Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva koster dette gilde?

Ser det er ganske utplukket på Stubben og at de legger ut kort til Rienlågen Øst og Rienlågen Vest neste uke. Siden jeg ennå ikke vet når jeg skal ha ferie i sommer er jeg avhengig av å bestille i helg. Juli og August burde vel være bra? Hva med utstyr? Holder det med enhånds el er man avhengig av tohånds for å ha utbytte av strekkene?

Hva koster dagskort på disse strekkene? er fisketiden 00.00-24.00 el har de delt det inn anderledes?

Mvh Jørn Farmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på om det var nødvendig å kaste skikkelig lang - at det var vanskelig å komme til. Kommer nok til å anskaffe meg en tohånds før sesongen starter men jeg må innrømme jeg er fan av lettere utstyr. Har en 7/8 stang som nok ville fått kjørt seg skikkelig med storlaks, men de fleste som blir tatt i lågen ville nok være overkommelige på en slik stang. Uansett må jeg nok kjøpe meg en ny snelle med skikkelig backing-kapasitet. [ :D ][ :D ][ :D ]

Håper jeg har flaks og får kjøpt meg dagskort noen dager. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jfarmen

Jeg tenkte mer på om det var nødvendig å kaste skikkelig lang - at det var vanskelig å komme til. Kommer nok til å anskaffe meg en tohånds før sesongen starter men jeg må innrømme jeg er fan av lettere utstyr. Har en 7/8 stang som nok ville fått kjørt seg skikkelig med storlaks, men de fleste som blir tatt i lågen ville nok være overkommelige på en slik stang. Uansett må jeg nok kjøpe meg en ny snelle med skikkelig backing-kapasitet. [ :D ][ :D ][ :D ]

Håper jeg har flaks og får kjøpt meg dagskort noen dager. [ :D ]

Er ikke absolutt nødvendig med tohåndsutstyr. For det første er det sjelden å få riktig store lakser på flue, med det mener jeg 10+.

Sjøl har jeg bare brukt tohånds de to siste sesongene, ergo er mine kastekunnskaper med denne redskapen ennå ingen stor fordel. Jeg har ca. 30 laks der nede på flue, og 25 av de er på enhånds. Den største på 6 kg. Har hatt på laks på enhånds som kanskje var 10 kg, men den "steg" av. Ikke fordi enhåndsen ikke mestret det, men krokfestet var for dårlig. Jeg bruker en kraftig enhånds klasse 8-9

10,5 fot. Det er en eldre ABU stang som opprinnelig var ment for større saltvannsfisk. Bruker også en like kraftig klassifisert Lamiglass, men den er noe roligere og lettere. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Liker ikke helt at ting er litt utenom normalen. Kan jo da kanskje se ut som om vi får varmt vann rekordtidlig?? Og hva med flom? Er det igjen nok snø til den obligatoriske st.hans flommen?

Ellers håper jeg forskerene for en gang skyld har rett når de spår en vesentlig større oppgang av smålaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan nok dessverre ikke si at det gikk noe mer ut i fjor enn året før. Det som var spesielt i fjor var at nesten alt gikk på en dag i.f.m. flom. Det kan ha ført til at flere kom seg velberget forbi seistimen i munningen.

I år ser imidlertid nettopp det ut til å gå dårlig: se http://www.numedalslagen.no/Nyheter/2005/S...0laksesmolt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Roar Larsen

Heisann

Idag er det laksestart i lågen da,JIPPPIIII

Rapporter fra Holmfoss 15/5:Ble tatt en rugg på 14.3kg på "stria" og ble mistet 3-4 stk også,så da er det igang....

Er veldig lite vann til å være i midten av mai,hmmmmmm,men men,det får man ikke gjort noe med

Heia, nå er vi igang [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Info om vannstanden i Lågen:http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0015.00061.000/index.html

eller ring 33112090

--------------------------------------------------------------------------------

pers Laks:12.9kg

Mine Laksebilder finnes her

http://home.online.no/~roargl/laksefiske.cfm

Flotte bilder, men er dette en laks?? syns det ser ut som en grisediger sjøørret[:0][ :D ] 8,5 kilo!

ACFHLA6Uai6Q.JPG

Laks og sjøørret 3 og 1 kilo....?

"sjøørreten" er en vinterstøing av laks, ICKE lov å kakke..[V]ACFKBATTaORi.JPG

Andre som er enig med mine artbeskrivelser? (mulig jeg tar feil,men er ganske sikker....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[:I][:I][ :D ][ :D ]

Hadde en mistanke om det ja.....,de er veldig "GLUPSKE" de "sjøørretene" der[ :D ]

Men den andre fisken (8,5kg) er veldig lik en sø. tror definitivt ikke at de er en o-laks, Har ingen kjennetegn som skulle tilsi det heller, og Numedalslågen er vel ikke så veldig utsatt for oppgang av o-laks heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du de avbildede fiskene Roar?? Hvis det var i Kjærra så må det ha vært veldig sent i juni og utover.

Enkelte år har o-laksen stått for opptil 5% av fangsten. Ref. skjellprøver.

Det jeg egentlig ville si var at det er merkelig sent å få støing såpass langt ut i sesongen.

Enkelte av smålaksene i lågen kan være uhyggelig slanke. Balltre kaller vi dem.

Var selv veldig i tvil en gang med en fluelaks på 3,9, helt til jeg så at den var full av lus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.