Gå til innhold
Fiskersiden

Sensasjon nordpå!


cb
 Share

Recommended Posts

Når får vi den første kveita på tørrflue??? (jfr andfre tråder med debatt om hva som er "fluefiske"...;-))

Sånn sett må kveita tas på oppstrøms fisket dun-imitasjon i en sør-engelsk kalkelv, alt annet fiske er for plebeiere. NB! Silkesnøre og tweedantrekk er obligatorisk!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Takk for all positiv tilbakemelding. Dette er er sært prosjekt som det har vært snakk om et par år. Men kunne ikke endt bedre. Fleste har rynket litt på nesen når vi han snakket om det men vi har alltid hatt klokketro på at dette er mulig. Ikke er det bare mulig men også et effektivt fiske etter bunnfisk ned til 20m. Skal ikke gå inn på detaljer nå. Er i gang med en artikkel for et fiskeblad. Vi får se hvordan det går. Så bilder vil komme etterhvert som de er fikset litt på. Var litt uheldig med noen av bildene men fikk mange bra også.

Ellers så vil jeg rette en stor takk til Robban og Cato B. Begge hadde tro på dette er mulig. Cato har stått for mange gode tips på både fiskeplasser og gitt oss en en generell forståelse på hvor og hvordan man ellers fisker kveite med tanke på bunnforhold,dyp,vær osv. Uten den inputen hadde det blitt nærmest umulig. Så mye av æren går til Hr.Bekkevold. Robban har bindt fluer så blodet spruta til turen og også han har fra dag 1 hatt tro på at dette er mulig. Synd at han ikke fikk noen men det var nære på. Han hadde en etter flua men fikk ikke kroka den. Sjelden har jeg sett en mer nervøs fyr da han skulle prøve å få den store over ripa uten hverken klepp eller noe å hjelpe til med. Men med et vakkert og stilfullt brannmannsløft gikk det bra.

I morgen er det innmelding til villmarksliv. Og jeg håper Cato kan hjelpe til med innmeldingen til IGFA når han kommer hjem. N-rek og V-rek i følge Cato. Ikke så værst!! :D

Remy. Du skal få noen bilder men vi må finne ut hvilke vi skal bruke i den artikkelen før vi vil gi ut noen.

Stay tuned

Roy Vinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig ...

Jeg er selv fluefisker og tror at alt som tar kunstig agn kan ta "flue" ...

Hva er det spesielle her ? Dere tar kveite på jigg feks ..

Hva er feks forskjellen på jigg og flue fisket på samme måten ?

Er det virkelig noen som ikke trodde kveiten ville ta flue når den tar gummidyr ..?

Dette er ikke sarkastisk ment ...jeg er bare nysgjerrig på hva som er nytt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig ...

Jeg er selv fluefisker og tror at alt som tar kunstig agn kan ta "flue" ...

Hva er det spesielle her ? Dere tar kveite på jigg feks ..

Hva er feks forskjellen på jigg og flue fisket på samme måten ?

Er det virkelig noen som ikke trodde kveiten ville ta flue når den tar gummidyr ..?

Dette er ikke sarkastisk ment ...jeg er bare nysgjerrig på hva som er nytt ?

Er ingen som tviler på at en kveite vil ta en stor dansende flue hvis den får den presentert foran nesa. Rovfisk er rovfisk. Og jeg vil driste meg til å si at det er mere liv i en slik flue en en gummijigg. Men det dreier seg mest om å nettopp få den flua ned dit uten å "jukse" og fiske med flueutstyr du får kjøpt over disk. Utvilsomt mye lettere å få en 200gr jigg ned på 20 meter enn en hjemmelage stor flue. Der ligger mye av utfordringen med dette fiske, nettopp det å fiske effektivt på ca 20m. Du må innrømme at målretta fiske etter kveite med fluestang er sært og vanskelig og fortjener litt oppmerksomhet når det klaffer. Kanskje den største utfordringen ligger i tålmodighet. Vi var fullstendig inneforstått med at dette kunne bli 5 fisketomme dager. Det blir lange dager og det ligger masse innsats bak et slikt prosjekt. Å blåse 10 lapper på å satse på noe så uoppnåelig er sært men desto mere spennende. Spesiellt med et slikt resultat. Dette er faktisk første gangen jeg har vært skikkelig på gråten etter jeg har fått en fisk på flue. Aldri har jeg klemt rundt et mannfolk (Robban) med slik entusiasme etter at jeg har fått en fisk. :)

Roy Vinje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå ....jeg synes jo "fluefiske " er digg jeg ..

Husker selv at folk syntes jeg var rar da jeg fisket gjedde med tubeflue ...

Har selv aldri fått kveite jeg men har forstått at alt fiske (spesiellt etter rovfisk) handler om prensentasjon ..

Ps : Jeg synes det er kjempebra at dere viser at det meste kan taes på "flue " ..at dere gjør noe nytt

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen som tviler på at en kveite vil ta en stor dansende flue hvis den får den presentert foran nesa. Rovfisk er rovfisk. Og jeg vil driste meg til å si at det er mere liv i en slik flue en en gummijigg. Men det dreier seg mest om å nettopp få den flua ned dit uten å "jukse" og fiske med flueutstyr du får kjøpt over disk. Utvilsomt mye lettere å få en 200gr jigg ned på 20 meter enn en hjemmelage stor flue. Der ligger mye av utfordringen med dette fiske, nettopp det å fiske effektivt på ca 20m. Du må innrømme at målretta fiske etter kveite med fluestang er sært og vanskelig og fortjener litt oppmerksomhet når det klaffer. Kanskje den største utfordringen ligger i tålmodighet. Vi var fullstendig inneforstått med at dette kunne bli 5 fisketomme dager. Det blir lange dager og det ligger masse innsats bak et slikt prosjekt. Å blåse 10 lapper på å satse på noe så uoppnåelig er sært men desto mere spennende. Spesiellt med et slikt resultat. Dette er faktisk første gangen jeg har vært skikkelig på gråten etter jeg har fått en fisk på flue. Aldri har jeg klemt rundt et mannfolk (Robban) med slik entusiasme etter at jeg har fått en fisk. :)

Roy Vinje

Ja det var en god klem det gitt. Bedre enn å klemme kona

:lol::lol:

:);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel, det måtte jo komme før eller senere, men ingen skal ta fra Roy at han var først, og dermed viste at det var mulig! Dessuten er jo rekorder til for å slås. Men han ble nok litt molefunken på jobben da jeg viste han bildet av fisken fra Værøy ja. En parallell er jo v-reken på ørret. Sto siden 1955, på 90-tallet ble det endelig tatt en ørret på 17 kilo i Sverige som slo den nesten 40 år gamle rekorden. Men rett etter ble gjeldende rekordfisk fra Arkansas tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.