Gå til innhold
Fiskersiden

Meget kloke ord fra Egeland


Daggers
 Share

Recommended Posts

Avgifter er et poeng i seg selv. Ikke for å plage folk, men for å redusere ett vanvittig overforbruk.

Jeg ønsker at vi skal kjøre like mye bil som for tjue år siden.

Jeg ønsker at vi skal spise en fjerdedel av kjøttet vi spiser i dag

Jeg ønsker at hverdagsNorge skal bli fattigere, og jeg driter egenlig i hva som skjer med penga.

Jeg ønsker vi skal tjuedoble bistandsbudsjettet, minst.

Jeg synes det er helt greit at folk som gir ***** i alt får sosialpenger å leve for. De er like mye verdt i samfunnet som deg, og de øker din forbrukskvote før verden faller sammen.

I tillegg er det helt utrolig å høre at du tror du jobber hardere enn andre, og har fått til mer enn andre. Den jevne junkie jobber mye mer enn deg, han bare jobber med andre ting.

Hehe

Misforstå meg rett Remy, men store deler av innlegget var helt seriøst ment. Jeg har nå rydda det så det kan stå uten PM-utvekslingen mellom oss i går. Det er ingenting her jeg ikke kan stå inne for og mer ganske så bokstavlig.

Det eneste jeg dro på med var den mer direkte leflinga med deg og dine, og at jeg sa noen var mer verdt enn deg. Det er de selvsagt ikke. Vi er alle verdt like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Avgifter er et poeng i seg selv. Ikke for å plage folk, men for å redusere ett vanvittig overforbruk.

Nei, naturligvis innføres ikke avgifter for å plage folk, men det må være lov å tvile på at avgifter som tiltak virker etter hensikten. Jeg tillater meg å tvile på dette. Og selv mange avgifter man forsåvidt kan se vitsen med, er det et problem at pengene bare forsvinner i det store sluket. Burde man ikke bruke mer øremerking? At pengene bare ukritisk lempes inn i statskassa gir forbrukeren inntrykk av at dette er mer for å skaffe penger enn for å styre atferd.

Jeg er slett ikke prinsippielt i mot tiltak for å styre atferden i ulike retninger, men jeg synes heller at staten heller bør bruke gulrot mer enn pisk dersom de ønsker at vi skal endre atferd. Belønn de som oppfører seg i henhold til ønskene heller enn å straffe de som ikke gjør det. Dagens løsninger vitner om elendige psykologikunnskaper hos de styrende myndigheter. :) Dette kommer til å koste penger sier du? Ja, naturligvis, men i så fall har vi noen alternativer. Vi kan bruke av oljefondet, selv om dette neppe er klokt i noen særlig utstrekning og i lengden. Vi kan også øke de generelle skattene, og hente inn pengene på andre områder. Og dette er kanskje ikke så dumt, for problemet med de pengene staten tar tilbake av det vi tjener er egentlig ikke skatt i seg selv, men at det virker urimelig med all denne dobbeltbeskatningen. Også her bommer myndighetene på elementær psykologi. For det er et problem at de tar inn pengene stykkevis og delt. Når alt sammen havner i det samme hullet, hvorfor ikke ta det inn samlet også?

Til slutt er det slik at mange avgifter virker stikk motsatt av hva myndighetene faktisk ønsker. Når man innfører miljøavgift på bilbruk for eksempel i et forsøk på å redusere bilbruken, så er jo virkeligheten den at avgiften gjør at det miljømessig er en fordel jo mer bil vi kjører, paradoksalt nok! Dette skyldes det enkle faktum at de pengene man drar inn på bilbruken kan brukes til å kjøpe miljøkvoter i Kina som tilsvarer mye mer forurensing enn bilbruken som genererte pengene har stått for! Kjør mer bil og spar klimaet er altså moralen, selv om dette altså fordrer at myndighetene øremerker miljøavgiftene til kjøp av klimakvoter. Og det spørs det jo om de gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye du skriver her. Jeg bare poengterte at avgifter har et poeng i seg selv. Skal avgifter hjelpe med å smøre på mye tjukkere enn dagens. Jeg må innrømme at jeg begynner å få sansen for et totalt system for forbrukskvote, som er en fin måte å ikke straffe de fattigste på.

Hvor du får et "standard"forbruk fra staten du kan bruke som vil, og økte kvoter koster skjorta. Og da mener jeg hele skjorta.

Problemet er jo egentlig ikke bilbruken i seg selv, flyturen i seg selv eller kjøttmiddagen i seg selv.

Problemet er at mange insisterer på å:

-kjøre 6 mil tur retur jobb hver dag

-spise kjøtt 7 dager i uka

-fly 6 ganger i året

-ha hus på 150 kvadrat

-ha hytte på 100 kvadrat

-ha varmekabler på alle bad og i alle oppkjørsler

-ha en bil per familiemedlem

-ha trampoline i alle hager

-ha utendørs oppvarming på verandaen så de kan sitte ute helårs uten klær

Og kanskje mest spektakulært samtidig ha tilgang på masse urørt natur utenfor hyttedøra.

Dette regnestykke går ikke opp når flertallet har muligheten og da må man hjelpe folk å tenke nytt. Det som er trist er uansett at staten snakker om å øke avgifter med 3 øre, men det er ingen som tør å diskutere forbruket vårt i seg selv.

Jeg bruker ikke en promille på å forsvare regjeringen som er dritfeige i miljøsaken, uten at jeg tror opposisjonen er noe bedre.

Venstresiden er skyldig i miljøsaken som i rasismedebatten. De tør ikke å diskutere det skikkelig fordi de er redde for å miste den "folkelige" delen av AP på valglistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo egentlig ikke bilbruken i seg selv, flyturen i seg selv eller kjøttmiddagen i seg selv.

Problemet er at mange insisterer på å:

-kjøre 6 mil tur retur jobb hver dag

-spise kjøtt 7 dager i uka

-fly 6 ganger i året

-ha hus på 150 kvadrat

-ha hytte på 100 kvadrat

-ha varmekabler på alle bad og i alle oppkjørsler

-ha en bil per familiemedlem

-ha trampoline i alle hager

-ha utendørs oppvarming på verandaen så de kan sitte ute helårs uten klær

Og kanskje mest spektakulært samtidig ha tilgang på masse urørt natur utenfor hyttedøra.

By-logikk i full blomst. :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bil bruker jeg veldig kort tid på jobb i forhold til buss+ flexibilitet. jeg har en total reisevei på 10,5 mil hver dag. med bil sparer jeg ca 20 timer i mnd i forhold til buss. Ja jeg insisterer på at bil er fornuftig for meg. Dessuten er det ingen busser som kjører etter 23.

Ikke alle har slekta innenfor bomringen. 1 sydentur+ besøke foreldre 2 ganger i året og du har dine 6 flyturer.

Bygger man hus er det lurt med utleieleilighet. 150 kvadrat er ikke mye når du snakker hus idag.

At du tror alle hytter over 100 kvadrat er en fare for miljøet må du nesten forklare selv. :)

Varmekabler i innkjøringen kan være en fornuftig investering for folk som ikke klarer å rydde snøen selv.

2 biler er helt nødvendig hvis du bor på landet og har barn.

Trampoline B)

Har du ikke veranda? :lol:

Ok at terassevarmer kan være litt overkill selv på landet.

Bor man i en trang 1 rom på Tøyen er det kanskje vanskelig å forstå at livet er litt annerledes på landet.

For der er jo ikke alt et steinkast unna, for å bruke et Blitz uttrykk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bil bruker jeg veldig kort tid på jobb i forhold til buss+ flexibilitet. jeg har en total reisevei på 10,5 mil hver dag. med bil sparer jeg ca 20 timer i mnd i forhold til buss. Ja jeg insisterer på at bil er fornuftig for meg. Dessuten er det ingen busser som kjører etter 23.

Ikke alle har slekta innenfor bomringen. 1 sydentur+ besøke foreldre 2 ganger i året og du har dine 6 flyturer.

Bygger man hus er det lurt med utleieleilighet. 150 kvadrat er ikke mye når du snakker hus idag.

At du tror alle hytter over 100 kvadrat er en fare for miljøet må du nesten forklare selv. :D

Varmekabler i innkjøringen kan være en fornuftig investering for folk som ikke klarer å rydde snøen selv.

2 biler er helt nødvendig hvis du bor på landet og har barn.

Trampoline :D

Har du ikke veranda? :D

Ok at terassevarmer kan være litt overkill selv på landet.

Bor man i en trang 1 rom på Tøyen er det kanskje vanskelig å forstå at livet er litt annerledes på landet.

For der er jo ikke alt et steinkast unna, for å bruke et Blitz uttrykk :D

Hehe

Fint utrykk ja.

Men poenget er kun altså at alle ikke kan ha alt på en gang. En fornuftig investering for en person som ikke kan rydde snø selv, er leilighet eller vaktmester. De finnes på landet også, begge deler.

Hytter på 100 kvadrat er ikke et problem i seg selv, men skal vi ha en million av dem, og halvparten er over 200 også har vi et problem. Selv på landet har ikke alle evig plass.

Terrassevarmer burde seffern forbys, men det går vel utover valgfriheten til drittfolka tenker jeg.

Å trenge to biler handler om prioriteringer, ikke noe annet, selv om jeg mener at bilavgifta burde være høyere i store byer enn på landet. Vi kan dessverre ikke legge til alle husdørene i hele dølanorge.

Det er ingen menneskerett å besøke slekt i andre land, dra til syden og fly med jobben hvert eneste år. Igjen, det handler om prioriteringer, og de fleste prioriterer feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel "allmenningens tragedie" dette? Hvis EN person (eller noen få) ønsker noe er det helt greit, men hvis alle ønsker det samme, så bryter det sammen. Og da er spørsmålet om det er fellesskapets eller enkeltindividets interesser som skal gå først? Ja, i hvilken grad ER fellesskapets og individets interesser forskjellige eller sammenfallende?

Det interessante er at dette prinsippet kan brukes på omtrent alle samfunnsproblemer vi har diskutert her inne;

* hvis fellesskapet ønsker ulv, skal deres interesser gå foran interessene til sauebøndene som tross alt er i mindretall?

* hvis samfunnet er interessert i å frede en skog skal man da uten videre ha rett til å overkjøre en grunneier?

* hvis en fiskebestand ikke tåler den KOLLEKTIVE beskatningen fra elle fiskerne som er innom vannet i løpet av sesongen - den tåler naturligvis beskatningen fra en individuell fisker - skal man da innføre restriksjoner fordi "alle" kollektivt sett er tjent med dette, selv om den enkelte fisker kanskje ikke liker en slik løsning?

og lista kan gjøre tilnærmet uendelig lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit oppsumert piscator. Svaret mitt er enkelt - Hvis ikke folk klarer det selv, må de til syvende og sist tvinges.

Fisking på et vann er jo fint eksempel her på FS. Det helt klart ideelle er at den enkelte fisker klarer å begrense seg så man slipper restriksjoner, men klarer ikke fiskerne dette ansvaret måt det tas fra dem, og baglimits, C/R-tvang, fiskefordud eller lignende må innføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kommer det offentlige til å spare med sparepærer?

Hva med veibelysning?

Her er lista lang.

Det offentlige er eksperter på sløsing og overforbruk.

Kanskje Egeland burde gå i sin egen bedrift og sjekke hvor man kan spare. Handle lokalt er ofte det beste.

Dette gjelder også folk i byene. Hva kan de ofre for at overforbruket minsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kommer det offentlige til å spare med sparepærer?

Hva med veibelysning?

Her er lista lang.

Det offentlige er eksperter på sløsing og overforbruk.

Kanskje Egeland burde gå i sin egen bedrift og sjekke hvor man kan spare. Handle lokalt er ofte det beste.

Dette gjelder også folk i byene. Hva kan de ofre for at overforbruket minsker?

Ja, offentlig sløsing er (potensielt) et problem. Vanskelig å motivere individet til disiplin og moderasjon når man selv ikke går foran med et godt eksempel. Dette er jo den samme elendige psykologien som bedriftseiere som selv ikke eier moderasjon og henter ut store overskudd og gir lederne enorme lønnsøkninger, samtidig som de krever disiplin og moderasjon fra arbeiderne i forbindelse med lønnsoppgjør, viser.

Men spørsmålet er jo naturligvis hvor stort det offentlige sløseriet faktisk er? Ja, mange av de politiske og praktiske løsningene har fortsatt mye å gå på - man har alltid et forbedringspotensiale - men jeg har inntrykk av at de er blitt satt mye fokus på disse problemene i den offentlige forvaltningen de senere årene, og at mye av det bildet som tegnes i media og ute blant folk nesten er for krisemaksimering å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder også folk i byene. Hva kan de ofre for at overforbruket minsker?

Mye en kan gjøre i by. Det er mange i overkant store leiligheter. Folk i byer kan også holde seg unna store biler å kjøre rundt i byen med. SUVer i bogstadveien er ille drøyt.

Det er også viktig å ikke bruke bybeboelse som unnskyldning til å kjøpe verdens største hytte i fjellet og ved sjøen.

Ellers er du inne på noe. Handle varer som ikke har reist verden rundt, og spise mindre kjøtt er en stor del av greia i byer som andre steder. Det beste generelle rådet er spis mye klassiske norske grønnsaker som er dyrka uten for mye energi. Kål, purre, potet, gullrot, kålrot osv.

Norske tomater og rapidsalat bruker vel mer energi i drivhus enn titusener av lastebiler fra Spania, så det kan vi godt la være.

Kan også være greit å bli enige om at en reise til verdens drøyeste lille flinkisavkrok ikke forurenser noe mindre enn en reise til syden.

Det er mye å hente energimessig på leiligheter ved riktig oppvarming også, uten at jeg er noen fagmann på området.

Folk i byen kan godt slutte å gå i dress på jobben også. Hjelper ikke miljøet så mye, men da slipper byen å bli overfylt av streitinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del her som henger seg opp i "freeriders" og åpenbart tror det ligger en haug med mennesker hjemme og ser på dagtidtv fordi de ikke gidder å gjøre noe annet.

Da er det på tide å rydde opp litt i tankerekkene. Norge er det landet i verden som har flest i arbeid blandt den delen av befolkningen som er i arbeidsfør alder. Ikke nok med det, verdiskapningen pr. arbeider er også blandt den høyeste i verden.

Hvilken betydning har det? Jo, det betyr at de som kan jobbe de jobber pr. i dag, også de som kanskje ikke er helt 100% ifht arbeidslivet, en del som kanskje er 50% og tilogmed mange av de som strengt tatt ikke burde være i jobb.

Og hva betyr så det videre? Ta feks et land hvor kvinner er lavt representert i arbeidstyrken, tror dere det er mange uføre kvinner i det landet, nei det er ikke det. Jeg antar dere skjønner sammenhengen?

Ta så Norge, hvor arbeidstyrken er pressa maksimalt, er det mange som faller utenfor og blir uføre da? Yepp. Og det handler ikke om lathanser og slabbedasker, det handler om tallenes magi. Det er enkel matte, ikke noe annet. Og grunnen er da, som beskrevet ovenfor, at kreti og pleti er i jobb.

-------------------

Har forøvrig selv jobbet i Nav i snart 10 år, de siste årene i de mest utsatte bydelene i Oslo, i kommunale tiltak rettet mot grupper av "våre nye landsmenn", samt på sosialkontor. Jeg kunne kjørt en argumentasjonsrekke ut fra egen "hands on" erfaring, men enkelt oppsummert så er det ikke mange snyltere i dag, det er ekstremt få og et digert og tungt kontrollapparat som ødelegger for de fleste, i forsøket på å "ta" noen ekstremt få.

Men det er mange syke mennesker som ikke får det tilbudet de burde ha for å klare å komme i arbeid, eller rett å slett for å få et verdig liv. Det er det som er hovedutfordringa.

Myten om "snyltere" er noe som overlever på lokalmøtene til Frpu og unge Høyre, og har liten praktisk verdi utover å danne ett bilde om "de" og "oss" i en argumentasjonsrekke som kummulerer i skatte og avgiftslette til "meg". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det med Streitingene i byen er jeg vel enig i det meste du skriver,bunker.Men det er desverre ikke alltid like lett å handle mat eller andre varer som er produsert på en etisk forsvarlig måte..

Grunnen til at mange varer (elektronikk ala Clas Ohlson f.eks) er billige,er rett og slett fordi produsentene hopper bukk over miljøhensyn og arbeiderrettigheter.

Men dette foregår jo ikke i Norge....Og da er det lett å ikke bry seg.

Og folk flest bgryr seg ikke,for de har jo FORTJENT å ha det fett.Men skjønner de egentlig hvorfor de har det så fett ?

Har noen her forresten sett "Jerngress"?

Et sted i filmen sier Jack Nicholson:You know why people call you a bum?Because it makes them feel good about themself...so they dont have to look at the way they live their own lives...

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det med Streitingene i byen er jeg vel enig i det meste du skriver,bunker.

Hehe. Skal innrømme at den kom litt ut av kontroll. Jeg bare en leste en veldig bra gammel pondus her om dagen (Pondus og jokke iført bandgensere gir hverandre 5 når det møter to menn i samme alder med dress og pratende i mobil). Om folk går nakne, i dress eller har tvinna sine egne rastafletter rundt kroppen driter jeg egentlig. Så lenge de gjør det av vilje og ikke for å passe inn. Enten det er på Blitz eller Børsen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dress i Blitzmiljøet er greit :)

Kommer nok helt an på det.

Vi spilte der for mange år siden (hvor mange skjønner du kanskje snart) da hadde vokalisten vår en ball genser med blå striper (det forteller hvor mange år det er siden).... han fikk tyn, helt til han gikk på scenen.. hehehe. Finnes råtne egg i ethvert reir vet du Potemkin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pampe politikeren Egeland med millionlønn glemmer at det også i Norge finnes mennesker med dårlig råd.

Høye drivstoff priser rammer ikke bare selve bilkjøringen.Høyere drivstoff priser fører også til høyere driftskostnader ,noe søm fører til høyere priser på alle varer.Også basis varer som mat.

Så yrkespolitikeren Egeland med sin feite gasje ,har nok råd til å være idealist.

Det er dessverre ikke like lett for for.eks minstepensjonister som må greie seg på 130 000 året.Det tilsvarer antagelig det Egeland har på en måned.

Han oppnår bare det motsatte av det som antageligvis var hensikten,nemlig å gi mer støtte til for.eks Frp.

Det er noen som har en egen evne til å opptre som nyttige idioter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ball, Poco Loco, bleika 501, mokkasiner og hvite tennissokker. :) Det var tider det :D

Hockeysveis selvsagt. :) Halvlitern kosta under 20 spenn. Og vi fikk kjøpt export i butikken. :D

ja se der ja.. Fikk nok ikke kjøpt øl på den tiden, men resten er jeg med på :)

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pampe politikeren Egeland med millionlønn glemmer at det også i Norge finnes mennesker med dårlig råd.

Høye drivstoff priser rammer ikke bare selve bilkjøringen.Høyere drivstoff priser fører også til høyere driftskostnader ,noe søm fører til høyere priser på alle varer.Også basis varer som mat.

Så yrkespolitikeren Egeland med sin feite gasje ,har nok råd til å være idealist.

Det er dessverre ikke like lett for for.eks minstepensjonister som må greie seg på 130 000 året.Det tilsvarer antagelig det Egeland har på en måned.

Han oppnår bare det motsatte av det som antageligvis var hensikten,nemlig å gi mer støtte til for.eks Frp.

Det er noen som har en egen evne til å opptre som nyttige idioter..

Jeg er faktisk litt, men bare litt, enig med deg. Litt samme følelsen jeg fikk når Petter Stordalen ville gjøre bensin dyrere for å hjelpe miljøet. Jeg får krampe når pamper med 6 biler og privatfly som ikke har telt de siste 7 sifra på kontoen siden 1991, skal bedre miljøet ved at andre forbruker mindre.

Vi er da tilbake på kvottering som over tid er den beste løsningen, men vanskelig å administrere.

Ellers tror jeg neppe han (Egeland) passerer 100 lapper i måneden, selv om han sikkert tjener godt. Greia er jo kun at sier vi skal slutte å klage så mye, ikke at alle har det like bra hele tida.

Det er et litt forsinkende aspekt i dyr frakt av varer, men over tid vil det kunne fremme varer som er lokalt produsert. Dette er kjempemessig i alle land. Så får vi heller øke minstepensjonen så lenge.

Ellers er det stort sett slik at både de som klager (for eksempel Remy) og de som klager over at andre klager (for eksempel Egeland), har mye mer i lønn enn de som i det hele tatt merker prissvingniger.

Så dress i Blitzmiljøet er greit :)

Jeg synes det er greit, men så er jeg nok ikke en del av indre kretser selv om jeg er der noen ganger i året.

Flere på blitz som er merkelig intollerante. Men poenget mitt var bare at jeg ikke liker konformitet. Jeg blir dritglad når en av mine kompiser kommer på pønkkonsert i dress fordi han kommer rett fra en business middag, på samme måte som jeg blir dritglad når studentlederen (eller noe) i siviløkonomene har hanekam og naglebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ønsker at andre skal spise gjørmekaker. Egeland går den typiske omveien til et problem.

Har han ikke baller til å gå til vår regjering og si at bistanden må økes. Det sitter folk og spiser møkk på Haiti! Tross alt er det flertall på tinget som ønsker økt bistand.

Folk som sliter med stigende rente er ikke særlig mottagelig for et slikt utspill Egeland gjør.

Ellers ser jeg at Klassekampen har en sak: Klassekampen

Nå logger jeg meg av for litt ferie. Tilbake om en uke.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tanker i denne tråden gitt...

Jeg vil bare komme med et ordtak, som jeg forøvrig ikke aner hvem som sa første gangen, men det er nok mye riktig i det ihvertfall.

Den som ikke er radikal i sin ungdom mangler hjerte og den som ikke er konservativ som voksen mangler hjerne...

Med dette vil jeg ønske dere alle en riktig god sommer.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pampe politikeren Egeland med millionlønn glemmer at det også i Norge finnes mennesker med dårlig råd.

Høye drivstoff priser rammer ikke bare selve bilkjøringen.Høyere drivstoff priser fører også til høyere driftskostnader ,noe søm fører til høyere priser på alle varer.Også basis varer som mat.

Så yrkespolitikeren Egeland med sin feite gasje ,har nok råd til å være idealist.

Det er dessverre ikke like lett for for.eks minstepensjonister som må greie seg på 130 000 året.Det tilsvarer antagelig det Egeland har på en måned.

Han oppnår bare det motsatte av det som antageligvis var hensikten,nemlig å gi mer støtte til for.eks Frp.

Det er noen som har en egen evne til å opptre som nyttige idioter..

Det med høye drivstoffpriser har vært gjennomgått gjentatte ganger, Norge har en av de laveste drivstoffprisene i Europa (Irland er vel billigere?). Og prisen styres av markedet, det internasjonale markedet. Ingen nasjonal politiker kan overstyre det. Eller som en FRP velger spurte: -"Hvis politikerne setter ned bensinprisen i Norge, blir olja billigere i hele verden da?" :D

Så dette med minstepensjonister. I snitt har pensjonister 400 000,- på bok. Altså reine penger på konto, det er selvfølgelig kjipt å måtte greie seg på 130 000,- i året hvis man ikke har nedbetalt bolig eller 400 000 på bok osv, da kan man oppsøke boligkontoret for å se om det er mulighet for støtte der. I likhet med mange andre kan man også henvende seg til sin kommune for å få vurdert sin økonomi og hvorvidt man har rett på ekstra støtte hver måned.

Det er mange tusen minstepensjonister, uførepensjonister osv. som mottar, automatisk, ekstra utbetalinger fra sin kommune hver måned. Det er ingen minstepensjonister som skal trenge å sulte eller fryse, med mindre man vil det selv, eller har ett eller annet prinsipp om at statilge penger er bedre penger enn kommunale penger.

Og du beklager deg over at det finnes mennesker i Norge som har dårlig råd. Skulle bare mangle, jeg tar for gitt at de fleste har hatt lange perioder med dårlig råd her i livet, ja kanskje man unntakshvis har god råd. Det kan da umulig være noe allment krav at man skal ha god råd hele tiden?

Og så ekskluderer du alle med normale/gode inntekter fra å kunne mene noe fornuftig, det blir for dumt. Hvor går inntektsgrensa for å kunne mene noe?

Og til sist mener du at mennesker med "dårlig råd" er så dumme at de vil stemme på et parti som vil fjerne velferdsordninger og avtaleverk som i vesentlig grad beskytter dem selv? Da tror jeg du undervurderer "folk flest". Hvilken lavtlønna arbeider vil stemme på et parti som er i mot fagforbund og tariff? Hvilket trygda menneske vil stemme på et parti som vil kutte i tryda? Hvilket menneske med helseproblemer vil stemme på et parti som har amerikansk helsevesen som forbilde? Og hvilket menneske, med lav innekt, vil gi gi gigantiske skatteletter til de rike, og småplukk til de med lave inntekter?

FRP er et "solskinnsparti" for de unge og ufaglærte med høy inntekt, medvind og sola i ryggen. Kanskje de skjønner litt mer når de blir arbeidsledige for første gang? Kanskje de skjønner litt mer når de blir sjuke for første gang? Kanskje de skjønner litt mer når den utenlandske arbeideren, uten tariff, tar jobben deres? Kanskje de skjønner litt mer hvis deres homofile søster eller bror blir nekta å adoptere, eller få hjelp med kunstig befrukning, eller blir banka på gata pga sin legning? Eller kanskje de skjønner det til slutt når de må vaske sin egen ræv på sykehjemmet fordi det mangler arbeidskraft, og man nekter å slippe inn noen til Norge?

Ettersom medvinden avtar og skyer skygger for sola vil det bli færre "folk flest" som vektlegger kaviar og sjampis fremfor velferd og trygghet. I mellomtiden kan det jo hende at FRP har fått prøvd sin udemokratiske løsning, og fått sjekka hvor mye fa--nskap de klarer å få til uten å gå via stortinget.

Fordelen er jo at Norge er så veldrevet og rikt at selv et ansvarsløst parti som FRP neppe klarer å skakkjøre oss før de blir tuppa i rævva ut i sutreposisjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.