Gå til innhold
Fiskersiden

Jerking i vest.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Har tullet litt med korte stive stenger i det siste (kan misforstås) etter de lokale gjeddene.

Fisket har heldigvis ikke vært like trått som det å meite etter gjedda (som nesten er gitt opp) så det har blitt noen tasser på land.

Mai

De første turene ga ikke all verdens uttelling, men her er bilder av to i fra ene turen vi hadde med kamera.

55339_s.jpg

3.2kg og jerk pers for Erling

55340_s.jpg

Uveid og ikke pers.

Ellers så kan det nevnes 3 stk på 2kg+ og 3.7kg som min største.

Erling og jeg prøvde igjen på nytt, med nye baits og sneller. (Team Daiwa advantage på meg og megaforce på Erling).

Etter ca 10 kast så smalt det på noe fornuftig hos meg. Fighten vart i ca 5min+ med et par runder rundt båten. Og etter en eksellente håving så kunne jeg slippe jubelen løs!

55338_s.jpg

7.9kg.

For de som er interessert så tok gjedda på en Buster Jerk 15cm Synk, farge C137.

Så da var endelig Hallandsgjedde over 5kg et faktum på meg og Jerkbait ser ut til å funke en smule bedre en å meite i vannet.

Etter gjenutsetting, ikke kakking og graving som er normalt her vest. Så hadde vi knall tru på at vi kom til å få mer fisk i løpet av dagen siden det hele startet så bra.

Det gjorde vi ikke.

Etter dette så ble det en lang dag aleine på vannet, med nada action på alt av baits. Hadde ikke føling med gjedde før jeg prøvde meg litt etter ørreten med slukstanga og spesialen kobber og rød 10g. Null ørret, men gjedda var happy så det ble to stk på 3,2kg og 4.5kg. 0.25mm fluor funker tydeligvis knall og som vanlig så svikter aldri spesialen.

64762_s.jpg

Artig kjeft. (mobil)

64764_s.jpg

Men alikevell feit og god. 4,5kg (mobil)

64763_s.jpg

2cm kortere og langt tynnere 3,2kg. (mobil)

Juni,juli,aug har blitt brukt til litt fiske, men mest opplæring av det yngste familiemedlemmet (bli ikke overasket om hun snart legger inn en post på havål over 10kg).

Sept

Tur nr 1

Første turen i høst (i går) startet trått, med lite kontakt de første 2 timene, intill Erling fikk ei lita gjedde på ca 1.5kg. Greit å se at de faktisk fortsatt tar de store dyra av noen treklosser man denger rundt. Så var det rolig lenge igjen helt til vi nådde nord enden av vannet hvor det var litt mer liv. Ingen store i båten men vi hadde nå i hvert fall kontakt med brukbar fisk.

Fra kl 18 så ankret vi opp på en grunntopp bestående av mye stor stein. dypet varierte i fra 0.1m-4-5m alt ettersom hvordan steinene var stablet. for så å gå videre ned mot 20+m dypt vann. Loddet viste 14.4 grader og været hadde roet seg noe fra tidligere på dagen med tanke på vinden og regnet.

Etter x antall bunnhogg så trur jeg at jeg sitter igjen, før bunnen begynner å bevege seg, øh her er det vist en grei fisk på gang får jeg sagt til Erling i det snøret skjærer til venstre. Noe vi får bekreftet til gangs når 2/3 av madamen viser seg over vannet mens den prøver å kvitte seg med kroken som tydeligvis har fått godt feste. Jeg er sikker på at det er ny pers med en gang og tankene begynner å spinne rundt uheldig kombinasjon av tynn multi og store steiner, men heldigvis så klarer vi å unngå de største problemene, ankeret løftes opp i båten noe som var greit siden den ville ha noen runder rundt den før hun siger medgjørlig inn i håvmaskene.

64761_s.jpg

113cm og 9,2kg.

Fisken ble tatt på Alien eel i fra Savage gear 20cm 55g farge E12

Etter gjenutsetting, ikke kakking og graving som er normalt her vest. Så fikk Erling en til på 2.5, mens vi hadde kontakt med et par ok fisker til før mørket falt på. Og da pakket vi sammen.

Tur nr 2

Ble ræv for min del, men Erling landet et par ok fisker samt ny pers på 3.5kg. Bildet er tatt med Erling sin mobil så dukker vel opp når han får lyst:)

Ellers så hadde jeg en 5+ etter 30cm Alien eel, mens Erling mista en fisk på omtrent samme size. Det interessante var fisken som jaget den Erling mistet, ikke godt å si str, men hadde ikke gjort noe om den hadde bestemt seg for å bite på i stede for :hailfs:

Tur nr 3

Hadde en tur utpå alene i dag. Testa en ny jerkbait fra Rapala som ga fisk med en gang, riktig nok en liten tass, men greit å vite at den funker.

Ellers så ble det nok ei gjedde over meteren. Den tok i en steinete kant, og fightet godt. vinden styrte meg mot noen store steiner under fighten og jeg hadde problemer med å få tiltet opp El-motoren så det blei både kjøring av fisk og båt en liten periode, men det ordnet seg nå til slutt.

65505_s.jpg

Endelig ei gjedde med grei kondis. 8.22 og 102cm

65504_s.jpg

See you later alligator :lol: (mobil)

Så da har jeg fått ei med bra lengde og ei med ok kondis, så da gjelder det bare å finne ei som har begge deler...

Nå er det på tide at du også napper opp noe fornuftig snart Erling, ellers takk for en knall tur, og ekkolodd samt el-motor er langt i fra feil :lol:

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker og bukker folkens!

Dæmn!!

Det er MER enn anstendig Vestlandsgjedde!!!!! Faktisk tipper jeg det definitivt er av de aller største veldokumenterte av arten her vest.....

Spørs på hva du mener med veldokumentert. ble tatt 3 over meteren i dette vannet i 2006 en av de var 10,6 og 109cm som passer bedre med kondisen gjedda hadde mens det fortsatt var bue i vannet. en på 11.3 ble også tatt, men noe mer usikker her siden lengde ikke er oppgitt osv. Men jeg har ikke hørt om lengre fisk i hvert fall :)

Bra jobba Jan! Blir rotterace mellom Bergen og Barteland nå om hvem som først runder ti. ;)

Kondisen er vel hakket vassere i barteland pga all morten som vistnok sprer seg som varmt vetebrød der oppe :lol: så den burde dukke opp der først i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent Jan !

Har hørt en del historier av en bekjent om gjedde på 13 om jeg ikke husker feil (lengde stemte og godt overens med vekt) - denne skal være godt dokumentert. Men husker ikke hvilket vann det var. Kommer tilbake til den saken

(kanskje Cato husker mål og vekt på gjedda jeg snakker om...? Han husker jo slikt vås)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven.. Det var gjeddene sine..

Og så bare 15 minutters kjøring hjemmefra.. hmm

Er det noe regnbue igjen der ute?

Husker jeg fikk en regnbue på rundt kiloet der en gang. Ca.8 år siden.. Der haddet gjedden prøvd å forsyne seg. Så ille ut.. Kan ikke ha vært en liten kar heller.

Fiskekort? Eller har de sluttet med denslags nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen :blush:

Er fortsatt fiskekort av en eller annen grun, 50 for dagen eller 300 for årskort (som går i fra den datoen man kjøper kortet).

Har sett mindre og mindre vaking. så ikke mye annet en gjedde igjen, men klarer man først å lure enten en bue eller en brunørret i vannet så er det som regel snakk om veldig fin fisk. Har kun prøvd litt med sluk i år og det resulterte i de to gjeddene i posten, men det vaket i hvert fall en virkelig fin fisk i området jeg fisket.

Ellers så har jeg fått 3+gjedde med fine tannmerker så noe brukbart tusler rundt i vannet i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at dere fisker gjedde .Fisket selv ofte gjedde i en periode for mangen år siden .

Jeg fisket med wobblere,jigg,tubefluer(kroker fint og tåler mye ) og spinnere .Prøvde og med agn uten suksess .

Folk syntes jeg var rar og mangen kunne ikke tro at det var gjedde her i Bergen .

Rekorden min er 4 kg :)

Det jeg og synes er artig med gjedden er at den ofte finnes der folk bor .

En trenger ikke reise langt .Dette siste synes jeg er fint med tanke på rekruttering

av barn og ungdom .En kan få flott fisk utenfor stuedøren .

(Hallandsvannet er ikke rett utenfor stuedøren til folk flest !)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis jan.. Jeg og vil ha sånne...

Vestlandets støtste? tror ikke det, jeg har ikke noe dokumentasjon, men snakket med en som har fisket en del Gjedde i Bergen. Han sier at han tatt gjedde på 14kg i grimevannet, og 12kg i gaupåsvannet. noe jeg egentlig ikke tviler på, siden jeg fikk gjedde i et lite vann ved gaupås på 3kg med ferske, dype sår i siden. dette er vel 1-2år siden. pers er 4kg i vannet. I fjord så kompissen min ett beist som fulgte etter ene gjedden han fikk.

Så kanskje grimevannet burde vert prøvd med jerk-fiske? Jan, Jeg blir med en tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.