Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt inn airbrush og kompressor, så nå er jeg i gang - uten sølete, ujevne spraybokser. Har laget ferdig noen kropper tidligere i høst, og har nå flere på gang. Måtte selvsagt prøvekjøre lakkriggen, så her er noen foreløpige resultat.

Alt laget i uvektet Svartor (tungt, bunnsolid trevirke) med 0,8 mm rustfri sveisetråd. Kropper coatet x3 med CD-cover smeltet i Xylene. Lakket med Createx vannbasert og coatet x4 med knallhard LV-1.

2a9abfm.jpg

Litt sånn heftig klarelvsfarge med litt matt gullfarge og fluo rygg.

xgmalf.jpg

Standardfarge til klarnende elv og godvær, gull/rødt er jo klassisk. Grunnet først og la deretter nett på og sprayet nok en omgang grunning for å få frem mønsteret i flankene.

x5wpcz.jpg

Noe heftig farget som Nils Master vil like!

16kalgm.jpg

Drar aldri etter laksen uten noen papegøyer i bagasjen...

2im5em9.jpg

Glapp glitterpenselen, så det ble dessverre litt for heftig med gullglimt på denne rakkeren.

b4yoi0.jpg

Denne fargen må bare hete "Tyfoid" (flekktyfus). Fluo gul med røde prikker over det hele. Heftig kontrast.

fantastisk per. kjør på. morro med airbrush.

389508_10150397170876758_619711757_8595991_1360176271_n.jpg

393694_10150397171686758_619711757_8595993_1875966964_n.jpg

2 stk bs 5 cm .

http://www.youtube.com/watch?v=sNDC8HbXb9c&feature=player_profilepage

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte greier Per! Blir de like livlige med såpass tungt trevirke?

Michael

Jo, det er planen. Har kun grovjustert i 10 cm dyp, lang stålvask, de kicker godt. Men har ikke testet potensialet i dem ennå, det er jo ikke nok at de "bare svømmer". Lagde en serie av svartor som jeg vekta omtrent som balsakropper, da gikk 4 av 5 dårlig. Ble for tungt, men disse er uvektede alle sammen unntatt tre dypdykkere. Er nok slik at det er lettere å få god turing på litt tyngre treslag som f. eks. abachi, så det blir spennende når jeg tester dem i elva!

Ellers takk for positive kommentarer. Det ble en aldri så liten forskjell fra Biltema spraybokser til airbrush, men som dere ser har Randselva et solid forsprang ennå. Han lager mye fint.

Har brukt Createx vannbserte farger hittil, men den er seig og tjukk, spesielt "pearl" og metallicfargene som nesten ikke lar seg spraye jevnt selv om lufttrykket økes ørlite. Har bestilt tynnere til skiten, så får vi se om lakken oppfører seg bedre. Gjør feil hele tiden, men gøy er det. Hadde en ny lakkesession i dag - da fikk jeg endelig teknikken med nettmønster til og sprayet hele to likedanne sider på samme wobbler. Grensesprengende!

Flir gjerne, men æ skal plages og bainnes tell æ får de' te'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er planen. Har kun grovjustert i 10 cm dyp, lang stålvask, de kicker godt. Men har ikke testet potensialet i dem ennå, det er jo ikke nok at de "bare svømmer". Lagde en serie av svartor som jeg vekta omtrent som balsakropper, da gikk 4 av 5 dårlig. Ble for tungt, men disse er uvektede alle sammen unntatt tre dypdykkere. Er nok slik at det er lettere å få god turing på litt tyngre treslag som f. eks. abachi, så det blir spennende når jeg tester dem i elva!

Moro at du også er bittet av basilen PerH , fine er de også :) Det er ikke noe i veien for å bruke tungtreverk til formålet, sam å få fin gange. Om du tar deg tid til å frese - hulle ut pluggene på overside og på langs (ryggen) og deretter tette igjen for å oppnå hullrom og balanse i drifta kommer du til å bli overrasket med gangen :) Det skader ikke å legge ett par kuller før du tetter igjen ryggen .

I "gamledager" og når jeg lagde store gjeddewobler som var ment å tåle virkelig juling , freste jeg i både ask og eik plugger. Deretter brukte jeg elektrikerrør i passe dimensjon, la inn noen stålkuler og sveiste endene av røret med varme og tang(klemte igjen) Jeg plasserte da røret der jeg freste i treverket og fylte deretter med epoksy iblandet mikroballonger (Biltema) Metoden anbefales :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er planen. Har kun grovjustert i 10 cm dyp, lang stålvask, de kicker godt. Men har ikke testet potensialet i dem ennå, det er jo ikke nok at de "bare svømmer". Lagde en serie av svartor som jeg vekta omtrent som balsakropper, da gikk 4 av 5 dårlig. Ble for tungt, men disse er uvektede alle sammen unntatt tre dypdykkere. Er nok slik at det er lettere å få god turing på litt tyngre treslag som f. eks. abachi, så det blir spennende når jeg tester dem i elva!

Ellers takk for positive kommentarer. Det ble en aldri så liten forskjell fra Biltema spraybokser til airbrush, men som dere ser har Randselva et solid forsprang ennå. Han lager mye fint.

Har brukt Createx vannbserte farger hittil, men den er seig og tjukk, spesielt "pearl" og metallicfargene som nesten ikke lar seg spraye jevnt selv om lufttrykket økes ørlite. Har bestilt tynnere til skiten, så får vi se om lakken oppfører seg bedre. Gjør feil hele tiden, men gøy er det. Hadde en ny lakkesession i dag - da fikk jeg endelig teknikken med nettmønster til og sprayet hele to likedanne sider på samme wobbler. Grensesprengende!

Flir gjerne, men æ skal plages og bainnes tell æ får de' te'...

jeg bruker det samme per. men føler ikke samme problemet som du nevner.hva kompressor bruker du.?

de fargene må ristes mere en man tror har man ristet lenge så rist enda mere.

jeg bruker byggekompressor nå.

før jeg kjøpte det , brukte jeg en luft kompresso,r den ga ikke nok trykk. altså en uten justering på luft trykket, da fikk jeg trøbbel som du sier. med at malingen virker tykk. om problemene fortsetter bruk en reducer. (tynner ut malingen)

Mvh bjørn

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reducere til tynning av Createx er på vei. Finner flest sier lakken er "shit", med unntak av fluofargene. Men jeg har ikke annet og tenker ikke blakke meg på lakk før teknikken med airbrushen er mer innarbeidet, så da så...

Bruker en bærbar, 10-kilos svensk byggkompressor med 8 liters tank. Forholdsvis lite lyd og trykk i massevis, langt mer enn man trenger.

Testa gangen i badekar siden været er så bedritent. Så vidt de flyter, men utrolig lettdrevne, hardtsparkende dyr. Mange turer godt, men det vil vise seg i elva hva de egentlig tåler av strøm. Men etter å ha sett dem svømme gikk jeg bare rundt og gliste resten av dagen. Hvis det nå en gang blir godt vær her vest og noen "hæres" å være med ut, skal jeg få til noen svømmevideoer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at pearl createx kan være litt kresen på diameteren på nåla(0,3mm? kan være litt lite, bedre med 0,5 tror jeg det stod), så det kan jo være en av grunnen til at de fargene ikke funger så bra for deg. De skal jo i grunn kunne brukes slik de er, så slipper man enda flere variabler med tanke på fargene man vil oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste "pearlescent" jeg testa forrige runde var Wicked Colours Pearl silver. Tetta dysa omtrent right away, men gullfargen var bedre selv om den var "tungmalt". Vet ikke sikkert dimmen på airbrushdysa, men det er Badger 100G med "medium" dyse. Mener det tilsvarer rundt 0,3 mm.

Vet en del finner bruker Com Art farger. Noen er svært tyntflytende, sies det, mens andre er suverene til wobblere. Erfaringer? Fant i farta en Com Art link: http://www.darrenhorton.com/category_s/1860.htm

Utseendet er nå egentlig kun for vår egen del, men det er jo selvsagt gøy å strebe etter og av og til få til noe som ser brukbart ut også. Laksen driter glatt i lakkfeil (og ofte i fargenyanser). Min prioritet er helt klart svømmeegenskaper, så får nå "looks" komme når man får airbrushen litt bedre til. For så lenge wobbleren svømmer riktig, fisker den uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er merkelig hva som bare ramler ned :lolu:

Tipero:

dsc02340l.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Hirvas:

dsc02392ix.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Kirakka:

dsc02393zt.jpg

Uploaded with ImageShack.us

..og så fant jeg disse fra noen kjente karer

Murto:

murto1.jpg

Uploaded with ImageShack.us

murto2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

murtonrs.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://www.murto-vaa...fi/malliten.htm

Riko: Her er noen av de nye forsterkede Rikoene som har gjort det godt i Nidelva

riko1.png

Uploaded with ImageShack.us

http://www.riko-vaaput.fi/vaerikartta

.....og no har sola snudd, så nå er det ikke lenge igjen :lolu:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste her har jeg en følelse av er skummelt farlig i Lierelva, i hvert fal den fargen jeg har best erfaring med der.

tror nok også den vil fungere i lier holmen hehe

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Createx vannbserte farger hittil, men den er seig og tjukk, spesielt "pearl" og metallicfargene som nesten ikke lar seg spraye jevnt selv om lufttrykket økes ørlite. Har bestilt tynnere til skiten, så får vi se om lakken oppfører seg bedre.

Flott wobblere - må være dødelig for laks. Prøve å sette litt etanol i malingen for å få bedre "atomization"...

Ps. I see some familiar photos here... B)

Endret av murtovaaput
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott wobblere - må være dødelig for laks. Prøve å sette litt etanol i malingen for å få bedre "atomization"...

Ps. I see some familiar photos here... B)

Thanks Petri, for now swim is far better than looks, but I'm trying to get to know the airbrush better. Not easy for a clumsy, big handed guy like me...

What - booze as thinner/reducer??? Must be the strong kind, would moonshine at about 70-94 % do the trick? I'll contact the guys in Trøndelag for deliveries, then....

:angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.