Gå til innhold
Fiskersiden

Lange og spisskatepers


Trond
 Share

Recommended Posts

Dagens tur ble mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd, to perser som slo de gamle persene ned i støvlene. Nå skal det sies at hverken lange- eller spisskatepersen min var noe å skryte av, de var på henholdsvis 4 og 2.78 kg.

Jo altså, tresben og jeg la ut fra havna i dag kl 13, vi skulle prøve etter kveite på en plass ikke så langt fra havna som visstnok har levert gode fangster av arten tidligere. Vi starta på relativt grunt vann for å få halt opp litt agnfisk, fikk noen få sild, endel sypiker og små hvitting samt noen hyser på 1.5 -2 kg. Med agnet i boks så flytta vi oss ut på kveiteplassen, vi drifta noen ganger fra 70 og inn til 20 meters dyp uten at det ble noe annet enn en liten hågjel på meg. Vi mista vel egentlig trua på kveite ganske fort og bestemte oss for å flytte oss noen kilometer og heller prøve etter lange og brosme på dypere vann, det er også i dette området jeg fikk den første skolesten min.

Vel framme slapp vi tacklene ned på 250 meters dyp og begynte å stirre på stangtuppene, tacklene besto forresten av en bom med slep og noen opphengere over bommen, stor sirkelkrok med hel agnfisk på slepet og mindre kroker agnet med reker og fiskebiter på opphengerne. Det tok ikke lange tiden før det var fast fisk hos meg, kjente med en gang at det var lange eller brosme, etter å ha pumpa opp fisken en stund så ble jeg enig om at det måtte være lange for det kjentes alt for tungt ut til å være brosme. Jaggu fikk jeg rett gitt! I båten ble langa veid til mellom 12 og 13 kg, på land viste det seg at den var...

...13170 gram og 135 cm lang. Ny pers med over 9 kilo, agnet var hel hvitting.

IMG_9423.jpg

Etter fotografering og MMSing så fortsatte fisket uten at vi kjente noe mer, vi dreiv også litt feil i forhold til det vi planla så plutselig var det bare 12 meter dypt. Vi bestemte oss da for å flytte oss til den andre siden av halvøya for å prøve etter skate på rundt 100 meter, etter ikke så alt for lenge var det igjen fast fisk hos meg. Til å begynne med så var jeg usikker på hva det kunne være, det kjentes flatt ut men jeg syntes det ikke det kjentes særlig tungt ut heller. Det var ingen utras og innimellom kjente jeg litt hoderisting, var forholdsvis usikker på hva det kunne være. Etterhvert så syntes jeg at jeg skimta ei skate noen meter under båten, stor var derfor skuffelsen når en halv kvadratmeter med bølgeblikk brøt overflata, den hadde klart å kile seg fast mellom søkket på bommen og hvirvelen på slepet. Skuffelsen varte ikke lenge, for sekundet etterpå så vi skata. Jess! Nydelig å få en anstendig spisskate istedenfor den tullefisken jeg fikk på Lygnin i vår. Skata ble veid i båten og satt ut igjen, med veienettet som veier 300 gram pendla vekta mellom 10.3 og 11.8 kg, sier derfor at fisken veide 10 kg.

10 kg, 130 cm lang og 83 cm bred.

IMG_9440.jpg

Stor takk for turen til tresben som fotograferte og stilte med båt. :)

Flott tur som frister til gjentakelse om ikke så alt for lenge.

Legger til noen bilder av at skata ble satt ut igjen.

Først måling av lengde og bredde, nederst til venstre vises også litt av blikkplata som kom opp samtidig med fisken.

skaterelease1.jpg

Ned i vannet med den.

skaterelease3.jpg

Så litt kåling for å få snudd den på rett kjøl.

skaterelease4.jpg

Mere fomling.

skaterelease5.jpg

Der ja.

skaterelease6.jpg

Svøm avgårde lille venn.

skaterelease7.jpg

Borte!

skaterelease8.jpg

Edit: Skrev rapport.

Edit2: Bilder av utsetting.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stilig genser!

(Du begynner hale innpå skuterekorden på lange nå ;-) )

Kunne tenkt meg en sånn flat en gitt - de nevnte du ikke noe om da du guida ;-)

Henviser ellers til sendt og mottatt SMS og gjentar den x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg en sånn flat en gitt - de nevnte du ikke noe om da du guida

Har lenge ment at det måtte være mulig å få bra skate her inne, fikk også tips av en guide om at hvis jeg ville ha spisskate i fjorden så var det bare å fiske med agn på 100 meters dyp. Og jaggu slo det til idag gitt! Morsom tur med fantastisk resultat (for min del).

Første posten oppdatert med rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig?

Jeg har vel aldri sett at du får fisk engang, og nå drar du plutselig slike arter og størrelser.

Artig å se deg uten skjegg forresten. På det øverste bildet er di kliss lik Vilhelm. :)

Anyway, gratulerer med finfine fisker. Litt trekk for at du ikke drar nok en skolest, men det får være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ringte deg i går så var det vell ikke fisking som fristet mest, bra du er enkel og overtale.For dette ble jo en kjempetur for begge parter. Selv om det var Trond som fikk mest styrketrening. Jeg trøster meg med at noen må jo styre skuta også.

Espen. skuterekorden er fortsatt din. Neste rekord i denne båten skal jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takketakk alle sammen for flotte tilbakemeldinger! :)

Artig å se deg uten skjegg forresten. På det øverste bildet er di kliss lik Vilhelm. :)

Hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyl!

Hørte vi nettopp årets beste argument for å anlegge skjegg igjen? hihihih

Jepp!

:P

Nå er du spisskatekongen og langekongen, lag ny t-skjorte :)

Åneida, helt til noen andre også har tatt to så anser jeg meg selv som skolestkongen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. :)

Rått!! Grattis med ny langepers og ekstra stort grattis med spisskate i specimenstørrelse!! :o

Superkul fisk! :)

Du kan ta deg av stortorsken så tar jeg meg av de store skatene Simon. :P

DU er jo direkte pen uten skjegget mann :D

Kjekkasfjorden!!!

Grattiz med pers :)

Fine fisker, men lua liker jeg ikke ;)

Hva!?! Nå er det mange bønder som blir skuffet over deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.