Gå til innhold
Fiskersiden

Årets 1. flyndre satsing i fineværet.


Joost.L
 Share

Recommended Posts

Kanskje årets første fisketur blir på Stord til helga ?

Dårlig timing mht flovendingen. Neste helg blir det for tidlig flo, mellom 10.00 og 11.00.

Aldri fått stor flyndre utan å ha tatt dette i betraktning. Kansje helgen om 2 uker, og da helst en del sol og ikke for mykje vind heller! :angry2:

Kravstor, neida...............bare flyndrevær <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha høyrt om nokre andre sandflyndrefangstar var det noko som skurra her.

Eg trur du må sjekke vekta di for den er det noko alvorleg gale med, Joost. Den sandflyndra kan umulig ha vore 1136 gram når den er 39,5 cm lang.

Din egen NR var 1192 gram og 46 cm lang. Den feite grisen av ei sandflyndre eg fekk på Bømlo var 1110 gram og 43 cm lang. Det vart også påpeikt av fleire her at den med normal kondisjon ikkje skulle vore mykje meir enn 800 gram.

Her er nokre bilder av den på 1110 gram og 43 cm:

04032007182635hk49k1m446vw.jpg?23

04032007182635qW5IrPwoDy4l.jpg?10

Her ei som var 42 cm lang. Den hadde normalt god kondisjon og vekta viste 890 gram.

18022007174821U2v8QRptfiWI.jpg?23

18022007174821RfYH6S4aLHCH.jpg?98

Eg håpar du ikkje har meldt denne inn til nokon konkurransar enno for den kan ikkje ha vore mykje meir enn 800 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeleg å sei, men du har et poeng der Helge.

Men samstundes så er den veldig brei!...

og den ser tjukk ut på bildet, men det burde vore tatt eit bilde som viste tjukkelsen

, at vekta står på berget gjer vel at det er mulighet for feilmåling, men dei andre lengdene og vektene høyres jo greie ut

Joost! kjøp ny vekt :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeleg å sei, men du har et poeng der Helge.

Men samstundes så er den veldig brei!...

og den ser tjukk ut på bildet, men det burde vore tatt eit bilde som viste tjukkelsen

, at vekta står på berget gjer vel at det er mulighet for feilmåling, men dei andre lengdene og vektene høyres jo greie ut

Joost! kjøp ny vekt :lol::P

:) Asmund, den flyndra Helge fekk på Bømlo var sinnsjuk tjukk, eg har etterkvart sett ein del sandflyndrer, men ingen har vore i nærheten av den kondisjonen den hadde. Når den,i tillegg, var fleire cm lenger er det noko som skurrer. Vekta er nok ikkje nullstilt før veiging. ;):) Eg voner ikkje fleire "storfisker" er veigd på samme grunnlag, det hadde vore synd og kjedelig. Slik eg kjenner Joost kjem det nok ei fornuftig forklaring på uvissa. :)

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmhhhh, begynnte å stusse litt da eg såg Lasse sin sandis, og vekten på den.

Skal sjekke opp dette her.

Samtidig må eg si at tidligere veiinger har vært til å stole på, og veiing av andere flyndrer på lørdag har det ikke vært noe tvil om. Denne var absolutt betydelig støre og feitere en de andere. Kommer tilbake til dette!! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig må eg si at tidligere veiinger har vært til å stole på, og veiing av andere flyndrer på lørdag har det ikke vært noe tvil om.

På hvilket grunnlag kan du si det, eller er det på grunn av at ingen har satt spørsmåltegn ved de tidligere fangstene (og de andre denne dagen)?

Finner det veeeldig merkelig at ei sandflyndre på 39,5cm, som ikke er kvadratisk, kan veie 1136g. Spesielt når det blir gitt eksempler på eksemplarer på 1050g og 1100g som har vært nesten 4cm lengre og formet som fotballer.

Mmmmhhhh, begynnte å stusse litt da eg såg Lasse sin sandis, og vekten på den.
Er heftig lenge sida jeg veide sandflyndre, så hvor du har sett vekta på den i MMS-bloggen, vet jeg ikke...
Sorry, mente vel lengden Lasse, gjekk litt for fort her........... wink.gif

Hæ? Du begynte å stusse på vekta på din på 39,5cm når du så bilde av flyndra til lasse på 40,5cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg kontroll veiet vekten min, og den viste å være 100% rett.

74255_s.jpg

74254_s.jpg

Dette ble sjekket flere ganger med å slå den av og på og hver gang kom samme vekten opp.

Sjøl om bildene viser at flyndren var brei og i fin og feit form var den langt fra det kaliberet som Helge fekk.

Jeg har ingen annen forklaring. Fornuften tilsier at en flyndre på 39,5 cm og over 1100 gr. nesten er umulig.

Jeg tar selvkritikk på at jeg ikke var mer kritisk til dette faktum helt fra starten. Etter så mange flyndrer som jeg har fanget skulle det ha ringt en bjelle.

Jeg har derfor bestemt meg at denne flyndren blir trekket tilbake, og fra nå av skal jeg enten ha vitne til veiing på plassen og/eller bli kontroll veiet senere av andere når det gjelder fisk som nærmer seg specimen størrelse. Dette var såpass kjedelig at eg ikke ønsker en gang til å bli mistenkt for juksemaker.

Er ellers glad for at Helge tok opp dette og at det ikke ble stående uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt glemt å tarere vekta etter at du la på veieboksen.

Denne utgjorde 47gr. og i mine øyner ikke av betydning her, siden "forventet" vekt ved <40 cm er opp mot 800 gr.

Dette står det respekt sv Joost.

Takk, kommer nok sterkt igjen........... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.