Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å skrive flere innlegg om Turduskonkurransen nå, men klarer ikke å fri meg fra komme med noen kommentarer.

Ikke alt du kommer med av påstander i de par siste svarene er korrekte, men jeg vil ikke bruke mer tid til det nå da det ikke tjener til noe. Det går tydelig fram i svarene du gir at det er alle andre, inkl undertegnede, som tar feil eller som er å klandre for at ting er blitt som de har blitt. Selv fremstår du uten ydmykhet og helt ufeilbarlig fra tidspunktet konkurransen ble lagt ut og fram til nå.

Men det er en ting jeg ikke forstår. Hvorfor bruke så mye tid på forklaringer, bortforklaringer, avdefinering av eget ansvar, referering av gammel korrespondanse m.m. i flere innlegg i stedet for å sende en e-post til Hannu for å få en oppdatert status av wobblerleveransen? Det er jo du som "kjenner" ham og det hadde vel tatt deg to-tre minutter å gjøre dette. Kanskje hadde du fått et svar med en plausibel årsak til at wobblerne ikke er sendt som kunne ha medført en beklagelse for at du urettmessig har fått de anklagelsene jeg og Team50lbs har fremsatt her?

Endret av Nidelvfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en ting jeg ikke forstår. Hvorfor bruke så mye tid på forklaringer, bortforklaringer, avdefinering av eget ansvar, referering av gammel korrespondanse m.m. i flere innlegg i stedet for å sende en e-post til Hannu for å få en oppdatert status av wobblerleveransen? Det er jo du som "kjenner" ham og det hadde vel tatt deg to-tre minutter å gjøre dette. Kanskje hadde du fått et svar med en plausibel årsak til at wobblerne ikke er sendt som kunne ha medført en beklagelse for at du urettmessig har fått de anklagelsene jeg og Team50lbs har fremsatt her?

Siden har jeg skrevet mange mail og fått omtrent samme unnskyldende svar og at han skulle gjøre noe med det.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å legge ut noen wobblere (knøttesaker og noen laksewobblere) for salg under "Rubrikkannonser". Var litt tungvint, kunne f. eks. ikke forhåndvise annonsen eller editere feil i etterkant. Heller ikke se om rett bilde var til rett tekstbolk. Det står f. eks. "Gratis" under pris, men siden prisen varierer trodde jeg det ble stående blankt i annonsen. Det gjorde det ikke, men gikk heller ikke an å editere. Vet heller ikke hvordan dette fungerer når folk vil ha wobblerne, er et slags spørsmål-svar system, men jeg finner ikke helt ut av hvordan disse tingene fønker. Kanskje noen må skrive noe som svar i annonsen før jeg kan sende bekreftende svar?

Vi får se om og hvordan dette fugerer, skal ikke avskrive det hele som unødvendig tungvint før det er testet ut..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å legge ut noen wobblere (knøttesaker og noen laksewobblere) for salg under "Rubrikkannonser". Var litt tungvint, kunne f. eks. ikke forhåndvise annonsen eller editere feil i etterkant. Heller ikke se om rett bilde var til rett tekstbolk. Det står f. eks. "Gratis" under pris, men siden prisen varierer trodde jeg det ble stående blankt i annonsen. Det gjorde det ikke, men gikk heller ikke an å editere. Vet heller ikke hvordan dette fungerer når folk vil ha wobblerne, er et slags spørsmål-svar system, men jeg finner ikke helt ut av hvordan disse tingene fønker. Kanskje noen må skrive noe som svar i annonsen før jeg kan sende bekreftende svar?

Vi får se om og hvordan dette fugerer, skal ikke avskrive det hele som unødvendig tungvint før det er testet ut..!

Løysinga er vel å by via "spørsmål til selger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et spørsmål: vet noen hvor jeg kan få noen lengder med litt tykk balsa? finner kunn opp til 2 cm i tykkelse!!

Finnene kjøper gjerne råmaterialer som er importert og tiltenkt badstuproduksjon. Spesielt abachitre som er litt tyngre og mer solid som wobblermateriale enn balsa. Om dette er å få tak i her til lands vet jeg ikke, men det skader ikke å ringe noen trelasthandlere? Ellers kan det vel la seg gjøre å få balsa gjennom hobbyforretninger, kanskje slike som konsentrerer seg om modellfly o.l. Men det blir sikkert dyrt. Du kan også kjøpe kits med alt du trenger eller diverse deler til produksjon fra f. eks. Samfishing , Rialinna og litt småtteri hos PukkoMatti. Eller du kan kjøpe kropper ferdig dreide kropper fra produsenter du liker, noe jeg sikkert kan hjelpe med, men da mister man jo det kreative elementet ved å selv utforme wobblerne.

Prøvde å ringe en kompis om dette med tre i Norge, men han er på jakt og tar ikke telefonen. Vet at han har kjøpt materialer til eget bruk her hjemme, så ha tål så skal jeg undersøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oslo-området er det ikke problemer med å få tak i trevare. Store grossister som selger en planke til nørds som meg er bra, Hustvedt Gruppen er en av dem og de har vel en og annen filial andre steder i landet også.

Abachi regnes som en hard versjon av balsa, og brukes til badstu fordi den ikke har kjipe fliser å få i rompa, samt at den tåler varme godt. Jeg har sett at Yellow Poplar har blitt nevnt som et alternativ for abachi, og det har jeg tilgang til. Ser dog at Y. Poplar har litt høyere tetthet enn balsa, så det er ikke sikkert den er like bra som alternativ til woblersnekring i deres skala...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det holde med 2 cm i tykkelse? eller anbefaler/har dere wobbler som er tykkere enn dette?

Hvilke wooblere skal du lage ? :rofl:

Jeg kjøpte en hel plate med balsa hos en modellbutikk i byen (Tr.heim) som de bruker til modellfly. Ikke så særlig dyrt heller, mtp. hvor mange wooblere man kan lage av dette.

Og den var 2 cm. tykk, mere enn tykk nok egentlig. Holder iallefall til laks- og ørretfiske :D De tykkeste jeg lager er vel ca. 18mm. Og mindre spikkearbeid også når tykkelsen er like over de fleste formene som skal lages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det holde med 2 cm i tykkelse? eller anbefaler/har dere wobbler som er tykkere enn dette?

Har wobblere som er tykkere, men dette er ikke nødvendig. De kroker dessuten dårlig. Tynn og langstrakt er bedre enn tjukk & rund, men skal du lage "bananformede" wobblere eller annet sært blir det vel verre å holde seg innenfor 2 cm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en del wobblere i vår. En av dem var denne Hirvasen. En skremmende god wobbler ! :D

108328_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43634/108328.jpg

Den nye eieren av wobbleren sendte meg disse bildene av laks tatt på wobbleren. Alle fiskene er tatt i Namsen! Gratulerer!

108324_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43633/108324.jpg

108325_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43633/108325.jpg

108326_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43633/108326.jpg

108327_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43633/108327.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av Vaaput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide for enkelte å få seg en hobby utenfor laksesesongen...... :withstupid:

Kanskje en hentydning til bl.a. meg?

Jo da, har da hengt fingrene i annet også i forrige uke som hører hjemme under denne tråden.

Før laksesesongen i år gjorde jeg mine første forsøk på å lage noen wobblere selv. Desverre ble det ikke noe laks på dem, bare noen hogg. Fisket for øvrig dårlig med kjøpewobblerne også i år selv om den største på 14 kg tok en Vaarala mod. B. Men antallmessig atskillig flere laks på mark og flue.

Under de hjemmelagde jeg hadde til disposisjon denne sesongen.

108339_s.jpg

De siste 14 dagene har jeg kjørt en ny runde med produksjon , ganske stor med 29 nye wobblere i forskjellig form, lengde og farger. I tillegg ble 4 wobblere fra før sesongen lakkert om.

Litt om produksjonsprosessen. Kjøper de nødvendige bestanddelene over nett fra Samfishing i Finland - balsaemner, streng, lepper, øyer og probionat (en slags plastgranulat). Selv om de emnene jeg har kjøpt mest av, 115-120 mm lengde og maks omkrets 20 mm, er ferdig dreid, må disse gjennom en runde med kutting, spikking og pussing før jeg har fått emnene slik jeg vil ha dem. Omkretsen på 20 mm setter noen begrensinger da jeg godt kunne tenkt meg noe tykkere forkropp på noen modeller. Spor til leppa sages til i front av wobbleren (med baufil) og pusses for god tilpasning av leppa.

Så står bøying av streng på programmet, og disse limes inne i sporet på emnene samtidig som resten av sporet fylles med tynne balsabiter i samme tykkelse (limes også). Blir fort mye limkliss, dette. Overskytende balsa som stikker ut fra balsakroppen skjæres bort og finpussing med sandpapir gjøres slik at merker etter sporet forvinner.

Deretter står en noe usunn aktivitet med dypping av wobblerne ned i en blanding av probionat og aceton, også et grisearbeid hvor det ikke er noe om å gjøre å få denne blandingen på hendene. Den stivner utrolig fort og sitter veldig godt. 7-8 ganger dypping ned i syltetøyglasset med blandingen med en tørketid på 1/2 time og litt puss med fint sandpapir mellom hver runde. Når wobblerne har gjennomgått denne prosessen er de fine og harde. Mine er hvite i og med at jeg bruker hvit probionat, får også kjøpt en klar type. En siste puss med sandpair og fjerning av overfødig probionat rundt de tre øynene og inne i sporet for leppa før lakkering foretas.

Mange av de finske produsentene er jo kunstnere med lakken, men selv gjør jeg dette atskillig enklere uten innkjøp av airbrush. Har kjøpt spraybokser med hobbylakk fra Biltema, har vel 13-14 forskjellige farger å velge blant nå. Utstyrt med ei tang som holder wobbleren i den ene hånden og sprayboks i den andre, legges ønskede farger på. Dette gir begrensninger i mangel av mønster og avanserte teknikker, men om laksen bryr seg er jo ikke så sikkert. Mine wobblere skal ikke ut på et kommersielt marked, men skal kun benyttes til eget fiske og kanskje gaver hvis det er noen som fungerer greit. Lakkeringsprosessen avsluttes ved påføring av 3-4 runder med klarlakk. Siste operasjoner er påliming av leppe, montering av fjærringer og kroker. Ferdig til uttesting.

Under siste produksjonen foretatt nå

108340_s.jpg

Mye glorete farger da jeg fisker mest med wobbler i starten av sesongen. Lengden på disse wobblerne varierer mellom 50 og 95 mm.

I helga var tid for uttesting av gange i strømmende vann. Med såpass mange wobblere til uttesting ble det bare kjapp justering med tanga i strengøyet, men jeg hadde laget et skjema hvor jeg med stikkord skrev ned hvordan gangen var for den enkelte. Noen gikk veldig bra umiddelbart, mens andre var stive pinner med nærmest ingen utslag og trenger en mer omfattende justering enn det jeg hadde tid til. Wobblere under 80 mm gikk desidert best, men de to minste nederst var pinner. De to over gikk kjempebra. Best av alle tror jeg den lysegrønne til venstre i tredje nederste rad gikk, men de fleste litt tykke i tilsvarende lengde gikk bra. Andre gikk for såvidt greit, men transellerte noe. Jeg har derfor en liten jobb å gjøre med de wobblerne jeg ikke var fornøyd med ennå - noen får jeg sikkert til, mens andre kanskje blir definert som håpløse tilfeller og terminert.

Dette var et lite innblikk i mine erfaringer som wobblerprodusent på amatørstadiet, og jeg er ikke mer nevenyttig enn at jeg tror at mange flere kunne klart tilsvarende og bedre. Tid tar det, men man trenger ikke å lage såpass mange over såpass kort tidsrom som jeg har gjort nå. Man kan ta det etappevis, la det hele hvile en stund, og så ta det fram igjen ved leilighet. Fremdeles en del måneder igjen da til sesongstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg er veldig, veldig imponert. Måtte en gi deg en skikkelig bamse neste år!

Si ifra ved neste testing, kunne tenkt meg å se dem in action :(

Ser du har en del rød/hvite...Jeg fikk bilder av de nye Rikoene og han har både matte og glossy-varianter, har det noen betydning om de er matte eller glossy?

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg er veldig, veldig imponert. Måtte en gi deg en skikkelig bamse neste år!

Si ifra ved neste testing, kunne tenkt meg å se dem in action :(

Ser du har en del rød/hvite...Jeg fikk bilder av de nye Rikoene og han har både matte og glossy-varianter, har det noen betydning om de er matte eller glossy?

Jeg vet ikke om det spiller noen rolle hvordan yttercoatingen er. De fleste kjøpewobblerne er jo klarlakkert, og jeg har gjort det samme uten å tenke mer over akkurat dette spørsmålet. For kvelds- og nattewobblere (mørke) som fisker i kraft av siluett, kan det umulig spille noen rolle. Uansett tror jeg gangen er viktigere enn farvene når man i utgangspunktet har delt dem inn i 3-4 ulike kategorier. Størrelse kommer selvfølgelig også inn.

Men, i kommersiell sammenheng vil antageligvis en klarlakkert wobbler se mer fristende ut for kjøperen enn en matt variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som noen wobblerlagere gjør er at de tar den klare propionaten og bruker som grunning og etter at den er malt =) dette skal jeg gjøre=) når jeg får propionatet(tollen mente jeg hadde kjøpt mye så jeg trengte noen papirer fra samfishing) så kanskje i løpet av uka =O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dypper rett og slett mine i vanlig gulvlakk. Først 4-5 ganger før påføring av farge, deretter 4-5 ganger som yttercoating utenpå fargen.

Flere veier til Rom. Mulig jeg tar feil, men du har vel et annet utgangspunkt mht. materiale i wobblerkroppen og dermed ikke samme behovet for dypping i probionatblandingen. Med balsa må man foreta denne dyppingen for å forsterke/forsegle wobbleren slik at den tåler påkjenningene i laksekjeften. Men har du vist fram kolleksjonen din her på tråden?

Endret av Nidelvfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.