. Egne erfaringer fra praktisk fiske, for en del wobblere er fisket over nokså mange år. Har jeg fått fisk på disse - evt mange fisk? Har fiskekompisene tatt fisk på dem? Da kan de i tilfelle trygt anbefales!

3. Hva sier fangststatistikkene i landet der wobblere brukes suverent mest - i Finland? Er det etablerte merkevarer vil du finne en klar tendens ved å sjekke ut dette. Det er et faktum at noen ganske så få wobblere tar langt over halvparten av all laks som landes i Finland. Er det mer eller mindre ukjente (hobby)produsenter (som RIKO, Murto, RR m. fl.) kan du ikke forvente at statistikken skal si noe som helst om kvalitet og fiskbarhet.

----

4. Er disse lette å få tak i? Hvis ikke, er det kult å kunne introdusere dem for andre interesserte, f. eks. på auksjon eller som bytteobjekt. Det er dessuten en tilfredsstillelse i å kunne tilby objekter du har lett og slitt lenge med å få tak i for salg.

Ellers er det jo kjøper som bestemmer hva han synes wobbleren er verdt. Salgssummen har enkelte ganger forundret meg, ting jeg har handlet inn dyrt har gått råbillig og stikk motsatt. Har lagt ut stort sett alt til kr. 100 i utropspris. Enhver som følger litt med på finske nettsteder vet at noen av disse wobblerne, altså godbitene jeg jakter på som finnene selvsagt også jager etter - de må kjøpes inn på auksjoner og koster langt mer i innkjøp. Det er et faktum at Wäylä og Poppeli i gode farger koster minst 30 euro og oppover i innkjøp, eller at f. eks. Vaarala, Mankala og Joonas ALLTID ender i tollklemma med de merkostnader det medfører grunnet forsendelsesmåte og får en pris langt over 200 kr i innkjøp. Da er 100 kr, eller sågar 200 kr, en svært så fair utropspris etter mitt syn!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg testet Riko fire dager i sommer. Fra land en dag i hhv. Orkla og Beiarn, der de fikk en del timer i elva, samt to dager fra båt i Målselv (en Riko på ene stangen hele dagen begge testdagene). De svømmer ok og kan justeres en del - men ga ikke fangst. Det gjorde faktisk andre wobblere (Siro, Muuras, Sorva, Feliks, Jättä AK, Armas) disse dagene. I Målselv, der "ukjente merker" ble rodd i par med RIKO flere runder hver dag, ble wobblerne til og med byttet mellom høyre/venstre side for hver tur nedover elva for å minimere evt forskjeller. Var de dermed dårligere enn de andre - eller var det helt tilfeldig at laksen lot Rikoene være i fred?

Akkurat det vet sannelig ikke jeg fasitsvaret på, jeg kan kun summere opp fangsten på de forskjellige etter fire dagers fisking...

"STORE" ord fra selgere er for mitt vedkommende basert ut fra tre soleklare kriterier, mens det fjerde kriteriet er mer som et kuriosa for de som betrakter wobblere som mer enn et fiskeredskap:

1. Justerbarhet. Kan wobbleren enkelt justeres til svært forskjellige svømmestiler for å tilpasses strømhastighet og vanntemperatur på forskjellige vald..? Hvis ja - toppers! Da vil de ta laks for meg og jeg trenger kun tang og en eneste wobbler for å fiske elva. Dette er det suverent viktigste kriteriet for meg!

2. Egne erfaringer fra praktisk fiske, for en del wobblere er fisket over nokså mange år. Har jeg fått fisk på disse - evt mange fisk? Har fiskekompisene tatt fisk på dem? Da kan de i tilfelle trygt anbefales!

3. Hva sier fangststatistikkene i landet der wobblere brukes suverent mest - i Finland? Er det etablerte merkevarer vil du finne en klar tendens ved å sjekke ut dette. Det er et faktum at noen ganske så få wobblere tar langt over halvparten av all laks som landes i Finland. Er det mer eller mindre ukjente (hobby)produsenter (som RIKO, Murto, RR m. fl.) kan du ikke forvente at statistikken skal si noe som helst om kvalitet og fiskbarhet.

----

4. Er disse lette å få tak i? Hvis ikke, er det kult å kunne introdusere dem for andre interesserte, f. eks. på auksjon eller som bytteobjekt. Det er dessuten en tilfredsstillelse i å kunne tilby objekter du har lett og slitt lenge med å få tak i for salg.

Ellers er det jo kjøper som bestemmer hva han synes wobbleren er verdt. Salgssummen har enkelte ganger forundret meg, ting jeg har handlet inn dyrt har gått råbillig og stikk motsatt. Har lagt ut stort sett alt til kr. 100 i utropspris. Enhver som følger litt med på finske nettsteder vet at noen av disse wobblerne, altså godbitene jeg jakter på som finnene selvsagt også jager etter - de må kjøpes inn på auksjoner og koster langt mer i innkjøp. Det er et faktum at Wäylä og Poppeli i gode farger koster minst 30 euro og oppover i innkjøp, eller at f. eks. Vaarala, Mankala og Joonas ALLTID ender i tollklemma med de merkostnader det medfører grunnet forsendelsesmåte og får en pris langt over 200 kr i innkjøp. Da er 100 kr, eller sågar 200 kr, en svært så fair utropspris etter mitt syn!

Ja hva skal man si!!! Etter å ha tatt et par trønderlakser, bl.a en på Murto og etter å ha ventet på vannet (ikke fødsel><<<<<<<<<<<<<) tok jeg min første Frafjordlaks for året i kveld. Masterchef John tok først en på 6 og så ble jeg foræret en på 5,6. Ikke wobbler, men Trønderskjei........

Fikk først vann i går og i morgen skal det prøves finsk håndtverk. Må liksom bare få den første i fryseren.....

Antar at Tequila dronghaler i Dirdal, ser den fine vannstanden hver gang på vei til Frafjord!!!!!

Hva angår wobblere og kjøpesummer; de som kjøper her på auksjonene uten å ha noen som helst kontakt med finske auksjoner eller forsøk på kontakt med wobblerprodusenter bør være glad for tilbudet som gis gjennom FS auksjoner. Hvis prisene her er så grensesprengende, ta gjerne vinteren til hjelp og se hva som kommer ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har klaget på priser.......?

Og hva auksjoner angår, det er vel ingen av oss woblergærningene her som legger ut wobblere for å tjene penger på det.

Selv har jeg gitt bort mange (alt for mange, når jeg tenker meg om) wobblere i sommer. Stort sett til folk jeg har møtt som har hatt heller labert innhold i skrinene sine. Dette er gjort for å følge opp den fantastiske givergleden PerH oppviste da han sendte meg en pakke som fikk meg på kjøret for et par år siden.

Og at folk ringer og forteller at de har tatt laks på wobblere du har gitt bort er jo bare sabla gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, heh - wobblerne fordamper i løpet av sommeren, ja. Skulle nesten tro de var laget av vann...

Men helt enig Lars - når MMS'ene tikker inn og takksigelsene hagler er det godt å være wobblerfreak!

Gratulerer med første Frafjordlaksen i år kjerav, den satt langt inne og var sikkert etterlengtet og ekstremt velkommen. Du kniper vel flere fremover nå som laksen endelig kan forsere strykene og svømme opp til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Kjerav.

Nei ingen fisking på meg sitter hjemme om kvelden og er sur på kjærringa og på jobben på dagen og er sur på alt.

Men jeg SKAL HA ett par-tre turer før sesongen er slutt om det så skal koste meg både jobb og ekteskap :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - laksen har for vane å slå wobblere med kjaka når de kommer innenfor dens "revir". Har mange ganger opplevd at de dryler til den med sporden også. Ofte kommer de opp og slår med sporden i vannflata eller hopper etter at de har fått wobbleren over seg. Disse laksene er vonde å få til å ta skikkelig, hvis det da ikke plutselig kommer et renn laks og forstyrrer dem, men da er det jo helst nykommerne som hogger.

På dager med litt dårlig bett vil en vill og uforutsigbar wobbler gjerne trigge laksen mer enn en hvilken som helst Rapala. Da hender det at de ender opp inne i kjeften i stedet for å skalles til, men selv på "killer-wobblere" vil du oppleve denne "skallingen", eller de skubber wobbleren med snuten så du får slakk i lina. Dette gjelder både hunn- og hannfisk, selv om hannene vel er mer aggressive. Således har vel dette mer med laksens atferd å gjøre enn med wobbleren du bruker.

Lakser som lar seg provosere til skalling eller markering kan finne på å ta i neste kast, eller tørn over elva med båten for den del. I alle fall av og til. Kunsten er da å fiske annerledes enn ved første kontakt, ofte lønner det seg å fiske wobbleren raskere. Da dykker den lenger ned mot laksen og den må ta utfallet mot wobbleren raskt. Andre ganger kan du "henge" wobbleren over laksen og smånøkke litt for å gi wobbleren liv, så sprekker det kanskje for den til slutt. Jeg kaller dette "å mobbe" laksen til å ta, men det fordrer at du kjenner standplassene. Skjer det ingenting, så prøv på samme plass senere med en litt mindre wobbler.

Ellers må du ha gummiarm. Storlaks tar enkelte ganger så forsiktig at du knapt kjenner det. Kjenner du noe, så senk stanga og vent til tyngden av fisken kommer. Da har den snudd og kroker seg selv. Tilslag er FY-FY når du fisker nedstrøms med wobbler, men kan være på sin plass hvis du fisker tverrstrøms.

Den storlaksen du kjørte på kan ha krøket seg i kjaka hvis den skallet wobbleren. De blir gjerne litt villere da enn når de sitter i kjeften...

Takker så meget for gode tips her. Skal testes godt ut neste sesong :thumbsdown:

Har jo egentlig lest noe av dette du beskriver her, så noe var jeg vel klar over.

Men dette med å ha gummiarm og ikke gi tilslag er noe uvant å få inn. Har alltid vært vant med å måtte gi godt tilslag ved napp, så den vanen er litt vanskelig å vende på.

Spesiellt når man har hatt såpass mange bom-slag på wobleren uten å kjenne tyngden av noe fisk. da blir man gjerne "litt ekstra på hugget".

Mulig ikke disse Rapalaene er de beste, men synes Esko-utgavene hadde en fin og agressiv gange, så hadde egentlig trua på dem.

Og siden jeg har vært borti såpass mye fisk, så er dem vel ikke helt på jordet heller. Kunne kanskje hatt en litt mer uregelmessig og uforutsigbar gange for å trigge fisken ekstra, men det var nå disse jeg hadde til rådighet i sommer.

Denne var den desidert beste på litt stor og kobberfarget elv og blandede værforhold: (denne jeg mistet den fine laksen på)

587816-2.jpg

Best på klar elv og finvær:

587810-4.jpg

På grumsete elv og regnvær:

01262r_1.jpg

Hadde gode guider under årets fiske, og har fått en god del tid til å utforske steder, slik at jeg har blitt ganske godt kjent på en del steder.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I believe the salmon season has ended in Norway? I´ll have the wobbler lottery in 08.09.2010. So there´s still time to send photos.

Lasse Pauhe

RR-vaappu

In many of our rivers, season closes in the end of august. However, some are open for fishing untill the 15th of september, and a few ones the whole month.

Took a little one around a kilo on sunday on one of the small, red ones I got. With a quota of one a day, the plan was to set it back in the river. It was hooked nicely in the scissor, but it rolled and the mid hook punctured it's eye. Could not let it loose with such an eye. So I had set the day aside for fishing, but got a "red card" on RR after 10 minutes of fishing. Did not take a picture of it, sorry about that..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In many of our rivers, season closes in the end of august. However, some are open for fishing untill the 15th of september, and a few ones the whole month.

Took a little one around a kilo on sunday on one of the small, red ones I got. With a quota of one a day, the plan was to set it back in the river. It was hooked nicely in the scissor, but it rolled and the mid hook punctured it's eye. Could not let it loose with such an eye. So I had set the day aside for fishing, but got a "red card" on RR after 10 minutes of fishing. Did not take a picture of it, sorry about that..!

Thanks for the information. Becouse of that I´ll change the lottery day to 03.10.2010.

Lasse Pauhe

RR-vaappu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.