Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Da kom de, var de verd å vente på? :coldb:

De var aller høyeste grad verdt å vente på. Tror ikke jeg har sett finere wobblere før! Nå skal jeg aldri mer kjøpe wobblere (tror jeg!)

Slik ser samlingen ut nå!

109455_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44159/109455.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær over med mitt nybegynner spørsmål. Jeg surfet litt på nettet og kom over denne wobbleren fra ABU Garcia

Riverrocket.png

Jeg har sett mange med denne formen på "leppa" i denne tråden. Særlig brukt i elv etter laks. så det jeg lurer litt på. Er hvordan denne formen for leppe påvirker oppførsel og gange. Jeg fisker ikke laks selv. Men driver fiske etter stor fjellørret som går opp i elv for å gjyte. Kan sammenlignes mye med laksefiske vil jeg tro. Det er viktig at wobbleren ikke går for dypt. Da det ikke er så dypt alltid der vi fisker. Etter det jeg har lest er denne typen mest håndlaget i små serier. Særlig av finner, og ikke så lette å få tak i. Men en ABU wobbler er kanskje lettere å få tak i. Wobbleren på bildet er 7 cm lang, med vekt 9 gram. Den er laget for "flowing water" men noe mer kunne jeg ikke finne om den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Etter det jeg har lest er denne typen mest håndlaget i små serier. Særlig av finner, og ikke så lette å få tak i. Men en ABU wobbler er kanskje lettere å få tak i.

Vanskelig å få tak i skikkelige wobblere? Det er jo det letteste i verden om en er inne på FS. Her er det jo personer som har gjort alt research-arbeidet i forkant og som kan kontaktes med en pm.

Tips!

Sjekk ut rubrikkannonsene (om det blir vanskelig å orientere seg i den omfangsrike "Wobblertråden") her er det enda mulig å sikre seg noen skikkelige gullkorn (etter at den populære forbrukertråden måtte vike).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut rubrikkannonsene (om det blir vanskelig å orientere seg i den omfangsrike "Wobblertråden") her er det enda mulig å sikre seg noen skikkelige gullkorn (etter at den populære forbrukertråden måtte vike).

Takk for tipset skal ta med meg det. Men hvordan oppfører slike woblere seg når det gjelder svømeedybde og gange. Det må være noe med type form på "leppa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er formen på selve wobbleren som får den til å "vrikke" :-)

leste i en ganske så bra sportsfiskebok "det nye sportsfiske" het den vel. At wobbleren vrikker fordi presset mot leppa får den til å skeie ut mot siden, presset fra snøret vil motsatt slik at den blir forsøkt rettet opp igjen og da skeier ut mot den andre siden osv... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær over med mitt nybegynner spørsmål. Jeg surfet litt på nettet og kom over denne wobbleren fra ABU Garcia

Riverrocket.png

Jeg har sett mange med denne formen på "leppa" i denne tråden. Særlig brukt i elv etter laks. så det jeg lurer litt på. Er hvordan denne formen for leppe påvirker oppførsel og gange. Jeg fisker ikke laks selv. Men driver fiske etter stor fjellørret som går opp i elv for å gjyte. Kan sammenlignes mye med laksefiske vil jeg tro. Det er viktig at wobbleren ikke går for dypt. Da det ikke er så dypt alltid der vi fisker. Etter det jeg har lest er denne typen mest håndlaget i små serier. Særlig av finner, og ikke så lette å få tak i. Men en ABU wobbler er kanskje lettere å få tak i. Wobbleren på bildet er 7 cm lang, med vekt 9 gram. Den er laget for "flowing water" men noe mer kunne jeg ikke finne om den

Utefra bildet ditt ser det ut som det er brukt øyebolt til krok og linefeste.dette er ikke til å anbefale da stive rustfrie bolter ikke kan reguleres hvordan wb en din skal te seg i elven.Hvordan lippen er montert er en av hemlighetene med å få til en lokkene og uforusett gange på wb.Dybden ti wb følger prinsipper i mekanikken om likevekt i forhold til oppdrift og motstand i vann mellom arealer av lippe og wb.Gangen på wb er en kombinasjon mellom hvordan lippen er montert i wb sitt senter svømmemoment og hvordan du har muligheter til å regulere alle tre strengene som kroker og linefeste er festet til kroppen med.Forsøk abuen i en elv med den monteringen som er orginal, har du muligeter å dyppe lippen i nesten kokene vann et par sekunder kan du sikkert bøye lippen litt ned og se hva som skjer.Dette med å lære kunsten å justere wb er kanskje det fineste og viktigste delen med hele hobbyen.Får du dette til er det ikke bare lenger snakk om flaks om det smeller .Du har påvirket utfallet på resultatet.lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Trenger hjelp fra forumets wobbler eksperter. Jeg har sendt en mail med bestilling på Vaarala wobblere. Har ikke hørt noe om bestillingen kommer eller ikke. Er det riktig å bare sende en mail med bestilling slik jeg har gjort? Og hvordan betaler man?

Håper noen kan hjelpe :thumbsup:

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Trenger hjelp fra forumets wobbler eksperter. Jeg har sendt en mail med bestilling på Vaarala wobblere. Har ikke hørt noe om bestillingen kommer eller ikke. Er det riktig å bare sende en mail med bestilling slik jeg har gjort? Og hvordan betaler man?

Håper noen kan hjelpe :thumbsup:

Erik

Send en oppfølgingsmail, du, der du ber om bekreftelse på bestillingen din. Vaarala har ofte lange lister med wobblere under produksjon, så ting kan ta tid. Når wobblerne dine er ferdige får du en epost med betalingsinformasjon,

(betaling til utland via nettbank med IBAN og SWIFT er det enkleste og billigste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver å tester litt mønster på wobblene mine :-)

her er en liten smakebit

109852_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44345/109852.jpg

109853_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44345/109853.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.