Gå til innhold
Fiskersiden

H1rik er tilbake i salen igjen


h1rik
 Share

Recommended Posts

Ettersom vi er inne på statistikk (du får ha oss unnskyldt h1rik :P ) så blir det rare tall fra Gaula i år. Er registrert drøye 20 tonn til nå. Men jeg tror det er bortimot 30-35 tonn som er tatt. Og egentlig så er jo det et bra tall. Mange vald blir jo registrert etter sesongen og er ikke med på børsen.

Men det er mye storlaks dette og endel mellomlaks. Og hvis man tar nedenfor fossen så er nok en meget stor andel av dette tatt de første 14 dager, og delvis den tredje uka i juni. Resten er bare småtteri i sammenligning. Og dette flaket vi fisket på er tonnene ovenfor fossen fra medio juni og fremover ca.

Ser på mitt vald at det er registrert 1,9 tonn. Godt over 90% av dette er tatt de 3 første ukene i juni, både i antall og selvsagt kilo.

Nå er det ikke 1,9 tonn, men over 2,6 tonn ! Har notert ned alle fangster fra begge sider (iflg. fangstbøker) og der er summen altså 2,6 tonn. og da har jeg registrert kun frem til 20/6 på side vest ! Men det som er tatt etterpå er bare småtteri. De laksene som er tatt på den ene siden i hele juli kan telles på 2 hender :) Så dårlig har juli vært.

På tross av dårlige tall i juli, jeg husker godt 1992 og enda verre, 1997. Ble tatt ca. 80 kilo totalt på Borten i 1997. Men da var jo Gaula også en katastrofe mtp. vannføring, temp og sikt nedenfor. Pessvarm og grå krympelv er ikke akkurat bra fiskeforhold. Vil tro det gikk sabla mye laks den høsten når regnet kom :blush:

Har en mistanke om at det blir rapportert mindre laks enn det som er fakta for at man skal slippe å betale for store summer til notfiskerne.

Men det kan godt hende ja at det vil komme mere laks i august. Har sett det også enkelte år, der juli har vært katastrofalt dårlig.

Er det høstlaksen som er tidlig ute her også, som vårlaksen er tidlig ute i mai/juni ? For det har jo enkelte år gått bra med laks i september og oktober faktisk !

Så jo det i begynnelsen på 90-tallet da vi fisket stamlaks om høsten og det gikk masse blank og fin laks på elva på høsten faktisk !

Ja den som hadde hatt fasiten på hvorfor smålaksen mangler i juli. Syntes det var dårlig egentlig ifjor også jeg ang. smålaksen. Og mange år før det, sammenlignet med tidligere egentlig. Og desto bedre stelt med storlaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt greit det Silver, interessant er det.. Tror du kvotene i tillegg gjør at det blir underrapportert småfisk?? og at statistikk blir skjev av dette..

Om det evt. blir underrapportert noen smålaks så blir det iallefall ikke så store forskjellen på totalfangstene i Gaula i år :) For disse utgjør så himla lite i den store sammenhengen pga. svært lite smålaks. Unntaket var i juni faktisk da det kom endel svært fine grove smålaks på elva. Flere på 3 - 3,8 kg. !!! Men tror egentlig det er svært få av disse som evt. ikke er rapportert fra fiskere.

Men jeg tenkte mest på underrapportering fra grunneiere kontra det som faktisk er tatt på enkelte vald ! Jo mere laks som blir tatt på et vald, jo mere "lakseskatt" må betales.

Notfiskerne skal jo ha noen millioner, og det er jo rett og rimelig egentlig at dette blir betalt fra de enkelte valdene, ut ifra oppfisket kvantum på de respektive vald.

Jeg vet hva som er notert iallefall fra fiskerne på mitt vald, men dette tallet er altså et stykke fra sannheten (det som står på børsen). Nå kan det jo hende at den totale summen blir registrert etter sesongen, men vi får se. Normalt fra tidligere år så kommer iallefall ca. 10 tonn laks ekstra på totalfangstene utpå høsten/vinteren engang. I forhold til det som står på børsen ved sesongslutt. Just pga. mange småvald som kun rapporterer på høsten (totalfangster på valdene).

Børsen er jo heller ikke et grunnlag for rapportering til DN (Fylkesmann), bare et opplysningsorgan for fiskere sånn som jeg ser det.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæm klaga på 90-tallet og :P Da var det dårlig da :) Men en dårlig sommer kan også gi en durabel høst, og da er alle laksedødare langt vekke fra elva :)

Hvor mange somre har det vært tørke, og regnet kom omsider på siste eller nest siste dag i august, he he. Nå er det ikke akkurat slik i år da, vi har hatt nok vatn :)

Men med all den laksen som enkelte år har vært oppi elvene ved sesongslutt de siste årene, og all den smolten man ser i elva, så kan det umulig være game over for Gaula sin del :D Men hva skal h1rik gjøre når det går et kjempeflak med smålaks på elva, og kun 1 kan tas pr. dag ? :P Og den får man gjerne på de første kastene om morran når det går mye smålaks. Huff det blir noen tunge dager da også :lol: Og sannelig er det ikke så lett å slippe uti heller denne smålaksen, uten at den blør ihjel eller er helt tappet. Hverken når den har slukt marken, eller at den har svelget tubekroken :blush:

Men de "problemene" får man bare ta og glede seg over evt. mye smålaks igjen, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dårlige smålaksår, 2 bra smålaksår, 3 dårlige smålaksår osv. Slik leser evig optimist Pæta grafen til Noodles

Ja, det er tildels svært tunge matematiske modeller som ligger bak undertegnedes grafiske fremstilling, og metodene som er tatt i bruk overgår i høyeste grad NINA og øvrig fagpersonell i Norge, så dette er faktisk fasiten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tildels svært tunge matematiske modeller som ligger bak undertegnedes grafiske fremstilling, og metodene som er tatt i bruk overgår i høyeste grad NINA og øvrig fagpersonell i Norge, så dette er faktisk fasiten :)

:) Ja, fakta kan drepa sjølv dei saftigaste diskusjonane........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal h1rik gjøre når det går et kjempeflak med smålaks på elva, og kun 1 kan tas pr. dag ? :blush: Og den får man gjerne på de første kastene om morran når det går mye smålaks. Huff det blir noen tunge dager da også :hailfs:

Jeg synes Gaula etterhvert fremstår som kjedelig (juli og tidlig aug.), bla når den har regler nedenfor fossen på bakrunn av ideologi og forhold oppe i dalen...

Så jeg fisker heller i Nidelva og holder på å orientere meg mot andre elver for å teste ut disse.

Det kan vel bli en og annen tur til Gaula i august, men når jeg ikke mestrer å fiske med de ekstreme begrensningene (sett i fra mitt ståsted er de ekstreme når de er strengere enn det fylkesmannen foreskriver og ikke har rot i bestandsmål) så blir Gaula mindre og mindre interessant.

En annen ting er at kvotene gjør at elvehopping blir mer og mer aktuelt, i og med at jeg er blitt oppmerksom på alle de perlene som finnes i nærområdet, hvor jeg kan bedrive mitt fiske..med wobbler og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får booke deg inn i Orkla også h1rik :blush: Og ett par elver til, så har du mange muligheter, he he. Jeg for min del har ikke guts til å fiske andre steder, er kanskje blitt dørga lat på mine gamle dager, så det blir heller en knall Femundsmarktur snart, for å få litt fart i kroppen igjen. Kan ikke bare sitte og drikke konjakk og snavle tax-free sjokolade, kjenner kondisen er i underetasjen akkurat nå. Og det blir heller ingen springturer oppi elva som hjelper på kondisen litt.

Jeg personlig synes egentlig at det er knallbra med restriksjoner, tenker da på lett fiske i august. 2 mnd. med sluk/mark - skitlei å rakle langs bunnen !

Og egentlig er det jo desidert størst muligheter med flue nå i august, så dette må du beherske, for det er ikke akkurat kjedelig å ta en på flua heller :) Hvilke muligheter egentlig, bare laksen er der !

Laksen er jo absolutt mest interessert i flue sent i sesongen, bare man fisker noenlunde ordentlig med flua/tuben.

Men det store problemet vårt er jo den evige grumselva hver gang den kommer ned på et visst nivå. Og slik den er nå, så er det like jævlig å finne en eller annen laks uti suppa, selv med mark eller sluk. Og ikke er det så trivelig å fiske på slik elv uansett.

Det med kvoter kan nok diskuteres, tenker da på smålaks. Max. 1 smålaks i døgnet, og samme prisnivå på kortsalget i juli og august. Som juni !

Noen plasser setter de ned prisene, men ikke der jeg fisker nei !! Kanskje de heller skulle sette ned prisene kraftig i juli/aug, så hadde det kanskje vært litt mere interessant å kjøpe seg kort. Men nå er det lite smålaks også da, så sånt sett så synes jeg egentlig at det er greit at flest mulig av dem kan karre seg opp elva og gjøre det de skal om høsten :P

Skal jeg være ærlig så kunne det vært åpnet for markfiske nedenfor Saugen ut sesongen. Pga. leirgravinga. Ikke for at jeg ville brukt det, men jeg tror at det i utg.punktet ville ha vært mere spennende for fiskerne og flere ville ha kommet tilbake. Og heller tror jeg ikke at dette ville ha gjort nevneverdig innhogg i laksestammen i nedre deler, pga. suppeelva vi har. Så min personlige mening akkurat nå er at jeg har svært lite tro på laksefiske nedenfor Saugen resten av sesongen, samme hvilke regler man måtte behage fiskerne med :hailfs:

Og jeg tror nok at noen av de som kommer til elva og ser den suppa, ikke vil fiske med flua nei. Og det er vel ingen som bryr seg når elva er slik som vi har den nå.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fin tur, hyggelige folk, en liten grillaks på land..

Alene sulten..sette på en 75mm X la den gå i strømmen samtidig som jeg nyter matpakka..X turer fint i strømmen..vakkert.. stanga spretter ut av feste.. full fart mot elva..får såvidt tak i den før den forsvinner..fisk STOOOOR fisk..200meter raser fort av av fireblood4000..*****, hvor er Stella8000 når jeg trenger den..springe så langt som mulig forsøk å ta igjen noe snøre..må stoppes..sterk de 9, 10 11kg jeg har fått er som micromeite å regne..alle laksers mor???..sette hardt mot hardt må stoppes..ikke mer snøre..opp og dasker med kjempespolen - kroken rettet ut..

Takk for fighten !

..blir jeg gammel og alt annet forsvinner fra nepa vil jeg likevel alltid huske denne..puste, puste, vondt nå...

slutte med wobblerne??, de jager jo opp slike beist..som jeg mister.. lite trolig at jeg overlever flere slike episoder..tar sjangsen og prøver en gang til.. en gang må jo jeg også få opp en slik...og forhåpentligvis får jeg en sjangse til i år, eller neste år eller.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kroktypen var........?

Ikke Owner antagelig?

Må ydmykt innrømme at jeg testet ut VMV outbarb x2..

Må vel oppgradere litt så fra nå av blir det Decoy X4, Gamakatsu X4 og vel, Stinger`n - der hvor det er voksen fisk...

(men jeg var vel litt uheldig i og med at det bare var en gren på en treble`n som var rettet..kanskje hatt bedre sjangse dersom flere kroker var satt...)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss og gru, får skjelven når jeg hører dette :)

Neste gang sitter den som støpt, og da seirer du. Man gir bort 1000 kast for en slik fight, er det noe rart laksefiskere er så inni hampen tålmodig, vi vet hva som kan skje, en eller annen gang :P

For det vil skje, gang på gang, men kanskje litt lenge imellom :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P No fekk du ei oppleving som stadig kjem til å dukka opp ut gjennom vinteren og fram mot opninga att 1. juni, Henrik. Men du fekk fighten alle drøymer om, sjølv om den gjekk på tap denne gangen så greidde du å pirra mega/gigaen, og det er trøysta. :lol: Neste gang, Henrik, neste gang.............. :huh:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kroktypen var........?

Ikke Owner antagelig?

Tur i dag - laks på 4,5 og sø på ca. 1 kg. Mistet min første laks i år - stor - rettet en Ownerkrok :) - muligens feilkroket.

Det er den eneste laks/sø jeg har mistet i år - så Owner :P har medført at jeg har mer enn 90% av fisken i år på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Da er sesongen i gang igjen - endelig!

Startet med en tur til Bjøra hvor jeg riktignok ikke fikk fisk, men fikk lov å bli kjent med både hyggelige folk og ei hyggelig elv. Det var nok i tidligste laget for fylling av fryseboks, men sesongen er lang så det åpner seg nok muligheter for det etter hvert. Bjøra var et hyggelig bekjentskap og når Kongen blir brukt for å varme opp setet på den båten jeg skulle bruke etterpå, så må en kunne være fornøyd med tilretteleggingen også :)

Så ble det åpningsfiske på Grande i Namsen.

Her ble jeg med et lag som har fisket sammen i flere år og som har med hundreder av års erfaring fra Harlingfiske. Dette ga meg en introduksjon i systematisk Harlingfiske som både tok utgangspunkt i erfaring og teoretisk tilnærming til denne formen for laksefiske. Jeg lærte nok mer på denne turen enn flere bind bøker, laksefilmer og egen utprøving ville ha gitt meg.

At jeg i tillegg til å bli kjent med laget (Nidelvfisker, Team 50lbs., Peder, Leif, Laurits)og fikk et meget hyggelig møte med Vapput, Longstone, GeirN(og Robert`n)- Dette er noen råtasser til å fiske og jeg bøyer meg i støvet.......og uheldigvis gikk glipp av Tequila...fikk sett Pettersons eminente roferdigheter osv...Dette satte en virkelig spiss på hele turen ;)

Fisket..vel, jeg fikk da være med på noen, men denne våren har vært slem med meg og da jeg dro fikk jeg beskjed om at det hoppet og spratt laks oppover mot der jeg nyss hadde fisket ;)

Det ble tatt fisk på Riko, Varaala, Peson, Armas...som jeg fikk med meg..

Jeg har hatt en fantastisk tur og møtt flotte mennesker. Harlingfisket er noe som alle skulle få anledning til å prøve, selv om dette åpenbart ikke er for alle. Dette er teamarbeid på høyt nivå (slik jeg vurderer det) og vesentlig forskjellig fra det fisket jeg har bedrevet fra land. Det vil ikke passe alle, men for noen vil dette åpenbart kunne løfte fiskeopplevelsen til et høyere nivå.

Jeg må benytte anledningen til å takke for at jeg fikk muligheten til å møte og å få fisket sammen med de eminente herrer og takker for måten de inkluderte meg både sosialt og i Harlingens mysterier - Takk!

.........og nå skal jeg bættere få fisket litt med mark og wobblere fra land å - Nå er det slutt på kosen - Nidelva og Gaula - here I come B) så får vi se om jeg ikke kan få ordnet noe mat til familien :D

Har bilder men i og med at fiskevatn.no er borte så får jeg se om disse kan legges til siden en gang......

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:) Endelig :thumbsup:

Først en på marklaks på 8 i Gaula, så rett til Nidelva for litt morgenfiske.....og jaggu ble det en 5.4kg..på "Ræka"(men et jævlig styr for å få den inn..godt den satt inne i kjæften med begge krokene :rolleyes: )

Diddeli dum..taraitata..diddeli dum.........

Noen ganger er det ålright, noen ganger er det helt okey :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store gratulasjoner herifra. Cred for å ta fisk på Murto også. Nå blir Petri glad! :rolleyes:

Er det noen som blir glad for fisk tatt på wobbler (hans) så er det Petri! Kanon - gratla Henrik.

Får se om jeg klarer å lure en på "rege" i dag også.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, h1rik!

Fyker gjennom Trøndelag til uka. Hvor wobblerne blir våte eller hvem jeg skal fiske med vet ingen ennå, selv ikke jeg. En riktig sånn fra dag til dag "crash-tur". Vært moro med en sør-trøndersk laks før man dro videre til Beiarn & Målselv, hvis fru Fortuna smiler min vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.