Gå til innhold
Fiskersiden

Når børsene krakker, renta stiger, boligprisene synker


Pingvin
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi i Norge er blandt de som sitter sikrest skulle en virkelig nedgangstid komme, og det vet vi. Derimot vil mange tape store summer på medgangsinvesteringene sine, som hytter, aksjer o.l.

Eneste som er sikkert er at AP kommer til å gjøre et bra valg dersom denne trenden fortsetter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket synker og jorda smiler, men synes synd på de som har lånt til pipa. Bankene burde hatt pisk for å være så frisinnede med sine utlån. Så lenge man klarer å ikke bli tvunget til å selge går det greit, selv om utleiehaiene i Oslo gnir seg i de råtne nevene sine.

AP gjør et brakdrittvalg først fordi Høyre klarer å lure folk til å tro det er deres skyld og så kommer de sterkt tilbake seinere når alle blir fattige og derved sosialister igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alt for mye lån, og sikker jobb, tåler endel renteøkning, så svetten har ikke bynt å piple enda.

Derimot ser jeg muligheten til å gjøre et røverkjøp på hytte på fjellet nær et storørretvann, så dette går nok fint. :(

Men selvfølgelig synd for de som har store lån og eventuelt mister jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de fleste burde jo skjelve i buksene da. Her sitter man og bivåner FRP-kollaps i USA, og ved neste valg skal vi da kopiere den samme økonomien her hjemme (skal vi stole på meningsmålingene).

Ja, verden vil bedras. Her får folk flest føle konsekvensene av at de frie markedskreftene er sluppet FOR fri, og alt er overlatt til tilfeldighetenes spill, og fortsatt sitter man og krampaktig forsvarer dette dogmet som en evig "sannhet", men som faktisk bygger på MODELLsimuleringer og ikke på den virkelige verden. Det er faktisk grunn til å hevde at folk flest ikke forstår sitt eget beste, og at den besnærende og forlokkende muligheten til kortsiktige og raske gevinster overdøver all mulig fornuft, og ønsket om en stabil tilværelse.

Ja, det er ikke rent lite ironisk og paradoksalt at de som mest hardnakket forsvarer de frie markedskreftene er de som syter høyest når de først blir offer for de samme kreftene. Når det går godt skal de få lov til uten begrensninger fra samfunnet å melke systemet for mest mulig verdier, når det går galt skal fellesskapet komme og redde dem. For en dobbeltmoral spør du meg. Er du med på leken får du tåle steken var et ordtak jeg lærte som barn. Det burde noen av aktørene i dagens økonomiske marked også lære seg. I et fritt marked kan ikka alle vinne, så enkelt er det. Når du vinner MÅ simpelthen noen tape et sted. Utopien om en vinn-vinn situasjon (for ALLE) er og blir et bedrag. Og mange av aktørene som hardnakket forsvarere de frie markedskreftene er ikke en gang egentlig interessert i et fritt marked; deres mål er jo et rent monopol for sin virksomhet, det er en annen form for selvmotsigelse her...

For øvrig er de matematiske mekanismene som ligger til grunn for markedets svingninger de samme som gjelder for økologisk samspill. Man kan hevde at de frie markeder er helt analogt med å overlate naturen "til seg selv" og ikke forsøke å regulere naturens prosesser. Ja, analogien er relevant, men hvis naturen får styre seg selv vil også dramatiske ting skje (før eller siden), helt naturlig, der for eksempler arter dør ut. Og det er jo nettopp dette mange av oss ønsker ikke skal skje med menneskesamfunnet. Vi ønsker stabilitet og forutsigbarhet, og det er nettopp derfor vi mener at den beste løsningen for fellesskapet i det lange løp er at vi faktisk styrer og regulerer økonomien. Hva skal vi med politikere hvis det ikke er for å styre samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid jeg ikke må selge huset, nei jeg blir ikke redd.

Kjipt å betale høy rente men det overlever vi.

Trenger ikke å gå langt tilbake for å finne boligrente på 10% (høsten -98?).

å ja kjente den.Det var rett etter jeg hadde fått meg hus gjeld det . Men har en trygg jobb

. Hva skal vi med politikere hvis det ikke er for å styre samfunnet?

å f... er det det de driver med :lol:

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter bare her og venter på en bra anledning til å gå inn på aksjemarkedet. Båt, hytte og nytt hus etterpå ;)

Egentlig er eg ikke så veldig bekymret, da eg har ett forholdsvis lite lån. Problemet er att huset også er lite, og eg kunne tenkt meg nytt. Tror eg ser an situasjonen litt før eg eventuelt begynner å gå på visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter bare her og venter på en bra anledning til å gå inn på aksjemarkedet. Båt, hytte og nytt hus etterpå ;)

Egentlig er eg ikke så veldig bekymret, da eg har ett forholdsvis lite lån. Problemet er att huset også er lite, og eg kunne tenkt meg nytt. Tror eg ser an situasjonen litt før eg eventuelt begynner å gå på visning.

Gjekk inn igjen i dag eg. Veldig forsiktig rett nok. 9% ned på ein dag i tillegg til nedgangen i går satsar eg på at bør bety at det er panikken som rår og at ein kan håpe på betre tider. Men er litt redd for kor mykje råtenskap ein framleis kan vente seg frå USA. Eg tviler på ein har sett slutten derifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd ? NOT

Glad: JA. For da stiger innskuddsrenten :blush:

Lån er noe dritt som er et tibakelagt stadium. Jeg tilhører kremgenerasjonen :blush:

Joda, jeg har betalt mine 3 mill. i lån på huset (ut fra 1 mill i byggelån), så jeg har betalt min skjerv :angry2:

Får bare håpe at ikke banken min går konk.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børsene blør, renta stiger, boligprisene stuper, matvareprisene stiger, ledigheten stiger.

Verste krakk på 100 år, minst 10 år før vi får se oppgangstider igjen.

Så absolutt ikke, og de som er det, så er det bare å jobbe mer :angry2:

Og 10år? Hvor har du dette fra? sosialistspalten i alternativ verden? Jeg har ihvertfall ikke lest det. Virker som det er grei enighet om at det kommer til å stabilisere seg om to år. Ringvirkningene fra USA treffer ikke norge slik det gjorde på åttitallet, den Norske økonomien er stjerneår unna den gang. USA kommer til å merke yttligere konsikvenser, flere storbanker konkurs, men alikevel støtter jeg teoriene på at det kommer til å stabilisere seg ganske raskt på verdensmarkedet.

Og frie markedskrefter? Er det ikke akkurat hva vi har her hjemme? 100% lån på boliger, 250 000,- i forbrukerlån bare ved en tekstmelding? Kredittkort på dagen samt mer.

Og når man gnåler om renten, ser man på historikken på renta, så har den vært unaturlig lav de senere årene. Mer riktig er det å si at vi går mot normalen av hva renta angår. At mediene rundlurer de fleste i landet med å skrive om renta på alle mulige triks, er sannheten at vi bare har blitt vant til en lavere rente enn det historisk sett har vært. Nei, syns ikke dette er så gale enda. Har man tatt lån og ikke beregnet om man kan takle 15% rente om det er sansynelig eller ikke, så får man skylde seg selv. Så lenge man har troen på kapitalismen og menneskers evner til å drive nasjonal, internasjonal og global business fra Norge er det ingen ting å frykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss uten hus og fast jobb er dette en god mulighet. Endelig kan vi snart tenke på å kjøpe og legge inn en ekstra innsats i vikariatet! Glasset mitt er halvfullt :blush:

Gikk glipp av forrige boligkrakk i -92\93, men nå ser ting lysere ut. Økonomer sier at boligmarkedet verden over går i 18års-sykluser (+- noen år) og det ser ut til å stemme. For 1 år siden måtte man ut med 1mill for en 1-roms på 20kvm i Bergen :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss uten hus og fast jobb er dette en god mulighet. Endelig kan vi snart tenke på å kjøpe og legge inn en ekstra innsats i vikariatet! Glasset mitt er halvfullt :blush:

Gikk glipp av forrige boligkrakk i -92\93, men nå ser ting lysere ut. Økonomer sier at boligmarkedet verden over går i 18års-sykluser (+- noen år) og det ser ut til å stemme. For 1 år siden måtte man ut med 1mill for en 1-roms på 20kvm i Bergen :angry2:

Alt har nok sine sykluser ja, men med et pågående skifte i verdensøkonomien og usa som på en måte blir en mindre pådriver av verdensøkonomien, så er det kanskje ett historisk øyeblikk vi går i møte? Kan sette MYE penger på at det ikke blir noe stort krakk i boligmarkedet, men at nedgang kan ramme mer ikke sentrale områder tror jeg og. At markedet er spent er jo ikke rart, skriver avisene at folk skal være redde eller kritiske, så blir de det. Sånn er det. Boligmarkedet er tregt, men fortsatt selges det over takst i de mest etterspurte områdene, feks oslo, stavanger... Bilmarkedet er tregt, veldig tregt, men kun for biler som er strippa av utstyr og med de minste motorer etc. Båtmarkedet er tregt, javvist, men kan det ha noe med den utrolige oppgangen som har vært i markedet og at pådrivere og analytikere har sydd puter under markedskreftene og overhypet båtmarkedet? Det finns kun så så mange nordmenn som har råd til båt, de siste 6 årene har båtprisene gått utrolig ned og båter har nærmest flydd ut og blitt en alle manns ting. Og husk, avisene er raskt ute til å skrive om alt det negative innpakket i en veldig blottet sannhet. OM det var fare på ferde, ville man sett det først og fremst på arbeidsmarkedet. Akkurat NÅ er det hele 18217 stillinger på finn.no. I 2004 var det 4000 eller færre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.