Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

GammelErik her på FS skal få installert skikkelig avtrekk i sin nybygde garasje der han har gutterom med airbrush og greier samt egen spekeskinkemodningsanstalt i 2 etg.

Han har allerede kommet langt, men er vel verdens verste petimeter på wobblerens gange og justeringsmuligheter, så omtrent intet er bra nok. Men den dagen han er 100 % fornøyd, eller bare 75 %, er jeg kunde med en gang!

Hadde jeg hatt et skikkelig hus med kjeller og noe annet enn stor fellesgarasje med fri gjennomtrekk hadde jeg vært i gang for lengst - men nymotens boliger egner seg bare ikke til spikking og lakkdamp..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kriteriene jeg har kommet fram til for wobblere som funker for meg:

- Bredden større enn høyden

-Flatt tverrsnitt på undersiden

-Svak bananform på lengdesnittet

-Lite vekting, to ørsmå splitthaggel, plassert lang fram og svært nær buksiden av wobbleren.

-Rund trappeleppe som ikke er for stor

Dette gir wobblere som kan justeres fra bortimot roterende Yo-Zuri gange til tight wobbling. Utrolig allsidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte samfishing om åssen jeg burde blande propionaten slik at jeg kunne bruke det til grunning og finish og fikk dette til svar

<<FOR 1 liter 9 desiliter probionat 1 desiliter thinner/ aceton. Please try to use thinner on top coating and aceton on bottom /first dipping only. Since aceton might make your paints run or stir/bubbles. Thinner is not so bad as aceton even it smells more.

yours samfishing oy saija>>

du blir jo ikke bedere uten å prøve!

jeg har også et spm: hva bruker dere til å lime på leppene? blir litt dyrt har jeg skjønt å bruke epoxy! eller er dette eneste mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også et spm: hva bruker dere til å lime på leppene? blir litt dyrt har jeg skjønt å bruke epoxy! eller er dette eneste mulighet?

Epoxy er ikke den enste muligheten. Trykk på linken. Der finner du limen samfishing anbefaler til å lime leppene: http://samfishing.fi/kauppa/index.php?cPath=74_73_175&osCsid=6c61a99db29c8c96369c763613259ad2

Trykk på "Vaapunvalmistus tarvikkeet" på venstre side.

UHU er merket på limen.

Denne limen reagerer ikke på lakken eller leppen!

Endret av Vaaput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tube (2 sylindre) epoxy holder jo også til ganske så mange wooblere. Og det er sterkt nok. Bruker også epoxy i sporet i buken på woobleren for å feste strengen pluss lime fyllmassen (balsafliser eller tynne blyplater) under strengen i buken. Greit å pusse epoxyen også etter noen minutter, etter at den har stivnet for å få en fin overflate der sporet har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull å lime leppa for hardt fast med Araldit og annen "sement". Før eller siden kjører du i bånn og knekker leppa, eller laksen ødelegger den på et eller annet vis, selv om det er mer sjeldent. Bare i Orkla i den kvasse steinkanten der på valdet knakk jeg seks lepper. Slikt må man regne med når man fisker dypt og målrettet på stein- og fjellkanter der fisken stopper, eller i steinete stryk. Da skal leppa skiftes ut med ny, og det er sannelig ikke lett å få ut den gamle, eller restene av denne, når epoxy brukes.

UHU er ikke like sterkt og fyller porene godt, så da lar de seg reparere. Vanlig handelsvare i hobbybutikker er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte samfishing om åssen jeg burde blande propionaten slik at jeg kunne bruke det til grunning og finish og fikk dette til svar

<<FOR 1 liter 9 desiliter probionat 1 desiliter thinner/ aceton. Please try to use thinner on top coating and aceton on bottom /first dipping only. Since aceton might make your paints run or stir/bubbles. Thinner is not so bad as aceton even it smells more.

yours samfishing oy saija>>

du blir jo ikke bedere uten å prøve!

jeg har også et spm: hva bruker dere til å lime på leppene? blir litt dyrt har jeg skjønt å bruke epoxy! eller er dette eneste mulighet?

når du skal drive med bygging av wb.er det mange fallgruver å gå i. her på nettet kommer det mange innspill om matrialvalg-kjemiske oppløsninger-og gud hva anett man kan bruke for å få wb til å henge sammen.ønsker du å lage en wb helt fra grunnen av til et ferdig justebart orakel av en wb, må du ha den rette oppskriften.den er ikke så lett å få tak i på denne siden,men den faglige delen om hvordan du skal gå fram fra a til å kan du få av meg på e.post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal drive med bygging av wb.er det mange fallgruver å gå i. her på nettet kommer det mange innspill om matrialvalg-kjemiske oppløsninger-og gud hva anett man kan bruke for å få wb til å henge sammen.ønsker du å lage en wb helt fra grunnen av til et ferdig justebart orakel av en wb, må du ha den rette oppskriften.den er ikke så lett å få tak i på denne siden,men den faglige delen om hvordan du skal gå fram fra a til å kan du få av meg på e.post

Hei PG Wobbler. Har sett de du lager - flotte! Fisk tok de og så det sang i Namsen. Send meg gjerne steg for steg wb bygging vi a e-mail. Du får adressen av Vaaput.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år skal jeg ned på bunnen!

Polar

108674_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43787/108674.jpg

Ikke verst denne her heller! Aner ikke hva han heter, men "Rummukainen" kaller han seg på Kalamies. Ligg merke til den spisse leppen. Wobblere med denne leppen bør prøves!

108676_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43788/108676.jpg

Endret av Vaaput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst denne her heller! Aner ikke hva han heter, men "Rummukainen" kaller han seg på Kalamies. Ligg merke til den spisse leppen. Wobblere med denne leppen bør prøves!

108676_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.n...3788/108676.jpg

Wobbleren kalles PTR og lages i små doser av Pekka Romppainen i Pori. Lettjusterte, svømmer nesten like bra som RR/Kortto som har akkurat samme leppe.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

108855_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43884/108855.jpg

108856_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43884/108856.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

begynner å ligne noe men er fortsatt ikke helt fornøyd =) bare å lakke den of skjære plass til leppa =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at ting tar form og at du satser på din egen tilnærming til farger og annet. Når du er fornøyd, håper jeg å få æren av å kjøpe en slik "Vetle" av deg?

Bare et lite spørsmål - hvorfor er det fremre krokfestet så langt fram?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skal drive med bygging av wb.er det mange fallgruver å gå i. her på nettet kommer det mange innspill om matrialvalg-kjemiske oppløsninger-og gud hva anett man kan bruke for å få wb til å henge sammen.ønsker du å lage en wb helt fra grunnen av til et ferdig justebart orakel av en wb, må du ha den rette oppskriften.den er ikke så lett å få tak i på denne siden,men den faglige delen om hvordan du skal gå fram fra a til å kan du få av meg på e.post

Hei PG wobbler. Takk for meget instruktiv og detaljert mail med bilde og fremgangsmåte steg for steg!! Dette kan du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.