Gå til innhold
Fiskersiden

Høstfiske i Kristiansand


th25
 Share

Recommended Posts

Til mandag må jeg et par uker til Kristiansand med jobben og da tar jeg med meg stangen(e) hvis jeg skulle få litt tid. Har vært i Kr.Sand noen ganger før men desverre har fangsten uteblitt hver gang.

Lurer derfor på om det finnes noen som har noen gode tips å komme med på denne tiden av året???

Regner med at ikke alle vil dele godplassene sine med meg men er det noen som har noen tips å komme med tar jeg de gjerne imot. Er det super hemmelig plass så bare send en PM.

Liker å fiske det meste alt fra SØ til flyndre

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i sentrum av byen, ta beina fatt. Gå forbi hotell Caledonien over brua til Odderøya. Straks du er over brua, ta veien til ventre ned i båthavna. Så kan du gå utover sjøen langs land. Fint for flue og sluk.

Ellers kan du kjøre fra sentrum mot Varoddbrua. 50 meter før brua begynner på vestsiden, går det en vei ned til høyre. 50 meter senere er du ved et ypperlig sjøørettested.Sluk

Er du ved Kjevik, kjør ned på Kjevikstranda. Kjør forbi p-plassen ved flyplassen og ned mot sjøen. Sluk og flue.

På Søm, like ved Varoddbruas østside, står skilt til to friarealer, Fuglevikstranda og Søm-stranda. Flotte sø-plasser begge to, og lett og parkere og finne frem.

Vest for byen kan du kjøre til Andøya. Parkering der gamle båter renoveres. Så kan du valse rundt. Flott sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der

Takk for hjelpen jeg fikk av deg.

Da har jeg vært innom kartet og sett litt på henne disse plassene er og funnet de fleste men jeg sliter litt med denne Andøya er det helt ytterst på den øya det er parkering.

Var i disse traktene for noen år siden og da mener jeg å huske at helt ytterst gikk det ei bro over til noen bygg men jeg turte ikke kjøre ut der, er det her??

Men takk for alle de andre tipsene

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er parkering akkurat der broen begynner. hvis du går ned til sjøen herfra, og vandrer utover, er du ved en god sø-plass.

før var broa stengt for alminnelig ferdsel, men nå er den åpen for alle, og du kan kjøre over med god samvittighet. nok av parkeringsplasser på andre siden, bla. helt nede ved det kommunale renseanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstfiske for min del her på sørlandet er å meite etter blant annet torsk som trekker innover mot kysten på grunnere vann.

Så husk å få med deg utstyr så du kan prøve det. :)

Den er grei du. Har ikke så mye greie på dette med meite fiske men jeg fant Grønberg Sport i går så jeg får ta en tur innom der å fa skaffet meg det jeg trenger til meite fiske.

Takk for tipsene

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei du. Har ikke så mye greie på dette med meite fiske men jeg fant Grønberg Sport i går så jeg får ta en tur innom der å fa skaffet meg det jeg trenger til meite fiske.

Takk for tipsene

TH

Hei..

Du burde prøve deg etter sjøørreten. mitt tips er å prøve deg i vågsbygdområdet og søm. Mye bra steder for sjøørret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, det var det jeg hadde håpet at noen visste. Men selv hadde jeg på flere gullfisk i gullfiskvannet (altså det nærmest Sørlandssenteret) i påsken for et par år siden. Tipper det var kaldere i vannet da enn det er nå.

Greit, da tar jeg på meg jobben å sjekker det ut. Blir innen overskuelig tid (med værforbehold dog, gidder ikke hvis møkkaværet som er nå fortsetter), og gir rapport om forholda. Da blir det nærmest Sørlandssenteret, det andre har de fyllt litt igjen har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot hverken sik eller stamsild for den saks skyld, men vi trenger da ikke å la flere innsjøer forpestes av ufisk. Men vil oppfordre alle som vet om fremmede fiskearter til å opplyse fylkesmann og kommune fordi en offentlig oversikt over vassdragenes status er svært viktig å ha oppdateringer på.

Håper også for en gang skyld at sportsfiske/artsbgjæret kan vike for viktigheten av å få bukt med spredning av arter som truer mangfoldet. Det mangfoldet folk med "peiling" ønsker.

Jeg vil gjerne fiske med ruse til de gullfiskene er borte vekk jeg :)

Problemet er at de sannsynligvis blir sluppet ut i andre vann og så er det umulig å gjøre noe med det.

Jeg kommer ikke til å si noe mer enn dette om denne saken.

Men jeg hadde da for f!"#¤ ikke reist til sørlandet for å fiske akvariefisk i tjern like ved et kjøpesenter he he . Det er jo masse andre nydelige fiskeplasser!

Hva med store sjøørreter utenfor Tregde, ytre Harkmarksfjord er bra på høsten. Kåløy er et giftig sted, brosmefiske er aktuelt, lyren siger inn under bankebroa i Mandal nå på høstnettene, Havabboren er vel ennå mulig å lure, det er rett og slett mye som skulle friste mer enn gullfisk spør du meg. Lenefjorden er et sprelsk sted nå i høst!

Også finnes det sik i Tveitvannet og det er det ikke mange som har fått på stang på sørlandet. Røye er det også ikke langt fra dyreparken.....Og den er rødere enn gullfisken nå i oktober. Søgneskjærgården er forøvrig sørlandets beste sjøørretplass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot hverken sik eller stamsild for den saks skyld, men vi trenger da ikke å la flere innsjøer forpestes av ufisk. Men vil oppfordre alle som vet om fremmede fiskearter til å opplyse fylkesmann og kommune fordi en offentlig oversikt over vassdragenes status er svært viktig å ha oppdateringer på.

Håper også for en gang skyld at sportsfiske/artsbgjæret kan vike for viktigheten av å få bukt med spredning av arter som truer mangfoldet. Det mangfoldet folk med "peiling" ønsker.

Jeg vil gjerne fiske med ruse til de gullfiskene er borte vekk jeg :blush:

Problemet er at de sannsynligvis blir sluppet ut i andre vann og så er det umulig å gjøre noe med det.

Jeg kommer ikke til å si noe mer enn dette om denne saken.

Men jeg hadde da for f!"#¤ ikke reist til sørlandet for å fiske akvariefisk i tjern like ved et kjøpesenter he he .

ENFOLDET kaller jeg det, og det er ørret og sjøøret...

Mangfold er noe helt annet, Blablabla mangfoldet blabla mangfoldet.... ser du hva du skriver???

At Sørv er en ufisk er jeg enig i, men om du hadde bytta ut Sørven i Kigevannet med Karpe så hadde jo du synes det var like ille...? eller tar jeg feil?

jeg stemmer for karpe i Kige! :)

Og at jeg skulle gå til fylkesmannen å fortelle om karpe og karuss vannene i Mandalsområdet bare for at du skal komme å fiske med ruse til det var tomt er det latterligste forslaget jeg har hørt på lenge. :)

Og når det gjelder "Gullfisken" så viser du igjenn en total mangel på kunnskap når det gjelder den fisken, dette er egentlig en type Karuss, SølvKaruss er det rette norske navnet, (men blir også kalt gullfisk av mange, siden endel av de opptrer i skarpt røde/gull farger)

Den Gullfisk fargede du ser på overflata er bare den gullfarga varianten av vanlig Vederbuk, og den kommer fra dyreparken.

Ifølge rapporten som ble laget om disse vannen og fisken i de, ble det vel konkludert med at de var ingen fare for Økosysteme noen av de?..

Du skriver videre:

"Håper også for en gang skyld at sportsfiske/artsbgjæret kan vike for viktigheten av å få bukt med spredning av arter som truer mangfoldet. Det mangfoldet folk med "peiling" ønsker. "

Hvem er det som er full av artsbegjær her?...... du og dine likesinnedei sjøørretklubben er det første som slår meg...

Nei si det som det er Kenneth, det er kunn Sjøørret og Ørret som betyr noe for en liten klan, og dere bruker media og spiller på folks uvitenhet når dere fronter kampen mot "fremmede arter"

Jeg fåreslår et massivt garnfiske i Landekilen for å bli kvitt all den hersens Havabborren som har kommet der de siste årene....Ufisk! :)

;)

(eller den kan kanskje få være her....for den fisker vi/du jo på selv......) B)

66222_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Asmund.

Makan til håpløse synspunkter er det lenge siden jeg har sett. Bare fordi du helst fisker fisk med fettfinne, så betyr ikke det at alle er lik deg. Vi har forskjellige interesser innenfor fisk. Du skal få lov å synes at sjøørret er morsommere enn å meite karpefisk, men det finnes altså en god del der ute som er uenige med deg der.

Poenget med at slike arter truer mangfoldet er det dummeste jeg hører. Hva er det som virkelig truer mangfoldet i ferskvann? Jo, ørret. Og med mangfold mener jeg da ALT biologisk liv, ikke bare fisk. Det er kun et fåtall vann og vassdrag i Norge som har ørret naturlig, de resterende er satt ut av mennesker. Og for å ta et eksempel, dersom dere skulle fjerne gullfisken fra dyreparkdammene og sette ut ørret (for jeg tør vedde på at det er planen), så kan jeg garantere at flere arter øyenstikkere, døgnfluer, vårfluer, ryggsvømmere, vannkalver m.m. vil utryddes raskt. Men det er kanskje ikke så viktig så lenge du legger deg om kveldene med visshet om at du har slått nok et slag for den o' hellige Ørreten. Og en ting til angående den ørreten, er det en art som fortjener omtalen "ufisk", så er det den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot hverken sik eller stamsild for den saks skyld, men vi trenger da ikke å la flere innsjøer forpestes av ufisk. Men vil oppfordre alle som vet om fremmede fiskearter til å opplyse fylkesmann og kommune fordi en offentlig oversikt over vassdragenes status er svært viktig å ha oppdateringer på.

Håper også for en gang skyld at sportsfiske/artsbgjæret kan vike for viktigheten av å få bukt med spredning av arter som truer mangfoldet. Det mangfoldet folk med "peiling" ønsker.

Jeg vil gjerne fiske med ruse til de gullfiskene er borte vekk jeg :blush:

Problemet er at de sannsynligvis blir sluppet ut i andre vann og så er det umulig å gjøre noe med det.

Jeg kommer ikke til å si noe mer enn dette om denne saken.

Men jeg hadde da for f!"#¤ ikke reist til sørlandet for å fiske akvariefisk i tjern like ved et kjøpesenter he he . Det er jo masse andre nydelige fiskeplasser!

Hva med store sjøørreter utenfor Tregde, ytre Harkmarksfjord er bra på høsten. Kåløy er et giftig sted, brosmefiske er aktuelt, lyren siger inn under bankebroa i Mandal nå på høstnettene, Havabboren er vel ennå mulig å lure, det er rett og slett mye som skulle friste mer enn gullfisk spør du meg. Lenefjorden er et sprelsk sted nå i høst!

Også finnes det sik i Tveitvannet og det er det ikke mange som har fått på stang på sørlandet. Røye er det også ikke langt fra dyreparken.....Og den er rødere enn gullfisken nå i oktober. Søgneskjærgården er forøvrig sørlandets beste sjøørretplass :)

Jeg skal ikke legge meg opp i hvordan dere forvalter vannene deres. Det gjør det dere tydeligvis på en bra måte for jeg har jo selv fått erfare at fisket etter brunørret der fint kan måle seg med fiske i Oslomarka.

(Vellykket påskeharving på Sørlandet)

Men om gullfisken (eller sølvkarussen) og gullvederbuken ikke kan spre seg videre fra vannene nedenfor dyreparken synes jeg det vil være trist om dere fjerner de. Skal de fjernes bør det være en god grunn til det, ikke bare av prinsipp. Selv om du tydeligvis ikke oppfatter det slik så er det et morsomt innslag på Sørlandsferier, både for voksne og barn. Og det er det mange som synes.

Når det gjelder de røyene ikke så sinnsykt langt fra Dyreparken så ble jeg litt nysgjerrig….

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.