Gå til innhold
Fiskersiden

Høstfiske i Kristiansand


th25
 Share

Recommended Posts

ENFOLDET kaller jeg det, og det er ørret og sjøøret...

Mangfold er noe helt annet, Blablabla mangfoldet blabla mangfoldet.... ser du hva du skriver???

At Sørv er en ufisk er jeg enig i, men om du hadde bytta ut Sørven i Kigevannet med Karpe så hadde jo du synes det var like ille...? eller tar jeg feil?

jeg stemmer for karpe i Kige! :)

Og at jeg skulle gå til fylkesmannen å fortelle om karpe og karuss vannene i Mandalsområdet bare for at du skal komme å fiske med ruse til det var tomt er det latterligste forslaget jeg har hørt på lenge. :)

Og når det gjelder "Gullfisken" så viser du igjenn en total mangel på kunnskap når det gjelder den fisken, dette er egentlig en type Karuss, SølvKaruss er det rette norske navnet, (men blir også kalt gullfisk av mange, siden endel av de opptrer i skarpt røde/gull farger)

Den Gullfisk fargede du ser på overflata er bare den gullfarga varianten av vanlig Vederbuk, og den kommer fra dyreparken.

Ifølge rapporten som ble laget om disse vannen og fisken i de, ble det vel konkludert med at de var ingen fare for Økosysteme noen av de?..

Du skriver videre:

"Håper også for en gang skyld at sportsfiske/artsbgjæret kan vike for viktigheten av å få bukt med spredning av arter som truer mangfoldet. Det mangfoldet folk med "peiling" ønsker. "

Hvem er det som er full av artsbegjær her?...... du og dine likesinnedei sjøørretklubben er det første som slår meg...

Nei si det som det er Kenneth, det er kunn Sjøørret og Ørret som betyr noe for en liten klan, og dere bruker media og spiller på folks uvitenhet når dere fronter kampen mot "fremmede arter"

Jeg fåreslår et massivt garnfiske i Landekilen for å bli kvitt all den hersens Havabborren som har kommet der de siste årene....Ufisk! :(

;)

(eller den kan kanskje få være her....for den fisker vi/du jo på selv......) B)

Tror du ikke jeg vet hvilke arter det er snakk om!?

Du er for karper i Kige? Spør de som bor der? og det bildet av en sjøørret med kryss over......Gud hvor deilig det er å se at noen bekrefter seg selv som..gidder ikke å si det engang. Wow dette er morsomt.

Bra innlegg Asmund.

Makan til håpløse synspunkter er det lenge siden jeg har sett. Bare fordi du helst fisker fisk med fettfinne, så betyr ikke det at alle er lik deg. Vi har forskjellige interesser innenfor fisk. Du skal få lov å synes at sjøørret er morsommere enn å meite karpefisk, men det finnes altså en god del der ute som er uenige med deg der.

Poenget med at slike arter truer mangfoldet er det dummeste jeg hører. Hva er det som virkelig truer mangfoldet i ferskvann? Jo, ørret. Og med mangfold mener jeg da ALT biologisk liv, ikke bare fisk. Det er kun et fåtall vann og vassdrag i Norge som har ørret naturlig, de resterende er satt ut av mennesker. Og for å ta et eksempel, dersom dere skulle fjerne gullfisken fra dyreparkdammene og sette ut ørret (for jeg tør vedde på at det er planen), så kan jeg garantere at flere arter øyenstikkere, døgnfluer, vårfluer, ryggsvømmere, vannkalver m.m. vil utryddes raskt. Men det er kanskje ikke så viktig så lenge du legger deg om kveldene med visshet om at du har slått nok et slag for den o' hellige Ørreten. Og en ting til angående den ørreten, er det en art som fortjener omtalen "ufisk", så er det den.

Har ikke tenkt til å sette ut ørret der nei. Og det der med at ørret er ufisk det er latterlig

Det har jo ikke noe med at alle skal være like for guds skyld, men det betyr ikke at ens eget ønske om gjeddefiske fks gjør at det er aksept for å hive gjedde i et vann. Heller ikke ørret for den saks skyld, og vi ha ingen intesjoner om å sette ut fisk som ikke finnes opprinnelig. Vi jobber heller mot å gjenninnføre arter som har forsvunnet fks røye....Kigevannet har ørret og vi jobber for å forbedre vilkårene der, ingen fisker sørv der og veeeldig få har glede av denne fisken.

oG Havabboren er et resultat av naturlig ekspansjon og det skulle vel ikke være behov for å gå inn på forskjellene her, eller?

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring, hva er poenget?

Hvis du mener at 1: "Jeg er ikke imot hverken sik eller stamsild for den saks skyld, men vi trenger da ikke å la flere innsjøer forpestes av ufisk. "

Og 2: "Men jeg hadde da for f!"#¤ ikke reist til sørlandet for å fiske akvariefisk i tjern like ved et kjøpesenter he he ."

Så kunne man like gjerne holdt tyst. Innsjøen allerede er "forpestet av ufisk" og siden man ikke skal sette ut noe mer nobelt som f.eks ørret, så kan vel de bare fortsette å leve der i fred og fordragelighet? Og dessuten kommer du jo tydeligvis aldri til å sette dine bein der for å fiske, men hvorfor kan da ikke noen andre få fortsette å ha den gleden?

La nå folk ha forskjellige formeninger om hva som er artig eller ikke og slutt å træ fettfinner nedover hodet på alle. Værsåsnill?

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstår som totalt idiotisk dessverre, dessverre. Tror du ikke jeg vet hvilke arter det er snakk om!?

Du er for karper i Kige? Spør de som bor der? Du er jo en taper slik du fremstiller deg her.......og det bildet av en sjøørret med kryss over......Gud hvor deilig det er å se at noen bekrefter seg selv som..gidder ikke å si det engang. Wow dette er morsomt. ha ha aasmund du er virkelig en artig og innflytelsesrik kar(på fiskersiden dog) :lol:

Har ikke tenkt til å sette ut ørret der nei. Og det der med at ørret er ufisk det er latterlig

Det har jo ikke noe med at alle skal være like for guds skyld, men det betyr ikke at ens eget ønske om gjeddefiske fks gjør at det er aksept for å hive gjedde i et vann. Heller ikke ørret for den saks skyld, og vi ha ingen intesjoner om å sette ut fisk som ikke finnes opprinnelig. Vi jobber heller mot å gjenninnføre arter som har forsvunnet fks røye....Kigevannet har ørret og vi jobber for å forbedre vilkårene der, ingen fisker sørv der og veeeldig få har glede av denne fisken.

oG Havabboren er et resultat av naturlig ekspansjon og det skulle vel ikke være behov for å gå inn på forskjellene her, eller?

At du synes den vanlige brunørreten som er avbildet ligner en Sjøørret er jo ikke så rart da det er samme arten, men nok om det.

Du svarte ikke på hvilken fisk som skal inn i Kige igjenn, men du sier at det ikke er Ørret.... Da er jeg meget nyskjerrig på hva som skal høre hjemme der. For det første så er det nesten ingen fiskeplasser der, vannet er et Utypisk Ørretvann, meget næringsrikt og stillestående. Det favoriserer derfor sørven som er der idag.

jeg må jo gjøre det klart for deg med teskje: jeg HATER Sørv over alt på jord, så at den må utryddes er jeg helt enig i, men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke kan erstattes med en skikkelig sportsfisk, som for eksempel Karpe.

Siden du aldri har fisket Karpe , og dermed ikke har peiling på hva du uttaler deg om her gjør det sellfølgelig ekstra morsomt å diskutere med deg.;)

Dere jobber med å gjenninføre arter som har forsvunnet sier du.....

Hvorfor har de forsvunnet? De hørte kanskje ikke hjemme der da?....

Og Røye!... :lol::o , du har tydeligvis ingen formening om hvordan et røyevann på sørlandet vil se ut om noen år....

Om du tror på kilos røyer på tørrflue på sørlandet, så er nok det dessverre i heldigstefall en våt drøm.

En fisk som IKKE hører hjemme på sørlandet er Røye!

Jeh sa aldri at Ørret var en ufisk, men jeg ser tusenvis av vann som ikke har en førret over 200 gram, hva er vitsen?

Hvor mange lavereliggende vann i Mandalsområdet leverer Ørret jevnlig over 5-600 gram? et par kanskje, ellers så er vanne fulle av tusenbrødre. Flott alt arbeide som blir gjort med gytebekker osv til Sjøørreten, men jeg mener det er bortkastet energi å bry seg med å lage nye tusenbrødrevann med brunørret og Røye, det er nå min mening.

Og at du synes jeg er en artig kar, tar jeg som et kompliment

:D

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det snart kreves at folk som deltar på forumet har et minstenivå av kunnskap!!!!

Det noen av dere sier og mener er jo feil for !"¤%&

1. Det er ingen som skal sette ut ørret i Kigevannet!!!!!

2. Det er fremdeles en stamme av sjøørret i Kigevannet!!!!!!

3. Sørven er ny i vannet og har ikke naturlig tilstedeværelse der

4. Sørven som nå finnes i Aurebekksvannet, jåbekksvannet, tregdetjernet, møglandsvannet, mandalselva, kvisla osv stammer sannsynligvis fra Kigevannet!!!!!!!!

5. Kigevannet er fra gammelt av et av sørlandets mest produktive sjøørretvann og har fremmdeles et snitt på 7-8 hundre gram på ørreten.

6. Det er mye yngel på bekken og det gyter også laks sporadisk!!!!!!!!!!!!!

7. Det er et klassisk kystvann og tidligere var det glassklart!!!!!!!!

8. Nesten ingen bader det lenger pga grumsete vann!!!!!!!

9. Det vil alldri bli aktuelt å sette ut et eneste eks av noen art i Kigevannet.

10. Du driter deg asmund når du sier det ikke er et bra ørretvann og det at foreslår å sette karpe der gjør argumentene dine psykedeliske!!!!!!!

11. :lol:

12. Kystvannene i Mandal leverer bra ørret og har en størrelsesfordelinfg som er naturlig i slike vann.

13. Kystvannene forer kysten med sjøørret og bidra nettopp i sin tetthet å gjøre Mandal til et eldorado for ørretfiske på kysten

14. Det at jeg kalte ørreten din sjøørret er fordi de fleste sjøørreter nettopp ser slik ut!!!!!!!

:)

15. OG RØYE HØRER HJEMME PÅ SØRLANDET, HØRER DU HVA JEG SIER!!!!!!!! JEG NEVNER ØYDNAVANNET, NORDRE ØYDNAVANN, NOMEVANNET, MANNFLÅVANNET, TARVANNET, FASSELANDSVANNET, GRUNDELANDSVANNET, KROKVANNET , ÅSEVANNET!!!!! I mange av disse vannene vet vi ikke status og derfor jobber vi med den saken!!!!!!!!!!!

16. Hvordan i herrens navn kan du si at røye ikke hører hjemme her? Du vet jo ikke hva du prater om!?

17. Er det like morsomt å diskuter sportsfiske med meg nå..........hadde engang en 10 kilos karpe på kroken i Søgne, håper den er dau he he!!!!!!!!!!!!

18. Det at du tror du kan vippe meg av pinnen gjør dette svært morsomt, tror jeg ville snakket om røyer på sørlandet og eventuell gjenninnføring om de ikke fantes eller har finnes???????????

19. Mye tyder på at du har tapt diskusjonen og at dine eventuelle motargumenter kun ville tørke vekk som piss i en ørken :)

20. Jeg er en meget hyggelig kar som elsker fisker og ønsker at vi sammen kan sørge for å bevare fiskestammer, alt fra ørret der de hører hjemme til asp der den hører hjemme.

21. At vi ikke tøyser mer og heller våger å innse at en har tatt feil.

22. Jeg beklager om noen blir provosert.

Havtryta..........Du må da skjønne at det ikke handler om individelle gleder her, det er helt greit at noen syntes det er moro å dra opp vakre fisker på brød i et tjern. Men bildet er litt større enn det fokuset du presenterte........det handler litt om å prøve å ta vare på den naturen slik vi ønsker å ha den. Forstå det om du vil, men du er enig i at disse vederbukene helst ikke bør havne i fks tovdalselva eller de sårbare røye og sikvannene som er i nærheten?

OG barn flytter på fisk

den var god........barn flytter på fisk :)

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er det du er redd for, at noen barn skal flytte gullvederbuk fra disse vannene til andre steder.

Vet ikke hvor stor faren for det er, men det kan selvsagt skje.

Ellers er det egentlig litt frekt å si at det handler om å ta vare på naturen slik vi vil ha den. Det er jo slik du vil ha den du skriver om. Du skriver som om det er en fasit, et klar definisjon av hvordan det bør være. Hvor i all verden har du fått det fra? (Du kan godt vente med å svare til du har blitt edru :lol: )

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er det du er redd for, at noen barn skal flytte gullvederbuk fra disse vannene til andre steder.

Vet ikke hvor stor faren for det er, men det kan selvsagt skje.

Ellers er det egentlig litt frekt å si at det handler om å ta vare på naturen slik vi vil ha den. Det er jo slik du vil ha den du skriver om. Du skriver som om det er en fasit, et klar definisjon av hvordan det bør være. Hvor i all verden har du fått det fra? (Du kan godt vente med å svare til du har blitt edru :P )

Hey Gabrielsen!,

det er jeg som er dusten og idioten her...... :wacko::angry2:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg skjønner hva du mener, men hva er dette med jeg alltid virker rusa :angry2:

Neida, det er ingen fasit og jeg prøver egentlig bare å være en god naturverner/interessent ikke sant? Akkurat som deg?

Men når noen skriver at ikke røye finnes på sørlandet så må jeg få lov til å være litt bombastisk uten at det blir tolket som fyllevas.....

Jeg bare ønsker å få frem mine synspunkter og tror nok at endel fagfolk ville delt mine holdninger, det være folk fra DN eller niva- bare for å nevne noen. Folk vi jobber med går jo god for hva gjør og resultatene vi har bekrefter også dette. Men en fasit finnes ikke, men istedenfor å prøve å finne den så tror jeg de som vet mest ofte vet best. Og når det gjelder vann og vassdrag i Mandal så tror jeg vel at jeg vet endel.

:wacko:

Gabrielsen denne anmerkningen om slik vi vil ha naturen er forståelig, men er ikke det noe du slenger i mangel av å finne noe kritikkverdig. ? Her er litt om det:

Vi har faktisk et natursyn i Norge som sier noe om hvordan vi vil ha naturen, og hvordan jeg vil ha naturen er nokså i tråd med dette. Jeg mener bare at vi ikke er gode nok, tenker da på forvaltningen av rovdyr, skogbruket osv. Håper du deler min oppfatning om hvorfor fremmede arter ikke bør spres.

Og barn vet ikke at den søte fisken de fikk ikke skal settes ut i et annet vassdrag........

Denne definisjonen om hvordan det bør være får jeg fra at et sted inne i noen av oss så ligger det et ansvar og en respekt for de arter som finnes. Og den "kjærligheten" blandet med vårt overlegne intellekt resulterer i en slags naturetikk der vern av leveområder, biotoper, habitat osv blir et mantra i naturforståelsen og er vel egentlig pensum skolen også? Men egoismen til enkeltindividet kan ødelegge, liten et eller annet kan velte stor...er det ikke noe sånn?

Altså står vi hele tiden i fare for å skite i eget reir med andre ord.

Eksempler på dette: Mink, mårhund, canadagås, oppdrettslaks, sørv, gjedde, osv. Nevnte arter er arter som på en eller annen måte har skapt ubalanse der de har dukket opp. Oppdrettslaks er vel strengt tatt ikke en egen art, heller en misskapning, et liv som ikke skulle levd.

Vi har i norge en utrolig liten del "ekte" natur igjen og på fiskersiden.no så mener jeg det er på høy tid med mer fokus på informasjon rundt dette, disse debattene vil jo aldri ende hvis ikke. Ikke at debatter er noe tull , men vi burde snakke mer om hva vi entusiaster sammen kan få til. Og det er veeeeldig mye faktisk.

Tror vi kan bli bedre på informasjon rundt dette med faren det er å spre fremmede arter, det er ikke alle som vet dette og tror at det ikke er så farlig.......

Det er det!!!!

På den andre siden kunne vi jo bare ha laget et lite !"#¤#¤¤ ved å sette ut bekkerøye i Tanaelva(er den etisk riktigere å beskytte en tjernet ved dyreparken?...nei faktisk ikke ifølge "de ypperste filosofer")

satt ut sik i alle vann i Mandal, gjedde på hardangervidda, eller hva med bigmouthbass i tyrifjorden. Wow det låter nesten som siste ac dc plate......og det vil vi jo ikke? eller hva? nettopp noen gir blanke i slike ting andre ikke. Sakens kjerne på en måte.............jeg liker nick cave.kanskje fordi han sutrer så forbasket mye?

Tror ikke han hadde brydd seg om lauene regn eller ikke hadde vaket på de stilleflytende delene av Otra

Absur tankerekke.yess

Men det jeg vil frem til er at når noe er i liten skala (karper med gulldrakt i kr sand) så får enkeltindividet lov til å "beskytte dritten", men ikke hvis inngrepet er stort. Da er alle enige, hvorfor det?

Greia er at noen har forsøkt å definere natuetikken og mye av det de har kommet frem til er jeg emosjonellt enig i, enkelt som det.

Vi vil jo ha ting i orden og det er ikke i orden når norsk natur begynner å miste sin egenverdi (sett gjennom noens øyne) Det blir som om jeg skulle begynt å få likhetstrekk med jan thomas bare fordi norge er blitt så lavkulturelt og komisk at han stjeler litt for mye at tv ruta. Han er sikkert grei nok han, akkurat som isolert sett så er sørven like verdifull som art som den vakreste sjørøya. Men da jan thomas kan "fjernes" ved å skr av tv`n så må det hardere skyts til å fjerne fremmede arter om de får feste i nye vassdrag. Igjen må jeg si at Jan thomas helt sikkert er veldig fin fyr.

Kunne brukt noen andre, meg selv som maser på dette forumet støtt og stadig....

Det er oss sportsfiskere som burde og må være med på å skape holdninger som er bra for våre arvtagere, ikke la de vokse opp med en natur som ikke er annet en ekvivalenten til Lene alexandras silokonpupper(jeg vet at hun har fjernet dem)

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring sier:

15. OG RØYE HØRER HJEMME PÅ SØRLANDET, HØRER DU HVA JEG SIER!!!!!!!! JEG NEVNER ØYDNAVANNET, NORDRE ØYDNAVANN, NOMEVANNET, MANNFLÅVANNET, TARVANNET, FASSELANDSVANNET, GRUNDELANDSVANNET, KROKVANNET , ÅSEVANNET!!!!! I mange av disse vannene vet vi ikke status og derfor jobber vi med den saken!!!!!!!!!!!

Vil bare påpeke at jeg har fisket uttallige timer i Nomevannet (også med garn) og vi har aldri fått en eneste røye der. Det samme gjelder Åsevannet hvor det snart flommer over av små ørret. De andre vannene har jeg ikke kjenskap til.

Ellers utvikler dette seg til en interessant diskusjon med mange synspunkterr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. OG RØYE HØRER HJEMME PÅ SØRLANDET, HØRER DU HVA JEG SIER!!!!!!!! JEG NEVNER ØYDNAVANNET, NORDRE ØYDNAVANN, NOMEVANNET, MANNFLÅVANNET, TARVANNET, FASSELANDSVANNET, GRUNDELANDSVANNET, KROKVANNET , ÅSEVANNET!!!!! I mange av disse vannene vet vi ikke status og derfor jobber vi med den saken!!!!!!!!!!!

Jeg kan gå god for at det finnes røye i begge av de øydnavann, tarvannet, fasselandsvannet, lelandsvannet. De andre kan jeg ikke komme med noe konkret om. Selv synes jeg at det er spennende med kartlegging av denne arten som er en av norges eldste fiskart, iallefall i dette området. En fisk som har overlevd disse harde tider helt siden istida!!!

At man skal oppbevare det naturlige, ikke kan være så galt kan det? Jeg iallefall støtte alle med denne tanken. Sørven sprer seg vanvittig fort i disse traktene og er lite heldig for den naturlig ørreten.......da sier jeg bli kvitt!

Jeg forstår mye som har blitt sagt på begge sider, og følger utviklingen av dette tråd nøye :lol:

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke, verken fatte eller begripe, at en person med slike holdninger, presentasjonsmåte, søkte sammenligninger, kan ha så høye tanker om seg selv, sin egen fortreffelighet som sportsfisker og naturverner, og så til de grader nedrakkende på andres syn. Det fremkommer rimelig klart, at de økologiske argumentene vedkommende presenterer, ville blitt felt av en videregående biologipensumbok. Og "faktaene" som blir fremlagt, har null hold i virkeligheten. Å sitte med oppfattelsen av at det "nok er mange her inne som er enige med meg", virker for meg ubegripelig når vedkommende kommer med utsagn som er så til de grader artsrasistiske og lite overveide. Det hjelper lite at innleggene inneholder 180 utropstegn og sammenligninger mellom karpefisk og silikonpupper (!). Tipper han pådrar seg noen fiender med slike utsagn også: "hadde engang en 10 kilos karpe på kroken i Søgne, håper den er dau he he!!!!!!!!!!!!". Sjelden en tråd inneholder så mye provokasjon og pølsevev på en gang, spesielt der alt kommer fra en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbring sier:

15. OG RØYE HØRER HJEMME PÅ SØRLANDET, HØRER DU HVA JEG SIER!!!!!!!! JEG NEVNER ØYDNAVANNET, NORDRE ØYDNAVANN, NOMEVANNET, MANNFLÅVANNET, TARVANNET, FASSELANDSVANNET, GRUNDELANDSVANNET, KROKVANNET , ÅSEVANNET!!!!! I mange av disse vannene vet vi ikke status og derfor jobber vi med den saken!!!!!!!!!!!

Vil bare påpeke at jeg har fisket uttallige timer i Nomevannet (også med garn) og vi har aldri fått en eneste røye der. Det samme gjelder Åsevannet hvor det snart flommer over av små ørret. De andre vannene har jeg ikke kjenskap til.

Ellers utvikler dette seg til en interessant diskusjon med mange synspunkterr!

Nome og Åsevannet er vann som har hatt røye tidligere, og nevner de fordi det er vassdrag som drenerer Mandalsvassdraget og derfor er de interessante med tanke på tilbakeføring. Det er ikke bare laks som gjør en sak avsluttet, i de andre vannene er det fremdeles røye :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabrielsen denne anmerkningen om slik vi vil ha naturen er forståelig, men er ikke det noe du slenger i mangel av å finne noe kritikkverdig.

Du har en merkelig tendens til å tro at folk skriver det de skriver utelukkende for å kritisere deg, og har de ikke noe å kritisere så finner de bare på noe. Det er en rar tankegang. Jeg hadde ikke giddet å kaste bort et sekund på å kritisere noe/noen dersom jeg ikke mente at det var noe å kritisere.

Og det er ikke kritikk som er mitt ønske her, men å skjønne hvorfor du vil fjerne gullvederbukene og gullfiskene fra vannene der de er i dag. Og det tror jeg at jeg gjør nå. Du er veldig opptatt av at det du definerer som fremmede arter ikke skal få etablere seg på sørlandet, og du frykter at noen skal flytte gullfisk og gullvederbuk til nye vann. ¨ Vi er nok uenige i hvor stor faren for flytting av fisk er, men jeg skjønner jo at det kan skje.

Diskusjonen om hva som er "ekte" natur og viktigheten av å prøve å bevare så mye som mulig av det er en interessant diskusjon, men den kan ikke jeg ta meg tid til å være med på nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke, verken fatte eller begripe, at en person med slike holdninger, presentasjonsmåte, søkte sammenligninger, kan ha så høye tanker om seg selv, sin egen fortreffelighet som sportsfisker og naturverner, og så til de grader nedrakkende på andres syn. Det fremkommer rimelig klart, at de økologiske argumentene vedkommende presenterer, ville blitt felt av en videregående biologipensumbok. Og "faktaene" som blir fremlagt, har null hold i virkeligheten. Å sitte med oppfattelsen av at det "nok er mange her inne som er enige med meg", virker for meg ubegripelig når vedkommende kommer med utsagn som er så til de grader artsrasistiske og lite overveide. Det hjelper lite at innleggene inneholder 180 utropstegn og sammenligninger mellom karpefisk og silikonpupper (!). Tipper han pådrar seg noen fiender med slike utsagn også: "hadde engang en 10 kilos karpe på kroken i Søgne, håper den er dau he he!!!!!!!!!!!!". Sjelden en tråd inneholder så mye provokasjon og pølsevev på en gang, spesielt der alt kommer fra en person.

Jeg rakker ikke ned på noen personlig, dette er en dabatt om fisk mr og ditt innlegg her er bare for å sanke sympati fra de andre som ikke er enige med meg.

Du har jo ikke et argument, du bare hevder en masse negativt om meg bare fordi jeg greie på noe.

Det er barnslig av deg.

Det er da ingenting i veien med mine økologiske argumenter(jeg vet ennå ikke nok til å kunne finne grunn til å heve meg over noen, men jeg nevner da grunnleggende greier også), artsrasisme forstår jeg ikke at du kan finne i mine innlegg- jeg snakker om hvor arter egentlig finnes og at det ofte er bedre at de ikke blir gitt nye områder-jeg vet at mange kan finne det jeg skriver litt provoserende, men det er jo bare god gammel psykologi- du takler ikke det jeg skriver, jeg jobber med disse greiene nesten hver dag og kan ikke du heller snakke om hva du gjør for fisken.om det er karper eller ikke?

Kom igjen!

Jeg gjør bare så godt jeg kan og så prøver du å tolke meg som en tulling, skal liksom sprette inn fra sidelinjen som en liten joker i debatten. Usaklig og krigeresk innlegg. Kun.

Alle våre prosjekter er godkjente og diskutert med de fremste fiskeøkologer i Norge, og MANGE ser det interessante i å kartlegge bla røye her i sør- fordi vi vet lite om den----kanskje du skulle funnet deg et tenåringsforum :blush: Der pupper er pupper og karper er japanskrestaurantmosaikk.

Du den karpa i søgne kan jeg si hvor befinner seg om noen vil vite det....

Så for å forsikre deg og nøytralisere tullet ditt om å pådra seg fiender, du må skjerpe deg litt Triturus..............Jeg er ikke imot karper og den i Søgne er sikkert 15 kilo nå.

Syntes du er litt hard og humorløs jeg, kan du ikke være litt kulere bare?

Du har en merkelig tendens til å tro at folk skriver det de skriver utelukkende for å kritisere deg, og har de ikke noe å kritisere så finner de bare på noe. Det er en rar tankegang. Jeg hadde ikke giddet å kaste bort et sekund på å kritisere noe/noen dersom jeg ikke mente at det var noe å kritisere.

Og det er ikke kritikk som er mitt ønske her, men å skjønne hvorfor du vil fjerne gullvederbukene og gullfiskene fra vannene der de er i dag. Og det tror jeg at jeg gjør nå. Du er veldig opptatt av at det du definerer som fremmede arter ikke skal få etablere seg på sørlandet, og du frykter at noen skal flytte gullfisk og gullvederbuk til nye vann. ¨ Vi er nok uenige i hvor stor faren for flytting av fisk er, men jeg skjønner jo at det kan skje.

Diskusjonen om hva som er "ekte" natur og viktigheten av å prøve å bevare så mye som mulig av det er en interessant diskusjon, men den kan ikke jeg ta meg tid til å være med på nå

Jeg har forståelse for at du ikke orker denne diskusjonen, men det gleder meg at du ser poenget mitt. Og ja fisk blir flytta på.....før var sørven i et vann nå er den i 10 vann :o

Håper du får glede av hemmeligheten :)

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humorløs? Hvorfor i huleste skal jeg ha humor i mine innlegg? Jeg finner ikke snev av det i dine!

Du er tydeligvis i mot karpa i Søgne, i og med at du ønsker den var dau.

"Du har jo ikke et argument, du bare hevder en masse negativt om meg bare fordi jeg greie på noe."

Ser ikke helt hva det er du har så greie på jeg. Hvor fisker hører til naturlig?

Jeg er også i mot spredning av fiskearter. Men da mener jeg alle fiskearter, også laksefisk. Etter min mening er det vel så ille å sette ut ørret i et vann det ikke finnes ørret naturlig, enn karpefisk. Faktisk værre, mtp ørretens evne til å utrydde invertebratarter.

Det jeg er i mot, er holdningen om at enhver fiskeart som ikke hører hjemme i et vann, må fjernes koste hva det koste vil. Forvaltningsinstanser som mener dette (og det er vel brorparten av slike i Norge), har et skjevt syn farget av sin elsk for fettfinner. Derfor blir folk raskt dobbeltmoralske fordi de vil fjerne en karpefisk (eller "ufisk") som ikke hører naturlig til i et vann, men samtidig sette ut ørret der eller andre plasser hvor ørret ikke er naturlig. Det er jo horribelt, og artsrasistisk! Spesielt med tanke på det jeg tidligere har nevnt om ørretens påvirkningskraft i økosystemer som ikke har rukket å tilpasse seg tilstedeværelse av slik rovfisk. Forvalterne bruker argument som, "det er samfunnsøkonomisk forsvarlig å sette ut ørret fordi det skaper inntekter i fiskekort, samt at det skaper rekreasjon for folket. Punktet de misser, er at det faktisk finnes folk som liker å fiske andre ting enn ørret, flere enn fettfinneforvalterne tror vil jeg påstå. Og hvor skal de på død og liv omgjøre ALLE vann til nok et ørretvann med snittstørrelse på 1 hekto? Nå er ikke dette siste punktet rettet mot deg alene Kenbring, det gjelder generelt. Hva dine intensjoner er vet jeg ikke.

Skal man virkelig gå inn å fjerne en fiskeart fra et vann, bør det ligge tungtveiende økologiske, og/eller okonomiske grunner bak. Spredningsfare er en ting, vi sliter med de samme argumentene her i Trondheim angående mortesaken, der DN mener faren for spredning til drikkevannskilde er så stor at det i seg selv grunn tungveiende nok til å bruke rotenon på en håndfull vann i Bymarka. Dette på tross av at den potensielle effekten av mort i Jonsvannet er svært omstridt, og det er på ingen måte sikkert at vannet blir ødelagt av den grunn. Det er i alle fall ikke tilfelle med de fleste drikkevannskildene på Østlandet. Hvorfor ikke drive med folkeopplysning? Sette opp skilt, skriv innlegg i lokalavisa, sett opp billboards eller gudvethva. Det å gå rett på habitatmanipulasjon i storskala er vel drastisk etter min mening.

Grunnen til at jeg er krass mot deg Kenbring, er at du legger frem ting som om det var det eneste rette, eller den eneste gjeldende meningen i landet. Og krassheten min takler du tydeligvis svært dårlig, i og med at du må ta i bruk "du er skikkelig teit"-argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen god tanke å lage dårlige ørretvann, og det har alldri vært min filosofi heller og det er vel kommet frem tidligere.

Jeg er glad du kom med fornuftige meninger her og mye av det du sier er bra.

Jeg er for beskyttelse av biotoper om det gjelder amfibier eller fisker. Og med beskyttelse mener jeg å prøve å unngå at alle vann får nye arter, simple as that.

Og der jeg holder til så er ørreten ikke satt ut, den finnes her og har alltid vært her. Overbefolkning var like vanlig før, og ørreten eller abboren plages ikke av å ikke bli stor-bare vi gjør det.

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her var det temp, tenkte jeg kunne spørre om en ting her siden mange her kan litt om disse oransje fiskene, det ligger et lite vann her i nabolaget som jeg har fisket litt i, mye 200-500g ørret. Siste turen jeg hadde så jeg en oransje temmelig bred og butt fisk som stod under ei grein, hvis jeg skal tippe ei vekt, rundt 1-1,5kg, den ligna ikke en dyrepark gullfisk..noen som har et forslag på hva det var? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her var det temp, tenkte jeg kunne spørre om en ting her siden mange her kan litt om disse oransje fiskene, det ligger et lite vann her i nabolaget som jeg har fisket litt i, mye 200-500g ørret. Siste turen jeg hadde så jeg en oransje temmelig bred og butt fisk som stod under ei grein, hvis jeg skal tippe ei vekt, rundt 1-1,5kg, den ligna ikke en dyrepark gullfisk..noen som har et forslag på hva det var? :D

Koi

Dam/pryd variant av vanlig karpe

Her et bilde som viser fargevarianter.

480px-Mango_koi.jpg

Edit, lagt inn bilde

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.