Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport fra 5 dager håkjerringfiske! (La stå!)


 Share

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Maks lengde ca 6 cm

* Sjekk det mørke område innerst ved brystfinnen.

* 10 myke finnestråler i 2. ryggfinne

* Små utydelige rødbrune flekker på ryggfinnene

* Mangler skjell på hode, nakke og munn.

* Bruk lupe å tell antall sidelinjeskjell, 35-45 stk

Fant dette her: http://storfisker.no/kutlinger.htm :) Men dette visste du sikkert.

Og på dine bilete nr. 1 og 2 vil eg antyde ein svart flekk, men eg kan på ingen måte uttale meg med sikkerheit, sidan eg ikkje er biobøg eller har sett slikt i "levande live".

Syntes eigentleg berre synd på tråden din som ikkje fekk svar. :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går aldri hjemmefra uten Pedon, så jeg kjenner til kjennetegnene på leirkutling ja. Poenget med tråden var å få noen til å telle skjellene for meg, av ren latskap, og for evt å få bekrefta en ny art - som jeg i så fall vil juble behersket over og feire på dannet vis.

EDIT: Forsøker å telle skjell nå...skulle ønske skråbånd på brystfinnene var nok!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at hele sand/mudder id-nøkkelopplegget er rent bort i sanden, på tynn is, skjelvende grunn og litt ut i det blå. Finnes det en eneste ting som med sikkerhet skiller dem? Ja, muligens bortsett fra porer i skallen.

Kan noen i det hele tatt operere med begge disse på listene?

Edit: Jfr denne infoen: http://storfisker.no/Forum/viewtopic.php?t=2437&

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går aldri hjemmefra uten Pedon, så jeg kjenner til kjennetegnene på leirkutling ja. Poenget med tråden var å få noen til å telle skjellene for meg, av ren latskap, og for evt å få bekrefta en ny art - som jeg i så fall vil juble behersket over og feire på dannet vis.

EDIT: Forsøker å telle skjell nå...skulle ønske skråbånd på brystfinnene var nok!

Telling er nok ikke min ting...

Fikk mange flere enn du ønsket, men syntes det var vanskelig å skille skjellene da bildet var noe uskarpt i full størrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det egentlig med overskrifta?

Var iallefall ikke håkjerring det var bilde av! :)

Sto opp tidlig 3 morgener og fiska etter mikroarter i havna, ble vel ingen nye. Så 5 tangsprell, fiska på 3 av de, fikk 2 av de til å ta, men klarte ikke å kroke noen. Fikk ikke så mye som en brosme under kjerringfisket, ikke spisskate, langt mindre håkjerring, for ikke å snakke om det gjeveste av det gjeve; svartskate. Var vanskelig strøm og vind, mye kåling, men ble en håkjerring tredje kvelden, selvsagt på Pål, som hadde 4 fra før. Persa på hågjel på første nedslippet med en haijævel på 1600 g, ble visst ukas fisk det, uten at det ble særlig feiring av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw så spottet Pål en STOR tangsprell under brygga på fredags morgenen. Jeg fisket ikke på den, tok kun en kutling som forøvrig spratt av og falt på sjøen igjen gjennom hull i brygga. Tipper den ble skremt av nordlendingen. Så presterte vi å kjøre på min GPS langt i helvete inn i skauen på en fordømt grusvei. Omtrent frontkolliderte med en en anleggsbil og jeg var nær ved å bli kasta på sjøen av nordlendingen når vi kom frem til fergeleie i rørvik.

Pål var med å fisket en drøy halvtime på trolla før han dro videre. Han fikk ikke fisk der utrolig nok. Selv fikk jeg ikke noe spennende, men hadde på en grisestor berggylte som gikk like i overflaten. Snøret var nok skadet etter en million bunnnapp.

Endret av HelgeL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanskelig strøm og vind, mye kåling, men ble en håkjerring tredje kvelden, selvsagt på Pål, som hadde 4 fra før.

Har du sjekka hva slags haill han kjører på? Med tanke på hva det agnes med kan man kanskje lure på om haillet er i samme stilen?

:)

I såfall kan vi eliminere Roberts teori om at grisepratet vårt skulle skremme kjerringa. Ellers dro jeg noen kutlinger som Tom Ole fastslo var leirkutling i utløpet av Gjersjøelva på mikromeite for sikkert 20-25 år siden. Vektene gikk fra 0,49-1,02 gram, så tydeligvis var jeg (litt for?) tidlig ute med mikromeite. Husker det gikk i 22-krok og stingsildøye. Det var tider det. Det hadde utvilsomt vært stilrent å håve de i ei tesil, men jeg tok sjansen på å løfte de rett inn.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål var med å fisket en drøy halvtime på trolla før han dro videre. Han fikk ikke fisk der utrolig nok. Selv fikk jeg ikke noe spennende, men hadde på en grisestor berggylte som gikk like i overflaten. Snøret var nok skadet etter en million bunnnapp.

Say whaaat?? Grisestor + berggylte + trolla skurrer!! Har aldri sett én over halvkiloen der..... Ingenting hadde vært morsommere enn at det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka hva slags haill han kjører på? Med tanke på hva det agnes med kan man kanskje lure på om haillet er i samme stilen?

:lol:

Det der ønsker jeg ikke å spekulere i, men kan likevel slå fast at du kan få kjerring på stanga i Trøndelag selv om du har grisetryne:

62730_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/24763/62730.jpg

Gjengivelse av bildet er forbudt uten grisens (til venstre!) tillatelse.

Forsøkte å fiske haill sjøl før vi dro, men det blev inget:

62731_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/24763/62731.jpg

Gjengivelse av bildet er forbudt uten småkveitenes tillatelse.

Småkveiter i gytedrakt, den ene stjal agnet - som vanlig... 49_4.gif

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say whaaat?? Grisestor + berggylte + trolla skurrer!! Har aldri sett én over halvkiloen der..... Ingenting hadde vært morsommere enn at det stemmer :)

Ja, da har du noe å fiske etter. Så fisken like under overflaten, ingen tvil om at det var berggylte. Kanskje en ide å prøve med hel reke og sirkel der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.