Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags sluk fargekombinasjon?


 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg er ny her på forumet. Jeg er ikke en dreven fisker og har kanskje ikke det beste utstyret, men har blitt bitt av sjøørret-fiske og vært ute hver uke siden midten av august. Men har det blitt noe fangst? Nja, har jo dratt opp noe småtterier, største på 850g.... ikke akuratt noe å skryte av.

Noen som har forslag til hva slags sluker\farger som er effektive på denne tida av året og fremover mot vinter\vår? Det jeg stort sett har fått noe på er blått\blankt, svart\rødt\blankt....

Jeg har vært ute MANGE timer de siste 2mnd, men som sagt lite fangst... jeg fisker i tønsbergfjorden...

( Lest en del her på forumet, igrunn på tide at jeg meldte meg inn synes jeg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalt her har det blitt brukt mye gult i det siste...

Bl. annet Tasmanian Devil

Pink Lady - Tasmanian Devil er en "gammel" klassiker...

Sølv/Blå - Viking Herring

Hvit eller Sølv/Blå - Magic Minnow Skærsilden

Sølv - Magic Minnow Salty

Sølv/Blå - Møresild (selvfølgelig)

Sølv - Delfin Stikling (vanskelig å finne)

Grønn - Sølvpilen (vanskelig å finne)

Ellers blir det jo brukt en del wobblere etter hvert, men der er ikke jeg noe erfaren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Velkomen som aktiv brukar av FS. Sjølv nytter eg berre ein sluk til sø, men i ymse fargekombinasjonar . Atomsilda i 20gr, svart/sølv, svart/raud og på dei kaldaste dagane raud/kvit. 12gr vert og nytta, men det er 20gr som har gjeve meg dei største. Dersom du i tillegg nyttar ein bomberdupp, flyt, agna med ein makrellstrimmel utanfor der du står og fiskar sluk, vil du ofte oppleva at fyljefisk tek agnet etter at sluken er fiska inn. :) Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hvite sluker/kystwobblere. Helt hvite, eller i kombo med grønt, blått eller rødt. Jeg fisker stort sett etter ørreten når det er kaldt i vannet, vil tro andre farger er mer effektivt i varmere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg er ny her på forumet. Jeg er ikke en dreven fisker og har kanskje ikke det beste utstyret, men har blitt bitt av sjøørret-fiske og vært ute hver uke siden midten av august. Men har det blitt noe fangst? Nja, har jo dratt opp noe småtterier, største på 850g.... ikke akuratt noe å skryte av.

Noen som har forslag til hva slags sluker\farger som er effektive på denne tida av året og fremover mot vinter\vår? Det jeg stort sett har fått noe på er blått\blankt, svart\rødt\blankt....

Jeg har vært ute MANGE timer de siste 2mnd, men som sagt lite fangst... jeg fisker i tønsbergfjorden...

( Lest en del her på forumet, igrunn på tide at jeg meldte meg inn synes jeg )

Jeg bruker som oftest møre-ungen, men den er kanskje ikke like effektiv som møre-silda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som oftest møre-ungen, men den er kanskje ikke like effektiv som møre-silda?

Ja møre-silda er heilt klart meir effektiv :) men det kommer også an på måten ein fisker på også.

Sjølv pleier eg og legge inn små stopp under innsveivinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har oppdaget Vikingsilda ? Denne har fargekombinasjoner og vekter som passer de fleste steder lopez_vikingsild_serie_web_bilder.jpg

Eller Jensen Coast når det blåser mye ?( begge 2 er blitt slagere i Danmark)

lopez_jensen_coast_serie_web_bilder_026.gif

Eller Dragon Fly når ørreten er på jakt etter konfekt langs bredden og du kunne ønske du hadde fluer du kunne kaste med spinstang ?

lopez,s_dragon_fly_web_bilder.jpg

Ulempen med Dragon Fly er at både torsken og HA på jakt etter skaldyr og krabber kan ta denne fra sjøørreten.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg er ny her på forumet. Jeg er ikke en dreven fisker og har kanskje ikke det beste utstyret, men har blitt bitt av sjøørret-fiske og vært ute hver uke siden midten av august. Men har det blitt noe fangst? Nja, har jo dratt opp noe småtterier, største på 850g.... ikke akuratt noe å skryte av.

Noen som har forslag til hva slags sluker\farger som er effektive på denne tida av året og fremover mot vinter\vår? Det jeg stort sett har fått noe på er blått\blankt, svart\rødt\blankt....

Jeg har vært ute MANGE timer de siste 2mnd, men som sagt lite fangst... jeg fisker i tønsbergfjorden...

( Lest en del her på forumet, igrunn på tide at jeg meldte meg inn synes jeg )

Har kjøpt inn noen møresilda sluker, så skal prøve det. Tok noen kast før mørket kom idag, men dårlig fangst, kun noen små-ørret som var etter\ nyskjerrige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forøvrig skal du ike se bort fra at hvitt og også sterke farger fungerer utover mens det er som kaldest i vannet. Let også opp områder som skal ha mindre saltinnhold enn områdene rundt - kan gjøre en stor forskjell. Eller om du har områder som med grunner på tvers av tidevannsstrøm hvor varmere vann blir presset opp fra dypere vann er du også inne på noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Velkomen som aktiv brukar av FS. Sjølv nytter eg berre ein sluk til sø, men i ymse fargekombinasjonar . Atomsilda i 20gr, svart/sølv, svart/raud og på dei kaldaste dagane raud/kvit. 12gr vert og nytta, men det er 20gr som har gjeve meg dei største. Dersom du i tillegg nyttar ein bomberdupp, flyt, agna med ein makrellstrimmel utanfor der du står og fiskar sluk, vil du ofte oppleva at fyljefisk tek agnet etter at sluken er fiska inn. :lol:

Her er du ute på tynn is, Even. :lol: Det er ikke lov å fiske etter sjøørret med to stenger fra land. Det er imidlertid lov å bruke to agn per stang, f.eks. en opphengerflue + sluk. Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! Har prøvd litt de siste dagene, men uten noe fangst... Men jeg gir meg ikke ;)

et tips når det kanskje blir enda kaldere i vannet prøv hvit morild sluk, fikk en sø på 4,1kg på den her i kristiansand, laksen i nord norge var også glad i den. Verdt et forsøk i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips når det kanskje blir enda kaldere i vannet prøv hvit morild sluk, fikk en sø på 4,1kg på den her i kristiansand, laksen i nord norge var også glad i den. Verdt et forsøk i alle fall :)

All fisk liker Morild ! Nå på denne tiden av året og sakte innsveivet er denne riktig valg. Men igjen, til alle som syns Morild er bra : Vikingsild gir ennå mer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisk liker Morild ! Nå på denne tiden av året og sakte innsveivet er denne riktig valg. Men igjen, til alle som syns Morild er bra : Vikingsild gir ennå mer !

men da skal jeg prøve den jeg da, har ingen erfaring med den. Hvis den er bedre enn morild på denne årstida så prøver jeg gjerne den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da skal jeg prøve den jeg da, har ingen erfaring med den. Hvis den er bedre enn morild på denne årstida så prøver jeg gjerne den :)

Flott! Velg gjerne 4-5 fra høyre eller 1-3-4 fra venstre i bildet over på denne tiden av året. Original krok er av kvalitet men jeg bruker gjerne svart duskkrok for å øke fangsten i tregge perioder. Er fisken tregg, kan 10 gramarn brukes. Denne slukserien konstruerte jeg også med tanke på å brukes som røyeblink.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Velg gjerne 4-5 fra høyre eller 1-3-4 fra venstre i bildet over og for all del bytt krok til duskkrok ( gjerne svart) Er fisken tregg, kan 10 gramarn brukes. Denne slukserien konstruerte jeg også med tanke på å brukes som røyeblink.

Hvor får jeg tak på den da?grønberg sport her i kr sand, fant ikke helt fram på nettsida di hvis du har den der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.