Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom til Gjedde..


Aristokraten
 Share

Recommended Posts

Har vel blitt tatt opp mange ganger her før.

Jeg bruker vanligvis 0.70-0.90,men har mistet Gjedde 5-6 ganger siste 2 årene,skjedde aldri før[ :( ],har derfor blitt skeptisk til det[:I]

Spørsmålet er da: Hva er best og hva er det å velge i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som många skriver är tunn wire ofta tingen. Men jag är inte speciellt nöjd med dom som är plastbelagda. Verkar som om plasten stäcker sig när man kör fisk, och drar ihop sig när belastningen är borta. Men en krøllete fortom som resultat. Använder numera FOX wire och den funkar bättre tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Som många skriver är tunn wire ofta tingen. Men jag är inte speciellt nöjd med dom som är plastbelagda. Verkar som om plasten stäcker sig när man kör fisk, och drar ihop sig när belastningen är borta. Men en krøllete fortom som resultat. Använder numera FOX wire och den funkar bättre tycker jag.

Legg dem i varmt vann. La dem kjøle seg i lett strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Som många skriver är tunn wire ofta tingen. Men jag är inte speciellt nöjd med dom som är plastbelagda. Verkar som om plasten stäcker sig när man kör fisk, och drar ihop sig när belastningen är borta. Men en krøllete fortom som resultat. Använder numera FOX wire och den funkar bättre tycker jag.

Legg dem i varmt vann. La dem kjøle seg i lett strekk.

Testade detta med drenna pikewire och tyckte inte det funkade speciellt bra. Men jag kanske inte använde tillräckligt varmt vatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeddefiske uten fortom av stål eller titan er IKKE forsvarlig med mindre du kun forventer å få minigjedder. En gjedde på et par-tre kilo er uten videre i stand til å rive av 0,50-0,60 mm nylon. Selvsagt skjer ikke dette hver gang men det kan ikke forsvares å sette igjen kroksett i fisken. Min anbefaling til trolling og vanlig spinn eller meite er å bruke 7strand wire. Drennan, fox etc. Drennan sin softstrand er veldig bra og myk. De tykke plastbelagte fortommene er litt for stive i mine øyne til woblerfiske eller meite. Til Jerkbait er det monowire av titan som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

Fortom til gjedde???????????????????????

fortommer er for kyllinger[ :( ]

ikke pokker`n om en kjører "høyspent vaier" i gjedde fiske nei[ :( ]

Nei, og med all respenkt for, vi har jo sett hvordan det går

http://www.cral.no/fiske/remy/donkers.mpg

Feigt eller ikke.. Yellowbirden burde i alle fall være sikret litt bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fillern.....

mister ikke så mye mer uten høyspent vaier da....4 woblers forsvant i 2004

og microCral.. ikke uvanlig å hente YB etter sånne opplevelser da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Aristokraten

Kjøpte Fenwick Iron Thread "Braided alloy Leaders" i Sweden i dag 50lb og 15feet,kostet 116kr.Noen som har prøvd den?Virket lovende,klarte å rette ut "knekken"!

Ja, men inte 50lb varianten. Köpte 6lb och den har fungerat bra. Har fiskat ett par gånger med den och har inte haft några problem...ännu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Gjeddefiske uten fortom av stål eller titan er IKKE forsvarlig med mindre du kun forventer å få minigjedder. En gjedde på et par-tre kilo er uten videre i stand til å rive av 0,50-0,60 mm nylon.

Hva med 1,0 eller 1,2 mm nylon, som vel jo brukes til bl.a. havål? Berkleys Big Game Trilene (eller hva den heter) i 1,2 mm skulle vel holde til det meste av gjedde? Men er 1,2 mm i så fall mindre synlig enn tynn wire, eller mykere? Det er vel muligens forskjell på agnfiske og slukfiske/trolling også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt mye tykk monosene til gjeddemeite, men etter at fortommer i tykkelse opp til 0,90mm ble kuttet av stor gjedde, så har det kun gått i "moderne" stålwire lagd for gjeddefiske de siste årene. Til meitefiske så bruker jeg wire fra Drennan(Soft strand), Fox(Easy twist og Soft steel), Caliber(Wonder wire) og Darts(Carbon coated wire) og er veldig fornøyd med dem. Tykkelsene 25-40lb dekker det meste av det man trenger til gjeddemeite. Disse "nye" wire-typene er stort sett mye tynnere og mykere enn tykk mono sene. Særlig Caliber Wonder wire er veldig myk, omtrent som multisnøre!

Til wobbler og jerkfiske bruker jeg tykk seven strand wire, mono messing, kevelar og titanfortommer. Til jerkfiske med gliders er det ofte en fordel å ha fortommer av stiv monowire i forskjellige tykkelser/vekter! Det endrer gangen på gilderen og dypet du fisker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utmerket svar AAB! Har selv brukt 1,2 mm fortom i sommer, men som sikkert tidligere nevnt ble det ingen større gjedder enn 5,3, og de store wobblerne ble mer ødelagt enn fortommen. Imidlertid måtte jeg bytte 1,2 mm fortom etter bare èn gjedde på 3,75 på flue, som hadde nærmest svelget flua. Ser jo at det ikke er noen grunn til å bruke tykk mono når man får kjøpt tynn og myk wire f.eks. av Tom Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:AAB: Godt svart, men vil du si at Caliber Wonder kan være et alternativ under ismeite etter Abbor på steder hvor det er stor Gjedde?

Jeg har brukt Caliber Wonder wire i 15lb til abbormeite både sommer og vinter, og synes det funker veldig bra. Men jeg er redd den har gått ut av produksjon.

En av de mykeste og beste wirene nå er Danish Delight sin Softflex wire! Den får man i 11, 17, 26 og 35lb! Den har fått mye skryt i Sverige og Danmark, men kan nok være vanskelig å få tak i her til lands. Sjekk hos: http://www.fiskekompaniet.com/

(Danish Delight er vist kjøpt opp av Svendsen Sport og kommer snart med ny hjemmeside! De har også mye annet bra rovfiskutstyr(dims): http://www.ddbait.com/)

Jeg har også brukt Drennan Softstrand i 15lb til abbormeite, men det er plastbelagt og er litt stivere enn de over. Men jeg tror Softstrand kan leveres i 10lb( og 5lb) også, og da burde den være et godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

AAB: Godt svart, men vil du si at Caliber Wonder kan være et alternativ under ismeite etter Abbor på steder hvor det er stor Gjedde?

Det stemmer som AAB antyder at WW har gått ut fra markedet. Det var Caliber Tackle som distribuerte denne utmerkede wiren i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.