Gå til innhold
Fiskersiden

5 gode råd for nybegynnere


sølvreven
 Share

Recommended Posts

1) Når man fisker sammen med andre:

Tynn ut egen drikke når man har det sosiale lag om kveldene. Og spandèr skjenk på de andre, jo

sterkere (mere) jo bedre. Lat som du er mere beruset enn du er, og led de andre inn i fristelse. Legg deg

i rett tid. Og stå opp grytidlig, lenge før de andre våkner (bakrus), og begynn å fisk :)

2) Hvis noen spør hvor du tar laksen:

Det er alltid grønnest på den andre siden, fortell gjerne om alle laksene som er blitt tatt der.

Bruk sunn fornuft.

3) Hvis noen lurer på hvilket agn som er best akkurat nå:

Foreslå alltid tørrflue de første ukene, men ikke overdriv, det skal helst være troverdig !

4) Når man får en laks:

Ikke vis frem laksen for all verden ! Gjem den raskest mulig inn i bushen og glem stoltheten over

å ha fått en storlaks. Hvis noen kommer og spør om du har fått noe så si bare:

-"Noen ganger fe me laks, og noen ganger fe me ikkje laks".

5) Hvis skaden først er skjedd, og man ser at du har tatt inn en storlaks (og de lurer på hvor den ble tatt) :

Bruk samme teknikk:

-"Noen ganger fe me den der (pek på land), og noen ganger fe me den i elva".

PS! Det finnes et utall slike triks for å unngå køfiske, men disse 5 er nok de som blir praktisert mest

langs elvebredden, skitt fiske !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer jo punktet om transportflue. Dvs - den fluen du har på stangen bare til og fra elven og som alle dermed tror du benytter hele tiden, men som du selvsagt bytter ut i det du starter med å fiske...

Funker med sluk og wobler også - litt verre med mark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, transportflue he he. Et annet knep er å simpelthen bare si det er dårlig med fisk, eller at den ikke tar. Alle trenger hele tida bekreftelse fra andre og noen ganger kan man utnytte det. Sleipt er det. Og at du skal gi deg(fordi det var så dårlig) P.S. fungerer best på tilreisende.

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja marken er en vrien nøtt, den er vanskelig å skjule. Men det er noen triks ute og går her også, legg bare noen små marker på toppen av forbruksbøtta, ikke vis fram de store, utrolig viktig akkurat dette !

Og sleng kjapt opphenget uti elva så ingen ser ormene som ligger nederst.

Og godflua, den må for all del ikke vises fram nei. Vær gjerne lynrask med å fjerne flua, og sett på noe forferdelige greier. Og bruk all fantasi man har, gjerne overdriv (at man har funnet noe helt eksepsjonelt som er bra).

For all del ikke vis fram de gode brekkene heller, laksen stopper alltid midt i hølen, bruk mye tid der (si det) :D

Særlig der bunnen er jevn og har lite variasjon så langt øyet kan skje.

En annen fin teknikk som brukes ofte er å liste seg (med alt fiskeutstyret) langt inne på åkeren (vi går gjerne på andre siden av jernbanelinja også, av og til bak E-6 hvis lite buskas å skjule seg bak) forbi fiskerne, som evt. hviler ut eller spiser. For så å dukke opp meget kjapt og overraskende uti elva før de andre rekker å slå ALARM ! Klær i kamuflasjefarger funker meget bra, vi bruker mye i grønt og grått (grått er naturlig for min del og det går helt perfekt kombinert med ei grønn bukse).

Dette er laksefiskets ABC, mye å lære for de som vil prøve dette fascinerende fisket :)

Så bil til/fra fiskeplassene er bannlyst, det vises lang vei, alarmen har gått lenge før man kommer fram !

Edit: Kom på en til, som er hypersmart hvis man bor i nærheten av elva.

Ikke snakk det lokale språket der man fisker, det kan raskt tolkes dithen at fiskeren er kjent på valdet.

Så det beste vil nok være å bare late som man er en elvezombie fra langtvekkistan, og ikke skjønner en dritt av elva eller noenting :D Da synes de andre fiskerne synd på deg, og lar deg alltid få fiske over godplassene, for de tror at du ikke får noe likevel ! Så setter du på feitmarken, uten at de ser det, smart som bare det.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja marken er en vrien nøtt, den er vanskelig å skjule. Men det er noen triks ute og går her også, legg bare noen små marker på toppen av forbruksbøtta, ikke vis fram de store, utrolig viktig akkurat dette !

Og sleng kjapt opphenget uti elva så ingen ser ormene som ligger nederst.

Og godflua, den må for all del ikke vises fram nei. Vær gjerne lynrask med å fjerne flua, og sett på noe forferdelige greier. Og bruk all fantasi man har, gjerne overdriv (at man har funnet noe helt eksepsjonelt som er bra).

For all del ikke vis fram de gode brekkene heller, laksen stopper alltid midt i hølen, bruk mye tid der (si det) :D

Særlig der bunnen er jevn og har lite variasjon så langt øyet kan skje.

En annen fin teknikk som brukes ofte er å liste seg (med alt fiskeutstyret) langt inne på åkeren (vi går gjerne på andre siden av jernbanelinja også, av og til bak E-6 hvis lite buskas å skjule seg bak) forbi fiskerne, som evt. hviler ut eller spiser. For så å dukke meget kjapt og overraskende uti elva før de andre rekker å slå ALARM ! Klær i kamuflasjefarger funker meget bra, vi bruker mye i grønt og grått (grått er naturlig for min del og det går helt perfekt kombinert med ei grønn bukse).

Dette er laksefiskets ABC, mye å lære for de som vil prøve dette fascinerende fisket :D

Så bil til/fra fiskeplassene er bannlyst, det vises lang vei, alarmen har gått lenge før man kommer fram !

Edit: Kom på en til, som er hypersmart hvis man bor i nærheten av elva.

Ikke snakk det lokale språket der man fisker, det kan raskt tolkes dithen at fiskeren er kjent på valdet.

Så det beste vil nok være å bare late som man er en elvezombie fra langtvekkistan, og ikke skjønner en dritt av elva eller noenting B) Da synes de andre fiskerne synd på deg, og lar deg alltid få fiske over godplassene, for de tror at du ikke får noe likevel ! Så setter du på feitmarken, uten at de ser det, smart som bare det.

Du fortjener vel ditt bruker's navn!!! Men naa, etter denne traaden, er det kansje paa tide aa bytte den om til "gammel rev"!!!!!" :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææh, lyger ikke jeg :o

Det er mange som spør meg hvor det er best å fiske, og når grunneier sier at alle skal følge etter en viss bil med en rev inni blir det vrient :)

Så jeg sier det som det er jeg, viser dem hvor de skal fiske.

Så går jeg en annen plass og fisker, for jeg har vist fram den ene godplassen og der skal de fiske (liker ikke køfiske, jeg er jo en ensom rev). Så blir de mistenkelig, og tror jeg ljuger som bare det, og kommer etter meg like etterpå. Hvorfor fisker jeg ikke på plassen jeg viste fram da ? Ikke noe rart de lurer. Så går jeg tilbake og fisker der de trodde det var dårlig, for nå ble det kø der jeg fisker, og de blir enda mere frustrert. Så sånn går nå dagene da :D

Laksefiske er nok mye lureri ja, og det er jo endel av sjarmen :D

Men jeg har faktisk opplevd alle tenkelige triks, spesielt i min spede "barndom", de første årene i elva.

Gammelgutta som satt inne i gapahukene, det var plent umulig å få ut av dem litt info. Men morsomt, ja B)

Må nesten komme med en litt morsom historie fra mitt første døgn i ei storlakselv (Orkla Sone 3 i 1987).

Det gikk på reker forstod jeg raskt, og ett glass med blodrøde nordsjøreker ble i all hast kjøpt inn samme fiskedøgn :) Måtte herme etter de 5-6 gubbene som fisket på tur på flotidene, hver bidige dag satt de der, pensjonistene fra Orkla Jeger og Fiskeforening.

Jeg fisket halve dagen med rekene opp/ned, skjønte ikke en dritt, og luringene sa ikke noe. De hadde det som plommen i egget :lol:

Jeg spurte han ene etter at de hadde dratt opp 4-5 storlakser om han kunne hjelpe meg å binde opp ett oppheng.

-"Det må du lær dæ sjøl, gut" ! :lol: "Ska du fesk, så må du lær dæ å fesk" !

I ettertid har jeg flirt mye av det .

Men jeg tok innersvingen på hele bunten uka etter, 10 blodrøde oppheng ble hengt opp på den ene veggen på gapahuken, klar til bruk :) Jeg var forberedt, og de trynene som kom fram da var litt av et syn. Så ut som alle skulle i begravelse.

-"Takk for hjelpa, tenkte jeg", he-he. Og takk for sist.

Så oppdaget jeg faktisk at jeg ble "godtatt" på en måte, bare jeg ikke sleit av laksen og kjørte den ordentlig, og det gjorde jeg IKKE. Beistene sleit av 0.50 lina med full brems noen meter utenfor stangtuppen. Og råkjeft !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Når man fisker sammen med andre:

Tynn ut egen drikke når man har det sosiale lag om kveldene. Og spandèr skjenk på de andre, jo

sterkere (mere) jo bedre. Lat som du er mere beruset enn du er, og led de andre inn i fristelse. Legg deg

i rett tid. Og stå opp grytidlig, lenge før de andre våkner (bakrus), og begynn å fisk :)

2) Hvis noen spør hvor du tar laksen:

Det er alltid grønnest på den andre siden, fortell gjerne om alle laksene som er blitt tatt der.

Bruk sunn fornuft.

3) Hvis noen lurer på hvilket agn som er best akkurat nå:

Foreslå alltid tørrflue de første ukene, men ikke overdriv, det skal helst være troverdig !

4) Når man får en laks:

Ikke vis frem laksen for all verden ! Gjem den raskest mulig inn i bushen og glem stoltheten over

å ha fått en storlaks. Hvis noen kommer og spør om du har fått noe så si bare:

-"Noen ganger fe me laks, og noen ganger fe me ikkje laks".

5) Hvis skaden først er skjedd, og man ser at du har tatt inn en storlaks (og de lurer på hvor den ble tatt) :

Bruk samme teknikk:

-"Noen ganger fe me den der (pek på land), og noen ganger fe me den i elva".

PS! Det finnes et utall slike triks for å unngå køfiske, men disse 5 er nok de som blir praktisert mest

langs elvebredden, skitt fiske !

Ja det må jeg legge på minne :lol: utrolig hva man kan lære her inne :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må jeg legge på minne :) utrolig hva man kan lære her inne :o

Ja du har tydeligvis lært mye du Mao.

-"Hvor har du tatt laksen", husker du den ?

-"Ut i elva", svarer Mao :lol:

Så Mao er nok blitt en utrolig rutinert laksefisker, på tross av at han tror på julenissen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Gjør det motsatte av alle andre ( de får ikke laks de heller)

2. Ha det mest toppmoderne utstyret og fancy klesdrakt. (Viktig)

3. Ikke gjør som reven sier (eller mora de)

4. Bruk samme flue som du ser andre har på stanga (de er så keene på å starte at de har ikke tid til å skifte når de kommer til elva)

Og sist men ikke minst

5. Start egen klubb (ha ha ......)

Nesten alt dette har jeg prøvd.

Fremdelses medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har tydeligvis lært mye du Mao.

-"Hvor har du tatt laksen", husker du den ?

-"Ut i elva", svarer Mao :)

Så Mao er nok blitt en utrolig rutinert laksefisker, på tross av at han tror på julenissen :blush:

HVA FINNES IKKE NISSEN :):o

251120080950ATaWOXNDwGMhGZIiMv.jpg?76

Her er den siste 180 høy 14 kg samler på nisser jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg sier det som det er jeg, viser dem hvor de skal fiske.

Så går jeg en annen plass og fisker, for jeg har vist fram den ene godplassen og der skal de fiske (liker ikke køfiske, jeg er jo en ensom rev). Så blir de mistenkelig, og tror jeg ljuger som bare det, og kommer etter meg like etterpå. Hvorfor fisker jeg ikke på plassen jeg viste fram da ? Ikke noe rart de lurer. Så går jeg tilbake og fisker der de trodde det var dårlig, for nå ble det kø der jeg fisker, og de blir enda mere frustrert. Så sånn går nå dagene da :)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd her fra Sølvreven. Absolutt noe å ta med seg. Dette var mye stor visdom om laksefiskets finere detaljer.

Det som også er viktig er å lære seg å spille uforstående til alt av regler og skikk og bruk ved elva. Har du funnet deg en god plass, parker i elva. Lat som om du ikke ser den teite fluefiskeren som starter ovenfor deg og beveger seg medstrøms noen skritt pr. kast. Han er bare en snik som prøver å presse deg fra godplassen. Hold blikket stivt rett ut i elva helst på skrått nedover og stå pal. Når fyren er noen skritt ovenfor deg er god psyke av største betydning. Ikke la deg presse. Se rett fram og hold ut, belønningen er nær, erfaringen viser at de fleste gir opp etter en sånn 10 minutter eller så. En hyggelig bonus er at fyren kanskje ikke viser seg på valdet på en stund etter slik opplevelse.

Legg igjen utstyret nede ved fiskeplassen når du tar pause for å markere revir.

Dersom intrengeren riktig er av den ufyselige typen og er frekk nok til å belære deg om bevegelig fiske, lat som om du ikke forstår, når alt håp er ute (men først da) kan man mumle noe om at dette viste jeg ikke, sånn for å ikke å ødelegge et hvert forhold til sine (ufyselige og innpåslitne)medfiskere. Du kan også late som om du er Dansk da er det ingen som blir forbauset over oppførselen din heller.

Broderlig fiskerhilsen

Bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper betraktelig på å lære seg noen golser på nederlandsk også....

Ellers et nyttig tips for oss som ofte er tilreisende til laksefiske i Trøndelag. Ofte har pakking gått litt i raskeste laget. Selvsagt er alt av fluer, søkker, sluker, woblere, kroker, stenger, sneller, vadere osv med - dette er jo nødvendigheter i fisket. Men når kaffetørsten melder seg ved elven og man omsider har kjelen klar viser det seg ofte at man har glemt koppen hjemme og behovet for å låne en kopp melder seg raskt. Gromtrikset er da å trekke opp en flaske bybrennevin/futteralbrennevin (les: cognac) - da vil du i løpet av sekunder finnet ut hvem av de tilstedeværende som har kopp i lommen og følgelig hvem du kan låne av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, mange deilige inputs her etterhvert. Helt utlært blir man kanskje aldri, men dette må da være noe å begynne på for evt. nye fiskere. Se og lær folkens, dette er nyttig basis i alle elver. Belønningen kommer alltid hvis man følger disse enkle reglene :)

Skjenketrikset, det er nok en av mine favoritter må jeg si, funker alltid.

(At jeg får litt for mye innabords helst, men det er endel av gamet det også). Gratis kjøpebrus er ikke å forakte, men man må tåle det, viktig, viktig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjenketrikset, det er nok en av mine favoritter må jeg si, funker alltid.

(At jeg får litt for mye innabords helst, men det er endel av gamet det også). Gratis kjøpebrus er ikke å forakte, men man må tåle det, viktig, viktig !

Du tok en modifisert versjon av skjenketrikset på åpningsdøgnet iår husker jeg...

Trikset kan vel kalles "lat som om du er med på festen, drikker og er sosial, uten å røre alkoholen, og trekk deg kjapt unna når du merker at folk begynner å snøvle og bli uoppmerksomme på din tilstedeværelse".

Du slapp å skjenke, for det klarte vi fint sjøl, men du var tilstede i omgivelsene, som om du var med på festen rundt bålet, i starten. Etter kort tid, da vi andre hadde problemer med enkle stavelser og det meste som ble sagt var ustyrtelig morsomt, ja, da lå du på ryggkulen og ladet opp til rekordlaksen din dagen etter.

Smart, men jeg gjennomskuet den når jeg gikk gjennom døgnet i hodet mitt i etterkant...:lol:

Selv tok jeg jo det mindre kjente trikset "Vær med på hele festen til den slutter og bålet slokner, sov etpar timer og vakle ut i elva før bakrusen slår inn"

Det funka det også, men gir ofte ikke de største laksene..du slo meg jo med 9 kilo eller noe..

Absolutt å anbefale for dem som er litt for ivrige i tllslaget når de fisker med mark. Man er ganske bedøvd og likegyldig til eventuelle rykkinger i stangtuppen, og laksen får tid til å kroke seg godt.

Har man det omvendte problemet, at man er generelt er naturlig treg og sedat, ja da er det bare å vente til fylleangsten setter inn, så sitter tilslaget som et skudd til rett tid.

:lol:

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt å anbefale for dem som er litt for ivrige i tllslaget når de fisker med mark. Man er ganske bedøvd og likegyldig til eventuelle rykkinger i stangtuppen, og laksen får tid til å kroke seg godt.

Har man det omvendte problemet, at man er generelt er naturlig treg og sedat, ja da er det bare å vente til fylleangsten setter inn, så sitter tilslaget som et skudd til rett tid.

:lol:

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Godt råd. Fulle folk kroker bedre. Når jeg tenker etter har mange av laksene mine, på sone tre i en av fosenelvene, vært kroket godt. Nå vet jeg hvorfor. I Gaula har jeg bil.

Dette betyr at folk som driver med Catch and release ikke bør drikke ved elva. Da sitter kroken i halsen. Derimot bør de være konstant fyllesyke, med harde og gode fyllenerver. :lol:

Avslappet fiskerhilsen

BDA

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter kroken i halsen.

BDA

Ikke vær beskjeden :lol:

Blant venner sier vi:

-"Markangelen satt i ræffhølet". Den skal gjøre det, ta gjerne en røyk/snus/tablett/tår/helsekost eller noe mens laksen jafser i seg alle markene, da sitter`n som regel i ræffhølet ! 1 minutt er sånn passe ventetid :lol:

Spe på med 1 minutt til hvis elva er iskald, tar gjerne litt lenger tid da.

Og har først feitmarken fått gripetak inne i kjeften på laksen, kommer den aldri ut igjen. Den har en tendens til å krype selv ned i tarmsystemet på laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.