Gå til innhold
Fiskersiden

Havmus


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Planlegger turer når isen sliper tak i båten min og en av artene jeg kunne tenke meg å satse på er havmus.

Flere av dere har allerede erfaring med å fiske etter arten og det er ikke nødvendig å finne opp krutet på nytt. Derfor setter jeg pris på tips angående denne. Biotop- anbefalt fiskemetode , kroker agn osv.

Er det noen som har kommet i konkakt med havmus i Skagerrak ? Tips tas med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett mudderbotn som gjeld etter denne arten. Dybde er nok ikkje så viktig, bortsett frå at den er å finne på grunnare vatn på kveld/natt. Av ein eller annan grunn er det ikkje så mange som får den frå båt (såvidt meg bekjent), bortsett frå eit par på MS Gotland og eit par på MS Barbara. Reke kan bidra til å redusere mengden svarthå kontra sild/makrell.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste havmus tatt av medlemmer på Fiskersiden er vel tatt fra land på relativt grunt vann om kvelden/natta. Så godt som alle sammen er tatt på vestlandet eller i Trøndelag. Skal man fiske etter arten her nede vil jeg tippe man bør plassere båten et sted med dypt vann under kjølen, og søle helt nederst. Mudderbunn altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mine 4 stk på slep med selvlysende flutekule og selvlysende blekksprut.

Dyp fra mellom 5-6 til rundt 15-20 meter.

3 av de er tatt på fullmåne og springflo, så tror det kan være et "hot" tips under din satsning :lol:

Agn: 3 på sildebit og krok 2/0, 1 på 2/0 krok og makrell som agn.

Tror havmusen bruker mye av synet sitt og tiltrekkes av selvlysende ting.

Kansje den er litt nysgjerrig på slikt i allefall.

Mine er tatt på mudderbunn, med relativt store dyp i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mine 4 stk på slep med selvlysende flutekule og selvlysende blekksprut.

Dyp fra mellom 5-6 til rundt 15-20 meter.

3 av de er tatt på fullmåne og springflo, så tror det kan være et "hot" tips under din satsning :lol:

Agn: 3 på sildebit og krok 2/0, 1 på 2/0 krok og makrell som agn.

Tror havmusen bruker mye av synet sitt og tiltrekkes av selvlysende ting.

Kansje den er litt nysgjerrig på slikt i allefall.

Mine er tatt på mudderbunn, med relativt store dyp i nærheten.

Jeg tror dette, og spesielt det med relativt store dyp i nærheten er litt av greia. På Bontelabo, en nokså kjent plass for havmus, blir det ikke fisket på noe særlig mer enn 20-30 meters dyp, men plassen ligger ikke mange steinkast unna byfjorden i Bergen. Den er dritdyp. Ellers har vi fått dem fra land på 90 - 150 meters dyp også. Også på disse plassene finner man fort større dyp litt lenger ut. Jeg tror jeg endte på seks stykk til slutt, alle så nær som en ble tatt i mørket, den som ble tatt i dagslys (persen på 2kg) tok på ca 90 meters dyp. Samtlige av mine ble tatt på makrell, de aller fleste på såkalt årgangsmakrell. Harsk og jævli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar hittil. Er det noe spesiell tidspunkt på året disse trekker nærmere kysten ? Har snakket med flere av de som tråler etter reker og ingen av disse har fått havmus noen gang. Hva er sjansene her nede ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar hittil. Er det noe spesiell tidspunkt på året disse trekker nærmere kysten ? Har snakket med flere av de som tråler etter reker og ingen av disse har fått havmus noen gang. Hva er sjansene her nede ?

Her i Langesund mener jeg det blir tatt endel i reketrålene. Men det er mulig jeg husker feil... I Bergen begynte havmussesongen på sensommeren og varte til ca våren. Det kan ha noe å gjøre med at det var i den perioden vi fisket mest på de plassene, men det er i alle fall den erfaringen vi gjorde oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også inntrykket av at den går dypere i Skagerrak enn i fjordene på vestlandet og i midt-norge. Kanskje fordi man må dypere for å finne biotopen mudderslette her. Eller dvs, man finner muddersletter på 30 meter her også, men dette er sjelden nært dypere vann slik det er som regel er i dype fjorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 11 jeg har fått så har 5 av de tatt i skrenter av fjell/stein på mellom 80 - 150m dyp, skrentene fortsetter ned til bunnen av fjordene på 4-600m dyp. De 6 andre er tatt på Bontelabo hvor det ikke er dypere en 20-40m med blandingsbunn av stein/sand/mudder.

Har fått den på reke - årgangsmakrell - fersk makrell - sypike - akkar og div kombinasjoner av disse. Kroker har vært alt i fra str 2 til 6/0.

Men skal jeg fiske målrettet etter arten og pigghå ikke er noe problem så ville jeg brukt årgangsmakrell på en 1/0 - 3/0 Owner mutulight sirkelkrok. Blir du plaget av div hai så kan reke være rette veien å gå.

Fra båt så ville jeg nok lagt fisket til bunnen av skrenter i overgangen mellom mudder og fjell for å ha hatt størst sjangs her i området.

Har vært med å trålt på bunnen av fjordene her og vi fikk en del havmus, men ingen av de var over halvkiloen så kan virke som om det er de mindre som holder seg på mudderflatene her på vestlandet, mens de større søker seg oppover kantene i fjordene.

Noe som kanskje er verdt å bite seg merke i er at havmusa gjerne har tatt agn som har ligget en stund og ikke agn som det har blitt flyttet en del på. Så oppankring er sikkert ikke så dumt.

Her er forøvrig et par dykkerfilmer i fra Bergenstraktene av arten som viser ca hvordan bunnforhold det er på Bontelabo.

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?...7;topicseen#new

http://l-divers.org/L-Divers/Videos/Poster...ost_Sharks.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan lese hos dere som har hatt erfaringen med arten, er havmusa en fjordpreget art..som er letest å komme i kontakt med når det er mørk ,eller tar jeg feil ?

Ellers bruker jeg tiden på resourch om plasser som kan være av interesse, men om arten ikke er "vannlig" på våre kanter i Skagerak, er jeg litt mer i tvil. Prøver å kontakte HI her nede , men ser ut som om de ikke er de leteste å få tak i..hverken e-post adresse eller gidder å ta telefonen.

Her er ihvertfall plassen jeg har siktet meg til ( jomfruelig "undervannfjord" med store muligheter) ca. 300 på bunnen, j....g langt ut, men ideelt til ankring.

Havmus.hvitt%20skate.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for tipsen Arve og det er kartet som gir meg lysten til å satse. Som sagt, prøver jeg å kontakte de som har utarbeidet kartet , HI i Flødevigen , men umulig folk å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D blir jevnlig tatt havmus av reketrålere i Langesunds området. Vet også om garnfiskere som satt garn sør for jomfruland, de fikk mellom 30-40 havmus på en natt, så de ville ikke sette der mer, siden det er en fisk de ikke får levert. Men dette er noen årsiden. men den dukker jevnlig opp i trålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av en jeg traff på Børsa i Trondheimsfjorden for en drøy uke siden.

Den kom faktisk ovenfra og passerte meg på 35 meters dyp. Det var to havmus til. Både en grunnere og en dypere, men de er ikke så glad i lys og stikker fort av.

75607_s.jpg

75608_s.jpg

75609_s.jpg

Har sett en hel stim helt oppe på 15 meter i Skarnsundet, men aldri sett dem her i Stavangerområdet selv om de tas jevnlig i reketrålen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen... flotte bilder du greier å ta Rudolf. Jo mer jeg ser skapnningen desto mer lyst får jeg til å satse på denne.

At det er tatt noen sør for Jomfruland gir også mulighet for at de finnes her nede, kan hende mot Risør.

Er det blitt fanget noen med sportsfiske redskap i Skagerak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vel mye til å få en Chimaera monstrousa nær Tromsø

Neida, en del av dem på utsida, fått mange av dem på garn og liner, stort sett på 100 meter og dypere. Husker særlig en fangst fra den tida jeg jobbet på sommarøya, da var det en som tippet i land et par lossekasser (et par hundre kilo) med havmus,kloskate og spisskate. Dette var bifangster fra brosme/hyselinefiske, og han tenkte vi kunne kverne det til dyrefor :lol: .

Det har blitt tatt et par på stang av tyskere på campen, tror det var i kanten ved Edøya, der det faller ned mot dypet i Malangen (ved stabben).

Har fått et tips om en plass hvor det skal være en ganske tett bestand, skal teste den selv til sommeren. Vi snakkes på festivalen, da har jeg forhåpentligvis hatt et par turer (bare været blir bedre enn i fjor!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.