Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Det finnes tokomponent, klar epoxylakk i spraybox som top-coat til bil. Den er hard, men har ikke testa den på wobblere. Ellers polyurethanlakk til parkett, noen av dem kan være sterk nok, men oljebasert gir gulstikk og vannbasert holder ikke.

Før jeg fikk hentet skikkelige saker i Finland (Solmaster LV-1), brukte jeg ofte emaljelakk til småreparasjoner. Den holder tett, men du kan risikere flassing.

Litt offtopic, men handler om wobblerfiske..

Hva er den "beste" stanga til wobblerfiske som du også kan bruke til sluk?

Lav/tung kastevekt, lang/kort?

Et godt spørsmål - jeg leiter ennå...

Lange stenger er bedre enn korte. Vektklasse 5-30 gram, hvis ryggen er ok så den holder laks. Men i fjor kjøpte jeg en Lawson Atlantic Salmon (13 fot? Opp til 50 gram?). Husker ikke detaljene, men det er den lengste stanga i serien. Den kaster wobblere meget godt, selv om den ikke er klassifisert for så lave vekter. Men den har snert i tuppen, og det er gjerne hva man ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange stenger er bedre enn korte. Vektklasse 5-30 gram, hvis ryggen er ok så den holder laks. Men i fjor kjøpte jeg en Lawson Atlantic Salmon (13 fot? Opp til 50 gram?). Husker ikke detaljene, men det er den lengste stanga i serien. Den kaster wobblere meget godt, selv om den ikke er klassifisert for så lave vekter. Men den har snert i tuppen, og det er gjerne hva man ser etter.

Og prøv gjerne å finne ei lang stang der lengden sitter hovedsaklig i klinga og ikke i bakhåndtaket. En halv fot ekstra i bakhåndtaket, slik som mange lange stenger gjerne har, er mer til ugang enn til nytte.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fisker kun ørret med wobbler, og har derfor begrensa kunnskap om wobblere. h1rik viste meg en gang noen wobblere som jeg mener å huske at heta Lady Lord. Små veldig bøyde wobblere. Hvor går det an å få tak i slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fisker kun ørret med wobbler, og har derfor begrensa kunnskap om wobblere. h1rik viste meg en gang noen wobblere som jeg mener å huske at heta Lady Lord. Små veldig bøyde wobblere. Hvor går det an å få tak i slike?

http://www.lordlures.fi/yhteystiedot.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og prøv gjerne å finne ei lang stang der lengden sitter hovedsaklig i klinga og ikke i bakhåndtaket. En halv fot ekstra i bakhåndtaket, slik som mange lange stenger gjerne har, er mer til ugang enn til nytte.

Helt enig, bare tull med håndtak. Kun i veien under fisket. Jeg har også lett etter løse snellefester av en type som kan fikseres godt på håndtaket, slik at snella etter lett ombygging kommer lenger bak, men ikke funnet noe brukandes.

Karpestenger kan være et alternativ. De er bygget for lette vekter og lange kast, men har samtidig rygg for seige karpegriser. Dan her inne har en slik godsak han bruker til wobblere, men jeg husker ikke hva det var eller hvilken vektklasse?

Har for øvrig sett folk kaste wobblere langt med to-hånds, raske fluestenger der de nederste ringene var skiftet ut med større. Har ikke prøvd dem selv, men det gikk så det grein med småwobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nye Perkele. Lyset i dag innimellom sluddbygene og skodde er det dølleste, flateste jeg har opplevd. Farger og nettskimmer blir fryktelig lite smell i, men la gå.

Gøy gay farge, rosa med sølvsider og lys kobber buk, samt metallic lime rygg. Flott farge i vannet, litt glorete her.

20ij8me.jpg

w1uwqg.jpg

2945j51.jpg

Tigrene ble tøffe. Fluo gul og UV-aktiv oransje - dette skal vises i møkkaelv. Leirblakka Gaula? Eat this!

15xmmo0.jpg

nf60dy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Joda, Stig, har i mange farger og utgaver men kan ikke spamme ned nettet med bilder. Har ventet på skikkelig 1 mm streng samt plastkuler (propionat) som løses i aceton. Dette gir røffere streng, som er innfestet med tregttørkende, solid araldit, samt hardere og jevnere undercoating. Derfor ventet jeg med liming og coating for å få testet dette. Har nå ca 30 emner klare for lakking. Noen kan godt bli papegøyene dine...

Er de for Namsen eller Dirdal - eller begge deler? Andre farger du liker? Sølvfargene mine er trash, dessverre, men jeg skal forsøke å blande litt neste gang. Noen som vet om vannbaserte sølvfarger som duger og blir, ja - sølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen? Må bli MMS'er med stor Perkele-laks til sommeren, det.

Dirdal er jo passe stri hele veien, eller finnes det roligere høler der du fisker? Bare sånn "konstruksjonsteknisk"...

Wobblerne veier stort sett fra 10 gram og oppover, siden treet er temmelig tungt, så de er godt kastbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du wobblere som du gir bort? (mot bilde av fangst :P)

Hvis det stemmer så er jeg også int etter noen som kan fange SØ på sørlandet.

....til kjenninger som Stig, ja! :shifty:

Tar manger timer å lage en siden alle prosesser gjøres for hånd, fra felling av egnede trær til krokene kan settes på. Men det kan hende jeg selger noen senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen? Må bli MMS'er med stor Perkele-laks til sommeren, det.

Dirdal er jo passe stri hele veien, eller finnes det roligere høler der du fisker? Bare sånn "konstruksjonsteknisk"...

Wobblerne veier stort sett fra 10 gram og oppover, siden treet er temmelig tungt, så de er godt kastbare.

Jeg vil ordne opp for meg, på ett eller annet vis, det vet du Per. Penger eller bytte. MMS får du uansett, og jeg lover at den skal få henge på mye (også første turen ned) hvis jeg har med en oppover.

Det finnes høler i elvene jeg fisker i her i Rogaland - men jeg liker stryk og skum :jig: skal være litt action!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen? Må bli MMS'er med stor Perkele-laks til sommeren, det.

Dirdal er jo passe stri hele veien, eller finnes det roligere høler der du fisker? Bare sånn "konstruksjonsteknisk"...

Wobblerne veier stort sett fra 10 gram og oppover, siden treet er temmelig tungt, så de er godt kastbare.

Hadde vært moro å testet en over 10 gr med tyngre tre type en gang, hører med deg når du har fått laget så mange att du kan selge et par, du veit hva eg trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært moro å testet en over 10 gr med tyngre tre type en gang, hører med deg når du har fått laget så mange att du kan selge et par, du veit hva eg trenger

Hadde en lakkeøkt i dag på 70-80 mm'ere. Ble bare tull, så det meste ble hvitgrunna igjen. Noen dager er man rett og slett ikke fokusert nok, så kanskje jeg lakker dem i morra. Men de wobblerne vil nok veie mer enn 10 gram med ringer og krok, de feiteste kanskje helt opp mot 13-14 gram. Men noen av de kroppene er laget annerledes enn vanlig, for små lepper og grunne partier, så vi får se om de svømmer tilfredsstillende. Ingen vil jo være med som kameramann på denne årstiden, så svømmevideoer som viser dyra i fri dressur blir det dessverre lite av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lakkeøkt i dag på 70-80 mm'ere. Ble bare tull, så det meste ble hvitgrunna igjen. Noen dager er man rett og slett ikke fokusert nok, så kanskje jeg lakker dem i morra. Men de wobblerne vil nok veie mer enn 10 gram med ringer og krok, de feiteste kanskje helt opp mot 13-14 gram. Men noen av de kroppene er laget annerledes enn vanlig, for små lepper og grunne partier, så vi får se om de svømmer tilfredsstillende. Ingen vil jo være med som kameramann på denne årstiden, så svømmevideoer som viser dyra i fri dressur blir det dessverre lite av...

Få unna februar nå så blir det vaaput testing for alle penga.. nei det er ikkje lett å få med kameramann midt i feb det er sikkert. Tror att vis noen av dei kommer opp mot 20 gr så hadde det ikkje gjort noe, hadde vertfall vært moro å testet. Stå på videre med det flotte arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 gram??? Så tunge blir de ikke i de størrelsene jeg lager, da må de vel opp mot 11-13 cm. Det er meget stort til laksewobbler å være, selv om de nok kanskje ville fønket til grov tidliglaks på stor, kald elv.

Ja det var nok å ta hardt i med 20 gr, da ville den sikkert ikkje oppføre seg veldig livlig på en 10 cm, med 12-13 så får du kasta et stykke med tykkere line så det burde fungere det.Du får sende inn bilde når du har noen klare.. moro å kikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Stig, har i mange farger og utgaver men kan ikke spamme ned nettet med bilder. Har ventet på skikkelig 1 mm streng samt plastkuler (propionat) som løses i aceton. Dette gir røffere streng, som er innfestet med tregttørkende, solid araldit, samt hardere og jevnere undercoating. Derfor ventet jeg med liming og coating for å få testet dette. Har nå ca 30 emner klare for lakking. Noen kan godt bli papegøyene dine...

Er de for Namsen eller Dirdal - eller begge deler? Andre farger du liker? Sølvfargene mine er trash, dessverre, men jeg skal forsøke å blande litt neste gang. Noen som vet om vannbaserte sølvfarger som duger og blir, ja - sølv?

tenker du på krom sølv eller? hvis ikke så bruker jeg clas ohlson sin akryl sølvfarge, tynner den ut med vindusvask og vann.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.