Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 12 desember


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

I selskap av så mange dyktige og kunnskapsrike sportsfiskere så kan det være vrient å finne noe å bidra med, i alle fall for en innlandskar som meg. For hver ny luke som åpnes så blir jeg mer og mer imponert over både kunnskap og erfaring men ikke minst den gode sportsfiskerånd ved at folk velger å dele nettopp dette med oss andre.

Jeg har valgt å benytte dagens julekalenderluke til å forsøke å gjøre noe lignende; inspirere leserne med info om en fiskemetode som jeg har opparbeidet meg erfaring og kunnskap om. Kanskje med litt flaks at nysgjerrighetens frø blir sådd hos noen, det er i alle fall det jeg håper skjer.

I dagens luke vil jeg si noen ord om popperfiske. Kanskje har du allerede prøvd det og vet hvor moro det er, eller du har tanker om å teste det en gang.

Så mens vi nyter vinteren så best vi kan; la oss se fremover mot vår og sommer og det liv som da våkner langs vannoverflaten:

Poppertest8.jpg

Kort fortalt er en popper et kunstagn som fiskes kun langs/rett under overflaten. Alle poppere er flytende men forskjell i design gjør at enkelte stuper litt mer under overflaten enn andre under aktivt fiske.

Fronten til en popper er en innhul snute. Denne formen "fanger" luft og vann når popperen er i bevegelse, noe som igjen skaper både lyd og bølger. Tanken er at kunstagnet simulerer en skadet fisk som sliter i overflaten og som hverken kommer seg nedover i vannet eller vekk. Med andre ord et lett bytte for en rovfisk - det er bare å stige opp fra dypet og forsyne seg; siluetten og bråket avslører hvor den skadde fisken er. Simuleringen er så overbevisende at jeg har mange ganger måtte rope mot måker som har stupt ned mot det de tror er en fisk som ligger og spreller.

Selve popper-teknikken er nokså enkel:

Man sveiver inn i nokså rolig tempo og mens senen hele tiden er stram så gjør man små "nykk" med hånden som holder stangen, slik at stang/stangtupp får en bevegelse. Dette drar popperen litt mot deg og "pop - pop" effekten skapes.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Man variérer tempo etter vær, aktivitet hos fisken osv. Er det høytrykk, man ser fisken er aktiv o.l. så fisker man gjerne popperen med litt hissigere rytme enn på en dag med gråvær og lite eller ingen fiskeaktivitet. Da må det fiskes sakte og rolig, for å lure fisken opp fra dypere vann, der den står og «henger med hodet».

Jeg skal prøve å forklare hvor spennende det faktisk er å fiske et kunstagn du ser og styrer hele tiden mens du fisker det:

Sakte men sikkert fiskes popperen langs overflaten og siden angrepene svært ofte kommer direkte undenifra, så er man som fisker hundre prosent fokusert på popperen hele veien. For hvert eneste lille "pop" og "plask" så lurer du på om noe er på vei opp fra dypet; om noe har holdt øye med popperen over tid og nå er i ferd med å planlegge sluttfasen med et voldsomt angrep.

Jeg har opplevd at sjøørret har angrepet en popper så voldsomt at det hele minnet om videoer man ser av hvithai som jakter sjøløver utenfor Sør-Afrika; hele fisken kom som skutt opp fra dypere vann og steg til værs med popperen i munnen. Det er når slike ting skjer at hjertet stopper et sekund og man i det øyeblikk er hektet for godt på denne form for fiske.

Eller når man popperfisker i skumringen og man plutselig får se at en bølge begynner å danne seg noen meter bak popperen; en bølge som vokser i størrelse og hastighet helt til popperen forsvinner i kaskader av vann og snellen hyler fornøyd mens vannet sakte men sikkert finner tilbake til sin speilblanke flate..

Et av mine mål er å forsøke å få flest mulig arter på popper, selv om det selvsagt er noen naturlige begrensninger for hvilke arter som kan nås. Men det finnes så mye sprek og spennende fisk som gjerne tar bytte ved overflaten at jeg er villig til å prøve dette fisket mest mulig.

Tenk deg f.eks. popperfiske i fra båt - hvor du kan manøvrere deg nær spennende skjær, holmer, sund og strømmer. Eller spore opp områder hvor du ser at rovfisk presser byttefisk mot overflaten så vannet "koker", du plasserer popperen på andre siden av "koket" og holder pusten mens den jobber seg mot området.

Som vanlig kunne jeg pratet meg utslitt om dette emnet, men jeg skal ikke fylle dagens luke med bare tekst. Her følger bilder av forskjellige typer poppere, litt info og noen fangstbilder av den enkle typen. Så godt som alle de popperene avbildet her har jeg handlet via Ebay; utvalget her til lands varierer. Men man kan sikkert få tak i diverse via nettbutikker hvis man forhører seg. Noen av modellene her er også ute av produksjon, derfor mye kjøp via Ebay.

chugpop.jpg

Storms Chug Pop - En skikkelig "bråkete" popper; raslekulene i den, samt den brede snuten, sørger for en flott kombi av plasking og rasling. En "killer" i både ferskvann og saltvann, en av de popperene jeg har hatt flest angrep på. Litt store kroker som med fordel kan byttes til mindre utgaver.

yo-z1.jpg

Yo-Zuri popper - Japansk kvalitet i alt fra design til kroker. Også innsatt med lokkekuler, som kombinert med fin gange i vannet gjør den fristende.

hydro.jpg

Yo-Zuri Hydro popper - Bredere snute enn en vanlig popper, noe som sørger for enda mer plask i vannet. Så fint balansert at en splittring av litt størrelse gjør at den begynner å synke(!)

frogpop.jpg

Frenzys Frog Pop. En himla artig sak med "ben" i gummi. Designet slik at når man fisker den så sparker gummibena fra ved hvert "pop". Gjeddene går helt amok når denne dukker opp langs siv og vannplanter. Det følger med et par "reserveben" i hver pakke, med god grunn.. :D

Singapop.jpg

En av et sett med 8 minipoppere kjøpt via Ebay. Ingen kjent produsent, men utseendet minner litt om enkelte av Kamatsus kunstagn. En genial popper etter de litt mindre fisk som ørret, abbor, hissig makrell om sommer og høst osv.

prop.jpg

Dagens avviker i luken :) Dette er ikke en popper, men en propper. Forskjellen er rett snute, samt propell bak. Denne stuper under overflaten ved samme fisketeknikk som ved popperfiske og propellen spinner for å lage lyd og bobler. Denne skal testes til våren.

Så følger noe av utvalget fra en av mine favorittpoppere: Rapala Skitter Pop Sp-9 (14 gram) & Sp-7 (8 gram).

rap1.jpg

"Hot Clown"

rap2.jpg

"Silver Blue"

rap3.jpg

"Pinfish"

rap4.jpg

"Croaker"

rap5.jpg

"Golden Mullet"

rap6.jpg

"Char.Mackerel"

Noen få fangstbilder:

201-0135_IMG-1.jpg

202-0267_IMG.jpg

202-0276_IMG_2sh.jpg

AbborpFrenzysh.jpg

Ixus041sh.jpg

Ixus042sh.jpg

Photo-0081sh.jpg

Man får selvsagt "alltid" fisk når man bedriver popperfiske. Bare se hva som skjedde i dag da fotograferingen tok sted:

piraya.jpg

pigg.jpg

Nye arter begge to! :lol:

Så hvis jeg skal komme med en oppfordring helt til slutt:

fiskern.jpg

Gjør som den karen her, han har skjønt det! Kjøp deg noen poppere du og, du kommer ikke til å angre!

*En stor takk til broren min Rune som tok bildene av popperene både på land og til vanns*

PS: Nysgjerrig på mer om selve fisketeknikken? Ta en titt her: http://www.youtube.com/watch?v=NOFtt0243XQ

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke :D Lite som slår popperfiske i skumringen, abboren går bananas. Til fiske om dagen og etter gjedde, liker jeg bedre walkere. Du må kjøpe deg noen walkere Jon, først da blir du helt overflate hekta :)

Kan ambefale disse:

Rapala skitterwalk

Ellers finnes det flere typer overflatebeter,

jitterbugs, kreepere, wakebaits.... Synes denne sjappa har et godt utvalg, tacklewarehouse.

Så får vi håpe nissen har internett på norpolen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig flott levert Jon. (Og fotografen.)

Denne artikkelen kan fint limes inn på forsiden av forumet under fisketeknikker,så bra er den!

Har prøvd popper fiske littegranne.

Tryta tok ikke mini popperen,men en forbanna sørv gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott luke :blush: Lite som slår popperfiske i skumringen, abboren går bananas. Til fiske om dagen og etter gjedde, liker jeg bedre walkere. Du må kjøpe deg noen walkere Jon, først da blir du helt overflate hekta :)

Kan ambefale disse:

Rapala skitterwalk

Ellers finnes det flere typer overflatebeter,

jitterbugs, kreepere, wakebaits.... Synes denne sjappa har et godt utvalg, tacklewarehouse.

Så får vi håpe nissen har internett på norpolen :blush:

^_^ Takk for hyggelige svar fra alle mann, moro at dagens luke var ok.

Menig: Jeg har et par sub-surface walkere, av Rapala serien. Men enig i at det må noen rene walk-the-dog type kunstagn til etterhvert. Det er en kar på Ebay som selger noen nydelige håndmalte walkere, de koster litt men er utrolig bra laget. Så kanskje etterhvert.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.