Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sorry fluen! Nå har du vel allerede reist, lykke til!

Brufoss er en fin strekning på denne tiden. Husk på at normalt så står september for over halvparten av fangstene på Brufoss.

Derimot så gjelder det å gjøre seg kjent. Det er ikke nok å vite at akkurat den og den plassen er bra, en må også merke seg huggplassene på den aktuelle strekningen. Dette kan ta litt tid å finne ut av.

Når du finner ut av det så begynner ting å løsne, da blir du automatisk litt mer på hugget når du fisker over disse små områdene.

Når det gjelder fluer i lågen så har jeg med årene blitt mer og mer overbevist om at det spiller mindre rolle hva du har på (til en viss grad) Jeg binder mine selv, veldig enkle fluer, uten masse dilldall som jungle cock, flere farver osv.

Legger mere vekt på fargen på kroppen og profilen på ving.

Lyse fluer i pent vær,lite vann. Mørke fluer ellers. Deetuber er knallbra, og særdeles enkle å binde.

Det er mange "halvproffe" fluebindere som har sett mine fluer og holder på å le seg ihjel, men jeg får nå en gang fisk på dem så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er årets sesong i Lågen over for min del. Resultatet ble som jeg fryktet, den nest dårligste gjennom mine 19 år der.

Siste helgen nå resulterte kun i et lite drag i fluelina. Utrolig vanskelig når laksen tar på hengende snøre.

Skal bli svært intertessant og se hva den totale oppgitte fangsten i Lågen blir. Tipper at den blir oppgitt til ca. 16 tonn. (noe som er langt unna sannhet)

Vil i løpet av vinteren antagelig legge inn et innlegg(med kopi til elveeierlaget) i et av våre større fiskeblader. Slik det er nå kan det ikke fortsette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Synes Rogna bør presisere at laksen det er tatt bilde av er tatt på god gammel "gardenfly". Det er ikke første laksen som er banket ihjel på akkurat denne plassen. Studerer en bildet vil en se et mørkere parti på berget litt over og til høyre for laksen. Det er gammelt lakseblod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det Roar! Det nederste bildet viser en laks som er tatt på skjæret, og den ble tatt på mark! Nå var ikke min mening med bildene annet enn og markere at det begynner og nærme seg en ny sesong. I denne sammenhengen tror jeg det er mindre interessant på hvilket agn laksen er tatt. For øvrig er det heller ikke jeg men Morten N. som har tatt denne laksen. Bare så det er sagt!

Og siden du er så opptatt av at man skal presisere alt mulig; det øverste bildet er tatt fra nederst på sone 8 (tranga) og viser

bl. a. "formansteinen", "tegnestedet" og et lite stykke videre oppover vår rett. Så får vi håpe da Roar, at dette er godt nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roar! Flere som heter Roar vet du! Mulig du har rett med hensyn til salg av kort på Rienlågen, uansett bør det være fullt mulig å få tak i kort her.

Terje! Har ikke bedt om noen presisering jeg! Henviser bare til signaturen din om å la marken få leve! Mener bestemt at jeg så deg med en markstang i fjor[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deetuben/Roar:

Søren og, der tok du meg. Stemmer det, du så meg helt sikkert med både markstanga og slukstanga både i fjor og årene før det. Det er det som kalles og variere sitt fiske. Riktignok foretrekker jeg fluestanga og jeg tar mest laks på denne, men jeg er ikke fanatisk. På solblanke varme dager synes også jeg det er behagelig og ta en tur på skjæret eller i øvrehølen med markstanga og en øl. Dessuten; Ordtak og virkelighet går ikke alltid hånd i hånd vet du.

Og Roar, nå er det ikke mer enn et par-tre lønninger, så er vi igang. Så får vi håpe at årets sesong blir bedre enn fjorårets. Vi treffes![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av espen79

er dette i numedalslågen?

Ja, dette er et bilde fra Numedalslågen. Som Deetuben nevner, så er dette en privat rett. Brufossfisket sin rett stopper/stoppet noe høyere oppe, på Rienlågen. Rienlågen var inkludert i Brufossfisket, men jeg er noe usikker på om ikke denne retten nå er tatt ut og leies bort på annen måte. (Bedrifter og grupper). Etter det jeg har kunnet sjekke ut, så er det Numedalslågen elvelag som nå forestår utleie av Rienlågen. Dette kan sjekkes ut på denne adressen: www.numedalslagen.no

om du går inn på www.brufoss.no får du opplysninger vedr. Brufossfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Rogna og Roar. Laksen på bildet er ikke tatt på "Gardenfly"

Men: Derimot på et rødfarget vesen fra havdypet. Spiller ingen rolle det- Laks kan og bør fiskes på allsidige redskaper. All til sin tid.

Gleder meg til neste sesong , enten det er på Skjæret, Fluestryket eller i Dasshølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.