Gå til innhold
Fiskersiden

En uke etter stormorten


Audun
 Share

Recommended Posts

Nok en gang, Audun; stor lesning det du kommer med. Når det i tillegg blir toppet av fantastiske bilder av specimenfisk stort sett hver eneste gang, da sier jeg bare:

:)

Hehe, takk for det, Per Rune. Fint å kunne glede en gammel ringrev som deg. Min meitekarriere startet jo nettopp på grunn av deg og Rune - et bedre inspirasjonsgrunnlag er det vanskelig å matche :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke blant de som har hatt så særlig interesse for disse fiskene, vi ihuga laksefiskere er jo blitt snever :lol:

Men når man ser disse rapportene du serverer, og de knallfine bildene, så ser jeg det vakre i hver art !

Blir faktisk mere interessert i arter :lol: Er jo egentlig interessant alt av dyreliv, fauna og det som rører seg der ute. Og fisk er vakre skapninger. Knallfine farger og skjelltegninger på morten :)

Spekulerte først på om du hadde tatt bilde av sopp på en trestamme, og kopiert det i et redigeringsprogram :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka med stormort i fokus bar preg av å komme til dekket bord. Det er sjelden jeg har opplevd maken til velvillighet og iver etter å fortelle mest mulig om fisket,

...og det viste seg å være utelukkende fornuftig sett i lys av rapporten du har skrevet, og Karl Inges initiativ! På sikt tror jeg den eneste sjansen vi har til å unngå rotenonbehandling av disse vannene er å bringe positiv fokus på hvilken unik ressurs det er, istedenfor å dysse ned og holde det hemmelig. At det fins mort i Bymarka er jo uansett ingen hemmelighet, at det fins stor mort knapt kjent, og at disse representerer en verdifull og i Norge nokså unik sportsfiskeressurs, er derimot helt ukjent for det store flertall.

Har selv tverrvendt fullstendig når det gjelder holdningen til hemmelighold. Vendepunktet var i august fjor da knoll & tott (salamanderen og fjærmyggen) ble med og lyktes nærmest umiddelbart. Når vi så var minst tre (og mange flere har det blitt siden den gang) kunne vi gå løs på satsing i et nesten ufisket vann, noe som hadde vært veldig tungt alene. Satsingen ble en umiddelbar suksess, flere av de største mortene tatt i Norge har sett dagens lys.

Når det gjelder fremtiden så fins det to opplagte konkrete forslag som argumenter for å unngå roteninbehandling; informasjonsskilt om spredningsfare på typiske bade- og fiskeplasser, og rusefiske etter småmort istedenfor garnfisket som har blitt utført av Lian velforening de siste årene. Begge deler vil kreve initiativ og kontinuerlig arbeid fremover. Er for tiden i utlendighet, så initiativdelen er nok andre i bedre geografisk posisjon til å ta, men det kontinuerlige arbeidet i form av hovedsaklig rusefiske, og også å sette opp og erstatte forsvunne informasjonsskilt blir jeg gjerne med på fremover når jeg er tilbake. Kapp huet av meg om dette er urealistiske forslag. Rusefiske burde være vesentlig mindre arbeids-/tidkrevende enn garnfisket Lian Velforening har drevet, og ikke minst selektivt fiske ut småmort og ikke de store. NKML, Trond, Vilhelm, Rigor og andre i området, hva mener dere?

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det viste seg å være utelukkende fornuftig sett i lys av rapporten du har skrevet, og Karl Inges initiativ! På sikt tror jeg den eneste sjansen vi har til å unngå rotenonbehandling av disse vannene er å bringe positiv fokus på hvilken unik ressurs det er, istedenfor å dysse ned og holde det hemmelig. At det fins mort i Bymarka er jo uansett ingen hemmelighet, at det fins stor mort knapt kjent, og at disse representerer en verdifull og i Norge nokså unik sportsfiskeressurs, er derimot helt ukjent for det store flertall.

Har selv tverrvendt fullstendig når det gjelder holdningen til hemmelighold. Vendepunktet var i august fjor da knoll & tott (salamanderen og fjærmyggen) ble med og lyktes nærmest umiddelbart. Når vi så var minst tre (og mange flere har det blitt siden den gang) kunne vi gå løs på satsing i et nesten ufisket vann, noe som hadde vært veldig tungt alene. Satsingen ble en umiddelbar suksess, flere av de største mortene tatt i Norge har sett dagens lys.

Når det gjelder fremtiden så fins det to opplagte konkrete forslag som argumenter for å unngå roteninbehandling; informasjonsskilt om spredningsfare på typiske bade- og fiskeplasser, og rusefiske etter småmort istedenfor garnfisket som har blitt utført av Lian velforening de siste årene. Begge deler vil kreve initiativ og kontinuerlig arbeid fremover. Er for tiden i utlendighet, så initiativdelen er nok andre i bedre geografisk posisjon til å ta, men det kontinuerlige arbeidet i form av hovedsaklig rusefiske, og også å sette opp og erstatte forsvunne informasjonsskilt blir jeg gjerne med på fremover når jeg er tilbake. Kapp huet av meg om dette er urealistiske forslag. Rusefiske burde være vesentlig mindre arbeids-/tidkrevende enn garnfisket Lian Velforening har drevet, og ikke minst selektivt fiske ut småmort og ikke de store. NKML, Trond og Vilhelm, hva mener dere?

Amen, Sverre, amen! Veldig bra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet Sverre, kan ikke si at jeg er uenig i noe av det du skrev.

Når det gjelder hemmelighold av gode fiskevann så tror jeg faktisk det er best med full åpenhet, jo flere som vet om det jo flere er det jo også som kan holde et øye med utviklingen i og rundt vannet. Er vel også vanskelig å få "folk flest" til å forstå hva vi driver med hvis det skal være hysjhysj og hemmelighetskremmeri rundt fisket, så får man heller godta at det kan bli kakket en og annen storfisk av "uvitende" fiskere. Tror også det er svært viktig med positiv vinkling på arter og fiskemetoder som ikke "folk flest" og ørretfiskeforvalterne sysler med. Kort sagt: opplysning og informasjon tror jeg er veien å gå.

PS. Når det gjelder myndighetenes holdning til alt som ikke har prikker og fettfinne så hadde vel det beste vært å fått kontakt med en journalist som vi kunne fora med kritiske spørsmål.

Edit: endret og omformulerte litt.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.