Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Da er en ny runde med hjemmelagede wobblere i boks. Jeg har tidligere laget over 80 stk av det som trygt kan kalles ujevn kvalitet både med hensyn til finish og gange, og i tillegg til x antall kjøpte smykker fra Finland og Overhalla så var det ikke akkurat et skrikende behov for nye wobblere som trigget til innsats denne gangen. Mer skapeprosessen for å se hva man kan få til, og under er resultatet:

6zwlyo.jpg

33ubztd.jpg

2chh1l.jpg

Til sammen 29 wobblere - mye tid å tjene på litt stor produksjon.

De 12 øverste i størrelsen 80-90 mm er laget ut av et abachiemne, dvs. laget fra bunnen med saging, fresing med Dremel, litt spikking og til slutt pussing. Abachitreet var såpass hardt at jeg ikke hadde fått til utforming bare med spikking uten at det ville tatt forferdelig lang tid og mye bannskap.

De 11 i midten er i størrelsen 60-65 mm og av et balsaemne. Er også laget fra bunnen med saging, spikking og pussing. Balsatreet er jo som smør å spikke i forhold til abachi og Dremelen var ikke nødvendig her.

De 6 nederste er ferdigkjøpte abachi-emner som bare ble pusset litt.

Med såpass mye håndarbeid blir hver wobbler helt unik både i form og farge. Har som tidligere bare brukt spraylakk fra Biltema til fargelegging, og i forhold til å bruke airbrush må man derfor bare akseptere enklere løsninger. Ser jo at andre her på forumet virkelig har fått til flotte lakkresultater på sine hjemmelagede de siste månedene som ikke står noe tilbake for mer proffe tilvirkere i Finland. Jeg får satse på at laksen ser litt stort på det, men jeg er fornøyd med resultatet utgangspunktet tatt i betraktning og synes jeg har fått til en utvikling fra tidligere produksjoner. De ferdige wobblerne er duppet noen ganger i en lakk fra Biltema som heter uretanalkydbasert blank klarlakk på løsemiddelbasis (høres utrolig usunt ut) og synes i allefall selv at wobblerne fikk en fin finish med denne. Noen som har erfaring med denne?

Nå gjenstår et spennende arbeid med å lære wobblerne og svømme, spesielt abachi-wobblerne med tyngre treverk blir en utfordrende oppgave. Balsawobblerne er nok mye mer lærevillige i så måte og bør gå rimelig greit å få til.

Endret av Nidelvfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Nidelvfisker : Så lenge du er fornøyd med innsatsen din , vær stolt av resultatet, med trening blir resultatet bedre og bedre.Kan røpe at mine 1. wobler var langt i fra så fine som dine 1. ;) Fisken er ikke opptatt av fisnishen :)

Legger til at jeg regagerer over at du syns det var hardt å jobbe med abachi. Er du sikker på at det er abachi du har fått? Abachi er faktisk mer takknemlig og fiberstabil å jobbe med en balsa, da balsa er mer "korkaktig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at jeg regagerer over at du syns det var hardt å jobbe med abachi. Er du sikker på at det er abachi du har fått? Abachi er faktisk mer takknemlig og fiberstabil å jobbe med en balsa, da balsa er mer "korkaktig"

I følge selger svenskfiskeshop.se var det abachiemner som ble solgt - se her:

http://www.svenskfiskeshop.se/betes-och-wobblertillverkning/beteskroppar-tramaterial/?XBLG15503=cc34de6b0bd30bec77c6314b504ba115

Kjøpte både et abachi- og et balsaemne som wobblerne ble produsert av. Om dette abachistykket var ekstraordinært hardt i forhold til normalen vet ikke jeg, men det var såpass hardt at jeg hadde problemer med å spikke noe ut over noen tynne fliser. Selv med bruk av en ubrukt og kvass tollekniv. Dremelen ble derfor helt nødvendig for å få formet emnene etter oppsaging i passende biter.

Ikke nødvendigvis bare negativt med hardt tre - holder sannsynligvis også mye bedre når storlaksen biter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjenstår et spennende arbeid med å lære wobblerne og svømme, spesielt abachi-wobblerne med tyngre treverk blir en utfordrende oppgave. Balsawobblerne er nok mye mer lærevillige i så måte og bør gå rimelig greit å få til.

Ser lovende ut dette! Regner med at en eller flere av disse er inkludert i "gjeldsbrevet" jeg har på kontoret. Flott om du lærer de å svømme, men holder igjen på siste del av finsvømmeteknikken. Ser nemlig for meg spesial bergenstuning til 60 lbs laksen som er klar i år på harling i Namsen, Gaula eller Nidelva...

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge selger svenskfiskeshop.se var det abachiemner som ble solgt - se her:

http://www.svenskfis...7c6314b504ba115

Kjøpte både et abachi- og et balsaemne som wobblerne ble produsert av. Om dette abachistykket var ekstraordinært hardt i forhold til normalen vet ikke jeg, men det var såpass hardt at jeg hadde problemer med å spikke noe ut over noen tynne fliser. Selv med bruk av en ubrukt og kvass tollekniv. Dremelen ble derfor helt nødvendig for å få formet emnene etter oppsaging i passende biter.

Ikke nødvendigvis bare negativt med hardt tre - holder sannsynligvis også mye bedre når storlaksen biter på.

Har samme erfarenhet som deg med abachi, kjøpt på samme sted.. Helt j*velig at forme med kniv.. Jag brukte båndpusseren min. Wobblerne blev bra dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Way to go, Nidelvfisker!

Hva lakker du med? Mange spennende former på de der. Blir spennende å høre hva selveste wobbler-dommeren mener om disse til sommeren. Vi venter oss fangstbilder av kroklaks!!!

.......................eller var det Skitt wobblerfiske det het.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfarenhet som deg med abachi, kjøpt på samme sted.. Helt j*velig at forme med kniv.. Jag brukte båndpusseren min. Wobblerne blev bra dog :)

Det er merkelig Dan- Da kan jeg sende deg noen "ekte abachi" emner ( og litt osp + tråder) fra min private lager ved neste korsvei :) Begynner neste å mistenke at dere har fått Ramin istedenfor...

Abachi

Abachi1.jpg

Ramin

ramin.jpg

I følge selger svenskfiskeshop.se var det abachiemner som ble solgt - se her:

http://www.svenskfis...7c6314b504ba115

Kjøpte både et abachi- og et balsaemne som wobblerne ble produsert av. Om dette abachistykket var ekstraordinært hardt i forhold til normalen vet ikke jeg, men det var såpass hardt at jeg hadde problemer med å spikke noe ut over noen tynne fliser. Selv med bruk av en ubrukt og kvass tollekniv. Dremelen ble derfor helt nødvendig for å få formet emnene etter oppsaging i passende biter.

Ikke nødvendigvis bare negativt med hardt tre - holder sannsynligvis også mye bedre når storlaksen biter på.

Merkelig saker. Abachi er faktisk veldig grei å jobbe med. Om man må slipe og mekanisk forme mye, kan jeg dele en lite triks fra "hardisken min" :) :

Ta deg en tur til Biltema og kjøp noen "bladrondeler" ( slipepapir pålimt på metallaksel) i forskjellige kornstørrelse > sett den på en borestativ - søyleboremaskin > kjøp deg ett sett med diamantfreser ( biltema) og form - lag spor i rondellen med selve diamantfresen. Med denne kan du deretter forme-avrunde wobleremnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker utfordringer, og sliter med problemet "Hvor vanskelig kan det vare?". Så holder på at lage en 4-aksers cnc fres for at lage bla wobblerkropper.

He-he :) Det kaller jeg å "brenne for faget" og kjenner meg igjen...men jeg valgte da støping istedenfor i ettertid. Bra Dan :) Spennende å se hva som kommer i fremtiden og fra dine kanter. Vær forsiktig så at du ikke blir rammet av samme "drittleilagewobler virus " som meg. Den er jeg ikke blitt kvitt ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det gikk greit å forme wobblerkroppene i abachi ved bruk av Dremel, men det blir jo veldig frihåndsbasert og dermed nærmest umulig å få to like ferdige kropper ut av det. Synes det er rart om forhandleren selger et annet type treslag som abachi, og regner heller med at hardheten i treet har med faktorer som voksested, alder, hvor emnet er hentet fra på treet osv.

Siden jeg bare lager wobblere til eget bruk + noe bortgiving er ikke det så veldig farlig med forskjell på wobblerkroppene, snarere kanskje tvert i mot i søkendet etter å finne de optimale fasongene. Men helt klart kjipt bare i begrenset grad være i stand til å kunne kopiere de optimale kroppene hvis de skulle bli funnet en vakker dag på elva.

Nå har jeg ingen planer om å lage flere wobblere foran denne sesongen da jeg synes at jeg allerede har alt for mange uprøvde wobblere i eskene, både kjøpte og selvlagde. De optimale wobblerene er nødvendigvis ikke de jeg ikke har laget eller kjøpt ennå, kanskje ligger noen av dem i eskene og venter på å bli prøvd?

Til PerH: Jeg lakker med sprayflasker med hobbylakk fra Biltema, noe som selvfølgelig begrenser hvor mange farger som kan brukes på hver wobbler og hvor kunstferdig man får det til. I tillegg har jeg et høyst provisorisk lakkverksted i bua (med selve lakkeringen halveis inne i ei pappkasse) som også setter visse begrensninger i utfoldelsen. Etter å ha påført fargene og ev, glitterkorn, duppes de noen ganger i en boks med uretanalkydbasert blank klarlakk (også fra Biltema). Slitestyrken til denne lakken vet jeg ikke ennå, men får forhåpentlig svar i løpet av sesongen i møte med skarpe laksetenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Perkele svømmevideoer!

På grensa til minusgrader og vind i dag, så Ole fikk nå tatt noen lettkledde, temmelig hutrende svømmevideoer i full fart av mine wobblere. Dongeri, T-skjorte og lett jakke burde vært byttet med varmekjeledress. Vi hadde med skikkelig videokamera, men det var tomt for strøm siden jeg hadde glemt å slå det av etter lading :-( Dermed måtte stillbildekamera brukes, noe som ikke var så bra siden zooming var umulig.

Elva var heller ikke spesielt klar, så vi måtte filme i strømkanten i speilet fordi de "forsvant for kameraet" i den noe hardere midtstrømmen. Litt synd, for det er jo der de virkelig "lever". Disse turer behersket og holder balansen i hard strøm, men har mer justeringspotensiale inne.

Wobblerne var bare grovjustert i badekar på forhånd, og elva var svært kald. Dette temmer bevegelsene noe grunnet høyere viskositet i vannet. Wobblerne ble plukket i tilfeldig rekkefølge ut av boksen, så ta det for det det er. Her er det bare ut av boksen, filme ørlite, opp i boksen, banke fingrene varme - så uti med neste, til neglebittet tok kameramannen. Deretter i bilen. Sånn "swim & go" sak, dette.

Finjustering med tang og lek med svømmen må imidlertid taes når sola titter frem. Vinter er no' dritt når man holder på med dette her..!

Noen flere Perkele videoer...

Jeg synes det gikk greit å forme wobblerkroppene i abachi ved bruk av Dremel, men det blir jo veldig frihåndsbasert og dermed nærmest umulig å få to like ferdige kropper ut av det. Synes det er rart om forhandleren selger et annet type treslag som abachi, og regner heller med at hardheten i treet har med faktorer som voksested, alder, hvor emnet er hentet fra på treet osv.

Til PerH: Jeg lakker med sprayflasker med hobbylakk fra Biltema, noe som selvfølgelig begrenser hvor mange farger som kan brukes på hver wobbler og hvor kunstferdig man får det til. I tillegg har jeg et høyst provisorisk lakkverksted i bua (med selve lakkeringen halveis inne i ei pappkasse) som også setter visse begrensninger i utfoldelsen. Etter å ha påført fargene og ev, glitterkorn, duppes de noen ganger i en boks med uretanalkydbasert blank klarlakk (også fra Biltema). Slitestyrken til denne lakken vet jeg ikke ennå, men får forhåpentlig svar i løpet av sesongen i møte med skarpe laksetenner.

Amen to that. To balsaplanker er aldri like. En er som eplemos, mens en annen plank gir emner som kan formes på en vettug måte. Hvite, lyse balsemner er ofte myke, mens de litt gulere og mørke med "vedtegninger" gjerne er hardere. Sjekk dem før du kjøper. Har brukt noe abachi, men synes ikke den var for hard så lenge skikkelig beleggkniv med ordentlige blad brukes. Svartor som jeg lager mine av er heller ikke lett å forme, og siden jeg kutter / tørker den selv vet jeg at samme tre (og del av treet) saget i 2-3 cms stenger før tørking gir emner som er veldig forskjellige mhp hardhet. Uansett liker jeg bedre emner som tåler litt juling og ikke ripes opp av f. eks. en negl, slik balsa gjør. Svartor kan du spenne opp i skrustikke med myke foringer uten at det setter merker. Dremel har jeg, men den bruker jeg ikke til annet enn helt spesielle former, f. eks. buede gjellelokk som står litt ut.

Lakka med spraybokser før jeg også, men ble lei av at trykket i dem varierte så voldsomt. En boks sprayer greitt, mens den neste dusjer ned hele wobbleren. Umulig å lakke detaljer med slikt noe. Vet det finnes bedre dyser å få kjøpt, som skal være mer "proffe" (tror kreaktiv.no har noen - de har i alle fall bedre bokslakk enn Biltema?), men vet ikke om det hjelper siden mitt problem var at hver boks hadde sitt eget gasstrykk. Da blir det umulig å "finspraye".

Toppcoat er et problem. Har ikke funnet noen urethanlakk som duger her hjemme. Prøvde mye rart av gulvlakk & annet ræl, dog ikke tokomponentsvarianter av klarlakk til bil, men ga opp og måtte hente Solmaster LV-1 i Finland til slutt. Den duger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan du selge meg ett par ekemplarer av denne ?

Tja, har vel ikke tenkt så langt som til salg ennå. Men jeg kan se til uka om jeg får tid å lage noen nye kropper, coate og lakke litt, så får vi høres etter hvert?

Ser du bor i Bergen, så da kan vi jo treffes en gang!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitt Loke, jeg får visst hive meg i spikkinga. Mange som spør etter å ha sett svømmevideoene, men jeg kan dessverre ikke si ja til alle. Produksjonen er omstendelig og tid er det for lite av, så det blir dessverre i svært begrensa opplag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.