Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline Crystal


teletrollet
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er av erfaring skeptisk til bruk av fireline, da spesiellt til ørret og røye fiske. Fireline har np kommet ut med en ny sene de kaller fireline crystal som skal egne seg godt til isfiske og skal nesten være usynelig under vann! Er det noen som har noen erfaringer med denne sena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har den fungert utmerket til sjøørretfiske i sjøen (0.12 og 0.15). Jeg og samboeren har dratt flerefoldige sjøørreter opp mot i overkant av 4 kg på den. At den er svakere enn de andre typen Fireline har ikke jeg erfart. Syns faktisk den fliser seg mindre enn f.eks. den grå. Eneste "problemet" jeg har erfart er at den blir gulbrun i fargen hvis det er endel farge på sjøen. Til isfiske vil jeg ikke anbefale den! Ved minus grader speker den fast på spolen (sena inne på spolen) og det blir bare tull. Dessuten liker jeg at det er litt strekk i lina på isfiske og det er det jo ikke i denne.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den svakeste varianten av Fireline.

Mulig den er svak, men sterk nok.

Kjøpte en rull med denne senen her på F.S billig, testa den ut på Conger plassen her på karmøy.

Sitti fast i bunn en rekke ganger å nesten lent vekta mi på stanga før sena har ryki, har også dratt sena gjennom mange meter med tynn drivis en rekke ganger uten at den har "røket".

At den er "svak" kan diskuteres, jeg synes sena duger i massevis.

Beklager ordene "senen" å "røket", litt femie for meg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Må vel si at mine erfaringer mtp styrken er gode. Men personlig er jeg ikke noen fan av fireline. Synes de ryker fort hvis de skulle få skade. Synes ikke denne versjonen skiller seg noe nevneverdig fra de andre. Men det er en ting som jeg har lagt merke til, og det er at den blir skitten (som nevnt tidligere). I brakkvannet jeg fisker i, så varer det ikke lenge før lina får farge. Hvordan dette påvirker usynligheten under vann vet jeg ikke, men personlig synes jeg det er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Må vel si at mine erfaringer mtp styrken er gode. Men personlig er jeg ikke noen fan av fireline. Synes de ryker fort hvis de skulle få skade. Synes ikke denne versjonen skiller seg noe nevneverdig fra de andre. Men det er en ting som jeg har lagt merke til, og det er at den blir skitten (som nevnt tidligere). I brakkvannet jeg fisker i, så varer det ikke lenge før lina får farge. Hvordan dette påvirker usynligheten under vann vet jeg ikke, men personlig synes jeg det er negativt.

Crystal er suveren i elv når du trenger lange kast og for å gjøre mothugg på lang sene,men fordrer i klare elver at du kjører en monofortom på et par meter,testet ut dette i forfjor(med og uten monofortom)klare fordeler med fortom,så usynlig er den ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du fiske i ei steinur så er neppe fireline rette multien for deg. Jeg fisker sjeldent på steder der jeg får snøret nedi stein,så til mitt fiske er fireline suverent!men det er som vanlig mye meninger her inne :blush:

man skal virkelig ha dårlig erfaringer når man kaller et produkt for søppel...

ikke alle bruker stenger som er utstyrt med stangringer, som tåler fireline,dette gjør at lina fliser seg mye.

har fått prøvd både fl,og pp på samme stang,og jeg kaster lengre med fireline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si ifra når noe negatift dukker opp, men så langt er jeg fornøyd med sena, har fyllt opp den ene snella jeg bruker til kystmeite å har enna ikke oppdaget noe negatift med denne sena.

Mulig den er lite egnet til annen type fisking, å ja, kansje også "søppel" men det kan jeg ikke uttale meg om.

Så langt er jeg fornøyd, den er ikke flisete enda å tåler mye, muligens litt svakere enn gul fierline i samme tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker crystal og smoke til kystmeite, crystalen er vel ørlite grann svakere i knuter enn smoken, men har ikke merka så stor forskjell.... For mitt bruk så funker det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med Fireline Crystal. Er muligens litt stivere enn den gule i begynelsen. Den tar opp noe farge av vannet, men har ikke sett at det har noe å si for fisket. Har heller ikke merket at den fisker bedre enn den gule eller grønne.

Fireline XDS er den jeg er mest fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Fireline Crystal i dimensjonen 0.04mm til isfiske med mormyshka.

Først prøvde jeg å knyte mormyshkaen direkte på sena, da mistet jeg flere abbor pga 0 strekk.

Nå bruker jeg en mono fortom på ca 1,5-2 meter, det fungerer bra - vel og merke når det ikke er for

mange kuldegrader (hvis det er for kaldt, blir det fort et islag på sena), og ved fiske med mormyshka på dybder fra 4-5 meter eller mere.

Jeg mener at fordelen er at du raskere kan se at fisken napper - og kan gjøre tilslag, og at det er raskere å få sendt mormyshkaen til bunns igjen med så tynn sene.

Jeg har ikke opplevd at Crystal-sena har ryki (eller røket om du vil), og jeg tror også at den vil holde seg lengre i tid enn mono-sena som må skiftes ofte for å være trygg på at den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du som mener Fireline Crystal er søppel;hva fisker du etter og hva er ifølge deg det ultimate??? :D

Skal du bli sinna fordi jeg sier min mening etter 1.5 års bruk av Crystal? Skulle ikke trådstarter ha erfaringer med den?

Ta deg en bolle, seriøst.

Hva jeg fisker etter? Hvis du har fulgt med litt, så er jeg en ganske allaround fisker, og jeg bruker kun PP eller mono.

Aldri mere uforklarlige brudd på ny sene, aldri mere at sena skjærer og legger seg feil pga urund diameter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli sinna fordi jeg sier min mening etter 1.5 års bruk av Crystal? Skulle ikke trådstarter ha erfaringer med den?

Ta deg en bolle, seriøst.

Hva jeg fisker etter? Hvis du har fulgt med litt, så er jeg en ganske allaround fisker, og jeg bruker kun PP eller mono.

Aldri mere uforklarlige brudd på ny sene, aldri mere at sena skjærer og legger seg feil pga urund diameter.

Med eller uten rosiner? <_<:blush: (er vel som baken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eller uten rosiner? ;):) (er vel som baken...)

Med er best, jeg har veldig dårlig erfaring med de uten rosiner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bolle rosiner er da utrolig deilig. Eldre damer er fantastiske.

Har fiska med Fireline crystal i sjøen i mange uker nå. Ikke fått fisk. Skal vurdere å henge på en sluk eller wobbler i enden.

Men seriøst. Jeg har fått mer sjøørret på gul fireline enn crystal. Sikkert tilfeldig. Er bare det siste halve året jeg har fiska med vekselvis Fireline gul og Fireline crystal så sammenlikningsgrunnlaget er tynt. Fått mest på vanlig sene da. Liker ikke å fiske med monofortom så mulig det bare blir mono på kastesnellene heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.