Gå til innhold
Fiskersiden

Artig i Sandefjordsfjorden


havtryta
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid synes at rødspetta er en fin fisk, så når jeg forrige helg fikk mitt livs første var gleden stor. Når jeg om nå lørdagen fikk to til og nærmest ikke ofra de en tanke er det fordi jeg traff godt med etpar andre fangster. Stikkord er båt, driftfiske og sandbunn.

Været var jo fint på lørdag, så jeg og en kamerat bestemte oss for å ta en tur ut i jolla. Vi begynte på østsiden av fjorden, men det ga kun småfisk med en rødspette på 200g som høydepunktet. Vestavinden økte litt på, derfor bestemte vi oss for å prøve vestsiden av fjorden i stedet. Kort etter at vi startet det første driftet kroket jeg noe som kjentes ok ut. Tankene gikk til rødspette, men gleden var desto større da en slettvar på 315g dukka opp ved ripa. Ny art på undertegnede, og selv om det ikke var en monsterkamp, var den forholdsvis sprek størrelsen tatt i betraktning. Fisken tok på et slep agnet med reke og en rød plastblekksprut som attraktor. Artig!

041008_slettvar1.jpg

041008_slettvar2.jpg

Vi drifta videre vi, og litt smånapping sendte tankene i retning sypike eller hvitting. Når det derimot dukka opp en fløyfisk, som var nok en ny art på undertegnede, var jo virkelig turen en suksess. Men vent....D'oh, den var feilkroka! Kroken satt rett inn i overleppa og inn rett i overkant av kjevebeinet. Nedtur. Men det å ha vært i kontakt med denne artige krabaten var likevel en glede. Mens jeg hadde fisken i båten, smånappa det stadig hos kameraten, men han klarte ikke å kroke det. Var det flere fløyfisker der nede? Jeg slapp takkelet ned igjen, klarte på ny å sette kroken og denne gangen korrekt. Ny art! Vekta (en Lawson 5kg med 5g inndeling) vippa mellom 40-50g og stabiliserte seg først på 45g, deretter på 40g. Den laveste blir jo selvfølgelig tellende, siden man veide i båt. Men det er ikke så nøye med vekta, ny art er og blir en ny art!

Merk krokinga.....Det er lite som skiller suksess og fiasko! "Av og til er en millimeter nok". Denne gangen i feil retning:

041008_feilkroka.jpg

Men så satt den, denne gangen korrekt:

041008_floyfiskrekord.jpg

I tillegg ble det noen sandflyndrer, knurr, sypiker og de nevnte rødspettene, men som nevnt tidligere; de kommer liksom litt i bakgrunnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet fangst. :)

Fløyfisken er en vakker krabat. Rart å tenke på at for bare 2år siden var det ett fåtall av brukerene på forumet som noensinne hadde sett en fløyfisk.

Bare av ren nysjerrighet.

Piggvar eller slettvar?

Slettvaren som jeg fikk for mange år siden var ganske mørk.

Er det store farge variasjoner mellom slett/pigg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.