Gå til innhold
Fiskersiden

Abboren som reddet meg fra forstoppelse med døden til følge


Gjest JørgenØ
 Share

Recommended Posts

Gjest Jørgen Ø

Håvard og jeg har handlet inn utstyr til vertikalfiske som det var på tide å få testet grundig. Jeg har med tiden funnet noen plasser som har gitt en del gjørs under andre metoder som bla dorging og fiske med balansepilk. Endelig var tiden kommet for å teste de plassene med vertikalfiske. Med tanke på at noe av det tøffeste fiske jeg kan tenke meg er spinnfiske etter abbor, vil jeg tro at vertikaljigging etter gjørs også kan være noe for meg, men eneste problem er at der vi fisker gjørs er det også stor abbor. Har hatt mange turer etter både gjedde og gjørs i disse vanna, og nesten alltid ender det opp med å bli en harbarka abbortur.

Det samme skjedde i dag. Jeg hadde bestemt meg for å prøve å holde meg unna abboren i dag, og var ganske bestemt i tanken på akkurat det.

Vi kom frem til den fine gjørsskrenten på ca 10 meters dyp, slapp ned sakene og etter kort tid var det hugg hos Håvard men den glapp. Like etter var det napp hos meg, men den satt heller ikke. Vi drev noen meter til, så var det nok et skikkelig hugg i stanga mi, men med ny og uvant snelle klarte jeg ved en feil og trykke ned utløserknappen i tilslaget og fisken som virket tung slapp, og powerpro lå i en haug rundt spolen.

Vi rygga tilbake og prøvde et nytt driv, men da skjedde det ingenting. Vi rygga tilbake igjen, og underveis tenkte jeg at jeg bare for morro's skyld skulle sjekke om det var noe abbor innover mot grunna. Jeg kasta ut shad'en, og idet den traff bunnen nappa det men den satt ikke, jeg fortsatte å sveive hakkete og sakte innover mot båten. Brått nappa det igjen, jeg gav, fisken et et halvt sekund for å gi abboren tid til å få hele shad'en i kjeften før jeg satte tilslaget og det ga et tungt svar tilbake. Først var jeg helt sikker på abbor, men da den nærmet seg båten slutta den å riste på hodet og gled tungt med inn, og jeg tenkte at det dessverre måtte være en gjedde. Men heldigvis bomma jeg jeg på gjentinga der. En flott abbor viste seg og den sklei pent inn i håven. "Nå slipper jeg å spise opp abborlua mi" var den første tanken som slo meg, da jeg så den lå brei og fin i håven. Tidligere i høst var jeg så utrolig kjepphøy og teit at jeg fortalte hele verden at lua skulle spises opp hvis klubbrekorden på abbor ikke var over halvannen før årets slutt, hehe. Fiskekompiser har stadig minnet meg på uttalelsen, og frykten for tvangsspising av lue har vært stor.

Med stor glede ble abboren ble målt til 47 cm og vekta viste 1620 g. Deilig! Min abbor nr 11 over halvannen. Abboren feires nå i skrivende stund med noen glass rødvin og seriøs smugrøyking. Det ligger vanligvis uhorvelig mange kast og timerbak en abbor over halvannen kg, så dette må feires med brask :lol:

Etter godborren ble det også en fin abbor til på kiloen. Ellers ble det mange smågjedder og en del abbor i halvkilosklassen. Vi prøvde litt mer vertikalfiske utover dagen, men gjørsen lot seg overhodet ikke lure i dag. Men hva gjør vel det... Håvard og jeg koste oss masse i regnværet med skitprek(Håvard er gørgod på skitpreking), kaffe, pølser, og ikke minst seriøs smugrøyking.

081120080043Eg4lgK1mhjoqHlpwx1.jpg

Herlig! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange hyggelige tilbakemeldinger. :blush:

Ellers så kan jeg nevne at vi fant et umerket og stormasket garn der som vi var iferd med å dra opp, men vi trodde vi så en båt så vi kjørte videre og glemte å dras det opp senere. I den lille delen av av garnet vi rakk og sjekke hang det en 1,5-2 kilos brax. Neste helg skal utysket opp og brennes, men får håpe det ikke har fanget mye fisk....

Ellers så ser jeg en del skriveogkommaleif i posten som må oversees. Det ble en del glass rødvin i går.....og i dag for den saks skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.