Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske kveite med stang


KaNi
 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte å prøve meg på kveite her oppe i vesterålen, men jeg må først kjøpe stang, snelle og det jeg trenger. Er nyfrelst på havfiskeområdet. Hvilken stang og snelle bør jeg gå for? Noe som tåler en trøkk. Vil en Penn Senator 4/0 HS snelle gjøre jobben godt eller? Har lest og lest, men er fremdeles litt usikker. Kveita kan jo bli ganske stor hvis jeg virkelig skulle være heldig. Noen som kan anbefale stang og snelle til skikkelig havfiske til en ok pris? Vil ikke over 2500 kroner, hvis det lar seg gjøre med de kravene... Hvilken sene bør jeg gå for?

Edit: Så ser jeg at Penn Senator vel ikke er en havfiskesnelle...? Kanskje jeg skulle gå for en tld 20 da? Er det en snelle som kan fiske litt tungt?

Endret av KaNi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Hei!

Velkommen skal du være!

Det er mange som er fornøyd med Penn Senator 4/0 HS, den kan du også bruke til mye annet fiske på dypet. Men det blei jo nylig satt Kveite rekord på litt over 200 kg. han brukte en 20-30lbs. Abu stang tror jeg. Sene tykkelsen er jeg usikker på. Men hvis du tar et søk på forumet på Kveite eller Kveite fiske ol. kommer det opp mye.

Lykke til med kveite fiske B)!

Mvh.

Thomas 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Velkommen skal du være!

Det er mange som er fornøyd med Penn Senator 4/0 HS, den kan du også bruke til mye annet fiske på dypet. Men det blei jo nylig satt Kveite rekord på litt over 200 kg. han brukte en 20-30lbs. Abu stang tror jeg. Sene tykkelsen er jeg usikker på. Men hvis du tar et søk på forumet på Kveite eller Kveite fiske ol. kommer det opp mye.

Lykke til med kveite fiske B)!

Mvh.

Thomas 14

Hei. Takk for det. Joda, har søkt og lest på forumet, men fant ikke helt svar på det jeg lurte på. Tror jeg går for penn senator 4/0 HS, men stang og sene er jeg mer usikker på.

Hvis jeg skal fiske kveite på 100-200 meter, hva er det best å fiske med? Bør jeg egne med noe? Makrell, sei eller reke eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du trenger ikke tykkere snøre enn 0,32 (f.eks PowerPro), men du bør ha noen hundre meter på.

Mange fyller snella delvis opp med monosnøre og så noen hundre meter med multi oppå dette.

Ikke velg for tungt utstyr - det blir kjedelig i lengden. Du trenger ikke mer enn ei stang i 20-30 lbs klassen.

Mange på forumet her bruker og anbefaler Lawson PowerJigger, evt. Lawson Atlantic Explorer som er litt "lettere".

Du kan også gå for et pakketilbud fra f.eks. baardsen.no

Når det gjelder selve fisket vil jeg anbefale å kjøpe siste Alt om Fiske, der står det en del om kveitefiske.

Juli-utgaven av 2007 har også en artikkel om kveitefiske (CB og Grutle på Røst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for gode svar. Jeg tror jeg går for Penn Senator 4/0 HS, Lawson Powerjigger 7`/15-40lbs og Fireline smoke 270m 0,39mm. Hva er forskjellen på multifilament og monofilament forresten? Den jeg har valgt er multifilament. Har også fått med meg at jeg bør ha en fortom som ikke fisken eller berg kan gnage av. Ville jo tro at dette skulle være av noe sterkere stoff enn sene..?

En annen ting; Hvis jeg skøter sene, kan jeg bare bruke en svivel? (tror det er det det kalles). Eller gjør dere det på en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruke smoke. Den gule er mye mer egnet til å fiske med. Monofortomen skjøtes på medf.eks. dobbel uni.

Forskjellen på multi og mono er at multien består av mange tynne tråder, og mono av en tykk. Monoen tåler mer slitasje, og er derfor mer egnet til fortom en multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruke smoke. Den gule er mye mer egnet til å fiske med. Monofortomen skjøtes på medf.eks. dobbel uni.

Forskjellen på multi og mono er at multien består av mange tynne tråder, og mono av en tykk. Monoen tåler mer slitasje, og er derfor mer egnet til fortom en multi.

Smoke fungerer det også :) Du kan godt vurdere å ha tynnere enn 0.39 også, men da går det på veeeldig mange meter på en 4/0 snelle. Selv har jeg 0.39mm Fireline på min Penn 4/0HS. Multi er utrolig lett å slite av mot steiner, båten, etc. Siden du skal fiske kveite, må du ha en skikkelig fortom (eller top-shot) på 3-5 meter 0.90-1mm nylon. Da funker det ikke med dobbel uni mellom topshot og multi, monoen blir altfor stiv. Albright er en god knute da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk. Er du fornøyd med din Penn Senator 4/0 HS? Er 1499,- en god pris på denne snella?

Den gjør absolutt jobben, og er utrolig solid. Har dratt mye stor fisk, bl.a. fra 300-400m. Noen synes den er litt tung, og foretrekker grafitt-sneller a la Shimano TLD. Det blir vel en smaksak. 1499 høres ut som en helt OK pris. Du kan vel antagelig få den litt billigere enn dette på ebay, hvis du passer på shipment-kostnadene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Som sagt man behöver inte ha en fet rulle om man fiskar grunt efter kveite, här är en som har dratt massor med kveite på lättare grejor,

http://www.fish4u.se

Ser han har vært i kvaløyvågen å prøvd. Har 2 turer nu uten resultat for min del. Største fisk var en brosme på vel 3.5 kg..Skal prøve nu om 2 uker på nymåne var det vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å prøve meg på kveite her oppe i vesterålen, men jeg må først kjøpe stang, snelle og det jeg trenger. Er nyfrelst på havfiskeområdet. Hvilken stang og snelle bør jeg gå for? Noe som tåler en trøkk. Vil en Penn Senator 4/0 HS snelle gjøre jobben godt eller? Har lest og lest, men er fremdeles litt usikker. Kveita kan jo bli ganske stor hvis jeg virkelig skulle være heldig. Noen som kan anbefale stang og snelle til skikkelig havfiske til en ok pris? Vil ikke over 2500 kroner, hvis det lar seg gjøre med de kravene... Hvilken sene bør jeg gå for?

Edit: Så ser jeg at Penn Senator vel ikke er en havfiskesnelle...? Kanskje jeg skulle gå for en tld 20 da? Er det en snelle som kan fiske litt tungt?

Jeg tok min Kveite på 55 kg på en Tica Bela Power Boat 20-30lb og en Ambassadør 7000i .. Dette fungerte helt utmerket, og er utstyr til 1600 kr tilsammen.

Og fisk med hel sei, det funker mye bedre enn shad....Det kan jeg skrive under på

:D:D:) Sjekk linken

https://www.fiskersiden.no/index.php/konkur...86-flott-kveite

Hilsen

Area :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har en Ugly Stik Boat 7,6' 30 lbs som jeg enda ikke har brukt. Har en flunkende ny Ambassadeur Seven liggende. Tenkte å fylle denne opp med snøre, nettopp for å drive fiske etter grov fisk, som f.eks kveite. Plukka stanga opp for 399,- og snella for 499,-. ;)

Hva slags snøre bør jeg sette på denne? Er jo ei passe stor snelle, tror den tar ca 270m 0.45. Så, regner med at det som er mest hensiktsmessig er å fylle den med en 270m pakke multifilament. Men hvor tykk multifilament blir spørsmålet. 0.32? 0.39?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ca 0,25 du trenger ihvertfall ikke noe mye tjukkere heller tynnere.

Du klarer og bryte sund både stang og snelle med 0,25 hvis du vill. Tjukkere snøre gir bare mer avdrift og du må bruke tyngre søkker. Vi har fanget flere store håkjerringer over 600kg med 0,41mm det sier vel lite om hvor overdimensionert det blir med snører på mellom 0,35-0,50 till "vanligt" havfiske inklusive kveitefiske.

En bra måte og teste dette på er og prøve og lyfte ein 10l. bøtte med vann med stanga. Det er ikke mange i dette landet som er klar over hvor j-vlig tungt det er med ei brems på 10kg hvis stanga klarer det på det hele tatt. Så ein bruddstyrke på ca 15kg er egentlig mer en nokk till 95% av det norske havfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Godt poeng.

0.25 multi tilsvarer ca 0.45 mono i bruddstyrke. Vil helst ha litt å gå på, selv om 0.25 multi vil holde i de fleste tilfellene. 0.30 og man er i hvertfall trygg.

Har fått ei 10 liters malingsbøtte full av vann med vanlig kasteslukstang fra land. Og 0.25 multi. Snøret holdt, enda bøtta hele tiden ville rett ned mot bunnen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Godt poeng.

0.25 multi tilsvarer ca 0.45 mono i bruddstyrke. Vil helst ha litt å gå på, selv om 0.25 multi vil holde i de fleste tilfellene. 0.30 og man er i hvertfall trygg.

Har fått ei 10 liters malingsbøtte full av vann med vanlig kasteslukstang fra land. Og 0.25 multi. Snøret holdt, enda bøtta hele tiden ville rett ned mot bunnen. :)

Dette varierer jo riiimelig mye fra produsent til produsent.

Sjekk feks bruddstyrken på PP 0.28mm kontra Berkley Whiplash 0.28mm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer jo riiimelig mye fra produsent til produsent.

Sjekk feks bruddstyrken på PP 0.28mm kontra Berkley Whiplash 0.28mm...

Tar de talla der med ei stor klypa salt. Men, er mer enn bruddstyrke man må se på. Jeg vet svært lite om Whiplash, og hvilke egenskaper den har. Powerpro og fireline har jeg fisket med tidligere, og har vært fornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. nå var det jo ikke snakk om og trekke ei bøtte opp igjenom sjøen men og lyfte den i friluft. ;)

Vad angår Whiplash så er 100lb snøret angitt till 0,28mm. Problemet er att snøret er ikke runt og produsent har målt på flateste side. Egentlig så er sannheten noenstans omkring 0,45mm jeg får på mindre 0,28 Whiplash på min Tiagra 50A en jeg får 0,43 PowerPro. Men det er uten tvil ein av de beste snørene jeg har brukt bare en er klar over den egentlige diametern på snøret.

Og ta och teste bremsa på snella dere bruker med ei vekt. Så ser dere vad ni normalt bruker i bremsekraft når dere fisker. Jeg tipper på att dere lander ein plass på mellom 2-5kg. Hvis jeg ikke husker feil så klarer du og få 7-8kg max brems med frispole på ein TLD20/25. Og da er jo ett snøre med bruddstyrke på 25-30kg helt bortkasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt avhengig av vilket utstyr du bruker. Men hvis jeg ikke husker feil så ska du stille ein leverdrag på 30-40% av bruddstyrken på snøret i "strike" positionen. På ein snelle med stjernebrems så blir det lite vanskeligare her må du rett og slett gå på feelingen men du må jo alltid ta utgangs punkt i vad du og stanga tåler og justere underveis. Her kan du jo bruke ein vekt igjen og se vor mye bremsa øker på ein omdreining det kan jo gi ett lite hint. Noe som er minst like viktigt om du ska begynne og bruke mye brems er att bremsa ikke begynner og "lugge" for da sliter du virkelig hvis du begynner og nærme deg 7-8kg og høyere. Så service av snelle og eventuellt skifte av bremseskiver kan lønne seg.

Og dette er ikke noe som er speciellt for kveitefiske.

Mens du er inne på det - hva anbefales av innstillt startvekt på brems under normalt kveitefiske?

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer jo riiimelig mye fra produsent til produsent.

Sjekk feks bruddstyrken på PP 0.28mm kontra Berkley Whiplash 0.28mm...

nei, det varierer mye mindre enn de fleste tror. sannheten er, att alle flektsnøre er lagt fra samme materialen, derfor er det rett og slett ikke mulig at forskjellen kan være såpass stor. diametern som produsenten angir er faktisk alltid mye mindre en den er virkeligt er, og det varierer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.