Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg fryser


angler
 Share

Recommended Posts

Jeg fryser ...her har vi hatt -6 grader :)

Regner med dere ikke har opplevd lignende :)

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article665965.ece

Næsj, er jo bare kos med disse 4 dagene med vinter! Men at veivevesenet er dårlige å salte\strø fortau i sentrum....

Meldt 8c og regn i morgen så da ordner alt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått varmen i meg nå...

Men begynte dagen med halvannentime med tining av frossen radiator..

Det tar litt tid når man står på en øde plass uten tilgang på noe annet enn snø.

Jeg måtte demontere den og legge den inntil magen min for å tine den...

(hadde vært tøft hvertfall).

Nå har bilen fått en ekstra dæsj med frostvæske forresten...

Endret av krheldal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilbakemelding fra en Østlending som driver u-hjelp på Vestlandet. Vestlendinger er pingler! Her er det ca 5 cm med snø, rundt 5 minus grader og SOL og de fryser så tenna skrangler :)

:) 5 minus lisom :):D Å det er Kaldt. nei nei nei

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg har hatt mine utedøgn i minus 30 også..

Konklusjonen er at enten det er minus 2 eller om det er minus 30 så er det forbanna kaldt så lenge man ikke har gode klær på seg.

Ellers føles det værre med minus 10 i Bergen enn hvordan det var med minus 20 i Troms.

Ja, det fins som kjent ikke dårlig vær, kun dårlige klær. Og luftfuktighet og vind påvirker den effektive temperaturen. Foretrekker minus 20C, vindstille og tørt fremfor 0C, 90% luftfuktighet og kuling for å si det sånn. Men på tross av dette er nok vest- og sørlendinger generelt dårligere vant med riktig lave temperaturer enn folk ellers i landet, naturlig nok. Så forresten at de hadde hatt 28 kuldegrader på Røros i natt. Det burde vel bety at isen begynner å bli tykk på røyevannene inne i fjellene, skjønt med over en halvmeter snø, kan jo det gjøre at isen fryser saktere, og blir farlig lagis...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men allikevel driver dem og sender vestlendinger til Elverum og Skjold, mens pappagutta fra vestkanten sitter på Madla i 10c + :glare:

I Bergen er det tydeligvis rasjonering på salt og strø. For fortauene er spinnglatte.

Selv om militæret i indre Hedmarken og Hjerkinn var herk , så var jammen vinteren der fin ass!! Masse snø på grantrærne, 10 blå og null vind. Bare gull :) Kunne derimot klart meg uten 1 uke med -25 og kuling på Snøhetta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, rått og grisekaldt med 8-10 blå på Vestlandet.

Men skikkelig sprengkulde bør alle bryne seg på en gang i livet! Når det dro seg mot -35 i Elverum ble opptil flere kroppsfunksjoner satt ut av spill.. Kan nevne bånnfryst snørr i nesa og dritvondt å inhalere morgenrøyken, samt iskaffie etter 1min på trammen :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ikkje vant te sånn kulde i Bergen.

De jævla rekene gikk jo ***** ikkje an å bruke! Eg måtte ha di under genseren for at di skulle tine.

Og snøre, trokkje dokkar det frøs fast i ringene! Gå mann!

Når eg skulle hem igjen, så satt hele jævla ræven fast i bryggen.

Gledar meg te reine kommar igjen!

Endret av PerU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ikkje vant te sånn kulde i Bergen.

De jævla rekene gikk jo ***** ikkje an å bruke! Eg måtte ha di under genseren for at di skulle tine.

Og snøre, trokkje dokkar det frøs fast i ringene! Gå mann!

Når eg skulle hem igjen, så satt hele jævla ræven fast i bryggen.

he he, husket vi fisket lake på Glomma-isen i 30 blå i gamledager - den gangen man var ung og gal (nå er man vel bare gal? :blush: ). Man frøs uansett hvor mye klær man hadde med seg, og siden man måtte gå et stykke kunne man ikke pakke seg for mye inn for ikke å begynne å svette mens man gikk. Og dersom man først fikk en lake, så var den stivfrosset praktisk talt umiddelbart etter at den kom opp av hullet (ikke lett med C&R her, eneste alternativet var å avkroke laken i hullet, og unngå å ta den opp). Fordelen var at det ikke var særlig stor risiko for at kjøttet ble ødelagt! :) Og hvis man bare lot den fryse inn, og ikke kakket og bløgget laken der og da (vel, bløgging var jo uansett umulig, blodet var stivfrosset omtrent umiddelbart), kunne man jo ta den stivfrosne laken med hjem og "gjenopplive" den i badekaret... Og en fisk var som regel nok. Da var fingrene så valne at man ikke klarte å tine dem opp igjen uansett hvor mye man holdt dem på innsiden av fiskedressen og hvor mye håndvarmere man hadde med seg (og det var på innsiden av fiskedressen man måtte tine opp agn også! ;) ). Fingrene mine er nå ekstremt kuldefølsomme, og jeg har en mistanke om at lakefisket (og annet isfiske) i ungdommen har skylda. Den eneste fordelen med disse kalde vintrene på 1980-tallet var at isforholdene pleide å være stabile. Det er ingen selvfølge lenger.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen kalde dager på isen på Mjøsa, Golå, NiSjuvatnet m.m. :blush:

Verste var på Golå, med nærmere 20 blå og vind..... gjorde ikke saken bedre at jeg hadde et is-fiske bonanza på stor røye som jeg aldri før eller siden har vært i nærheten av - fikk ikke tint opp fingrene mellom huggene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerte 9minus her i fana igår så korfor de fører så lav temp i avisen skjønner eg ikke.

Det skyldes at offisiell temperatur måles ved Meterologisk/Geofysisk institutt ved Florida. Det mildeste stedet i Bergen.

Nå snur det. Pluss 2 og regn. I morgen er det meldt 8 plusss og store nedbørsmengder. Så da er vi tilbake til normalen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.