Gå til innhold
Fiskersiden

Sjørretfiske mandal


Jøgga
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle ta meg en tur nedover til lyngdal for litt fiske til helga. Lurte på om det har lagt seg is i bukter og viker der nede, båten ligger inne i ei vik, og hadde vært litt bittert å komme ned og ikke fått ut båten pga is. Noen som har oversikten, og i tillegg kan spå hvordan det ser ut til helga???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenkte jeg skulle ta meg en tur nedover til lyngdal for litt fiske til helga. Lurte på om det har lagt seg is i bukter og viker der nede, båten ligger inne i ei vik, og hadde vært litt bittert å komme ned og ikke fått ut båten pga is. Noen som har oversikten, og i tillegg kan spå hvordan det ser ut til helga???

Per nå er er Kvavikfjorden nesten isfri, bare is innerst i kollevollbukta/Djupvik, men et par dager til med minus så ligger den nok... :)

Hvor har du båten?

Ville nok prøvd meg i Rosfjorden på denne tiden, langt færre støinger i denne fjorden enn i Kvaviksfjorden.

Er også en del SØ å få, og ikke minst å se, de svømmer arrogant 5 meter utenfor svaberget og nærmest ler av idioten som står der i minusgrader og denger sluk eller meiter... :)

Dorging med større wobblere burde gi utslag da det går mye sild i Rosfjorden for tiden, men også meite med Sild/Reke har vist seg effektiv på vintersløv Sø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per nå er er Kvavikfjorden nesten isfri, bare is innerst i kollevollbukta/Djupvik, men et par dager til med minus så ligger den nok... :angry2:

Hvor har du båten?

Ville nok prøvd meg i Rosfjorden på denne tiden, langt færre støinger i denne fjorden enn i Kvaviksfjorden.

Er også en del SØ å få, og ikke minst å se, de svømmer arrogant 5 meter utenfor svaberget og nærmest ler av idioten som står der i minusgrader og denger sluk eller meiter... :blush:

Dorging med større wobblere burde gi utslag da det går mye sild i Rosfjorden for tiden, men også meite med Sild/Reke har vist seg effektiv på vintersløv Sø....

Heisann, har båten i rosfjorden, i Svennevik. Byner å lure på om jeg skal vente noen uker på litt varmere vær, høres kaldt ut med ei helg i åpen båt med temperaturene som er nå om dagen. Men høres spennende ut at det er endel fisk der inne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:) hvor?

Hadde tenkt skogsfjorden vi å, siden vi tok bra der før isen la seg. Mye støinger men det går jo knall fisk der å.... Jøgga var en liten tur og testa, men kjente ingenting. Vurderte vel også lenefjorden, men fant at try var tryggest. Grei is der, selv om det iflg Jøgga er tykkere is i skogsfjorden.Hadde kulda forstsatt kunne det jo ha åpnet seg en mulighet på snik også, og det hadde jo vært noe:) Går nok flere sildespisere der inne nå....

Vi får se an været men regner vel med at isen holder seg over helgen, så det blir nok en tur eller to da å:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isen håper jeg holder litt til det er veldig moro med dette isfisket ikke alltid det er mulig

røya er jo å få i tarvannet ikke så store men moro for det har ennå ikke klart å lure den!!!!

skogsfjorden er konge selv om torsken er litt på vei tilbake der så kan det ikke sammenlignes med 90 tallet

da fikk vi både mye hvitting og torsk

men noe makrellagn skulle vel lure opp noe fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder Pero!

Røye vann er det nok av har jeg funnet ut nå i det siste, men har enda ikke fått tid til å prøve. Det blir mest sannsynlig vår fiske med flue på marbakkene som skal prøves.

Ellers venter jeg spent å se på deres røye fangst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest meg gjennom gamle bøker, fylkesmannstoff, rapporter og undersøkelser.

Det er endel vann med røye, men nesten ingen konkrete bevis.

Tarvannet er det røye, vi tok den i garna :lol:

Må sjekke isen der, fasselandsvannet er også et alternativ. Skadbergvannet også. :lol:

Vet du om noen nye vann du Wiggy?

Ellers har jeg et vann i søgne med røye, og et til der borte ja....Rossevannet.

Nå blir det vel mildvær

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om noen nye vann du Wiggy?

Nomevannet er et nytt vann som jeg har funnet ut om i det siste ja. Åsevannet vannet hadde, men de døde ut. Ellers de andre har vi snakket om før :)

Og det er i tillegg kanskje sik i et vann i vårt område samt med regnbue.....det skal i allefall utforskes fremover :D

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var røye der før, men gikk antakelig tapt på 70-80 tallet.

Er abbor der forøvrig.

Røye var også en art som var representert i Mannflåvannet, så at man satt ut bekkerøye men ikke har brukt et sekund på røye finner jeg merkelig.

Noen her som har lyst til å være med meg på å kartlegge røye her i sør?

Det ville gå ut på å få lov til å sette garn, men fykesmannen kan gå god for oss.

Registrere fangst osv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det være sagt, svært mange ser ikke forskjell på røye og bekkerøye.. Så mange av ryktene går på at det er bekkerøye og ikke røye det er snakk om.

Har selv aldri sett ei røyr her sør.

Det stemmer at det var røyr i manflåvannet. Veldig lenge siden ifølge bestefar. Makk i den før den døde ut, visstnok.

Om noen får røye, så sleng gjerne ut bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de vannene jeg snakker om, så er det ekte røye og ikke kanadiske bekkerøye. Om hvis jeg får noe på stanga, er en annen sak.

Bekkerøye langs kysten her er etter mine funn begrenset til et mindre område/vassdrag men røye finnes det visst nok i flere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de vannene jeg snakker om, så er det ekte røye og ikke kanadiske bekkerøye. Om hvis jeg får noe på stanga, er en annen sak.

Bekkerøye langs kysten her er etter mine funn begrenset til et mindre område/vassdrag men røye finnes det visst nok i flere vann.

Det skal være røye av anstendig størrelse i Viksvannet i Spind mellom Lyngdal og Farsund, det blir tatt et lite kvanta årlig i garn av grunneiere rundt vannet, men har aldri fått den på stang der selv, eller hørt om noen som har fått den på stang her. Ellers er de jo Bekkerøye i en god del vassdrag i området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel røyevann vestover, men det virker ikke som det er like lett å få den på stang her i sør!

Er det lov å fiske i det nevnte vannet Mossmann?

:)

Den er ikke det mest bitevillige her nede nei.... :blush:

Ser en del som fisker langs sørsiden av vannet, nedenfor riksveien, men om de har lov er vel en annen sak.

Kjenner heldigvis, og er tilfeldigvis i slekt med en grunneier så jeg har ikke store problemene der. :)

Men om du skulle fiske her uten å spørre så tror jeg neppe du blir kjeppjagd med det første... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skikkelig gang på sjøørreten nå, landet i alt 19 stk i dag. Dagens fangst:)??

140320090308c64f155213484bd78a.jpg

Kom opp etter en lang fight...

Resten ligger her: http://detrelakser.diskusjonsforum.no/detr...r-about172.html

Tåkete, noe vind og regn, men jagu var det bett:)

Snakket med et par andre som også hadde fått en del. En kar hadde kakka et par støinger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.